Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ervaringen met Algen Turf Scrubber van Santa Monica filtration?

MvB

ZeewaterForum gebruiker
Wie van jullie heeft er ervaring opgedaan met de ATS scrubber Hog 1 Hangon van Santa Monica filtration?

http://www.santa-monica.cc/HOG1-Han...ube-feeding-per-day--MAGNET-VERSION_p_36.html.

Ik ga vrienden vragen om er eentje mee te nemen voor me als ze terugkomen uit de VS en ben heel benieuwd hoe goed deze werken.

Groet,
Martijn
PS: mocht je er een willen bestellen bij Santa Monica houd er dan rekening mee dat je shipping costs betaalt en over dat totale bedrag nog eens 21% BTW. Kom je uit boven een bepaald bedrag dan betaal je ook inklaarkosten, douanerechten etc.... 't Is maar dat je het weet.
 
Dit is een erg simpel ding om zelf te maken.
Twee bakjes waar je magneten in lijmt met zeewaterbestendige kit afdichten binneste bakje canvas in maken met een luchtslangetje met sleufjes en gaatjes in het bakje boven en onder om het water erdoor te krijgen.
Buitenzijde verlichting in en draaien maar.
Kost een paar tientjes max licht aan je verlichting.
Dit systeem is goed voor kleine bakjes met als nadeel dat je glas snel groen wordt en je dus regelmatig de hog moet ops chuiven.
Groet
Eric jan
 
Hoi Eric-Jan,

Tuurlijk, alles is zelf te maken (las net zelfs verslag over 3D printen van steunen voor LED balken dus the sky is the limit) maar de truc is wel een ruw oppervlakte te hebben waar de alg extreem goed op hecht en goede magneten/bevestiging. Maar voor mij is ontwikkeling en zelfbouw te veel werk/energie waar ik nu eenmaal een tekort aan heb.

Als jij hetzelfde kunt bereiken met een zelfbouwproduct (productie van algen in de tijd en praktisch hanteerbaar) en dat onder de 50 euro weet te houden dan heb je volgens mij goud in handen. Een uitdaging?

Groet,
Martijn
PS: mij is niet helemaal duidelijk of je zelf ervaring hebt opgedaan met een dergelijke scrubber of het hebt van horen zeggen. Ik ben benieuwd!
 
Dit is een erg simpel ding om zelf te maken.
Twee bakjes waar je magneten in lijmt met zeewaterbestendige kit afdichten binneste bakje canvas in maken met een luchtslangetje met sleufjes en gaatjes in het bakje boven en onder om het water erdoor te krijgen.
Buitenzijde verlichting in en draaien maar.
Kost een paar tientjes max licht aan je verlichting.
Dit systeem is goed voor kleine bakjes met als nadeel dat je glas snel groen wordt en je dus regelmatig de hog moet ops chuiven.
Groet
Eric jan

Dat was ook mijn eerste gedachten. Verder is het op zich een simpel en compact systeem, inderdaad ideaal voor de wat kleinere aquaria.
 
Hoi Eric-Jan,

O, ik zie bovenin je handtekening oid dat je een ATS only gebruiker bent. Gebruik je dan een ATS met LED boven een screen met dripmethode in je sump?

Groet,
Martijn
Ik gebruik een waterval versie met led een kleine versie gebaseerd op de sm100.
Tijd is ook mijn probleem maar een hog is zeker te bouwen onder de 50euro.
De eerste versies werden gemaakt met borduurcanvas nuplakt hij er een soort fijne split gesteente in
Nu is hij bezig met een 3 d geprinte versie.
 
SAM_0650.jpgSAM_0651.jpg

Dit is mijn ats.

Er is een heel forum over deze manier van filteren.
 
Als je een sump hebt is de upflow scrubber het makkelijkst.

Buis waart de bubbels uitkomen op de bodem met stuk canvas er aan tyrappen, voor het raam zetten en een lamp er op. Frame kun je maken van pvc buis.


Kost een paar euro een luchtpomp en een lamp.
 
Die HOG1 heb ik gehad, gewoon erbij om mee te experimenteren. Ik merkte al heel snel dat het aantal pods ENORM toenam. Echter, de HOG1 houdt zijn beide helften tegen elkaar en tegen glas door aan aantal magneetjes. Bij één van de algen-opruimingen merkte ik dat de plastic omhulsel van de magneetjes was opgelost, en dat er veelkleurige roest (groen en roodbruin) vrij kwam. Tja, dat betekende effectief het einde van het experimentje natuurlijk. Mocht je er toch eentje willen nemen dan zou ik de magneetjes flink sealen met aquariumkit. Of gewoon zelf iets knutselen met bv zuignapjes.
 
Hallo Varke,

Ik kende deze site van jou nog niet. Wel had ik eerdere experimenten met de ATS hier op het forum gevolgd van een member waarvan ik de naam even kwijt ben.

Bedankt!

Groet,
Martijn

Dat was Dominique (Doompie).
 
Bovenaan