Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tegen Positieflijst

TegenPositieflijst

ZeewaterForum lid
Goedenavond,

Zoals jullie misschien al wel gehoord hebben, is de positieflijst van de zoogdieren er doorheen en binnenkort volgen de vissen, reptielen en vogels. Om dit alles tegen te gaan en onze hobby te redden is er nu ook een petitie gestart.
Meer informatie vind u op de facebookpagina "positieflijst: Weinig positiefs". De pagina waar we de handtekeningen verzamelen is: http://www.huisdieren.nu/over-pvh/tegen-positieflijst/
 
Ik heb de stukken van de zoogdieren gezien. Ben wel erg nieuwsgierig naar het invoermodel van de WUR.
Tegelijkertijd snap ik voor een x-aantal dieren wel waarom die beter in de natuur blijven.
 
Hallo,

Eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels bij deze petitie. Heb die site een paar weken terug ook al gezien. Krijg het gevoel alsof deze is opgezet door de dierenwinkelbranche/dierenimporteurs.
Dat sommige dieren niet toegestaan zijn of alleen met strenge regels kan ik mij voorstellen. Voor sommige dieren (fret, hamster) vind ik het dan weer erg overdreven maar ik ben het niet eens met die punten op de lijst.
En dan vooral de onderste 4 regels. Punt 2 vind ik ook erg Amerikaans, ''we hebben het recht op wapens volgens de grondwet, dus draag ik wapens''. Punt 3 en 4, denk dat ze in de natuur beter af zijn dan in gevangenschap, ook al wil ik zelf dieren in gevangenschap houden (koralen, vissen etc). Punt 5 lijkt mij dan ook iets van de winkels, de dierenspeciaalzaak sector.
Punt 1 ben ik ook benieuwd naar hoe ze de fret en hamster als ongeschikt hebben kunnen beoordelen.

Mvg,
Roy
 
Iedereen zou deze petitie moeten tekenen... En waarom?
Ik heb jarenlang de vergaderingen bijgewoond van Sato. Gevochten als het ware om de positief lijsten om te buigen naar negatief lijsten!
Waarom? Om het mogelijk te maken dat dieren die absoluut niet te houden waren op die lijst te krijgen.
Nu krijgen we straks een lijst van 20 of 30 soorten die mogen en de rest wordt verboden....
Beslis zelf maar.......ik heb al gekozen.
 
ik ook!

heb ook maar direct namens al mijn familieleden ondertekent ;)
 
Ook ik heb getekend. Meer informatie is te vinden op de site van SATO en ook via ondermeer www.gifkikkerportaal.nl (Positieflijst; weinig positiefs). Hierop vind je meer achtergrondinformatie (schending van Andibel-arrest van het Europese Hof door staatssecretaris Dijksma en haar ambtenaren bij totstandkoming van de wet). De positieflijst (exclusief te houden dieren, dieren die er niet op voorkomen zijn bij voorbaat verboden) is een sterk vereenvoudigde manier die de Wageningse Universiteit bij zijn gedeeltelijke onderzoek heeft gehanteerd als onderlegger voor de concept-wet. Volgens het Europese Hof mogen positieflijsten die opgesteld worden geen discriminerend onderscheid maken naar diersoorten; de handel niet beperken; alleen worden gehanteerd als het welzijn of de gezondheid van de burger in gevaar komt.

Maar...er is maar een beperkt aantal dieren onderzocht (ongeveer 1 procent meen ik) en sommige dieren worden a-priori uitgezonderd van opname op de lijst, namelijk productiedieren zoals koeien, varkens, kippen, etc. Laten die nou net de grootste gezondheidsrisico's voor de Europese burgers hebben opgeleverd in de laatste 10 jaar (BSE, vogelgriep, varkenspest, etc.). De betrokken organisaties zoals SATO, PVH, Dierenbescherming, St. Aap, etc. zijn ook niet echt democratisch betrokken in de concept-wetgeving, wel zijn ze gehoord door de onderzoekers van de WUR en het ministerie in een gezamenlijk overleg (alle partijen in eerste instantie tegen de gehanteerde exclusiewerkwijze van de WUR onderzoekers) maar is er met dit protest niks gedaan, geen letter gewijzigd, geen onderzoeksaanpak aangepast. Hierbij is door betrokken partijen al gewezen op het Andibel-arrest en de schending ervan door de opstellers en onderzoekers van de wetgeving.

De handhaving van zo'n wet zal op zijn zachtst gezegd problematisch zijn, huidige dierenwelzijnswetgeving is al niet hanteerbaar, laat staan deze concept-wetgeving. Het is een wetgeving die veel stof zal doen opwaaien in de pers, bij het publiek als geheel en een zachte dood zal sterven omdat hij niet te handhaven is. Wat zonde van al die uren van die ambtenaren....maar dat is iets waar de overheid zich geen zorgen over zal maken.

Wat mij enige zorg baart, is dat er in deze hobby nog weinig bekend is over deze concept-wetgeving (wordt na de zomer ingediend bij de Kamer) en de consequenties voor de individuele dierenliefhebbers (mag je straks nog koralen en vissen houden, mag je er nog verkopen of in handelen) en er weinig ' deining' over is. Informeer jezelf, overdenk de voor- en nadelen en breng je stem uit!

Groet,
Martijn v. Beek
P.S.: de facebookactie (ik ben zelf geen fb-gebruiker) is volgens mijn informatie opgezet door de SATO (Samenwerkende Aquaria en Terraria Organisaties die onderdeel zijn van het Platform Verantwoordelijk Huisdierbezit) die zelf ook gebaat is bij het welzijn van onze huisdieren waar we veel tijd en liefde in steken. De SATO probeert in haar tekstenert de perspectieven van alle belanghebbenden te verenigen in een verzet tegen de totstandkoming van deze wet.
 
Even vlug door gekeken.

Doctorsvissen mogen wel

maar bv papegaaivissen (oa: Scarus quoyi) niet.

Haaien mogen veelal wel...

Anyhow, het ziet er uit alsof ze maar iets gedaan hebben.

edit:
dat was trouwens een lijst uit 2004. ik ben benieuwd of dat nog steeds de officiele lijst is.
 
Iedereen zou deze petitie moeten tekenen... En waarom?
Ik heb jarenlang de vergaderingen bijgewoond van Sato. Gevochten als het ware om de positief lijsten om te buigen naar negatief lijsten!
Waarom? Om het mogelijk te maken dat dieren die absoluut niet te houden waren op die lijst te krijgen.
Nu krijgen we straks een lijst van 20 of 30 soorten die mogen en de rest wordt verboden....
Beslis zelf maar.......ik heb al gekozen.


Mee eens!
Een tijdje geleden zat ik bij mijn vaste winkelier, en toen hebben we het er ook over gehad.
Het zou idd. een negatief lijst moeten worden.
En dan wel samen gesteld door mensen, die er ook echt verstand van hebben!
Maar ja,......dat zal wel niet gebeuren. :(
 
Helaas, alle eerder gemaakte lijsten door de RDA zijn komen te vervallen.
Door WUR (Universiteit Wageningen) in opdracht van het ministerie van EZ, is nu een systematiek opgesteld die moet leiden tot de invulling van de positieflijst voor zoogdieren, iedereen die deze lijst leest zal,oordelen dat de manier van beoordeling verre van wetenschappelijk genoemd kan worden met als uitkomst een volslagen idiote lijst. Lees lijstJE want er blijven maar bar weinig dieren over.
Vwb de andere diergroepen zal dezelfde procedure worden gevolgd.
Honden, katten en landbouwhuisdieren worden geheel buiten de weging gehouden en zonder meer op de positieflijst geplaatst. Juist in deze groepen vindt de grootste schending van dierenwelzijn plaats! Dierenasiels, ontelbare bijtincidenten door honden, aantal euthanasiegevallen nav gestoord gedrag en toxoplasmose overbrenging door katten, Q-koorts etc, etc.zouden volgens de huidige systematiek betekenen dat de hond en de kat NIET meer gehouden zouden mogen worden. Alleen kom je daarmee aan een enorm deel van het beoogde electoraat dus wordt er voor het gemak met twee maten gemeten.

Door WUR wordt als voornaamste criterium(naast mogelijk zoönose gevaar en mate van gevaar die een dier door zijn karakter voor de mens zou kunnen opleveren) de natuurlijke gedragsbehoefte van een soort gebruikt om deze te wegen. Daarbij wordt volkomen geen rekening gehouden met de ervaring die is opgedaan aangaande het reeds generaties(zonder problemen) lang houden en kweken van vele soorten.
Als de vogels en reptielen aan de beurt komen zal daar ook gewerkt worden naar een zo kort mogelijke lijst te houden dieren. We behoeven ons geen enkele illusie te maken hoe het zal aflopen met de afdeling zeedieren...
Het opstellen van een positieflijst zal op geen enkele manier het dierenwelzijn vergoten of waarborgen. Een prima alternatief zouden dan ook huisvestingseisen zijn: als je soorten kunt houden volgens bepaalde regels, dan mag je ze houden.
Ik roep dan ook iedereen op om de petitie te tekenen, óók als je je niet achter alle punten kunt scharen. De zienswijze in Den Haag is heel erg tegen hobbydierhouderij met de Partij voor de Dieren voorop. De openingszin van de nieuwe Wet Dieren luidt: Het is verboden dieren te houden tenzij.... Daarmee is politiek de toon al gezet voor de rest van de stukken.
Oh ja ook ik ben zeer voor de waarborging van dierenwelzijn maar dan wel op een eerlijke manier, die door een zo breed mogelijke achterban gedragen kan worden waarmee de handhaving daarvan alleen maar werkzamer zal zijn.


Even vlug door gekeken.

Doctorsvissen mogen wel

maar bv papegaaivissen (oa: Scarus quoyi) niet.

Haaien mogen veelal wel...

Anyhow, het ziet er uit alsof ze maar iets gedaan hebben.

edit:
dat was trouwens een lijst uit 2004. ik ben benieuwd of dat nog steeds de officiele lijst is.
 
1 juli 2014 gaat deze lijst in voor zoogdieren.

Ze hebben ook onderzocht of je een zwarte of bruine beer, of mischien een reuze kangeroe kan houden, ze zijn tot de conclusie gekomen dat je deze niet als huisdier kan houden.
Een rendier in je achtertuin, steppezebra, lama, kameel dat kan best.

Ook mooi om te zien is dat een Lama/Dromedaris/Rendier als gevaar voor de mens het cijfer 1 krijgt (1 = hoogst, 6 laagst) en een zwarte beer krijgt het cijfer 2.
Toch worden deze dieren aangemerkt, als een houdbaar gezelschapsdier.

Deze lijst staat echt helemaal nergens op en de officeële lijst een excel bestandje omgezet naar een pdf bestandje die een kleuter van 4 nog kan maken.
Je mag een konijn, cavia en een muis houden meer niet, de rest is onder voorwaarden dat je er geld mee verdiend (hun noemen het randvoorwaarden).

Ik heb het in iedergeval getekend!

Wat me ook opvalt is het volgende in het hele kleine lijstje staan de volgende dieren onderaan

Toegestaan: Zandwallabie, Tammarwallabie, Moeraswallabie, Bennettwallabie, Parmawallabie
Notitie:
Ros River virus veroorzaakt bij
10% van de besmette mensen
een chronisch
vermoeidheidssyndroom

Heeft een van de makers van deze lijst wallabies als huisdier?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan