Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Vandaag de doseerpomp verhoogt naar 105 ml per oplossing. KH was weer fors gezakt: 6.1.:mad: Ik zie wel duidelijke groei bij de koralen.
Het KH ga ik weer verhogen met natriumbicarbonaat.

In het vorige topic stelde ik mezelf de vraag of ik de dosis van 100 ml ooit zou halen. Deze dosis is al heel snel bereikt.
De oplossingen kosten ( nieuwe prijzen ) € 1,90 per liter / per Elementz. Dus € 0,19 x 3 = € 0,57 per dag.

Ik ben ervan overtuigd dat deze dosis uiteindelijk zal verdubbelen:rolleyes:

Gr Ray
 
Hoi Ray,

Ziet er allemaal waanzinnig uit!
Wel vervelend dat je KH weer zo gedaald is. Heeft Triton daar geen anders oplossingen voor dan de 3 oplossingen te verhogen? Want nu moet je idd de KH weer zelf verhogen...

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar ze adviseerden een zandbed van max 2,5cm. Wat raden ze aan om er verder mee te doen? Slakjes, zandhapper, stofzuiger of met rust laten?

Groetjes,
Dennis

Vandaag de doseerpomp verhoogt naar 105 ml per oplossing. KH was weer fors gezakt: 6.1.:mad: Ik zie wel duidelijke groei bij de koralen.
Het KH ga ik weer verhogen met natriumbicarbonaat.

In het vorige topic stelde ik mezelf de vraag of ik de dosis van 100 ml ooit zou halen. Deze dosis is al heel snel bereikt.
De oplossingen kosten ( nieuwe prijzen ) € 1,90 per liter / per Elementz. Dus € 0,19 x 3 = € 0,57 per dag.

Ik ben ervan overtuigd dat deze dosis uiteindelijk zal verdubbelen:rolleyes:

Gr Ray
 
Hoi Dennis,

Klopt, zand zevende zeesterren, slakken, zandhapper etc. Hier moet ik wel een opmerking plaatsen:
Zelf heb ik een dikkere zandbodem ingebracht puur voor de lipvissen.

Triton levert ook producten voor het KH te verhogen, dit zit in de Trace Base oplossingen, deze zijn wel duur €22,- per liter.
Ik weet niet welke prijzen hiervoor worden gehanteerd wanneer het bij winkeliers wordt verkocht:confused:

Kosten:
Status Quo inkl. Wassertest maximal 80,- €.
Der Literpreis pro TRITON Element beträgt 1,20 €.
Trace Base Bor, Lithium, Fluor, Kalium, Magnesium, N-Rich
1 Liter = 20,- € | 0,5 Liter = 12,- € | 1 Liter CO3 = 15,- €
Trace Base Strontium 1 Liter = 30,- € | 0,5 Liter = 16,- €

gr Ray
 
toevallig al meer informatie voor een info dag?

zou dit graag tijdig willen weten want dan regel ik vrij met werk.

Ik ben me een beetje aan het inlezen en deze manier van werken lijkt me wel wat.
 
Hoi Arjan,

We zullen even moeten bezien of er genoeg mensen zijn ik denk zelf aan minimaal 8 tot 10 mensen,

gr Ray

toevallig al meer informatie voor een info dag?

zou dit graag tijdig willen weten want dan regel ik vrij met werk.

Ik ben me een beetje aan het inlezen en deze manier van werken lijkt me wel wat.
 
Hoi Arjan,

We zullen even moeten bezien of er genoeg mensen zijn ik denk zelf aan minimaal 8 tot 10 mensen,

gr Ray

Dat moet lukken denk ik :)

Wij komen zeker met minimaal 2 man als de datum bekend is. ( zal zeker proberen vrij te krijgen! )
 
attachment.php


Op de site van triton zie ik geen fosfaat en kool filters waarom hier wel?
 
Vandaag nieuwe oplossingen gehaald bij Triton

 
Ok, for clearing things up, you have doubt about the ionic-balance in TRITON SYSTEMS

and want to know how this is handled.


therefore we should start like this in simple words, so everybody can follow.


1. what is ment by Ionic-disbalance in a REEF tank?

Ionic-disbalance is a relation between ions in a reef tank that is not matching to the the same ions relation in NSW.

So in NSW should be about (mg/L): Na 10000; K 380; Ca 420; Mg 1360; Cl 20000; F 1.3; Br 63; SO4 3000;



By R.Holmes Farley
fig1.jpg




if any of these ions is too high or too low, you will have an ionic-disbalance.
if all of them are too high, your salinity is too high.
if all of them are too low, your salinity is too low.

2. why ionic disbalance is important to reefkeeping?

when people start dosing chemicals to the tank, to keep up with used Ca, Kh and Mg, they recognize that they are adding other elements too, like Na, Cl or SO4.
While they can watch over Ca, Kh and Mg, they cannot watch over Na, Br, F, Cl and SO4.
So they decide to calculate a special balance and dosing of these elements to prevent the system from ionic disbalance or in other words accumulation or depletion of the major elements.
(Balling classic)


3. keeping the tank in balance over a long term
A lot of people recognise that by time Ca is not used as fast as KH and dose more KH. Or a lot of tanks are consuming different amounts of Ca and Mg or want to dose Strontium or Fluoride or potassium...
The sytem could get out of balance.
Whithout being able to test, people just belive that the balance is kept by doing water changes and by trusting their calculation. This is based on theory.

Even the purity of salts the people are using can never be determined by themselves. So impurities will lead to inbalance too and this cannot be calculated.

In the case of practical use, people often even cannot handle the test kits because of the big human error in them. People will never be sure about their balance in the tank water because they cannot watch over it and this can cause a big ionic disbalance in long and short term.


TRITON is able to watch over all major parameters of sea water and is 100% able to detect ionic disbalance as the only company doing this world wide with the HPLC lab for reef tanks. So we are even not in need to balance our products or rely on a calculation because we can test the water for it. Even other methods could stay more balanced and secure over long term if they could get the water tested.

So I don`t think you need to have doubts about inbalance in our products or in our method because our customers are way more secure than using other methods.

 
Mooi stukje promotie tekst, maar hoe zit het met het >50% "anything else"? Er wordt geschreven dat Triton alle belangrijke parameters bewaakt/meet, maar de gewone watertest worden er slechts 10 elementen gemeten. Dit kun je thuis ook met de meetsetjes van salifert. Maar hoe zit het nu met de overgebleven 110+ elementen? Ik wil niet zeggen dat deze allemaal een functie hebben, maar het is toch iets om over na te denken...
 
Hey Frank,

Ik had dit antwoord van het forum in The U.K. hier neergezet, ik ga dit eens vragen, of beter nog meld je aan en vraag hem zelf:p

Ik denk dat vooral het meten de "key" is, we meten allemaal met verschillende testsetjes en op onze manier. Of we juist meten kan alleen worden ontdekt door zelf te meten op de dag van verzending, en de uitslagen van het laboratorium naast elkaar te leggen. Bijv. door Triton of een ander hier in Nederland.

Of daadwerkelijk alle 100+ elementen noodzakelijk zijn:confused:

Gr Ray
 
@Frank

cannot watch over Na, Br, F, Cl and SO4.

Kun je dit wel meten thuis?
 
Dogue09;1007488 [I zei:
cannot watch over Na, Br, F, Cl and SO4.
[/I]Kun je dit wel meten thuis?
Sommige testjes zijn behoorlijk kostbaar, of ze zijn wel te betalen maar zo onzuiver dat je er niets aan hebt.

Triton kan het wel checken (which is fine) maar dat is ook het enigste ik wat zo'n beetje uit het hele verhaal kan opmaken.

Ionenbalans is een ++ en -- verhaal, niet zo moeilijk als je de valentie van de elementen weet en het toepast op je toevoegingen.
(Doe ik al een tijdje ;) Alleen heet het bij mij individueel plus. Ik kan je het sheet met de uitwerking wel toesturen als je dat wil, kun je precies zien wat een ionen balans inhoud)

Ca, Mg, Sr, K, en Na zijn de plusjes, Cl, SO4 HCO3 B, Br en F zijn de minnetjes.
Per liter even het aantal mmol/l van ieder element vermeninigvuldigen met z'n valentie > alle ++ bij elkaar optellen, alle -- bij elkaar optellen > en het verschil moet dan op 0 uitkomen. Dan heb je een ionenbalans.
Maar ...... dat is praktisch onmogelijk, maar dan ook echt onmogelijk, ook al zou je al de waardes nauwkeurig kunnen meten.

1) Er huizen meer ionen in een 1 ml zeewater dan liters water op de hele aardbol. (in de lucht, op de polen, zoet en zout water)
2) Als je bij de berekening van de ionenen balans op een verschil van bijvoorbeeld 0,01 mmol/l uitkomt,
houdt dat een onbalans in van (6,02241 x 1024) x 0,01 ionen per liter, met een marge van 1.000.000.000.000.000 meer of minder.

M.a.w. ook Triton gaat dat ook echt niet voor elkaar krijgen om een 0 balans te creëren. Neemt niet weg dat een poging om dat zo dicht mogelijk te benaderen uiteraard prima is, want dat "lacken" de meeste, zo niet alle methodes en middeltjes.

Niet dat ik je een illusie armer wil maken, want als je rekening met de ionenbalans houdt, wordt de onbalans na verloop van tijd kleiner en kleiner dan wanneer je dat niet zou doen. En dat is wat Triton bedoeld.
En je hoeft er niets voor te doen, alles is kantemejokem klaar voor gebruik. ;)

M.v.g. Jimmy
 
maar hoe zit het met het >50% "anything else"? Er wordt geschreven dat Triton alle belangrijke parameters bewaakt/meet, maar de gewone watertest worden er slechts 10 elementen gemeten. Dit kun je thuis ook met de meetsetjes van salifert. Maar hoe zit het nu met de overgebleven 110+ elementen? Ik wil niet zeggen dat deze allemaal een functie hebben, maar het is toch iets om over na te denken...
Geen >50 % änything else" want dat zwarte stuk taart is 55% chloride ;)

"Anything else" maakt grofweg ongeveer 0,1 procent uit van het nsw. Dus alle spoorelementen met een concentratie van 0,01 tot 0,00000000001 .... ongeveer 70 en geen 100 + want die bestaan niet)

99,9% of 11 elementen zijn bepalend voor het zoutgehalte en de ionenbalans, die 11 elementen staan in m'n vorig antwoord.
Dus wat er gemeten wordt door Triton zijn de elementen die een verschil kunnen maken in de ionenbalans.
Daarbij kun je ook andere waardes door Triton laten meten, maar die hebben geen direct gevolg op de ionenenbalans.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan