Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

GlennF

Senior Forumlid
Hierbij open ik een nieuw topic die de DSR Methode gaat uitleggen.

Wat eerst was begonnen als "het Synthetisch Aquarium Project" is uitgegroeid tot iets dat een naam heeft gekregen in het proces van de afgelopen maanden. "De DSR Methode" is ontstaan.

Dit project was bedoeld om de methode zoals ik die reeds langere tijd toepast uit te leggen en had de mogelijkheid tot synchroon draaien met meerderen nagenoeg identieke bakken.
Helaas is dit niet haalbaar gebleken om een synchroon project op te starten, omdat niet iedereen dezelfde bak in huis kan en wilt neerzetten.

Echter boven elke verwachting uit zijn er meer mensen met DSR aan de slag gegaan en er is een grote interesse naar de DSR methode.

hierbij de link van de originele topic

http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?118725-SYNTHETISCH-AQUARIUM-PROJECT&p=985888&viewfull=1#post985888

en mijn dagboek, het prille begin van de huidige DSR methode.
http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=845522&viewfull=1#post845522

De methode word op meerdere forums goed ontvangen en er word buiten mij, ook door anderen goede resultaten behaald.
Daarnaast zijn er aanvragen voor lezingen en komen er binnenkort artikels hierover in diverse media. Aan de lezing word hard gewerkt, maar het is niet niks om zoiets goed te presenteren, daarom heb daar een redelijk tijd voor uitgetrokken om het zo goed mogelijk voor te bereiden.


Edit: 22/6/2013
Beste mensen,
de DSR Methode is een experimentele methode die in ontwikkeling is. Het is door mij ontwikkeld als een alternatieve wijze om aquarium te houden zonder waterwissels. ik draai al 8 jaar zonder waterwissels en de laatste jaar is DSR ontwikkeld, daar boek ik bijzonder goede resultaten mee en wil dit graag met u delen. Als u iets in de methode ziet ben u vrij om daar gebruik van te gaan maken en ik zal u daarbij ondersteunen. Let wel op dat bij elk experimentele methode er risico's aan verbonden zijn. Deze risico's kan ik niet inschatten, omdat elke situatie anders is en als zodanig beoordeeld moet worden.

edit: 20/7/2013
De ontwikkeling van de DSR methode is geheel door mijzelf, zonder tussenkomst van anderen gedaan. Er is ook geen samenwerking met andere afgeleide methoden. Momenteel ben ik ook de enige die de DSR methode kan uitleggen. Alle stoffen die in de calculator gebruikt worden hebben een bepaalde concentratie. Die concentratie is crucial als je met de DSR calculator werkt (anders kloppen de berekeningen niet). Dus zorg dat je met de juiste stoffen werkt !


==============================================

Links naar diverse DSR Onderwerpen: (sommige links word nog aan gewerkt)
Korte samenvatting van De DSR Methode
De gebruikte testen in DSR
De laatste versie van de DSR Calculator downloaden
Nieuw Zout water aanmaken
Water waarden Corrigeren
Water onbalans correctie met een gedeelteljk wissel
eigen ervaringen met ijzer doseren
Fosfaat verlagen met Ijzer

Doseren ijzer in systeem opbouwen
Relatie Algen ijzer/fosfaat/Nitraat en schoonmaak ploeg inzetten
ijzer discussie
Algen aanpakken met natronloog
Valona Ventricosa aanpakken met natronlog
-Filmpje van de natronloog behandeling
Nitraat verlagen met Carbon
Bacterien en koolstofbron discussie
Afstellen Afschuimer bij Darkraver
Geen nul waarden Fosfaat en nitraat in DSR !
Gebruiks aanwijzing Redsea Potassium test
Strontium Dosering opbouwen Aquarium
Aanvang en verbruik bepalen

Flap aanpakken in DSR:

Mijn powerfilters tegen de bestrijding van flap
Powerfilter - met watten op de opvoerpomp
Het aanpakken van een flap (cyano) probleem (9nov2013)
Methoden van watten gebruik
Powerfilter zoals het hoort in DSR (voor optimaal resultaat)
Cyano experiment feb.-mei. 2014
plaagdieren aanpakken in DSR
Samenwerking DSR Algeascrubber ?
DSR en Sponzen
DSR en Silicaat?
DSR en Molybdeen?
DSR en Mangaan?
DSR en Barium?

Overzicht van Koralen en hun eisen in DSR

Meten, doseren en verbruik bepalen in DSR
Starten met DSR en initiële verbruiken bepalen in een bestaande bak
Voorbeeld uitleg, hoe van start te gaan met DSR Correcties. (8jul2014)
Nieuwe bak opstarten in DSR
Amino's doseren voor Buttons
Actief kool toepassen in DSR (leest ervaringen Adri t/m 25aug2014)

Stam oplossing aanmaken in DSR: Natrium bicarbonaat, Calciumchoride en Magnesium Chloride.
stam oplossing Jodide aanmaken

Standard protocol DSR vragen
Dringend verzoek aan vragen stellers

Zeer nuttige vragen lijsten van Tanne Hoff bij diagnose van problem.

eventuele gevolgen bij afwijkende DSR procedures:
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1214498

Het nut van testen en hoevaak?
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1214794

kleuren sturen is finetunen ! http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1218095
 
Laatst bewerkt:
Wat is de DSR methode ?

De DSR methode is niks meer of minder dan de hele methode die ik toepast om mijn RIF aquarium ten alle tijde onder controle te krijgen.

De methode is ontstaan uit luiheid.
Luiheid om wekelijks 10% van mijn water te moeten wisselen. Dit is een een rif met een inhoud 1500 liter inclusief een refugium en nog wat bakken.
Dit betekende dat ik elke week met de tonnen en de zout emmers aan de slag moest. Daar had ik dus geen zin in.

Tot eind 2010 had ik een gemengd rif die floreerde en ik had wisselend succes met sps. Totdat ik eind 2011 een sps crash kreeg door een kalk reactor met nukken overwoog te gaan stoppen.
Het niet goed functioneren van kalk reactor i.c.m.een defecte osmose toestel had een mineralen tekort en en fosfaat overschot gecreëerd, waardoor zelfs de leders eraan gingen.
Calcium 330, mg 1080, fosfaat 0,64 nitraat 0. daar werd je niet vrolijk van.

Dit kreeg ik allemaal niet onder controle en had nog steeds geen water wissel gedaan. Zo eigenwijs als ik was, bleef ik vasthouden aan de principe.

Ik had besloten te gaan stoppen en begon al een aantal koralen weg te doen.

word vervolgt...


m.v.g. GlennF
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen, blijf je bevindingen hier delen met ons. Lijkt me erg leerrijk. Leuk trouwens dat je er geen geheim van maakt gelijk sommigen krakken onder ons:)
 
Al enige tijd ben ik bezig met de dsr methode. Op het moment ben ik bezig om constant op dezelfde dag te meten om straks het verbruik te kunnen vaststellen en zo de belangrijkste stoffen automatisch te kunnen gaan toevoegen. Dit aquarium draait nu bijna 6 weken en is door de dsr methode met rap tempo door alle fases gegaan daardoor heb ik moet ik zegge geen algen groei of andere gekke dingen tegengekomen. De nitraat piek ben ik te lijf gegaan met de azijn suiker methode wie bij de dsr gebruikt word. Hierdoor is nu binnen 3 weken en geen waterwissel men nitraat van 70 naar 20 gegaan. De dalende lijn zit er nog steeds in. Straks rustig afbouwen en hem onder de knie krijgen om het nitraat rond de 5 te gaan houden. Hier mooi de gelij achtige bacterie bloei te zien wie onder men stenen zit.
Bekijk bijlage 341563
Bekijk bijlage 341564
De kleuren van de koralen worden rustig steeds intenser hoe de koralen erbij staan qua poliep expansie is ook steeds mooier. Al met al ben ik zeer tevreden over het verloop en de dsr. Groetjes wesley
 
:eek:hey Wes steeds meer leden gaan dit overnemen maar er is wel ijzeren disipline voor nodig om dit vol te houden zelf merk ik dat na verloop van tijd minder gemeten woordt gr jaap
 
:eek:hey Wes steeds meer leden gaan dit overnemen maar er is wel ijzeren disipline voor nodig om dit vol te houden zelf merk ik dat na verloop van tijd minder gemeten woordt gr jaap

en zolang het goed gaat en je heb er de feeling voor, waarom niet?
Het is de bedoeling dat je op een gegeven moment op deze wijze je koralen feilloos leert kennen.
maar zolang je ze nog niet kent is meten de enige oplossing.
je kan ook wachten tot de koralen het gaan aangeven en dan pas alles meten. ook daarvoor moet je dan de feeling ontwikkelen om het te zien.
Met meten haal je eruit wat er mis is, althans dat doe ik dan meestal.
 
Ik zou zeggen, blijf je bevindingen hier delen met ons. Lijkt me erg leerrijk. Leuk trouwens dat je er geen geheim van maakt gelijk sommigen krakken onder ons:)


Ja super goed en fijn dat je het wil delen voor de anderen. top!!:)

Dat gaan we zeker blijven doen dominique en sander

Ik moet wel ff de tijd vinden, ben met van alles tegelijk bezig.
 
Laatst bewerkt:
een nieuwe ontwikkeling is dat nu een aantal winkels die koralen in hun showbakken hebben, delen van DSR gebruiken om hun koralen in top conditie te houden. Steeds meer mensen gaan de voordelen van de DSR Methode inzien. Als het niet de totale plaatje is, zijn er toch delen die hen erg aanspreekt. Langzaam maar zeker word de DSR Methode geaccepteerd als een serieuze alternatief.
 
10nov2011 was een keerpunt, ik had besloten toch weer door te gaan.

http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?71496-Glenn-s-Aquaria-Verzameling&p=822037&viewfull=1#post822037

vanaf januari 2012 tot april 2012 is DSR in de huidige vorm ontwikkeld. Ik heb elk probleem die ik de afgelopen jaren tegengekomen bent aangepakt, door een eigen formule zout te gaan samenstelen.
Omdat ik eerder een fosfaat probleem had door verschillende oorzaken w.o. defecte osmose apparaat, NPS koralen, zeepaarden kweken. (zonder waterwissels), was het fosfaat probleem aanpakken de eerste doel.
Ik ging experimenteren met zelf zout samenstellen.

http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=845522&viewfull=1#post845522
 
De aanvankelijke bedoeling was zelf zout te ontwikkelen met 0 fosfaat en 0 nitraat.
De toepassing was bedoeld voor als er zich weer een fosfaat probleem zou aandien, kon ik deze zout gebruiken om het fosfaat te verdunnen d.m.v. een wissel. Dit is uiteindelijk ook ook gelukt!
Op een gegeven moment zat ik daadwerkelijk op nul fosfaat en nul nitraat.
Gevolg blekende en afstervende koralen door voedings armoede. Hier zaten SPS koralen tussen waaronder zelfs Acropora’s, waar iedereen het over had dat ze niet meetbare fosfaat en nitraat waarden moeten hebben om mooi te kleuren.

http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?101458-Euphyllia-Glabrescens-(Toorts-Koraal)-doet-het-niet-goed.&p=852089&viewfull=1#post852089

http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=884889&viewfull=1#post884889
 
Laatst bewerkt:
Het heeft maanden geduurd voordat ik de relatie had gelegd dat dit niet de goeie weg was, mede door het feit dat het de algemene consensus was dat deze waarden niet meetbaar horen te zijn.
Op een gegeven moment ben ik gaan experimenteren met nitraat en fosfaat toevoegen. Dat was vloeken in de kerk als ik daarover begon en men verklaarde mij voor gek.
Ik heb op een gegeven moment maanden zonder afschuimer gedraaid en bleef zowel fosfaat en nitraat bij doseren. Het gevolg koralen weer mooi op kleur en groeien als een jekko.
Doordat ik alle grenzen zo’n beetje heb verkend, (van hoog naar laag) kon ik alles goed documenteren en heb een lijstje samengesteld met kenmerken van diverse koralen.

http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=921907&viewfull=1#post921907
 
Laatst bewerkt:
Vanwege de commotie rond de DSR methode en de weerstand op diverse forums, gaat dit topic pas na augustus weer verder.

m.v.g. GlennF

Commotie en weerstand.............jammer :(

Vind het persoonlijk een interessante / goede 'methode'
Zoveel mogelijk meten en 'goedkoop' (bij)sturen.

Geen dure toevoegingen maar zelf alles samenstellen..........ben ik HELEMAAL voor.
Daar zal ook wel de weerstand in zitten ;)

Gewoon zelf een forum over deze methode starten ;):p

Ik blijf het volgen !!!
 
Je gaat altijd mensen hebben met oogkleppen op die denken dat enkel hun methode werkt.Niets van aan trekken en gewoon verder doen.
 
Hoi,

Eshan voegt ook nitraat toe aan zijn systeem. Ik verklaar je niet voor gek.

gr Ray

Het heeft maanden geduurd voordat ik de relatie had gelegd dat dit niet de goeie weg was, mede door het feit dat het de algemene consensus was dat deze waarden niet meetbaar horen te zijn.
Op een gegeven moment ben ik gaan experimenteren met nitraat en fosfaat toevoegen. Dat was vloeken in de kerk als ik daarover begon en men verklaarde mij voor gek.
Ik heb op een gegeven moment maanden zonder afschuimer gedraaid en bleef zowel fosfaat en nitraat bij doseren. Het gevolg koralen weer mooi op kleur en groeien als een jekko.
Doordat ik alle grenzen zo’n beetje heb verkend, (van hoog naar laag) kon ik alles goed documenteren en heb een lijstje samengesteld met kenmerken van diverse koralen.

http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=921907&viewfull=1#post921907
 
Vanwege de commotie rond de DSR methode en de weerstand op diverse forums, gaat dit topic pas na augustus weer verder.

m.v.g. GlennF

Dit vind ik jammer! monddood gemaakt worden op een forum voor hobbyisten! Dat we in het openbaar niet alles meer kunnen zeggen tot daar aan toe maar zo`n beetje anoniem op een hobby forum? Heel erg spijtig!
 
jongens bedankt voor de steun aan het project.
DSR gaat echt niet de ijskast in, ik ben zelfs al bezig met de volgende stappen.

Hij leek mij het verstandigst om het onderwerp als zodanig ff te laten rusten .
Augustus zal duidelijk worden waarom.

intussen ga ik gewoon verder met verklaren van de volgende topic

http://zeewaterforum.info/forums/sh...UARIUM-PROJECT&p=985888&viewfull=1#post985888

Dus alle vragen over de methode zelf, kunnen daar gesteld worden.
 
Bovenaan