Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Palytoxine-vergiftiging

Hoi Patrick, en deze?
6u6upe2y.jpg


ybubadyr.jpg


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Die onderste is zeker GEEN toxica (maar wat eerder al werd aangehaald, bevatten alla paly's een hoeveelheid gif)
De bovenste zouden het goed kunnen zijn.

MabuyaQ, Bedankt voor je link, ik heb hem toegevoegd.
 
Ik kan niet anders dan alle waarschuwingen voor deze poliepen 100% onderschrijven. Het heeft me bijna een oog gekost en later bij rigoreus verwijderen 2 dagen doodziek zijn.

Of iedereen even gevoelig is, durf ik niet te zeggen maar wel dat ik nast mijn eigen ervaring, in de loop der tijd veel berichten hierover heb gelezen met allemaal dezelfde strekking: Erg ziek na aanraking en/of inademing van de dampen. Tot aan ziekenhuisopname aan toe.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Jan de Groot
 
Hallo Allemaal,

Ik heb dit verhaal met veel interesse zitten lezen en ben toch wel onder de indruk van de mogelijke gevaren bij deze mooie hobby.

Toen ik de foto van Patrick zag, dacht "oeps" volgens mij staan deze ook in onze bak.

Kan iemand vertellen of dit idd de gevaarlijke versie is?

PS: bij ons is het niet echt een snelle groeier.....

BVD, John

WP_20140310_002[1].jpgWP_20140310_005[1].jpg
 
Hallo Allemaal,

Ik heb dit verhaal met veel interesse zitten lezen en ben toch wel onder de indruk van de mogelijke gevaren bij deze mooie hobby.

Toen ik de foto van Patrick zag, dacht "oeps" volgens mij staan deze ook in onze bak.

Kan iemand vertellen of dit idd de gevaarlijke versie is?

PS: bij ons is het niet echt een snelle groeier.....

BVD, John
Dit zijn Zoanthus. Ook giftig, maar veel minder riskant dan de sneller woekerende soorten (Proto-)Palythoa.
 
Tja, het is een poliep en hij is bruin maar wel afwijkend qua vorm en vangarmpjes.

Ik durf het op afstand niet te zeggen. Ze zijn ruwer dan de echt giftige vorm maar dat kan aan je water/licht/stroming/voer liggen.


Het kan geen kwaad hier voorzichtig mee te zijn al ga ik nu niet roepen dat je hier die giftige poliepen hebt. Zeker al niet als je aangeeft dat ze niet zo snel groeien.


Jan

PS: De reactie van Tanne was net iets eerder en ik denk dat hij gelijk heeft: Dit zijn Zoanthus.
 
Laatst bewerkt:
ytyzy7an.jpg

Is deze ook gevaarlijk? Of is dit een onschuldig knoop poliepje. Ps ik ben beginnend aquariaan en zie nog niet altijd de verschillen tussen alle soorten en gwoon nieuwsgierig of deze ook behoord tot de besproken giftige soorten.
 
Poeh ik ben best geschrokken door alle verhalen over dit gif. Ik heb ook best veel van dit kortstanemoon en het is nog mooi ook. Kan iemand mij vertellen of dit de ergste giftigste soort is?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    27,8 KB · Weergaven: 132
De ergste zijn de bruine variant,maar als je er rekening mee houd is er niets aan de hand .
Er zijn meerdere vissen en koralen die een verdediging hebben .
 
Kan iemand mij helpen met het identificeren van dit type?

IMG_20150104_130222.jpg
 
Ja deze zijn super giftig. Heeft mijn bijna al mijn koralen en bijna de buurman gekost. Dus pas op!!!
 
dat klinkt niet goed, binnenkort maar eens een herinrichting doen zonder deze stenen.
 
graag zou ik van jullie horen of dit de zeer giftige toxica is of een onschuldige die mag blijven.


gif.jpggiftige.jpggitigen.jpg
 
Bovenaan