Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

schoonmaken levend steen i.v.m. nitraat

muurtje

ZeewaterForum gebruiker
Ik wil levend steen goed schoonmaken met een borstel.
In wat voor een water kan ik dit het beste doen?
Osmose-water + KH-waarde 10?
Of heeft iemand nog tips?

Mijn probleem is dat ik een te hoog nitraatgehalte heb en langzamerhand alle lage dieren kapotgaan.
Dus alle hulp is welkom.
Is het ook mogelijk, dat nitraat zich ophoogt tussen de keramische pijpjes in mijn bioloogbak?
Ik heb mijn potfilter(actieve kool) uitgezet.

Dus nogmaals alle hulp is welkom
 
Ik zou als ik jou was die keramische pijpjes verwijderen, dit is vragen om problemen op langere duur. Wat je kan doen is je opvoerpomp uitschakelen en heel voorzichtign deel voor deel verwijderen. Niet teveel in 1 keer, maar rustig deel voor deel. Hier kan zeker een grote oorzaak liggen. Ik heb het zelf gehad met vuil wat achter mijn steen lag wat ik niet wegkreeg. Dit gaat een tijdje goed, maar op den duur klapt er een bom lijkt wel.

Succes,
Dennis
 
Kan je wat meer vertellen over je aquarium, afmetingen, inrichting, bewoners, verlichting stroming, opvoer, afschuimer enzovoorts. (foto?)

Een te hoge nitraatconcentraties KAN te wijten zijn aan de bioloog, maar ook bij een ontoereikende afschuimer is de oorzaak snel aan te wijzen.

Advies van Bojangles is niet verkeerd, stapsgewijs bioloog afbouwen. De stoffen die daar bacterieel worden afgebroken kun je beter door je afschuimer later verwijderen, zodat ze niet kunnen worden omgezet naar nitraat.

Je hebt er niets aan om je stenen schoon te maken, want nitraat zit in je water.

(In geval van fosfaat zou stenen poetsen nog en optie zijn, maar dat zorgt voor teveel stress in de bak, beter is om daarvoor een efficient fosfaatverwijderaar in te zetten.)
 
:) Als je het filter hebt leeggemaakt is een paar keer 30 tot 50% verversen nodig om het nitraat in de bak omlaag te krijgen.Hou je dit verversen dan regelmatig bij zou je van nitraat niet veel last meer hebben.
 
Luitjes,

Allemaal bedankt voot jullie tips.
Hier heb ik zeker wat aan.
Ga van het weekend gelijk beginnen.

Erik Droppers
 
Bovenaan