Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

1.000 liter zeewater in de hoek

Prachtige aanwinsten! , ik hoop dat je er veel plezier mee hebt.
Ik moet toch maar is gaan denken aan een bakje van een centimeter of 80 breder......:p
 
kleine foto update:
Afbeelding_20140604205108188.jpg
 
Laatst bewerkt:
Staat er erg mooi bij!
 
Hoe doen de Witborst en de Achilles samen?, want in weinig bakken zien ze elkaar graag:p
 
Hoe doen de Witborst en de Achilles samen?, want in weinig bakken zien ze elkaar graag:p

Een paar weken geleden stond hier een uitgebreid verslag over hoe het met deze 2 mooie vissen niet goed is afgelopen. Helaas is de hele lap tekst met het terugzetten van de beruchte back-up verloren gegaan. Omdat het naast de successen ook goed is de mislukkingen te vermelden, met daarbij het geen ik er van heb opgestoken, hier nogmaals het verhaal (inde hoop dat het deze keer wel blijft staan).

De witborst en de Achilles zijn zeer korte tijd na elkaar geplaatst, elkaar hebben ze met rust gelaten. Dit zal zeker te maken hebben met mijn rifopbouw met extreem veel schuilmogelijkheden. De Achilles kon zich in speciale aandacht verheugen van de Tomini borsteltanddokter. Kennelijk riep de oranje gevlekte staat van de Achilles agressie op. Het plaatsen van een spiegel gaf voldoende afleiding en loste dit probleem op, na een week zwom alles weer harmonieus door elkaar. De Witborst en de Achilles aten van alle soorten aangeboden voer, van diepvries tot groenvoer en vlokken. Helaas is het in week 3 misgegaan met de Achilles, op een middag miste ik hem zwemmend in de bak en vond het dier achter de sump. Doktersvissen staan nu niet bekend om hun springgedrag, maar deze had toch kans gezien zich over de rand van mijn open bak te werken. Mogelijk een schrikreaktie als gevolg van een uit val van de Tomini? een eventuele nieuwe poging met een Achilles zal er pas komen als de Tomini is verhuisd en de kier tussen muur en bak is afgedicht, zodat daar geen vis meer tussen kan vallen.

Ook de Witborst heeft het niet gered. Een week of 4-5 na plaatsing begon deze vis onhandig afwijkend zwemgedrag te vertonen, dit nadat in de voorliggende periode normaal werd gegeten en nauwelijks sprake was van stip (De bak draait met 24/7 39w UV en speciaal voor inzet van de Witborst was daar ook nog ozon aan toegevoegd. Vanwege de zicht problemen was het eenvoudig de vis uit te vangen en in quarantaine te plaatsen. Hier is vervolgens behandeld tegen stip en een breed spectrumantibiotica ingezet. Zichtproblemen breidden uit naar het andere oog. Aan de buitenzijde waren de ogen gewoon helder, terwijl ze binnenin grijs werden. De ingezette medicatie had geen effect. De vis heeft daarna nog geruime tijd in de quarantaine bak gezwommen en wist op de tast voldoende voer binnen te krijgen. Helaas zal een blinde vis het bij terug plaatsen in het aquarium niet redden. Als ultieme poging is de vis bij de leverancier terg gebracht, waar deze nogmaals op medicijnen is geplaatst, helaas was ook dit vruchteloos. Het zal altijd wel een raadsel blijven wat het oogprobleem heeft veroorzaakt. De vis was bij aanschaf in uitstekende conditie, oogtrauma kan ik uitsluiten, evenals stip. In DIT ARTIKEL wordt een reeks van mogelijke oorzaken beschreven en wordt tevens aangeven dat maar in een heel beperkt aantal gevallen een oogafwijking kan worden genezen. Wil je enige kans maken, dan moet je er vroeg bij zijn. Voor mij is de les uit dit verhaal dat het verstandig is een vis na aanschaf toch eerst in quarantaine te plaatsen, uitvangen van een zieke vis uit een gemengd rifaquarium met veel schuilmogelijkheden is praktisch onmogelijk! Helaas had ik ten tijde van de aanschaf van de witborst geen quarantainebak tot mijn beschikking. Nu is die er wel en die gaat ook gebruikt worden!
 
Hier hebben we deze ook zitten, de Achilles is paar maanden later ingekomen. De eerste 14 dagen had de witborst de leiding maar dit heeft niet lang geduurd of de rollen waren omgekeerd, nu hebben ze elk hun kant van de aquarium maar de Achilles kan het niet laten voor eens over te gaan en dan gaan ze effe te keer. Maar hier was ook voordeel van twijfel omdat ze veel ruimte hebben voor hun te verstoppen. Maar in algemeen mogen we niet klagen, ze zien er beide gezond uit en momenteel na een kleine 3 maanden alles ok. Maar ja morgen kan het anders zijn, dat weet je nooit met die vissen!.
 
mooi dagboek en veel doordacht!!
zelf vind ik het afwerken van de kast zeer mooi.
dit is persoonlijk natuurlijk.
wel heb ik 2 vraagjes.

hier had ik wier voor mijn afschuimer en mijn afschuimer werkte daardoor niet optimaal.
nu na mijn afschuimer werkt het perfect.
heb jij hier eenig idee van?

tot slot de doktersvissen zoals de witborst en achilles zijn toch beste zwemmers heb ik begrepen.
je hebt wel 1000l water, maar je maximaleruimte van links naar rechts is 135 voor een vis die richting de 25 cm gaat en een grote,snelle zwemmert is.
hoe kwam jij op 2 meter zwemruimte?
max 5a6 x de lengte van de vis zou deze toch moeten keren of een scherpe bocht moeten maken.
ik heb het aantal liters al in een topic te kijk gezet, maar eigenlijk niet wijzer geworden dan gezond verstand gebruiken.
nu is mijn verstand niet zo gezond en zou ik hier wel wat hulp bij kunnen gebruiken hoe jij dit ziet.

(dit klinkt negatief,maar bedoel het echt niet zo.weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden)

gr
 
mooi dagboek en veel doordacht!!
zelf vind ik het afwerken van de kast zeer mooi.
dit is persoonlijk natuurlijk.
wel heb ik 2 vraagjes.

hier had ik wier voor mijn afschuimer en mijn afschuimer werkte daardoor niet optimaal.
nu na mijn afschuimer werkt het perfect.
heb jij hier eenig idee van?

tot slot de doktersvissen zoals de witborst en achilles zijn toch beste zwemmers heb ik begrepen.
je hebt wel 1000l water, maar je maximaleruimte van links naar rechts is 135 voor een vis die richting de 25 cm gaat en een grote,snelle zwemmert is.
hoe kwam jij op 2 meter zwemruimte?
max 5a6 x de lengte van de vis zou deze toch moeten keren of een scherpe bocht moeten maken.
ik heb het aantal liters al in een topic te kijk gezet, maar eigenlijk niet wijzer geworden dan gezond verstand gebruiken.
nu is mijn verstand niet zo gezond en zou ik hier wel wat hulp bij kunnen gebruiken hoe jij dit ziet...

Of de plaatsing van een wierenfilter voor of achter een afschuimer verschil maakt op de werking weet ik niet. Voor mij is de belangrijkste reden dat ik niet telekes stukjes wier uit het naaldrad wil hoeven verwijderen. ;)

Van hoe tot hoek meet mijn aquarium inwendig 185cm, dat is afgerond 2m :).
Wat er naast de lengte eigenlijk net zo belangrijk is het gegeven dat het een hoekaquarium betreft. Dit biedt de mogelijkheid om het rif achter in de punt te bouwen en je langs je voorruit, in vergelijking met andere aquariumvormen, relatief veel ruimte hebt. Ook door de water hoogte van ca 75 cm kunnen vissen makkelijk heen een weer zwemmen zonder dat ze elkaar op te dichte afstand moeten passeren. Dit is iets dat het zwemgedrag van mn de dokters veel rustiger maakte in vergelijking met mijn vorige bak van 1.30 x 70. Over de wendbaarheid van een doktersvis ga je je nog verbazen.
 
heel duidelijk,dank hier voor.
ja dokters hebben mij al in vele opzichten doen verbazen.
geweldige vissen.
hier komen ze ook zeker weer terug als ik denk dat mijn bakje er klaar voor is.
 
Een paar weken geleden stond hier een uitgebreid verslag over hoe het met deze 2 mooie vissen niet goed is afgelopen. Helaas is de hele lap tekst met het terugzetten van de beruchte back-up verloren gegaan. Omdat het naast de successen ook goed is de mislukkingen te vermelden, met daarbij het geen ik er van heb opgestoken, hier nogmaals het verhaal (inde hoop dat het deze keer wel blijft staan).

De witborst en de Achilles zijn zeer korte tijd na elkaar geplaatst, elkaar hebben ze met rust gelaten. Dit zal zeker te maken hebben met mijn rifopbouw met extreem veel schuilmogelijkheden. De Achilles kon zich in speciale aandacht verheugen van de Tomini borsteltanddokter. Kennelijk riep de oranje gevlekte staat van de Achilles agressie op. Het plaatsen van een spiegel gaf voldoende afleiding en loste dit probleem op, na een week zwom alles weer harmonieus door elkaar. De Witborst en de Achilles aten van alle soorten aangeboden voer, van diepvries tot groenvoer en vlokken. Helaas is het in week 3 misgegaan met de Achilles, op een middag miste ik hem zwemmend in de bak en vond het dier achter de sump. Doktersvissen staan nu niet bekend om hun springgedrag, maar deze had toch kans gezien zich over de rand van mijn open bak te werken. Mogelijk een schrikreaktie als gevolg van een uit val van de Tomini? een eventuele nieuwe poging met een Achilles zal er pas komen als de Tomini is verhuisd en de kier tussen muur en bak is afgedicht, zodat daar geen vis meer tussen kan vallen.

Ook de Witborst heeft het niet gered. Een week of 4-5 na plaatsing begon deze vis onhandig afwijkend zwemgedrag te vertonen, dit nadat in de voorliggende periode normaal werd gegeten en nauwelijks sprake was van stip (De bak draait met 24/7 39w UV en speciaal voor inzet van de Witborst was daar ook nog ozon aan toegevoegd. Vanwege de zicht problemen was het eenvoudig de vis uit te vangen en in quarantaine te plaatsen. Hier is vervolgens behandeld tegen stip en een breed spectrumantibiotica ingezet. Zichtproblemen breidden uit naar het andere oog. Aan de buitenzijde waren de ogen gewoon helder, terwijl ze binnenin grijs werden. De ingezette medicatie had geen effect. De vis heeft daarna nog geruime tijd in de quarantaine bak gezwommen en wist op de tast voldoende voer binnen te krijgen. Helaas zal een blinde vis het bij terug plaatsen in het aquarium niet redden. Als ultieme poging is de vis bij de leverancier terg gebracht, waar deze nogmaals op medicijnen is geplaatst, helaas was ook dit vruchteloos. Het zal altijd wel een raadsel blijven wat het oogprobleem heeft veroorzaakt. De vis was bij aanschaf in uitstekende conditie, oogtrauma kan ik uitsluiten, evenals stip. In DIT ARTIKEL wordt een reeks van mogelijke oorzaken beschreven en wordt tevens aangeven dat maar in een heel beperkt aantal gevallen een oogafwijking kan worden genezen. Wil je enige kans maken, dan moet je er vroeg bij zijn. Voor mij is de les uit dit verhaal dat het verstandig is een vis na aanschaf toch eerst in quarantaine te plaatsen, uitvangen van een zieke vis uit een gemengd rifaquarium met veel schuilmogelijkheden is praktisch onmogelijk! Helaas had ik ten tijde van de aanschaf van de witborst geen quarantainebak tot mijn beschikking. Nu is die er wel en die gaat ook gebruikt worden!

Wat jammer zeg, het zijn toch de mooiste vissen. Laat het nou gelijk de moeilijkste zijn.:mad:

greetings, GlennF
 
Wat jammer zeg, het zijn toch de mooiste vissen. Laat het nou gelijk de moeilijkste zijn.:mad:

greetings, GlennF

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen kun je in deze hobby toch te maken krijgen met de factor "pech". Jammer dat dit juist bij deze 2 vissen het geval was. Ik heb inmiddels wel een nieuwe Witborst kunnen reserveren uit een bestaand aquarium. Ik verwacht hiermee minder problemen, mijn huidige vissenbestand bestaat voor ruim 2/3 uit vissen overgenomen van anderen. Mijn ervaring is inmiddels dat kans op ellende bij plaatsing van zo'n veel kleiner als bij vissen afkomstig van de handel.
 
alleen een achilles kan je niet snel uit een ander aquarium kopen, omdat er maar weinig gekocht worden en de bij de gene die er wel een koopt loopt het meestal slecht af met de vis.
 
Bak staat er mooi bij zeg mooie kleure.

Groetjes wesley

Ik ben op het moment redelijk tevreden over de kleur van de de meeste koralen. Met name de kleur van Stylo blijft wat flets. De foto gemaakt met m'n tablet en geeft wel een redelijk benadering van de kleuren, maar in werkelijkheid zijn de kleuren iets minder intens.
 
Foto-update:
Afbeelding_20140626212310647.jpg

Op de foto Witborst 2.0 Een 2e poging na het verlies van het in januari aangeschafte exemplaar. Deze is afkomstig van een forumlid dat is gestopt. De Witborst heeft bij hem zo'n 2 jaar in de bak gezeten en dus volledig geaclimatiseerd en eet goed. Overigens bestaat zo'n 2/3 van mijn vissenbestand uit "2e hand" exemplaren. Mijn ervaring is dat de kans op problemen daarmee veel kleiner is als met wildvang.
 
:)Mooie dokter , hopenlijk heb je er geluk mee , bij mij al 2 x mislukt maar het blijvt een schitterende vis gr jaap
 
Bovenaan