Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

1.000 liter zeewater in de hoek

Ik heb ook een hoekbak maar die is 5x kleiner :)
Heb je dagboek net doorgelezen erg doordacht allemaal.
Ik ga je volgen, ik ben nog aan het opstarten.
 
Erg leerzaam dagboek, zoals veel van jou antwoorden op het forum -:)
Die ik met veel plezier lees je pikt er altijd weer wat van op .... De technische kant van een bak is zozo een leuk ontwerp in mijn ogen.

Wat mij opviel is dat ik nu de opvoerpomp van 2500 liter naar 5000 liter heb veranderd mijn BBK veel meer afschuimt...terwijl ik altijd dacht wat maakt het uit de BBK werkt met het zelfde vermogen/liters per uur een verklaring zo kunnen zijn de kamlaag van de bak komt vaker langs zomaar (een gedachte)

Veel plezier met je nieuwe bak die ik graag leerzaam blijf volgen
Mvg Ruud


Leuk dat je mee leest. Het geldt zeker ook voor mij dat het uitzoeken van technische zaken bijdraagt aan het plezier van deze hobby.

Wat betreft de werking van een afschuimer, daarvoor geldt, hoe vuiler het water des te groter de hoeveelheid verwijderde vervuiling. Water dat 1 keer door de afschuimer is geweest, is zeker nog niet schoon, er wordt slechts een beperkt deel van de vervuiling weggenomen. Hoe groter de mater waarin je er in slaagt het vuil van de bak richting de sump te krijgen, hoe beter. Te weing opvoercapaciteit zal resulteren in onvoldoende vuiltransport richting sump. Het omgekeerde zal ook geleden, met vergroten van de opvoercapaciteit zou je ook op een punt kunnen komen dat het skimeffect van de pverlookam te niet wordt gedaan door de hoeveelheid relatief schoon water, die samen met de vuilste bovenlaag richting sump gaat.
Je ziet dat de afschuimer na wijzigen van de opvoercapaciteit meer afschuimt. Hierbij kun je wel op merken dat het visueel beoordelen van de afgeschuimde hoeveelheid vuil eigenlijk onmogelijk is. Wat je ziet is de hoeveelheid afschuimsel, niet de concentratie. Concentratie en volume bepalen de hoeveelheid afgevoerd vuil. Wil je dat kunnen beoordelen, dan komt er echt een laboratorium aan te pas. HIER vind je een artikel waar in een vergelijkend onderzoek tussen verschillende afschuimers wordt besproken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een hoekbak maar die is 5x kleiner :)
Heb je dagboek net doorgelezen erg doordacht allemaal.
Ik ga je volgen, ik ben nog aan het opstarten.

Kijk, nog een volger.
Hoewel je met een wat grotere bak wat meer mogelijkheden hebt bij het samenstellen van je dierenbestand, gaat het gelukkig niet op dat 5x kleiner ook 5x minder leuk is.
Succes met de opstart!
 
Een aquarium in huis werk ontstressend? Niet altijd...

Lek of toch niet...

Mijn nieuwe 2e hands aquarium staat nu ruim 3 weken. Op 1 dag het oude aquarium leeg en van z'n plek, nieuw aquarium geplaatst, inhoud terug geplaatst en tot was de dag wel vol.
De oude bak was verkocht en op de dag van de verhuizing opgehaald, opgeruimd staat netjes. Mooier kan niet, zou je zeggen....

Een dag of 3 na de wissel viel het mij op dat de zijkanten van de multiplex onderplaat op 1 van de hoeken een donkere vochtplek begon te vertonen. Nou lekker dan, bak lek, oude bak weg en nu? was de gedachte. Nog eens gecontroleerd of er toch echt geen water over de rand liep, immers met een rimless aquarium staat het water dicht bij de rand, ongeveer een cm of 2. Voor zover zichtbaar de naden gecontroleerd, nergens water. Zou dan misschien de bodem gebarsten zijn, tamelijk onwaarschijnlijk met een glasdikte van 20mm, maar toch. Dat vocht moet toch ergens vandaan komen? Nog een testje gedaan: met een fohn de plekken droog gemaakt. De volgende dat weer nat. Ondertussen maar vast plannen gemaakt om de bak leeg te halen en kitranden te vervangen. Waar laat je dan de levende have, de oude bak toch iets te vroeg weggedaan? Hopend dat het daarmee opgelost zou zijn, anders zou de bak totall-loss zijn en was het wellicht einde aquariumverhaal. Daar slaap je iet echt rustiger van.

Ondertussen toch nog wat informatie ingewonnen en geinformeerd naar de beste reparatiewijze. Daarbij kwamen we ook bij de mogelijkheid dat de vochtplekken mogelijk veroorzaakt werden door zout in de 2e hands onderplaat, dat er bij de vorige eigenaar is ingetrokken en nu weer, onder meer door de vochtige lucht afkomstig van de afschuimer, telkens vocht aantrok. Om te zien of dit mogelijk de oorzaak was het ik de randen van de onderplaat verschillende keren met schoon water afgeborsteld en na een keer of 3 bleven de plekken weg! Kennelijk was de bak toch niet lek!
Soms valt er ook wel eens iets mee.
 
Jeetje dat zou wat zijn een lek, je mag ook wel eens mazzel hebben in onze hobby :biggrin:
De bak zal eerst je vertrouwen weer terug moeten winnen, hopelijk gaat dat snel .... extra kijken zal je zeker nog wel even tijdje doen.

m.v.g Ruud
 
Afwerking van de ombouw

Om de afwerking van de ombouw aan te laten sluiten bij de rest van de inrichting, is besloten deze uit te voeren in fossielsteen. Het eerste probleem waar je dan tegen aan loopt is: waar haal je dat materiaal vandaan? Ik heb het nergens als meubelplaat kunnen vinden. Uiteindelijk via Marktplaats een groot gebruikt fossielsteen dressoir gekocht en dat in stukken gezaagd. Vooral het zagen bleek een flinke klus. Om te voorkomen dat er grote stukken afbreken moet je zagen met een fijne verstandig, terwijl de kast inwendig vol zit met multiplex platen en balken. Je kunt je voor stellen dat het dan met een fijn zaagje niet hard gaat. Maar goed, na veel zagen en vooral heel veel meten is het materiaal bevestigd. Rest nog het monteren van wat scharnieren en afwerken van de naden, en dan is ook dat onderdeel afgerond. De volgende stap wordt het ordenen van de bekabeling, dat is nu een bos spaghetti. Hier een foto van de ombouw:
 

Bijlagen

  • afbeelding034.jpg
    afbeelding034.jpg
    51,7 KB · Weergaven: 791
Laatst bewerkt:
Het is niet zo mijn stijl en smaak, maar dat heb je mooi gedaan en zo past (afgaande op één foto) het geheel wel echt bij je interieur. En dat is nu net ook het moeilijkste gedeelte: het blijft altijd een aparte grote unit in je huiskamer. Die van jou blend nu mooi bij de rest qua kleur en stijl. Heel netjes gedaan.
 
Het is niet zo mijn stijl en smaak, maar dat heb je mooi gedaan en zo past (afgaande op één foto) het geheel wel echt bij je interieur. En dat is nu net ook het moeilijkste gedeelte: het blijft altijd een aparte grote unit in je huiskamer. Die van jou blend nu mooi bij de rest qua kleur en stijl. Heel netjes gedaan.

Ik ben het met je eens dat deze afwerking niet bij ieders smaak past of in ieder inteireur toto z'n recht komt. Hiervoor hadden we een bak met een strakke zwarte afwerking, dat was vel neutraler en zou je in vrijwel ieder interieur kunnen plaatsen. Alleen het blijft een aquarium dat ergens is neer gezet. Met deze afwerking vormt het een veel beter geheel met de rest. Nog geen inbouwaquarium, maar het neigt er wel naar, met het voordeel dat er geen verbouwing voor nodig was. Ik zal in het volgende setje foto's ook wat van de inhoud, zonder ombouw, plaatsen :)
 
past perfect in je interieur, mooi gedaan.
Goed om te horen dat je geen lek hebt, het "horror" verhaal van elke aquariaan...

koralen staan er gezond bij , goe bezig !!

gr
Kris
 
Ziet er heel goed uit Anthony, echter super gemaakt!! topjes
 
Dit wordt een leuk dagboek om te volgen Anthony. Heb je deze bak overgenomen van iemand uit Limburg?
 
Re: Afwerking van de ombouw

Om de afwerking van de ombouw aan te laten sluiten bij de rest van de inrichting, is besloten deze uit te voeren in fossielsteen. Het eerste probleem waar je dan tegen aan loopt is: waar haal je dat materiaal vandaan? Ik heb het nergens als meubelplaat kunnen vinden. Uiteindelijk via Marktplaats een groot gebruikt fossielsteen dressoir gekocht en dat in stukken gezaagd. Vooral het zagen bleek een flinke klus. Om te voorkomen dat er grote stukken afbreken moet je zagen met een fijne verstandig, terwijl de kast inwendig vol zit met multiplex platen en balken. Je kunt je voor stellen dat het dan met een fijn zaagje niet hard gaat. Maar goed, na veel zagen en vooral heel veel meten is het materiaal bevestigd. Rest nog het monteren van wat scharnieren en afwerken van de naden, en dan is ook dat onderdeel afgerond. De volgende stap wordt het ordenen van de bekabeling, dat is nu een bos spaghetti. Hier een foto van de ombouw:

Vind de ombouw er super uitzien , wel een aardig klusje zeker het hele meubel met het handje bijzagen.....;)
 
Ziet er gaaf uit zeg je ombouw mooi gemaakt.
Hier ook een vrouw wie het de bak hetzelfde als de meubels eiste hahaah.
Nogmaal ziet er gaaf uit.

Mooie bak.

Groetjes wesley
 
Bedankt allen voor de aardige reakties.
@Dominique: De kale bak komt uit Delft (olafhoekbakkie)
@dekopstuk: Het uitelkaar zagen van het oorspronkelijke dressoir is iets dat ik behoorlijk onderschat heb. Maar ja, eenmaal ergens aan begonnen, kun je niet meer terug he. �� Vooral de combi van steen, hardhout, multiplex, aantal kilo's spijkers en schroeven en nog aangevuld met de nodige hoeveelheid kit en lijm, maakte het een lastige klus om het te slopen en tegelijk nog bruikbaar materiaal over te houden. Een reciprozaag met daarin een lange ijzerzaag gaf het mooiste resultaat. Maar op het moment dat je daarmee ook door hout moet, met de nerf mee, kun je je voorstellen dat het even duurt. Er zaten zaagsneden bij van meer dan 30min!
 
Bovenaan