Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Eshan kan dus tientallen elementen bepalen. Toch zien we slechts enkele parameters op de hier getoonde lijstjes staan. Heeft iemand die andere al eens laten testen?

Goeie vraag Mefisto, met die vraag zit ik dus ook al mee vanaf begin af aan. Hoe weten we zeker dat er op een begeven moment niet een onverwacht tekort ontstaat aan een belangrijk element..
 
Goeie vraag Mefisto, met die vraag zit ik dus ook al mee vanaf begin af aan. Hoe weten we zeker dat er op een begeven moment niet een onverwacht tekort ontstaat aan een belangrijk element..

Naar ik begrepen heb is het verbruik van de primaire stoffen redelijk in verhouding met andere sporenelementen die aanwezig zijn het is dus niet nodig om alles te meten.
 
De gedachtegang achter de methode is op zich niet verkeerd, maar ik zou er wel water blijven wisselen. Dat hoeft niet veel te zijn, slechts 2% per week....
 
De gedachtegang achter de methode is op zich niet verkeerd, maar ik zou er wel water blijven wisselen. Dat hoeft niet veel te zijn, slechts 2% per week....

Ik ben blij met deze opmerking, want dat is precies waar het fout kan gaan. De leverancier van een product zegt geen waterwissel en wij doen het toch. Wij weten het immers beter.... Triton geeft aan dat daar de schoen vaak wringt. Het systeem niet volgen en er ontstaan problemen. Zoals ik al eerder aangegeven heb net even wat meer toevoegen om de blauwe koralen nog blauwer te maken en voor je het weet zit je met een veel te hoog kalium gehalte met alle gevolgen van dien. Kalium is o.a. verwerkt in rattengif.
@Frank dit is niet persoonlijk bedoeld.
 
Of ophoping?
Van veel sporenelementen is niet eens de functie bekend, laat staan het verbruik.

Volgens onderzoek van Red Sea worden er 36 sporenelementen gebruikt door koralen en het verbruik hiervan is gerelateerd aan het calcium verbruik.

Groet
Eric Jan
 
Dat de opname van sporenelementen gekoppeld is aan het calcium en kh-verbruik is me bekend.
Dat die 36 sporenelementen allen in gelijke mate worden verbruikt lijkt me onwaarschijnlijk.
De nieuwe lijn van Red Sea is te kort op de markt om zich bewezen te hebben.
Er gebeurt te makkelijk iets in een aquarium ,hoger fosfaat, nitraat ed waardoor de groei en de opname van met name van sporenelementen geremd wordt. Al die tijd worden ze wel toegevoegd.
Daarom zou het een uitkomst zijn als Triton veel van deze elementen zou kunnen meten zodat je er geen tekort aan hebt of overschot waardoor er soort van vergiftiging kan optreden.
 
Vervolg reactie Triton:

Wenn man Angst hat, braucht man die TRITON Methode nicht anzuwenden, denn so macht das Hobby keinen Spass. Dann sollte man sich aber auch Gedanken darüber machen, dass man mal schlechtes Salz erwischt, zu viel Brom im Wasser hat oder eine Ionenverschiebung durch Balling bekommen könnte.

Men hoeft de Triton Methode niet te gebruiken wanneer men angst heeft, want dan beleeft men geen plezier meer aan deze hobby.
Maar dan zou men zich ook eens zorgen moeten maken, dat men een keer slecht zout krijgt, teveel Broom in het water heeft of door het gebruik van balling er ionenverschuivingen optreden.


Falls noch weitere solcher Fragen kommen sollten, kannst du die anderen Forenmitglieder auch gern einladen mal einen gemeinsamen Termin bei uns auszumachen. Dann können wir alle Fragen persönlich beantworten und die TRITON Methode sowie das Labor ganz genau erklären. So machen wir das auch mit anderen Foren. Es geht auch sonntags. Auf dem englischen Forum ultimatereef.net ist auch sehr viel erklärt worden, vor allem unter Vin`s Triton Lani reef (Member Tanks supersize)

Wanneer er nog zulke vragen worden gesteld, kun je de forum gebruikers ook graag uitnodigen om een keer gezamenlijk een afspraak bij ons te maken. Op die manier kunnen we alle vragen persoonlijk beantwoorden en de Triton Methode mede het lab tot in detail uitleggen. Op die manier doen wij dit ook met de andere forums. Het kan ook op een zondag. Op het Engelse forum ultimatereef.net is er ook veel uitleg, vooral bij Vin's Triton Lani reef ( member Tanks supersize )
 
Nou gun ik ieder zijn methode en commercieel succes, maar om nou arrogant te gaan beweren dat met de Triton-methode het gouden ei is (uit)gevonden gaat mij te ver.

Bovendien heb ik nog steeds geen uitgebreide analyseresultaten van de 'sporenelementen' voorbij zien komen?
 
Hoi,

Ik zie nergens een bewering dat hun het gouden ei hebben uitgevonden, en speur ook geen vorm van arrogantie, m.b.t. de analyse van de sporenelementen: ik zou zeggen bel of breng hun een bezoek dan kun je tevens oordelen of er sprake is van arrogantie. Ik vind dit persoonlijk ook niet in dit topic passen, maar dat is mijn mening. Mijn bedoeling om het Topic weer op te starten was er voor mensen die de methode willen gaan gebruiken en deze al toepassen en hier hun problemen / voortgang en fouten willen delen.

Nogmaals dit is mijn persoonlijke mening.

gr Ray

Nou gun ik ieder zijn methode en commercieel succes, maar om nou arrogant te gaan beweren dat met de Triton-methode het gouden ei is (uit)gevonden gaat mij te ver.

Bovendien heb ik nog steeds geen uitgebreide analyseresultaten van de 'sporenelementen' voorbij zien komen?
 
Er zijn in de aquaristiek maar weinig mensen zo bescheiden als Ehsan. Hij zou natuurlijk wel gek zijn de analyse van z'n eigen elementen naar buiten te brengen. Wel is het zo dat veel sporenelementenpreparaten van andere fabrikanten niet helemaal juist zijn samengesteld, ze voegen namelijk toe wat er in de skeletten van de koralen gevonden wordt. Dit is geen slecht idee, maar als je bedenkt dat in de meeste aquaria de gehalten koper al tientallen malen hoger zijn dan in de natuur lijkt het mij niet slim nog apart koper toe te voegen bijvoorbeeld. Als je een preparaat zou maken voor mensen op grond van botanalyse zou je voornamelijk calcium en fosfor toevoegen...

Op grond van alles wat ik tot nu toe gezien en gelezen heb over deze methode, werkt de methode uitstekend. Scepsis is logisch, maar ga zelf eens bij Triton kijken en stel je vragen aan Ehsan en je snapt het. Ik moet toegeven dat de online-handleiding wat beter kan.
 
Lijkt me inderdaad leuk en nuttig eens een keer die kant op te gaan. Goed dat er meerdere methoden zijn. Als Tim nou eens wat meer opschoot met zijn DyMiCo methode, hebben we er nog één bij om uit te kiezen :p

Vervolg reactie Triton:

Wanneer er nog zulke vragen worden gesteld, kun je de forum gebruikers ook graag uitnodigen om een keer gezamenlijk een afspraak bij ons te maken. Op die manier kunnen we alle vragen persoonlijk beantwoorden en de Triton Methode mede het lab tot in detail uitleggen. Op die manier doen wij dit ook met de andere forums. Het kan ook op een zondag. Op het Engelse forum ultimatereef.net is er ook veel uitleg, vooral bij Vin's Triton Lani reef ( member Tanks supersize )
 
Nog iets platter/simplistischer wellicht: grote verschil met standaard Berlin methode is geen zoutwaterwissels meer. Zeg ik dat zo goed?

Dat is inderdaad het hele concept, afgezien van verdampt water bijvullen, ruiten poetsen, KH meten en af en toe wat zout water vervangen door zoet water. Fosfaat- en koolfilter worden nog wel gebruikt. Het fosfaatfilter neemt naast fosfaat ook enkele andere ongewenste stoffen op, de kool spreekt voor zich. Het overige onderhoud (algjes verwijderen, koralen stekken etc) blijft natuurlijk, maar het is, als ik het goed begrepen heb, een stuk eenvoudiger de waterkwaliteit onder controle te houden. Ik vind het ook een erg aantrekkelijke methode!
 
Nog iets platter/simplistischer wellicht: grote verschil met standaard Berlin methode is geen zoutwaterwissels meer. Zeg ik dat zo goed?
En meer controle over de waterkwaliteit, geen gedoe meer met Ca/KH/Mg meten en toevoegen... GEEN waterwissels meer is niet juist, maar alleen als het nodig is ipv omdat je denkt dat het nou eenmaal weer eens tijd is.

Het probleem is denk ik dat de Triton-methode in grote lijnen gebruik maakt van zaken die we al kennen maar dan op een nieuwe manier gecombineerd waarbij enkele zaken met kleine nuances veranderd zijn. Afgezien van de meting van de KH en het bijstellen van de hoeveelheden van de 3 toe te voegen vloeistoffen geen twijfels meer over de waterkwaliteit.

Ik denk dat deze methode de hobby zowel voor beginners als voor gevorderden een stuk kan vereenvoudigen zónder op resultaat in te hoeven leveren.
 
Nog iets platter/simplistischer wellicht: grote verschil met standaard Berlin methode is geen zoutwaterwissels meer. Zeg ik dat zo goed?
Dat is in principe ook hetgeen wat de stabiliteit van de Triton methode waarborgt.
Het enigste wat je moet doen is het aandeel Na en Cl verwijderen d.m.v. het verwijderen van aquarium water.

Als daarbij tevens rekening gehouden is met het water wat via de afschuimer verdwijnt, krijg je al vrij snel een stabiel geheel, mits natuurlijk, de oplossingen van Triton alles bevat wat er nodig is.

D.m.v. een waterwissel, met een synthetisch zout, is het verwijderen van Na en Cl minimaal en het afvoeren van afvalstoffen "groot".
Met alleen het verwijderen van aquariumwater is het weghalen van het teveel aan Na en Cl juist groot en het afvoeren van afvalstoffen minimaal, vandaar een algen/wierenfilter die je daarbij gaat helpen.

Simpel, kind kan de was doen.

M.v.g. Jimmy
 
Laatst bewerkt:
Dat is in principe ook hetgeen wat de stabiliteit van de Triton methode waarborgt.
Het enigste wat je moet doen is het aandeel Na en Cl verwijderen d.m.v. het verwijderen van aquarium water.

Als daarbij tevens rekening gehouden is met het water wat via de afschuimer verdwijnt, krijg je al vrij snel een stabiel geheel, mits natuurlijk, de oplossingen van Triton alles bevat wat er nodig is.

D.m.v. een waterwissel, met een synthetisch zout, is het verwijderen van Na en Cl minimaal en het afvoeren van afvalstoffen "groot".
Met alleen het verwijderen van aquariumwater is het weghalen van het teveel aan Na en Cl juist groot en het afvoeren van afvalstoffen minimaal, vandaar een algen/wierenfilter die je daarbij gaat helpen.

Simpel, kind kan de was doen.

M.v.g. Jimmy
Waarom zou je Na en Cl willen verwijderen? Ik geloof dat ik deze uitleg ofwel niet geheel juist begrijp, ofwel dat er iets niet aan klopt.
 
Waarom zou je het niet willen verwijderen:confused: De ionen balans/verschuiving wordt daardoor vermeden.

Je voegt het extra toe, dan moet je het er ook uithalen.
Hoe je het ook wendt of keert, met het calcium komt toch echt Chloride mee.
Anders heeft het verwijderen van van het aquariumwater niet echt nut, het enige wat er veel in oplossing zit in het aquariumwater is Na en Cl respectievelijk ~10500 mg/l en 19500 mg/l
In mijn aquarium van 900 liter met een verbruik van 8 mg/l per dag, voeg ik per 14 dagen 293 gram NaCl toe.
Ga maar uitrekenen hoeveel dat wordt in een maandje tijd.

Vandaar dat Raymond het zoutgehalte ook moet monitoren gedurende de extra verhogingen van bepaalde waardes.
Hoi,

op de calculator kun je de hoeveelheid ml ingeven die je doseert dan zie je meteen hoeveel je er per dag moet uithalen en/of per week. Het wordt aanbevolen om elke 3e dag het zoutgehalte en KH te controleren.

gr Ray
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je het niet willen verwijderen:confused: De ionen balans/verschuiving wordt daardoor vermeden.

Je voegt het extra toe, dan moet je het er ook uithalen.
Hoe je het ook wendt of keert, met het calcium komt toch echt Chloride mee.
Anders heeft het verwijderen van van het aquariumwater niet echt nut, het enige wat er veel in oplossing zit in het aquariumwater is Na en Cl respectievelijk ~10500 mg/l en 19500 mg/l
In mijn aquarium van 900 liter met een verbruik van 8 mg/l per dag, voeg ik per 14 dagen 293 gram NaCl toe.
Ga maar uitrekenen hoeveel dat wordt in een maandje tijd.

Vandaar dat Raymond het zoutgehalte ook moet monitoren gedurende de extra verhogingen van bepaalde waardes.
Ah, nu begrijp ik wat je bedoelde. Uiteraard ben ik bekend met het 'restproduct' NaCl bij de Ballingmethode. Maar wie zegt er dat de toevoegingen van Triton niet gebalanceerd zijn zoals je dat bij de Ballingmethode met NaCl-vrij zout doet? Door een deel van het aquariumwater door zoetwater te vervangen verwijder je namelijk zeewater met álle componenten, níet alleen NaCl.
 
Hoi,

Iets wat mij zeer aanspreekt is, dat Triton niet alleen de stabiliteit maar vooral ook de zuiverheid van hun oplossingen waarborgt.

Laten we een bezoek plannen met alle mensen die graag meer diepgaande informatie willen krijgen en serieus overwegen om over te stappen en/of op te starten met deze Methode.Op een zondag met een lekker hapje en drankje gezellig samen uitleg krijgen over de Methode. Wat wil men nog meer als aquariaan?

gr Ray
 
Bovenaan