Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Jaubert systeem.

Toa hier een vertaling

Experiment van Philippe Linthout volgens de methode van Dr. Jaubert.
Versie 1.1 van 10/02/00





PRINCIPE.



Het is over een biologische degradatie van de organische substanties huidig in onze aquariums en komst hoofdzakelijk uit de levende wezens. Zij zijn levende wezens zijn de zetel van metabolische processen die tot de productie van min of meer giftig gevariërd afval leiden.



Na op de oppervlakte van rijk zand en levende stenen (in zuurstof), de organische kwestie (plantaardige overblijfselen, vissenuitwerpselen…) geregeld te hebben worden omgezet opeenvolgend in ammonium (NH4) toen uit nitriet (NO2) toen uit nitraten (NO3) door aërobe bacteriën (nitrobacter en nitromonas).



Deze nitraten migreren toen door verspreiding naar het gebied dat van zuurstof (linker laagste zand) wordt verarmd, waar zij door de het denitrificeren anaërobe bacteriën worden vernietigd. Dit biochemische proces komt uit de gasstikstof te voorschijn (N2) die séchappe van het aquarium en de kooldioxide (Co2) hem ook vergas. Co2 kruist zand en door zijn zuurheid lost het op geleidelijk aan, die het mogelijk maakt om zeer stabiel strontium en een calciumconcentratie te handhaven.





CONCREET COMPUTER-AIDED SOFTWARE ENGINEERING. Mijn experiment.(installatie van het vat tot 24.02.1997)



De besnoeiingen van het aquarium: 80 cm/l 43 cm/h 26 cm/hoogte water

Volume uit water: 90 liter.

Het koraal van het zand: Mn 2 tot 4 van granulometrie dat op het de nettowaarde berekenen van van pvc en een dikte van laagde10 cm wordt geïnstalleerde.

Levende stenen: de totaliteit indien mogelijk introduceert ongeveer 10 dagen na het onderwater plaatsen van het aquarium.

Het aansteken: 6 neons: 3 van 10000k van 25w (aquastar sylvania); blauw 2 van 25w (blauwe maan); 1 powerglo van 20w

Het verwarmen: 100w (rena)

Circulatiepompen: aqua 2 duidelijk van 500 liter/uur; 1 maximumstraal van 900 liter/uur.





INSTALLATIE.



Om het net van bodem te installeren, kunt u het systeem van filter onder zand (van het model van tekenHagen A.885) ertoe brengen zonder zuigingspijp. Dan installeer 10 cm koraalzand en als mogelijk het op 2 gebieden vooral om te scheiden van 5 cm door 1 op te leveren van pvc, die het uw zand minder mogelijk maakt zich in uw aquarium te bewegen, als er vele levende stenen zijn.

Dan bevestig uw het verwarmen en uw pompen van beweging, dan introduceer overzees vooraf voorbereid en gelucht water (controleer goed de dichtheid van uw water) .Ajoutez als mogelijk weinig levend rijk zand (in micro-organismen) het komen uit een marien operationeel aquarium en het draaien voor een vrij lange tijd, die het mogelijk maakt om het biologische proces van filtratie te versnellen. Laat draai ongeveer 10 dagen zonder licht, waarna kunt u uw verlichting en levende stenen installeren.



VOORZICHTIGHEID: het is noodzakelijk voorzien om +ou- 70% van de oppervlakte van het vrije zand van om het even welke levende steen te verlaten, die de uitwisseling evenals mogelijk zal steunen en de verspreiding van nitraten naar het gebied anaérobie.Il noodzakelijk is dat het laagste gebied van het aquarium zonder koraalzand, stroom, zonder licht, daarom zonder zuurstof is en 2 cm meerdikte geen van beidennoch minder heeft. Breng geen vat Jaubert, dieren (vissen, garnalen enz.) aan die gaten of een andere holte in het zand van de filter graven. Het is dodelijk voor het anaërobe bacteriën denitrificeren huidig op dit gebied.



Eerder trek regelmatig de algen terug die zich enorm bij het begin verspreiden. Gemaakte hulp u in deze taak door amateurs van algen zoals de overzeese jongens, slakken, naaktslakken, bernards hermit, en bepaalde vissen die u goed weet:Flavescens Hépatus, Blenies enz. vergeet om geen verdamping met zuiver of osmosée een water, terwijl het gebruiken druppelsgewijze of volgens uw eigen methode te compenseren.





ONTWIKKELING.



De controle vanaf het begin uw nitriettarief dat dan zou moeten verminderen om begin 2 weken te verdwijnen, zal dan in feite de nitraten verminderen en zal begin 4 weken verdwijnen. Voor fosfaten, is het noodzakelijk mechanisch bij het begin proberen te worden bevrijd wat (om de algen terug te trekken die duw) en te laten aard maken.

Het calciumtarief kan lichtjes naar de 3 tot 4 maanden (het is mijn geval) maar restabiliser naar 480mg vanaf de vijfde maand dalen. Zoals voor KH is het altijd eerder laag.





VOEDSEL.



Met dit systeem van biologische filtratie, zal het een microfaune en een zeer belangrijke flora vanaf het plankton lijken wat het in veel geval mogelijk maakt om iedereen te voeden. Dit feit voedt ook uw vissen niet, 2 tot 3 keer per week is genoeg.





TECHNISCHE GUNST.



Niet behoefte aan scummer, denitrator en straalmotor met kalksteen. Van waar:

- handigheid.

- minder slaafsheid van gesprek.

- financiële lagere kosten.



BIOLOGISCH VOORDEEL.



De spontane verschijning van ongewervelden, een microfaune en een micro-flora van fyto en laten ons zooplanctons. Wat de installatie van een volledige voedselketen, en zo minder toestaat om vissen te voeden.

De aard doet het werk.








DE VOORTZETTING EN DE ONTWIKKELING VAN HET AQUARIUM TOT 20.02.1999, ZIJN 15 MAAND NA ZIJN INSTALLATIE.


1 observatie.

Dit systeem van filtratie en koraalgreep is niet volgens mijn observaties en mijn experiment, een volledig autotroof systeem (c-met-Verklaring die waarschijnlijk zal functioneren zonder externe bijdrage), vooral als de koraalfabrikanten en de vissenbevolking eerder hoog zijn.





RECHTVAARDIGING:



heeft) de val van KH moet regelmatig door een bufferoplossing (carbonaat, bicarbonaat en sodic boraat) worden gecompenseerd



B) de vermindering van pH toe te schrijven aan de versie die van Co2 uit de fotosynthese van de algen en van zooxanthelles en de Jaubert filter zelf komt, moet door een regelmatige bijdrage van een oplossing van calciumhydroxyde met verzadiging worden gecompenseerd.



c) de vermindering van het calciumtarief dat in dit soort aquarium (juist experiment) zeer snel kan zijn, moet ook door een oplossing van calciumhydroxyde worden gevuld.



Nota: Normaal zou het systeem Jaubert voor zich moeten voldoende zijn om calcium te verstrekken en zijn concentratie met een normale waarde in het water van het aquarium te handhaven in de praktijk het niet het geval, omdat is:

- is oppervlakte ter plaatse is te zwakke c-met-Verklaring dat de oppervlakte van contact met Co2 dat uit filtratie Jaubert en het koraalzand komt van de inhoud van het aquarium niet volstaat.

- één van beiden omdat de oppervlakte van contact met het zand van de filter zeer verminderd ter plaatse, en geïnstalleerda is wegens het grote aantal levende aanwezige stenen. (theoretisch zou 70% van de oppervlakte van de grond zonder levende stenen moeten zijn)





Er zijn twee oplossingen om dit probleem te verbeteren:



- 1thetoevoeging die van een straalmotor met kalksteen of calcium het mogelijk de maakt om KH, pH en calcium te handhaven kan worden gerechtvaardigd, maar brengt terug naar ons moetend het regelmatig handhaven.



- 2 het zijn verkieslijk om calciumhydroxyde tijdens de nacht toe te voegen, omdat het is op dit ogenblik dat pH het laagst is en dat de opgeloste concentratie van Co2 meer importante.Cela mogelijk zal maken het is pH beter om te stabiliseren en KH, over het algemeen te verhogen zwak in een vat Jaubert.

In mijn aquarium was pH van nacht van +/- 7.7 (pH nam nota vroeg van de ochtend) en van +/- 8.5 begin de dag.

(PH hief dankzij op de dagfotosynthese die Co2 en versies van O2 de dag verbruikt. Enerzijds de nacht, zijn er de versie van Co2 en zuurstofbegrijpen).

Aangezien het calcium de nacht wordt toegevoegd en dat opgeloste Co2 in sterke concentratie de nacht is, zullen zij combineren om carbonaat en bicarbonaat van opgelost calcium te vormen, dat alkaliteit (KH) evenals pH zal verhogen en de goede groei van de koralen zal toestaan.

Momenteel, is het voor me de beste oplossing om deze val van calcium en KH van onze vaten op te lossen Jaubert.





D) het is noodzakelijk om het water van verdamping door een water osmosée of gedemineraliseerd als met water te vullen dat met calciumhydroxyde wordt verzadigd.

Maak altijd deze toevoeging binnen druppelsgewijze, om om het even welke abrupte verandering van de samenstelling van het water van het aquarium te vermijden.





2 observatie.



De dieren die in mijn aquaium leven dragen zeer goed, van dit feit kweken zij veel.

Zij hebben zo spoorelementen, van biogene zouten, van aminozuren en vitaminen voor vivrent nodig en om in volledige gezondheid te groeien. Jodeer, strontium, magnesium, en andere is daar indispensables.Pensez! Ik gebruik momenteel COMBISAN en oplossingen van mijn samenstelling.




3 observatie.



De nitraten die ooit vanaf de vierde week verdwenen verschenen weer.

De bestede fosfaten één jaar om minstens met ongeveer 0,1mg/liter te verdwijnen of worden gestabiliseerd. Maken verdwijnen laten deze fosfaten, aard maken. Dat brengt één jaar door, maar het is efficiënter dan om het even welke het ruilen hars van ions.Si de fosfaten, na één jaar zijn altijd hoger dan 0,1mg/de liter, het noodzakelijk zal zijn om één écumeur.Mais toe te voegen, geloof ik dat als zij altijd hoog ook zijn het is dat zij uit een bron extérieure.Il zouden zijn mogelijk komen om hen te elimineren door naar deze bron te streven en door het tegen te houden.

Mogelijke bron:

- bovenmatig voedsel.

- filtrerende koolstof van slechte kwaliteit.

- water van vernieuwing.

- aanwezigheid van een dood dier.

- slechte omloop van water.

- etc…



4 observatie.



Betreffende essentieel aan het récifal aquarium; aansteken, mengen zich, de temperatuur en de aanwezigheid van levende stenen, niets zijn verschillend van een ander aquarium. Zij moeten en in de zelfde aandelen en de hoeveelheden zo aanwezig zijn zoals een ander récifal aquarium.

Nota:

Voor zich het mengen, als een Berliner vat bewogen 10 tot 30 keer volume moet zijn per uur volgens zijn bevolking, vereist zich het zand van een vat Jaubert het zwakkere mengen (6 tot 10 keer max. volume) om niet te om dit zand te bewegen.





5 observatie.

Het kan lijken veel „van algen bruine, rode of blauwe films“ na een paar maanden van verrichting (in mijn geval 14 maand). Dit zijn CYANOBACTERIES, dat het eerder gemakkelijk is op te sluiten. Maar het is zeer moeilijk definitief bevrijd te worden wat.



Er zijn minstens twee te maken dingen:

1 - om aan uw aquarium een vis AMBLYGOBIUS toe te voegen, die u dat alles zal slikken.

2 - om pH van uw aquarium ongeveer te verhogen met van 8.6 met calciumhydroxyde (nog deze oplossing!!!) tijdens verscheidene dagen.



Met deze 2 middelen zult u bevrijd wat worden.





Goed begin of goede voortzetting met dit type van filtratie. Voor om het even welke vraag ben ik te uwer beschikking op mijn E-mail.



philippe.linthout@skynet.be



BIBLIOGRAFIE:

Seascope n°8.11.20.21.24.et 25.

De marinadevlucht 3 1981 van de wetenschap en van het leven.






Het Auteursrecht 1999 van MAART © - Al Voorgebe*houde Rechten








toa zei:
Beste Sven,

Bedankt voor de link, maar helaas ken ik geen woord Frans.
Het artikel ziet er wel leuk uit. Ik zal eens een poging doen met een vertalingsprogramma.

Groetjes Toa
 
Is er geen combinatie mogelijk tussen het systeem jaubert en het "berlin" systeem?

Misschien kan er zelfs gewerkt worden met een kleinere afschuimer omdat het niet altijd noodzakelijk moet zijn om zoals het "berlin" systeem het voorschrijft het water van het aquarium x aantal keer door de afschuimer te laten passeren.
Daarom kan het misschien ook zijn dat je de bodem van het jaubert systeem een stuk dunnen kan maken en als het al dan niet van toepassing is, je hele systeem wat hoger uit je meubel heffen?

Er kan zelfs een stuk van het 10cm dikke systeem herleid worden tot een dikte van 5cm?

Groeties

Sven
 
Sven zei:
Is er geen combinatie mogelijk tussen het systeem jaubert en het "berlin" systeem?
Sven
Momenteel zit ik in een Engelse bieb waar ik straks uit moet loggen dus maar een korte reactie ;)

Maar dit is NIET mogelijk. Het jaubert-systeem werkt juist doordat de afvalstoffen in de zandlaag omgezet worden. Verwijder je die stoffen deels, dan kunnen andere processen (waaronder oa. oplossen van kalk) niet of minder goed plaatsvinden.

Zelf zou ik uit het oogpunt van gemak, kosten en betrouwbaarheid gewoon kiezen voor Berlin. Ben je eenmaal vergevorderd kan je natuurlijk altijd het Jaubert-systeem proberen. Een beginner zou ik het NOOIT aanraden!
 
Beste powerboot,

Hartelijk dank voor de vertaling, sorry voor de late reactie, ben aan het verbouwen geweest en de computer moest naar zolder, het internetkabeltje was te kort, vandaar.

Groetjes toa
 
Graag gedaan Toa

toa zei:
Beste powerboot,

Hartelijk dank voor de vertaling, sorry voor de late reactie, ben aan het verbouwen geweest en de computer moest naar zolder, het internetkabeltje was te kort, vandaar.

Groetjes toa
 
Citaat:
Orgineel gepost door Sven
Is er geen combinatie mogelijk tussen het systeem jaubert en het "berlin" systeem?
Sven



Hallo ongetwijfeld als gezien maar toch,deze meneer gebruikt wel twee afschuimertjes(prachtige bak), niet dat ze veel te doen hebben.
Groetjes.
 
riffie zei:
Citaat:
Orgineel gepost door Sven
Is er geen combinatie mogelijk tussen het systeem jaubert en het "berlin" systeem?
Sven


Hallo ongetwijfeld als gezien maar toch,deze meneer gebruikt wel twee afschuimertjes(prachtige bak), niet dat ze veel te doen hebben.
Groetjes.
Het is een prachtige bak! Maar hij draait NIET met een Jaubert-systeem, kijk maar naar z'n website: http://hausriff.ch/

Hij werkt met een combinatie tussen 'Zeovit' en 'DSB' aangevuld met de genoemde schuimers.
 
Maar zeg eens Tanne is Zeovit ook een filtersysteem zoals Berlin , Jaubert en hoeveel methodes bestaan er eigenlijk ?
Ik hoop dat ik dit mag vragen.
groetjes
 
Dat is een nieuwe bak die die maakt, of heeft gemaakt. Zijn oude bak werkt volgens mij wel gedeeltelijk met Jaubert = DSB...

Tanne zei:
Het is een prachtige bak! Maar hij draait NIET met een Jaubert-systeem, kijk maar naar z'n website: http://hausriff.ch/

Hij werkt met een combinatie tussen 'Zeovit' en 'DSB' aangevuld met de genoemde schuimers.
 
decoo zei:
Jaubert = DSB...
Da's NIET hetzelfde. Een Jaubert-systeem werkt met een 'holle' bodem, de achterliggende principes verschillen ook wat met een DSB. Onder andere in het nieuwe boek van Delbeek en Sprung is één en ander vrij uitgebreid beschreven.
 
Oh, okay :eek: ... Dacht dat het in principe hetzelfde principe is, een zone creeeren waar anearobe bacterien bezig zijn, hoe je dat tot stand brengt (met of zonder een vrije laag water onderin) doet er dan dacht ik niet zoveel toe, want ook tussen de onderste laag in DSB zit een waterfilm waar het nagenoeg zuurstofloos zou moeten zijn... Vandaar dat ik dacht dat t hetzelfde systeem was..



Tanne zei:
Da's NIET hetzelfde. Een Jaubert-systeem werkt met een 'holle' bodem, de achterliggende principes verschillen ook wat met een DSB. Onder andere in het nieuwe boek van Delbeek en Sprung is één en ander vrij uitgebreid beschreven.
 
hoi,

die meneer waar over wordt gesproken eerder in dit topic, met zijn nano-jaubertbakje van 25X25 heeft dit bakje weggedaan

en ik ben de gelukkige die de inhoud heeft overgekocht
ik maakte er zelf ook een jaubertbak voor, van 60 l.

het bakje staat nog maar enkele maanden op, maar tot nu toe gaat alles goed.
de seriatopora doet het uitstekend, de leders beginnen ook goed aan te pakken

het enige dat ik doe aan het aquarium is kalkwater toevoegen.

dit is mijn eerste zeeaquarium en de stelling dat jaubert niet voor beginners geschikt is, vind ik niet zo op zijn plaats

er zijn enorme beperkingen verbonden aan het systeem, en daar kunnen de meeste aquarianen niet mee over weg
ik kan geen vissen houden, kan niet voederen en kan enkel fotosynthetiserende neteldieren houden
maar dat respecteer ik!
slechts dan kan het systeem goed draaien

daar tegenover staat wel dat ik van dingen kan genieten, die andere aquarianen niet hebben in hun aquaria

door het feit dat ik niet filter of afschuim, blijven heel wat diertjes in mijn aquarium, die minstens even interessant zijn als vissen.

mijn bakje zit vol van de copepoden, isopoden, sponsjes, zakpijpjes, krabbetjes, worpjes en zelfs kwalletjes. ik heb welliswaar een vergrootglas nodig om van dit alles te genieten!

ik kan een nano-jaubertbakje iedereen aanraden die veel geduld heeft en met de beperkingen kan leven!

groeten!
 
beste toa , binnenkort zal hij 2 jaar draaien, en ik moet zeggen dat ik nog geen enkel probleem gehad heb,
er moet wel bijgezegd worden dat er maar 7 vissen in zitten, omdat ik vooral naar sps ben gegaan .
recentelijk heb ik een ati T5 armatuur gehangen ipv de hqi
en ik moet zeggen de kleuren zijn zeovit achtig
geen toevoegingen van chemicalien maar wel 5procent van het water verversen elke 2 weken.
belangerijk is ook om tijdens de opstart rowaphos te gebruiken zodat er al vanaf het begin 0po4 is
tot heden 0po4 zelfs als ik het plenumwater ter experiment eens getest heb.
binnenkort schrijf ik eens een artiekel over mijn ervaringen met het jaubert systeem, daarin zal ik hoop ik bijgestaan worden door philippe linthout, expert in de materie.
groeten, acro
 
Beste Acro,

Ben zeer beniewd !
Kun je misschien ook wat foto's plaatsen ?

Groetjes Toa

acroacro zei:
beste toa , binnenkort zal hij 2 jaar draaien, en ik moet zeggen dat ik nog geen enkel probleem gehad heb,
er moet wel bijgezegd worden dat er maar 7 vissen in zitten, omdat ik vooral naar sps ben gegaan .
recentelijk heb ik een ati T5 armatuur gehangen ipv de hqi
en ik moet zeggen de kleuren zijn zeovit achtig
geen toevoegingen van chemicalien maar wel 5procent van het water verversen elke 2 weken.
belangerijk is ook om tijdens de opstart rowaphos te gebruiken zodat er al vanaf het begin 0po4 is
tot heden 0po4 zelfs als ik het plenumwater ter experiment eens getest heb.
binnenkort schrijf ik eens een artiekel over mijn ervaringen met het jaubert systeem, daarin zal ik hoop ik bijgestaan worden door philippe linthout, expert in de materie.
groeten, acro
 
Bovenaan