Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Jaubert systeem.

toa

Senior Forumlid
Geachte forumleden,

Wie heeft er weleens een aquarium opgestart met behulp van de methode van prof.Jaubert.
Dit lijkt mij een geweldig experiment !!!!!!!!!!
Wie wilt hier graag met mij over brainstormen en mij het advies geven om hier wel of niet mee te gaan beginnen.
Theoretisch klopt het zo mooi !!!! ,maar waarom heeft niemand dit principe in gebruik ????

Groetjes toa
 
toa zei:
Theoretisch klopt het zo mooi !!!! ,maar waarom heeft niemand dit principe in gebruik ????
Theoretisch klopt het zeker ja!

Maar in de praktijk is het een systeem dat zeer veel aandacht nodig heeft: je moet de redox en het zuurstofgehalte in het aquarium én in en onder het zandbed zeer goed in de gaten houden. Verder ben je vrij beperkt wat betreft de bezetting met koralen: de 'productie' van calcium en KH door het zandbed is te gering om er een 'echt steenkoralenaquarium' van te maken, je zult dus hooguit een mix tussen zachte- en steenkoralen kunnen houden.

Daarbij is het een systeem waarbij je bij problemen slechts zeer moeilijk in kunt grijpen. Als tweede aquarium is het natuurlijk wel heel aantrekkelijk als je van experimenteren houdt, het niet erg vindt als het experiment mislukt en je daarnaast ook bereid bent een aardige hoeveelheid geld in meet- en regelapparatuur te investeren.
 
Ik ben gisteren op bezoek geweest bij iemand uit de club die jarenlang met dit syteem heeeel succesvol heeft gewerkt. Die man is nu op pensioen, verhuist naar een kleinere woonst en kan nu geen grote bak meer plaatsen. In plaats daarvan heeft hij een nano bakje van 25cm op 25cm, volgens het systeem Jaubert!!! (zandfilter = bodem van het aquarium, geen bak ernaast) Het werkt perfect!!! Er groeien (!! niet overleven) zelfs enkele steenkoraaltjes in! Wel houdt hij zeer nauwgezet de waterwaarden in het oog. Ca toevoegen doet hij met behulp van een CaCl2 oplossing (geen CaOH2 omwille van pH shock).
 
Beste Diddeka,

Zou je mij in contact kunnen brengen met deze mijnheer ?
Ik denk dat deze mijnheer mij veel zou kunnen leren !!!!!

Groetjes toa
 
Beste Tanu,

Zo te lezen aan je reactie heeft dit principe van Jaubert best een kans van slagen. Het wordt dus een soort van eco-systeem. Zou je mij iets kunnen vertellen over het aanpassingsvermogen van de organismen (lagere dieren, vis, etc).
 
toa zei:
Zou je mij iets kunnen vertellen over het aanpassingsvermogen van de organismen (lagere dieren, vis, etc).
Die vraag is te algemeen, wat wil je weten?
 
Beste andre-nl,

Bedankt voor de opmerking en het geven van deze link.

Groetjes toa
 
Beste Tanu,

Wat ik bedoel is dit: Als het Jaubert-systeem gaat werken/rijpen gaan de chemische componenten op zoals bv het Calcium, Magnesium en de rest. Dit kun je bij een aantal componenten meten en corrigeren. Kan ik de normale richtlijnen aanhouden qua chemische samenstelling van het water als bij een algemeen zeewateraquarium ? Of zeg je van ik zou van dat ene component meer toevoegen dan van het ander.

Stel ik krijg een redelijke verschuiving in de chemische samenstelling van het water op korte termijn, bv. door een keer te veel voeren, (Nitrietpiek), kunnen de algemene sterke soorten (vis, lederkoraaltjes, )dit aan of dan is het gewoon over ?

Nu heb ik 2 Jaubert-systemen gezien: de ene alleen het aquarium met de dikke bodem, de andere een aquarium zonder de dikke bodem maar met een Jaubert-filter (dus een "sump" als jaubert-systeem).
Graag je mening over welk systeem het meest kans van slagen zou hebben.

Groetjes toa
 
toa zei:
Beste Diddeka,

Zou je mij in contact kunnen brengen met deze mijnheer ?
Ik denk dat deze mijnheer mij veel zou kunnen leren !!!!!

Groetjes toa
Ik stuur je zijn adres in een PB.
 
Geachte forumleden !!!!!!!!


Ik heb gezien dat mijn vraag zo ongeveer 282 keer bekeken is.
Waarom geven er maar 3 personen reactie ??????

Als ik dit forum in zijn geheel doorlees is hier toch heel wat kennis aanwezig !!!!
Dit bericht is absoluut niet negatief bedoeld maar ik wil graag nieuwe impulsen krijgen (van de zeer gevorderde zeewateraquariaan tot en met de beginneling op zeewater gebied)

Alleen als we allemaal proberen mee te denken, zal ik een grotere kans van slagen hebben. Dus denk mee !!!!!!!!!

Ben vooral niet bang om je te mengen in dit onderwerp, en "domme vragen en antwoorden" bestaan in mijn ogen niet.
Ik heb het al vaker meegemaakt dat een "beginneling" mijn ogen opnieuw heeft geopend !!!

Groetjes Toa
 
toa zei:
Geachte forumleden !!!!!!!!


Ik heb gezien dat mijn vraag zo ongeveer 282 keer bekeken is.
Waarom geven er maar 3 personen reactie ??????

Als ik dit forum in zijn geheel doorlees is hier toch heel wat kennis aanwezig !!!!
Dit bericht is absoluut niet negatief bedoeld maar ik wil graag nieuwe impulsen krijgen (van de zeer gevorderde zeewateraquariaan tot en met de beginneling op zeewater gebied)

Alleen als we allemaal proberen mee te denken, zal ik een grotere kans van slagen hebben. Dus denk mee !!!!!!!!!

Ben vooral niet bang om je te mengen in dit onderwerp, en "domme vragen en antwoorden" bestaan in mijn ogen niet.
Ik heb het al vaker meegemaakt dat een "beginneling" mijn ogen opnieuw heeft geopend !!!

Groetjes Toa
Ik denk dat door de oncontroleerbaarheid, hoge kosten én de beperkingen dit systeem slechts zeer zelden door hobbyisten gekozen wordt en er derhalve simpelweg niet veel ervaringen mee zijn.
 
Beste Sven,

Bedankt voor de link, maar helaas ken ik geen woord Frans.
Het artikel ziet er wel leuk uit. Ik zal eens een poging doen met een vertalingsprogramma.

Groetjes Toa
 
Beste Dennis,

Mag ik vragen wat je bedoeld met de oncontroleerbaarheid ? Met de testjes die in de handel verkrijgbaar zijn kunnen we toch al redelijk wat meten, en corrigeren van bepaalde waarden kunnen we ook met producten die in de handel verkrijgbaar zijn.

Ik wil ook nog graag vragen wat je bedoeld met "de hoge kosten", volgens mij zijn die lager dan bij een normaal zeeaquarium. (geen sump, geen eiwitafschuimer etc.)

Groetjes Toa
 
Inderdaad heb je geen sump of schuimer nodig. Wel een zuurstof- en een redoxmeter, eigenlijk dubbel omdat je die ook nog nodig hebt voor in het systeem zelf. Dan nog aardig wat verversen, doseerpompjes voor eventuele automatische verversing (als de redox in de dubbele bodem te ver daalt automatisch water daaruit weg zuigen en automatisch weer aanvullen..) Zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn systeem met sump, schuimer, kalkreactor en opvoerpomp is dan een stuk simpeler. Daarbij is het risico dat een Jaubert-systeem INEENS 'omklapt' groter dan met een Berlin-systeem. Ik denk dat ik hierbij de stelling van Dennis voldoende verduidelijkt heb.

Heb je de tijd, het geld en de kennis is het een leuke manier om 't ook te proberen. Je moet natuurlijk niet REKENEN op succes en je moet 't al helemaal niet doen omdat je kosten wil besparen ten opzichte van Berlin!
 
Helemaal correct Tanne. Bovendien moet je een bodemconstuctie aanleggen die je kunt controleren. Wordt de redoxwaarde te laag, dan moet er iets meer doorstroming komen. Komt dit er niet, dan loop je het risico dat het zeer giftig en dodelijke zwavelwaterstof vrij komt en de totale inhoud van je bak in no-time om zeep helpt. Is de redox iets te hoog, dan loop je de kans op nitriet vorming wat ook zeer giftig voor met name vissen is. Dit proces moet je haast wel geheel automatiseren en dit brengt redelijk hoge kosten met zich mee. Redoxwaarde correct meten is trouwens niet zo simpel als het misschien lijkt. Je legt al het leven in je bak in handen van wat electronica. Op het moment dat deze faalt (wat in tegenstelling niet direct zichbaar is zoals bij een afschuimer) kan het ook binnen enkele uren bekeken zijn.

Voor nitriet zijn wel indicatoren (testsetjes) maar tegen de tijd dat je het meet kan het al te laat zijn. Voor zwavelwaterstof is voor zover mij bekend niets te krijgen voor hobbyisten dat het kan meten.
 
Beste Tanu en Dennis,

Bedankt voor de reactie. Ik ga even verder denken (in positieve zin !!!)

Tanu, kun je mij heel even in het kort weergeven wat je bedoeld met "Berlin".
Ik ben dit enkele malen tegen gekomen maar het is me niet duidelijk geworden.
Het schijnt een term te zijn die algemeen bekend is, maar niet bij mij.

Groetjes toa
 
Ik heet wel geen Tanne, maar kan het wel even verduidelijken.

Het Berlin systeem stamt uit midden jaren '80 en is eigenlijk niet meer dan een aquarium met voldoende verlichting en stroming, voldoende vers levens steen van goede kwaliteit (circa 15kg per 100 liter) en een "lege bioloog" met slechts een goede afschuimer met ruim voldoende capaciteit, een opvoerpomp en evt een kalkreactor en of iets dergelijks als een fosfaatfiltertje.

Een biologisch fiter is daarmee overbodig geworden. De techniek in die jaren ging met sprongen vooruit en men kwam erachter dat je beter eiwitten voorgoed kunt scheiden van het systeemwater vóórdat deze oplossen door gebruik te maken van een goede eiwitafschuimer, dan deze eiwitten vangen in een biologisch filter alwaar ze eerst oplossen in stoffen als o.a. nitraat en fosfaat wat je daarna weer op biologische wijze moet zien kwijt te raken.

Natuurlijk pakt een afschuimer geen 100% van de troep maar doordat levend steen ook erg poreus is en veel oppervlakte en kanalen bevat waar het water slechts heel langzaam doorheen stroomt, kan dit functioneren als substraat voor bacterien die het biologisch deel in de bak zelf kunnen afhandelen. Bovendien breng je samen met dit steen (mits voldoende vers) ook alle benodigde organismen in je aquarium.

Buiten dat dit systeem uiters betrouwbaar, simpel én relatief goedkoop is, is het ook nog eens prima te controleren. Alles samen genoeg voordelen om het het meest populaire en gebruikte systeem van dit moment te maken.
 
Beste Dennis,

Bedankt voor de uitleg van het "berlin" systeem.

Ik merk dat jullie zeer huiverig zijn voor het Jaubert-systeem. Ik heb van Diddeka een adres gekregen van een persoon die al jaren met dit systeem werkt en met succes.
Ik ga contact opnemen met deze persoon en dan horen jullie wel verder.

Nog even een klein vraagje aan je: ik heb deze al eerder gesteld maar nog geen antwoord op gekregen. Het verschil tussen een Jaubert-systeem (alleen een aquarium met de bodem) en een Jaubert-systeem (Aquarium zonder bodemvulling maar met een "sump" als Jaubert-systeem (wel een langzame doorstroming hoor)).

Groetjes Toa
 
Bovenaan