Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Lawaai AM nanoprop 5000 (Blenny)

mmpb

ZeewaterForum lid
Hoi,

Vandaag uiteindelijk opgestart met een (2e hands) AM Blenny. Helaas maakt de stromingspomp nogal veel lawaai. Het resonerende geluid is het minst op de middenstand. Maar neemt toe naarmate het vermogen toe- danwel afneemt. Wellicht een onbalans?? Heb hem volledig nagekeken en schoongemaakt, dit brengt echter geen soelaas :-(
Iemand een idee hoe dit probleem te verhelpen/verminderen??
Ik hoor het graag!!

MVG, Michael.
 
Hoi Mieske, bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb hem nogmaals uit elkaar gehaald. Het zwarte dopje als op de foto zit erop. Het andere dopje kan ik lastig zien (met zaklamp beschenen). De ruimte op de as, tussen het dopje en het propellortje, komt overeen met jouw foto. Ik ga er dus vanuit dat dit 2e dopje aanwezig is.
Vibreert jouw pomp ook (behoorlijk) als je hem buiten de bak aanzet??
Het lijkt erop dat de pomp in onbalans is :mad:
Heb jij ook een AM-bak?? Zo ja; hoe heb jij de pomp bevestigd??
groet, Michael.
 
Dan denk ik toch dat die achterste dopje er niet op zit, als je het staafje er achter in duwt dan mag je geen speling hebben, anders kan hij niet goed om zijn as draaien en dan geeft hij herrie, ben dus bang dat die weg is.
Je kunt ze wel los bestellen. Je kan er hier in die tussentijd wel 1 komen lenen, als je wilt. Zal wel even een foto maken hoe het bij mij zit.
 
20131122_212201.jpg
Het dopje komt meestal wel mee, denk dat wat je nu ziet, als je er in kijkt het rondje is waar het in hoort, heb geprobeerd om een foto te maken van hoe het er bij mij in zit maar het is nu te donker om een goede duidelijk foto van te maken, het langere gedeelte zit bij mij aan de onderkant anders heb je kans dat het sneller lucht aan zuigt wat weer niet goed is.
 
Grandioos!!
Zo zie je maar; een foto zegt meer, dan 1000 woorden.
ik begrijp nu dat mijn asje gebroken is, want hij steekt niet volledig door het huis van de propellor heen.
Kwestie van een nieuwe bestellen dus.
TNX voor je hulp!!!
 
Vandaag een nieuwe nanoprop 5000 binnengekregen.
Zojuist even buiten de bak getest. Het viel meteen op dat hij veel herrie maakt.
het asje is iig NiET gebroken.
Is het normaal dat deze pomp BUITEN het water zoveel herrie maakt??
 
Elke pomp maakt herrie als je hem droog laat draaien , is trouwens ook niet goed voor de pomp.

Gr , Peter
 
Vandaag een nieuwe nanoprop 5000 binnengekregen.
Zojuist even buiten de bak getest. Het viel meteen op dat hij veel herrie maakt.

Hoe verzin je het? En dan straks weer aanspraak maken op de garantie?
 
Als hij het slecht blijft doen dan heb ik er nog 1 liggen :) mag weg voor .... Een garnaal :)

Wel een aan de maat en levend omdat mijn rifwachter hem anders opsnoept :)
(diepvries gamba telt niet mee)
 
Ja tuurlijk Mefisto; 2 sec. draaien buiten de bak, om te testen of de pomp werkt, heeft direct schade tot gevolg...... :p
Uiteraard wilde ik eerst zeker stellen dat de pomp werkt, ALVORENS deze in te bouwen.
Daarbij viel de herrie direct op, hetgeen mij deed twijfelen, daar ik deze nieuwe pomp juist besteld heb omdat de huidige zoveel herrie maakt.

@ p2m; bedankt voor je antwoord!!
 
Testen kan toch ook ik de wasbak met water? Dan kun je tenminste het echte geluid horen.
Als hij een beetje geluid maakt heb je ook nog grote kans dat het verdwijnt na een weekje of 2 indraaien.
 
Of je zet hem er gewoon wel ff in!
Valt echt wel mee even de juist hoek zien te vinden en klaar.
Ik haal 1 x in de maand de pomp eruit om hem schoon te maken.


 
Hoi Koehorst,
Bedankt voor je aanbod!
Het is echter niet meer noodzakelijk, daar ik de as uit de nieuwe in de "oude" pomp heb gezet.
Probleem opgelost; hij loopt nu als een zonnetje :cool:

Echter; "elk voordeel, heb een nadeel".
Door de geruisloze werking van de stromingspomp, valt nu het geluid van de afschuimer (turboflotor blue 500) des te meer op :(
Morgen maar eens puzzelen hoe dit te verminderen......
 
Bovenaan