Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

I Have a Dream.

Hallo daar ben ik weer na een paar veranderingen aan gebracht te hebben aan mijn aquarium en de sub en de pompen gaat het lekker, nu bezig met de ombouw.
Heb wel me 2 x WP-40 omgeruild voor 2 x WP-25 die andere waren te zwaar had een orkaan in me bak, nu lekker rustiger en beter.
Om de 2 dagen me levend steen over gebracht te hebben uit de RSM 250 naar de nieuwe bak heb ik vandaag alles getest, ik ben zeer verrast met de uitkomst uit de calculator.
Bekijk bijlage 366496
Ik ga vanmiddag wat koraal overzetten en dan kijken hoe gaat, dus wordt spannend nu tevens gelijk gestart met bij sturen voor mijn fosfaat naar beneden te krijgen.
Door 2,5 ppm ijzer en 1,5 ppm carbon toe te voegen, ik hoop dan ook met weekend alles over te kunnen hebben, ik zal morgen wel wat foto's plaatsen van hoe het er bij staat.

Grootheden in Milliliters karel!

Bij 2,5ppm ijzer liggen al je vissen binnen 1 minuut ondersteboven op de bodem.

greetings, GlennF
 
Sorry foutje van mij ik was ook zo blij met deze test dit had ik niet verwacht, ik bedoelde ook ml in plaats van ppm,dankzij een goede leermeester toch gelukt.
Ik neem aan dat dit goed is wat ik nu toevoegt per dag, 2,5 ml ijzer,1,5 ml carbon dosering.
 
Sorry foutje van mij ik was ook zo blij met deze test dit had ik niet verwacht, ik bedoelde ook ml in plaats van ppm,dankzij een goede leermeester toch gelukt.
Ik neem aan dat dit goed is wat ik nu toevoegt per dag, 2,5 ml ijzer,1,5 ml carbon dosering.

Prima zo, we gaan het volgen.

greetings, GlennF
 
Oke hier de eerste foto's van mijn bak, dit is nog de opstart fase komt nog een paar stukken en koraal bij, ik hoop dat ik dinsdag -woensdag alles over heb geplaatst.
Dan een paar dagen draaien en dan de vissen gaan het aller laatste over en dan komt RSM 250 vrij schoonmaken en in de verkoop.
Opset.jpgOpset-0.jpgOpset-1.jpgOpset-2.jpg
Het weekend ga ik gebruiken om de ombouw te lakken en alles netjes op orde brengen wordt vervolgd.

Gr. Karel
 
Zo hier weer een update na een paar veranderingen en alles af gewerkt te hebben en nu tot zondag lekker laten draaien en dan weer meten.
Maandag 15-12-2013 de vissen als laatste over gebracht tot nu toe gaat alles volgens plan zie foto's.

16-12-2013.jpgBak.jpgBioloog.jpgContr-Paneel.jpg

Wat ik wel veranderd heb is de eiwitafschuimer dit kreeg ik niet goed af gesteld via lucht maar probeer het later nog wel eens eerst maar goed laten draaien wordt vervolgd.

Gr. Karel
 
Keurig hoor, die wp pompen trekken ook mijn aandacht. Was die wp40 veel te zwaar?

Succes met de opstart.

Grtz Ralph
 
Ziet er goed uit, Karel.

Wat betreft die wp-25 pompen, op welke stand en snelheid draai jij en blijft al je zand ook liggen??

Ik de ene rechtsboven zowat tegen de achterwand aan zitten en de linker zit iets voor de overloop, maar ik blijf
elke dag een stuk houden waar al het zand op een hoop wordt geblazen.

Ik draai op het programma Else en de snelheid op S3, dus de langzaamste snelheid en nog heb ik een enorme stroming in de bak.

groet

Adri
 
Ziet er goed uit, Karel.

Wat betreft die wp-25 pompen, op welke stand en snelheid draai jij en blijft al je zand ook liggen??

Ik de ene rechtsboven zowat tegen de achterwand aan zitten en de linker zit iets voor de overloop, maar ik blijf
elke dag een stuk houden waar al het zand op een hoop wordt geblazen.

Wat kan helpen is het gebruik van grover koraalzand op die plaatsen waar het wordt weggeblazen.
 
Wat kan helpen is het gebruik van grover koraalzand op die plaatsen waar het wordt weggeblazen.

ik heb in het verleden koraalbreuk op die plekken gezet en dat deed afbreuk het geheel (vond ik).
Daarnaast zaten die hinderlijk grote stukken later door de hele bak heen.
Een drama als je ooit je bodem wilt stofzuigen of afhevelen.
Ieder keer kan je de slang weer ontstoppen, omdat er een steentje vast zit.
Nu heb ik gewoon de stroming aangepast. Wisselend door de pompen willekeurig uit te zetten. Eerst d.m.v. schakel klokken en nu met de iks computer.

greetings, GlennF
 
Keurig hoor, die wp pompen trekken ook mijn aandacht. Was die wp40 veel te zwaar?

Succes met de opstart.

Grtz Ralph

Op aanraden van Arie (Aquacompl.) deze uit geprobeerd maar na 2 dagen had ik in mijn bak +/- 15 cm schone bodem was dus weg geblazen, en dit was nog op de laagste stand dus snel geruild voor de WP25.

Netjes karel.
Je droom word werkelijkheid

greetings, GlennF

Bedankt Glenn je ben nog niet van me af het gaat pas beginnen.slimmetje

Ziet er goed uit, Karel.

Wat betreft die wp-25 pompen, op welke stand en snelheid draai jij en blijft al je zand ook liggen??

Ik de ene rechtsboven zowat tegen de achterwand aan zitten en de linker zit iets voor de overloop, maar ik blijf
elke dag een stuk houden waar al het zand op een hoop wordt geblazen.

Ik draai op het programma Else en de snelheid op S3, dus de langzaamste snelheid en nog heb ik een enorme stroming in de bak.

groet

Adri

Thnx M8 ik had gezien op jou foto;s dat je beide pompen achter in had staan tegenover elkaar dan krijg je in het midden een soort kolk had ik ook uit geprobeerd dat beviel me niet.
Daarom heb ik ze verwisseld 1 naar achter op S3 en 1 naar voren op S2 toe nu heb ik een totale rond stroming in mijn bak werkt ook beter op mijn koralen en op het zand.
Wat het programma betreft draai ik ook op Else en de snelheid ga ik later aanpassen als er meer steen en koraal in komt zoals het nu draait gaat het goed en reageren me koralen er goed op.
Maar eerst rust in de bak en stabiel laten worden en dan zachtjes uitbreiden met nieuwe stekjes en vissen stap voor stap heb strenge leermeester je ken hem wel.
mecry

Iedereen bedankt voor de leuke reacties en goede tips.
 
Hi Karel,

je had helemaal gelijk wat mijn stromingspompen betreft. De twee stromingingen kwamen inderdaad in het midden bij elkaar en dit veroorzaakte een neerwaartse stroming met als gevolg
dat de poliepen van mijn goniopora, als een bos lange blonde haren, alle kanten op werden geslingerd.
Ik heb nu ook jou opstelling alleen dan gespiegeld omdat mijn overloop links zit en dit scheelt een slok op een borrel, geen zand opstuivingen meer en een goniopora die het nu
nog meer naar de zin zal hebben. Dit geldt tevens voor mijn lederpaddenstoel.

Thanx m8

groet

Adri
 
He Adrie gelijk hebben is een groot woord ik zie het meer als een tip en als het werkt ben ik er blij mee daar zijn we voor hier op het forum om elkaar te helpen.
Ik hoor het wel hoe het verder verloopt en hou je op de hoogte hoe het hier vergaat succes M8.

Hi Karel,

je had helemaal gelijk wat mijn stromingspompen betreft. De twee stromingingen kwamen inderdaad in het midden bij elkaar en dit veroorzaakte een neerwaartse stroming met als gevolg
dat de poliepen van mijn goniopora, als een bos lange blonde haren, alle kanten op werden geslingerd.
Ik heb nu ook jou opstelling alleen dan gespiegeld omdat mijn overloop links zit en dit scheelt een slok op een borrel, geen zand opstuivingen meer en een goniopora die het nu
nog meer naar de zin zal hebben. Dit geldt tevens voor mijn lederpaddenstoel.

Thanx m8

groet

Adri
 
Na 1 week volledig gedraaid te hebben vandaag D-day alle testjes uit gevoerd en jammer genoeg is me Fosfaat en Nitraat verhoogd de rest is oke.

23-12-2013.jpg

Nu maar aan de slag om dit weer naar beneden te halen de bak opzich zelf gaat gelukkig goed zal van de week wel foto's plaatsen.

gr.Karel
 
Hallo allemaal, sorry voor de foto's die ik nog niet geplaatst had maar deze hier een serie van mijn bak en nieuwe aanwinst.

IMG_1037.jpgIMG_1038.jpgIMG_1040.jpgIMG_1041.jpgIMG_1042.jpg
 
En hier me nieuwe aanwinst van 1 Centropyge nox (Middernacht centropyge) zelf gekocht en een koppel Hoplolatilus pupureus (Purpur tegelvis) van mijn vrouw voor de kerst.

IMG_1048.jpgIMG_1049.jpg

Ben er erg blij mee tot de volgende keer maar weer.
 
Ziet er goed uit, Karel.

Gewoon trouw en geduldig de Carbon en IJzer blijven toevoegen en het gaat zeker goed komen met de nitraat en fosfaat.
Ik had ook last van een verhoogd fosfaat nadat ik "oud" steen uit mijn RSM had geïntroduceerd in de nieuwe bak.
Aangezien ik echter nog geen dieren in mijn nieuwe bak had kon ik met gemak een hogere dosis ijzer toevoegen en was het ook zo weer kwijt.
Dit is bij jou echter geen optie.

Succes
 
Ziet er goed uit, Karel.

Gewoon trouw en geduldig de Carbon en IJzer blijven toevoegen en het gaat zeker goed komen met de nitraat en fosfaat.
Ik had ook last van een verhoogd fosfaat nadat ik "oud" steen uit mijn RSM had geïntroduceerd in de nieuwe bak.
Aangezien ik echter nog geen dieren in mijn nieuwe bak had kon ik met gemak een hogere dosis ijzer toevoegen en was het ook zo weer kwijt.
Dit is bij jou echter geen optie.

Succes

Thnx M8 heb de testen net gedaan gelukkig gaat het beter nu, enkel fosfaat nu nog.
Calculator.jpg
 
Netjes karel ! Dit gaat beter dan ik gedacht had. Ik had eerlijk gezegd een hard hoofd in toen je zei dat je alle oud steen ineens overgezet had en daardoor het fosfaat en nitraat omhoog schoot.
Je fosfaat komt mooi in picture. Nu ff je nitraat op peil houden (2ppm)
Perfecte rapportage. ga zo door!

greetings, GlennF
 
Bovenaan