Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Palytoxine-vergiftiging

Dat is het verhaal dus Varke, dat weet ik dus wel wees dus voorzichtig en er is niets aan de hand gr jaap

Hoi Jaap.

Was algemeen bedoeld begreep uit jouw verhaal al dat je het wel wist.
Ik heb ze zelf ook in mijn aquarium staan maar ben ze ook langzaam aan het kapot spuiten.
Het gaat er om dat je weet waar je mee bezig bent en het verwonderd mij dat er veel mensen totaal niet weten wat ze in huis hebben staan en wat de gevaren kunnen zijn.
Groet
Eric Jan
 
even voor mijn beeld vorming dit geld voor alle type buttons? ik heb ze altijd met de hand gepakt voor het stekken of verplaatsen.. ik heb wel hand schoentjes liggen maarja je staat er niet zo bij stil.
 
nee dit geldt niet voor alle type buttons het gaat om de buttons die afgebeeld staan in dit topic.
 
De oogproblemen van Jan de Groot, en Dick van Laar, liggen waarschijnlijk aan het feit, dat ogen slijmbeurzen bevatten.
(ik weet het niet zeker, ben geen dokter, maar ik dacht van wel.)
En laten slijmbeurzen nou heel makkelijk dingen opnemen.

Dus als je gif aan je handen hebt zitten, en daarmee in je ogen wrijft, wordt dat makkelijk door slijmbeurzen opgenomen.
Ik kan me dus heel goed voorstellen, dat er niks aan de hand is, als je ze aanraakt. (waarschijnlijk penetreert het gif niet door de huid.) :)
Maar smeer je het per ongeluk in je oog, kan ik me heel goed voorstellen, dat je dan wel last krijgt. :(
Hetzelfde als je vrij gekomen aerosolen in je longen krijgt.
En mocht je het in je bloedbaan krijgen, dat zal er idd. wel eens iemand aan overlijden. (afhankelijk van wat je binnen krijgt.) :eek:

Ik ken beide mensen die dit is overkomen, en kan zeggen dat het er echt niet goed uitziet, als je dit gebeurd.
Ik heb later gehoord dat het gif uit het lichaam te krijgen is, met een dialyse.
Maar dit heb ik alleen van horen zeggen.

Het wachten is dus op iemand, die dit even vrijwillig wil uitproberen. (in je oog smeren)
Mocht er dan weer het zelfde gebeuren, dan weten we zeker of het van de palythoa komt of niet.

Vrijwilligers mogen zich aanmelden voor dit experiment. (uiteraard wel op eigen risico!) :rolleyes:
 
Het wachten is dus op iemand, die dit even vrijwillig wil uitproberen. (in je oog smeren)
Mocht er dan weer het zelfde gebeuren, dan weten we zeker of het van de palythoa komt of niet.

Vrijwilligers mogen zich aanmelden voor dit experiment. (uiteraard wel op eigen risico!) :rolleyes:

Nou ja, je weet natuurlijk niet zeker of het palytoxine is.. wel of het van een paly of zoa komt. Ik zou wel eens een bloedonderzoek willen zien van iemand die ermee in aanraking is geweest. Volledig toxicologisch rapport. Pas dan weet je zeker dat het echt palytoxine is, of iets anders wat toevallig ook van paly's afkomt (maar minder gevaarlijk is als palytoxine?)
 
Nou ja, je weet natuurlijk niet zeker of het palytoxine is.. wel of het van een paly of zoa komt. Ik zou wel eens een bloedonderzoek willen zien van iemand die ermee in aanraking is geweest. Volledig toxicologisch rapport. Pas dan weet je zeker dat het echt palytoxine is, of iets anders wat toevallig ook van paly's afkomt (maar minder gevaarlijk is als palytoxine?)

Daar heb je ook weer gelijk in.
Alleen het punt is, dat je in het ziekenhuis wel kan melden dat je een zeeaquarium hebt.
Maar ze hebben er weinig, tot geen ervaring mee.
Zelfs als je zegt dat het waarschijnlijk palytoxine is. (moeten ze eerst uitzoeken wat dat is.)
We hebben namelijk niet een aller daagse hobby.

Dus toen Dick in het ziekenhuis kwam, wisten ze eigenlijk niet goed wat ze eraan moesten doen. (waarschijnlijk weten wij er zelf meer van af, dan de artsen.)
Dus toen Jan in het ziekenhuis kwam, wisten ze alleen te melden dat er al eerder iemand was geweest, met het zelfde probleem, en hebben hem toen maar het zelfde behandeld als Dick.
Klodder antibiotica, en afgeplakt.
Maar of ze nou echt wisten wat ze eraan moesten doen, vraag ik me af. :rolleyes:
 
Die indruk kreeg ik eigenlijk niet. OK, dichtplakken dat oog en antibiotica en om de dag terugkomen. en dat was het dan wel. En ga maar in het donker zitten, rust is voor een oog altijd goed. En doe je vanzelf wel, dat donker!

De oogarts was zelfs behoorlijk geïrriteerd toen ik aan de receptie had aangegeven dat ik zo'n pijn had dat ik echt geen twee uur kon zitten wachten. Kreeg niet het gevoel dat deze arts ook maar enigszins het idee had met wat voor gifstof zij van doen had. De volgende controle een andere arts en JA die snapt het wel. Wist me te vertellen dat dit erg veel pijn (was me ook al opgevallen) maar dat de verlamming tijdelijk is en er "meestal" geen blijvende schade overblijft.

Tot heden lijkt dat te kloppen

Jan

Sindsdien de bak volledig opnieuw ingericht en zelfs bij de minste twijfel vanalles weggegooid. En 's nachts weer doodziek geweest. Ben blij dat ik er vanaf ben en ik blijf ook iedereen ertegen waarschuwen. Dus Patrick, goed initiatief!!
 
Wees altijd voor zichtig ,gebruik bij twijfel handschoenen iedereen vergeet dit of is te lui lees te gemakkelijk, de ogen zijn zeer gevoelig voor bepaalde stoffen bv smeer je in met zon middel tegen spierpijn en ga in je ogen wrijven en wat denk je van voedsel bv rode peper ed genoeg op te noemen ,tip was je handen grondig met een goede zeep of desinfec en en was jen hande grondig na dit soort klusjes ,we moeten zelf verplegers nog leren om handen te wassen het moet grondig gebeuren er zijn er nog teveel die er te makkelijk mee omgaan .
Maar goed dit zal niet snel veranderen.
Wat je niet ziet is er niet ....of toch nog wel
 
Dus Patrick, goed initiatief!!

Ik ben dit topic inderdaad gestart om mensen te waarschuwen. Maar ik probeer niemand bang te maken. Natuurlijk is het een verschrikkelijke ervaring en wens je het niemand toe.
Toch moeten mensen wel realiseren dat er een verschil is tussen de buttons in het aquarium hebben en de buttons op een aggresieve manier verwijderen.

Mijn voorbeeld uit eerder bericht blijft: Een hond kan bijten, maar zal bij normale omgang dat niet doen. Benader je hem aggresief, zal hij zich verdedigen en bijten.

ohja, natuurlijk is het ook wel handig om alle info in 1 topic te hebben, ipv verspreid over het volledige forum. Ook een reden van dit topic ;)
 
Vwb een bloedbeeld: ik zal eens navraag doen of er in de twee ziekenhuizen waar ik destijds behandeld ben nog gegevens van mijn bloed zijn en of ik deze dan kan krijgen. Ik weet dat er een onderzoek is gedaan naar bepaalde gifstoffen en ik 6 weken na mijn eerste opname opnieuw bloed heb moeten afgeven, nadat ik vermeld had dat ik een zeeaquarium had en in welke gifstoffen naar mijn mening mijn gezondheidsproblemen zaten.

Vwb het gevaar en toch ook even als een zijdelingse opmerking n.a.v. de reacties van Jaap Keijzer: de toxische stof komt niet alleen vrij als wij als hobbyist irritatie veroorzaken. Ook vissen, koralen of andere dieren kunnen dit veroorzaken. Met het blote oog is dan niet te zien of de toxische stoffen vrij zijn gekomen.
Ons eigen handelen hebben we zelf in de hand, maar wat de inhoud van een aquarium zichzelf aandoet helaas niet.
Dus ook al doen wij als hobbyist niets wat eventuele irritatie kan veroorzaken en 'denken' wij dat het dan wel mee zal vallen, het gevaar blijft aanwezig en kan vanuit een geheel andere hoek komen.
 
Sorry dat ook ik domme gans het moet vragen, maar ik heb een kolonie staan waarvan ik niet zeker weet of het de extreem giftige is en graag jullie mening wil vragen.
image.jpg

Mochten dit ze zijn dan zal ik ze voorzichtig met bescherming proberen uit de bak te halen.

Verderven ik nog een aantal poliepen staan waarvan ik niet zeker weet in welke categorie ze vallen.
Van deze bv:
image.jpg

De verkopende winkelier gaf aan dat ze onder water geen kwaad kunnen maar boven water idd eventueel hun gif kunnen vernevelen.

Tenslotte nog een aantal foto's van dieren met. Mijn vraag aan jullie welke zijn onschuldig, kunnen niet veel kwaad of kun je beter niet houden?? Alvast bedankt voor de reacties.

FOTO 1
image.jpg

FOTO2
image.jpg

FOTO3
image.jpg
 
Vervolg....

FOTO4
image.jpg

FOTO5
image.jpg

FOTO6
image.jpg

De meesten zijn volgens mij onschuldige buttons, maar hoe weet je zeker of het een button of een palytoxine drager is???
 
Hoi Patrick, en deze?
6u6upe2y.jpg


ybubadyr.jpg


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hoi Patrick, en deze?



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Heet wel geen Patrick, maar beide soorten zijn (proto)palythoa en bevatten dus in meer of mindere mate palytoxine. Is in principe geen probleem (tenzij je overgevoelig bent) zolang je geen gekke dingen gaat doen waardoor de poliepen beschadigd raken.

Misschien een idee om deze link ook ergens op te nemen omdat het handig kan zijn voor diegene die ooit hun huisarts moeten 'overtuigen' hoe serieus ze dit gif moet nemen. https://www.vergiftigingen.info/stofmonografie_inzien.htm?execution=e1s5
 
Bovenaan