Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Meten is weten. Vandaar het lab waar zeek nauwkeurig gemeten wordt.
De basis toevoegingen van Triton bevatten naast de standaard elementen zoals Mg ook meer dan 100 andere sporenelementen.

Niet om te buggen, maar aanvullende, opbouwende scheikundige info.

Ik vind de methode fascinerend, maar we moeten wel reëel blijven en Triton dus ook.
Er bestaan maar 90 elementen op aarde, de rest zijn producten direct of indirect verkregen uit kernreacties met nr 92 uranium. Kan me niet voorstellen dat die gebruikt worden.
nr
(43) en nr (61) bestaan niet meer. Misschien hebben ze ooit wel bestaan, maar omdatde halfwaardetijd van deze elementen korter is dan de leeftijd van de aarde, zijn ze vervallentot een ander element met een lager nummer (isotopen verhaal) of zijn gewoonweg van deaardbodem verdwenen. Ze kunnen alleen synthetisch worden vervaardigd en komen derhalve dus ook niet in het zeewater voor.
Halen we de basis - water - de H en de O - ook nog even weg van het gegeven " meer dan 100 elementen" dan blijven er maar 88 over om toe te voegen waarvan er legio bijzitten met een gehalte van 0,0000000001 mg/l Dit zijn elementen die als "vervuiling" in bestaande synthetische samestellingen zitten en niet seperaat toegevoegd worden.

Als Triton met die meer dan honderd elementen - amino's bedoelt, die dan opgeteld worden bij de bestaande 88 elementen, dan is dat door iemand die chemie heeft gestudeerd niet echt slim omschreven omdat amino's samengestelde elementen zijn, net zoals H2O en HCO3 dat ook zijn. Maar dat zou een verklaring kunnen zijn en daar zou ik mee kunnen leven. Maar met meer dan 100 elementen gaat dat hier in ieder geval niet lukken.

M.v.g. Jimmy
 
In een eerdere post had ik beloofd dat ik een foto zou plaatsen van het algen bed,

2013-06-04 22.36.41.jpg2013-06-04 22.36.51.jpg2013-06-04 22.37.20.jpg
 
attachment.php
 
Eshan kan dus tientallen elementen bepalen. Toch zien we slechts enkele parameters op de hier getoonde lijstjes staan. Heeft iemand die andere al eens laten testen?
 
Otto, ik hoop dat je tevreden bent met de geplaatste foto's, sommige zijn door Erik gemaakt. Het betreft grotendeels stekjes, dit is dan ook de beste manier van testen, groeisnelheid, kleur of afsterven etc.

2013-05-18 12.16.05.jpg2013-05-18 12.21.19.jpg
 

Bijlagen

  • 2013-03-19 16.00.33.jpg
    2013-03-19 16.00.33.jpg
    61,2 KB · Weergaven: 43
  • 2013-03-19 16.03.20.jpg
    2013-03-19 16.03.20.jpg
    55,2 KB · Weergaven: 44
  • 2013-03-19 16.03.38.jpg
    2013-03-19 16.03.38.jpg
    41,4 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Hoi,

Het kostenaspect dat is een punt, om dit juist neer te zetten zal het systeem toch een jaar moeten draaien. De waterwissels is inderdaad een pluspunt, bedenk wel wanneer er problemen ontstaan zullen die toch toegepast moeten worden.

Een voorbeeld hiervan waren de cyano bacteriën die de overhand kregen, hier had ik chemiclean ingezet. En dan volgt er een waterwissel.

bedankt voor je compliment.

Gr Ray

Het kostenaspect, maar vooral het feit dat je van de waterwissels af bent maakt dit voor mij een interressant onderwerp dat ik zeker zal blijven volgen. Heel tof van je dat je ons allen op de hoogte houd van je bevindingen :rolleyes:
 
Hoi Marjan,

Ik heb de onderschrift aangepast, goed idee van je:cool:

gr Ray

Is het misschien een idee om in je onderschrift / handtekening nog de datum op te nemen waarop je met de Triton methode bent gestart? Zo zien geïnteresseerden steeds weer in één oogopslag de dag waarop het allemaal begon.
Nu zit me vers in het geheugen dat de start in het begin van dit jaar was bijvoorbeeld, maar na verloop van tijd weet ik dat vast niet meer :eek:.
 
Goh Jimmy,

Dit zou echt een vraag voor Triton zijn. Daar zal niemand zo snel een antwoord op hebben. Zou wel benieuwd zijn op z'n reactie.
Misschien dat ik hem even ga porren:biggrin:

gr Ray


Niet om te buggen, maar aanvullende, opbouwende scheikundige info.

Ik vind de methode fascinerend, maar we moeten wel reëel blijven en Triton dus ook.
Er bestaan maar 90 elementen op aarde, de rest zijn producten direct of indirect verkregen uit kernreacties met nr 92 uranium. Kan me niet voorstellen dat die gebruikt worden.
nr
(43) en nr (61) bestaan niet meer. Misschien hebben ze ooit wel bestaan, maar omdatde halfwaardetijd van deze elementen korter is dan de leeftijd van de aarde, zijn ze vervallentot een ander element met een lager nummer (isotopen verhaal) of zijn gewoonweg van deaardbodem verdwenen. Ze kunnen alleen synthetisch worden vervaardigd en komen derhalve dus ook niet in het zeewater voor.
Halen we de basis - water - de H en de O - ook nog even weg van het gegeven " meer dan 100 elementen" dan blijven er maar 88 over om toe te voegen waarvan er legio bijzitten met een gehalte van 0,0000000001 mg/l Dit zijn elementen die als "vervuiling" in bestaande synthetische samestellingen zitten en niet seperaat toegevoegd worden.

Als Triton met die meer dan honderd elementen - amino's bedoelt, die dan opgeteld worden bij de bestaande 88 elementen, dan is dat door iemand die chemie heeft gestudeerd niet echt slim omschreven omdat amino's samengestelde elementen zijn, net zoals H2O en HCO3 dat ook zijn. Maar dat zou een verklaring kunnen zijn en daar zou ik mee kunnen leven. Maar met meer dan 100 elementen gaat dat hier in ieder geval niet lukken.

M.v.g. Jimmy
 
Vandaag de waardes gemeten: ( salifert )

De dosering: 80 ml van elke oplossing.

KH: 8.0
Ca: 390
Mg: 1320

Vanaf de oplossingen met de doseerunit in combinatie met het automatisch bijvul systeem gedoseerd worden blijven de waardes stabieler.

Ik zal vandaag de dosering met 20 ml verhogen, er wordt door Triton beweert dat er bij een hogere dosis de groeisnelheid bevorderd.
Ben benieuwd. Tevens zal ik het financiële plaatje gaan uit rekenen.
 
Tevens vandaag de DIY reactor gevuld met ca 400 gram fosfaat killer van Ecophos en in gebruik genomen.
Ik had nu al een aantal maanden zonder fosfaat killer gedraaid. Het advies van Triton is continue over fosfaat killer te filteren.
Nu kan ik zien of er veranderingen optreden. We blijven doorgaan met testen:p

DIY Reactor.jpg
 
Reactie van Triton:

Als het KH zakt wat moet ik dan doen?

Wenn der KH sinkt, sollten alle 3 Elementz höher dosiert werden. Man sollte alle paar Monate mal eine Wasseranalyse durchführen lassen. Ca und Mg etc. braucht man eigentlich selber gar nicht mehr testen, ist sowieso sehr ungenau.

Wanneer het KH zakt, zullen alle 3 Elementz hoger doseert worden. Om de paar maanden een wateranalyse laten doorvoeren. Ca en Mg hoeft men eigenlijk niet zelf te meten, deze zijn heel onnauwkeurig.


Waarom zie ik de wateranalyse geen Po4 waarde?

PO4 wird bei uns im Labor nur ab einem Wert von 0,07 gemessen. Deshalb empfehlen wir ja auch immer den Phosphatadsorber, so ist man auf der sicheren Seite.

Het Po4 wordt bij ons in het lab vanaf een waarde van 0,07 gemeten. Daarom adviseren wij het continue gebruik van fosfaat killer, op die manier ben je altijd aan de veilige kant.

Wordt er KH gemeten?

KH wird nicht bei uns im Labor gemessen. Dieses sollte jeder bei sich Zuhause messen, er wird mit einem ganz einfachen Tröpfchentest gemessen. Wir verwenden den von Tetra, der ist einfach und günstig. Bald wird es aber auch unseren eigenen geben.

Nee, het KH wordt niet gemeten in het lab. Dit zal altijd thuis moeten gebeuren met een simpel testje. Wij gebruiken de test van Tetra, binnenkort zal onze eigen KH test op de markt komen.

Wat is de verhouding tussen levend steen en het watervolume?

Wir empfehlen ca. 10% Lebendgestein einzusetzen, z.B. 500l Aquarium, 50kg Lebendgestein.
Im Filter brauchen nur ein paar größere Steine zu sein, damit die Alge darauf wachsen kann.

Wij adviseren ca 10% inbrengen van levend steen. Bijv. 500 l aquarium, 50 kg levend steen.
In de sump hoeven maar een paar stenen te liggen zodat de algen erop kunnen groeien.

Er zijn forumleden die vraagtekens plaatsen bij het gebruik van C.Racemosa algen.

Zu der Alge: Wir geben am meisten die Chaetomorpha Alge unseren Kunden mit, wie schon gesagt, eigentlich sollen die Algen von selbst aus den Steinen wachsen, deshalb auch die T5 Beleuchtung. Aber so lange die Alge nicht über 31,5 Grad erwärmt wird, zu wenig Platz hat, schlecht versorgt oder beleuchtet wird, stirbt sie auch nicht komplett ab.

M.b.t de algen: Wij geven het meest de Chaetomorpha algen aan onze klanten, zoals al eerder vermeld, zouden de algen eigenlijk van zelf uit de stenen groeien ( sump ), vandaar ook de T5 verlichting. Wanneer de algen niet boven de 31,5 gr verwarmt worden , te weing plaats heeft, slecht wordt verzorgd of verlicht, sterft deze niet compleet af.
 
Wanneer mensen interesse hebben in plukjes algen van Triton even laten weten ik ga de algen oogsten.
 
Donders interessant! Ik ga einde van het jaar starten en dit trekt mij wel!

Je hebt nu dus alle oplossingen automatisch laten bijvullen?

eigenlijk heb je na het meten er geen omkijken meer na?
 
Donders interessant! Ik ga einde van het jaar starten en dit trekt mij wel!

Je hebt nu dus alle oplossingen automatisch laten bijvullen?

eigenlijk heb je na het meten er geen omkijken meer na?
Dat is inderdaad het hele concept, afgezien van verdampt water bijvullen, ruiten poetsen, KH meten en af en toe wat zout water vervangen door zoet water. Fosfaat- en koolfilter worden nog wel gebruikt. Het fosfaatfilter neemt naast fosfaat ook enkele andere ongewenste stoffen op, de kool spreekt voor zich. Het overige onderhoud (algjes verwijderen, koralen stekken etc) blijft natuurlijk, maar het is, als ik het goed begrepen heb, een stuk eenvoudiger de waterkwaliteit onder controle te houden. Ik vind het ook een erg aantrekkelijke methode!
 
Hoi Arjan,

Het verdampte water wordt automatisch aangevuld, de oplossingen worden door een doseerpomp toegediend.

Het osmose ( een kan of vat ) bijvullen, de oplossingen controleren, deze af en toe even schudden. het KH regelmatig meten.
Wel elke 3e dag zoutgehalte controleren, en het gebruikelijke ramen schoonmaken etc. dat is het.

gr Ray


Donders interessant! Ik ga einde van het jaar starten en dit trekt mij wel!

Je hebt nu dus alle oplossingen automatisch laten bijvullen?

eigenlijk heb je na het meten er geen omkijken meer na?
 
Bovenaan