Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Ik ben als beginnende zee-aquariaan nog zoekende naar manieren waarop ik naar mijn idee en voor mijn gevoel het beste de waarden in mijn bak op peil kan (gaan) houden.
Op dit moment doe ik dat alleen nog maar d.m.v. verversen maar ik probeer naast balling, DSR en een kalkreactor nu ook Triton te doorgronden.
Ik vraag me af of je met Triton, net als met balling en DSR, door het toevoegen van de verschillenden stoffen, een verhoging krijgt van het zoutgehalte waardoor er steeds een gedeelte van het water moet worden ververst om het zoutgehalte weer te verlagen. Ik heb op deze vraag tot nog toe nog geen antwoord kunnen vinden (kan ook aan mij liggen). Kun je daar meer over vertellen?
 
Hoi,

Ja klopt, op de calculator kun je de hoeveelheid ml ingeven die je doseert dan zie je meteen hoeveel je er per dag moet uithalen en/of per week. Het wordt aanbevolen om elke 3e dag het zoutgehalte en KH te controleren.

gr Ray

Ik ben als beginnende zee-aquariaan nog zoekende naar manieren waarop ik naar mijn idee en voor mijn gevoel het beste de waarden in mijn bak op peil kan (gaan) houden.
Op dit moment doe ik dat alleen nog maar d.m.v. verversen maar ik probeer naast balling, DSR en een kalkreactor nu ook Triton te doorgronden.
Ik vraag me af of je met Triton, net als met balling en DSR, door het toevoegen van de verschillenden stoffen, een verhoging krijgt van het zoutgehalte waardoor er steeds een gedeelte van het water moet worden ververst om het zoutgehalte weer te verlagen. Ik heb op deze vraag tot nog toe nog geen antwoord kunnen vinden (kan ook aan mij liggen). Kun je daar meer over vertellen?
 
Beste Raymond,

Je schrijft in post 49 dat je om je magnesium op pijl te brengen 100ml per dag moest toevoegen. Dat betekend dan als ik het goed begrijp dat je de fles van 1L in 10 dagen hebt op gebruikt (tenzij je magnesium al sneller op pijl was) en dat je dus in 10 dagen €33,60 alleen maar voor je magnesium waarde hebt uitgegeven. Ik snap dat je wellicht meer moet uitgeven aan het begin om je waardes op het juiste niveau te krijgen. Maar lukt het je nu dan ook met een lagere dosis om je magnesium op pijl te houden? Hoeveel ml moet je nu toevoegen ongeveer?
Ik ben op zoek naar een manier om mijn waardes stabiel te houden en ook om genoeg elementen aan mijn water toe te voegen. En ben best wel geïnteresseerd in de triton methode wellicht zou je me meer informatie kunnen doorsturen via een pb?

Groetjes Youri
 
Voeg je nu ook wekelijks bacteriën toe? Of wissel je om de zoveel tijd je levendsteen in de sump?
 
Hey Frank,

Nee geen bacteriën en het levend steen wisselen mag wel maar hoeft niet.

Zie de reactie van Triton post #4

gr Ray
 
Laatst bewerkt:
Beste Raymond,

Je schrijft in post 49 dat je om je magnesium op pijl te brengen 100ml per dag moest toevoegen. Dat betekend dan als ik het goed begrijp dat je de fles van 1L in 10 dagen hebt op gebruikt (tenzij je magnesium al sneller op pijl was) en dat je dus in 10 dagen €33,60 alleen maar voor je magnesium waarde hebt uitgegeven. Ik snap dat je wellicht meer moet uitgeven aan het begin om je waardes op het juiste niveau te krijgen. Maar lukt het je nu dan ook met een lagere dosis om je magnesium op pijl te houden? Hoeveel ml moet je nu toevoegen ongeveer?
Ik ben op zoek naar een manier om mijn waardes stabiel te houden en ook om genoeg elementen aan mijn water toe te voegen. En ben best wel geïnteresseerd in de triton methode wellicht zou je me meer informatie kunnen doorsturen via een pb?

Groetjes Youri

Hoi Youri,

Ik heb ca 700ml gebruikt om het magnesium op peil te brengen, toen dit weer op peil was ben ik gestopt met het toedienen van de magnesium oplossing, Nu zorgen de Elementz Base oplossingen hiervoor. Ik heb nog ca 300 ml magnesium hier staan. Ik vond het eerlijk gezegd ook een pittig bedrag voor 1 liter. Dit heb ik ook jegens Triton kenbaar gemaakt.

wacht even tot het topic up to date is.

gr Ray
 
Hoi Jan Willem,

De vraag is dan: hoelang draait het huidige systeem?

Persoonlijk vind ik test van 22 euro ( Anionen en Kationen ) voldoende.
gr Ray

Goed dat je toch weer met dit onderwerp gestart bent!
Toch een vraag, in de testgegevens van Triton die je plaatst mis ik telkens de Kh en de po4, eventueel silicaat?
Wil mijn water opsturen om te testen, anionen en kationen de combi of pro.
Welke tests kan ik de eerste keer het beste laten doen?
Alvast bedankt,
JanWillem
 
Laatst bewerkt:
Weer een reactie van Triton:

Ik kreeg enige tijd geleden al een verontrustend bericht, dat Triton de oplossingen waarschijnlijk ging leveren aan winkeliers. Voordeel: de oplossingen zijn in Nederland en België te kopen.
Nu stel ik mijzelf de vraag, tegen welke prijzen gaan de winkeliers de producten van Triton op de markt aanbieden? Deze vraag heb ik dan ook gesteld.

1) Bleiben die preisse bei euch in der zukunft dass selbe, und kan man die losungen in der zukunft noch holen bei euch gegen denn heutigen preissen?

Blijven de huidige prijzen in de toekomst bij jullie hetzelfde, en is het mogelijk in de toekomst, de oplossingen tegen de huidige prijzen bij jullie te kopen?


Antwoord:

Mit der Erneuerung, wird die TRITON Methode noch stark verbessert. Es wird die TRITON Generation 2. Es kommt zu einer Preiserhöhung, die Mittel kosten dann 1,90€ / L, aber sie werden dann auch bei vielen anderen Händlern verkauft.

De methode wordt sterk verbeterd. Triton generatie 2 . Er volgt een prijsverhoging, de oplossingen kosten 1,90 € / L, maar ze worden dan ook verkocht door vele handelaren.

2) Weshalb verwendung von aktief kohle und fosfaat killer?


Waarom het gebruik van actief kool en fosfaat killer?

Antwoord:

Aktivkohle wird eingesetzt weil normalerweise kein Wasserwechsel durchgeführt wird. Es kommt somit zu Gelbstoffen, die die Aktivkohle dann aufnimmt, außerdem dient sie als Puffer falls Giftstoffe abgegeben werden im Aquarium. PO4 Adsorber wird auch als Puffer eingesetzt, damit der PO4-Wert immer im nicht nachweisbaren Bereich bleibt. Es dient als Sicherheit, falls z.B. ein Fisch sterbt und nicht raus genommen wird oder das Futter stark mit Phosphat verunreinigt ist etc.

Door het niet toepassen van waterwissels ontstaan er gele stoffen in het water en hiervoor wordt actief kool ingezet en dit opneemt, tevens dient actief kool als buffer wanneer er giftige stoffen worden afgegeven in het aquarium. Fosfaat killer wordt net als actief kool als buffer ingezet, zodat het Po4 gehalte altijd in het niet meetbaar bereik blijft. Het dient voor de zekerheid wanneer er bijvoorbeeld een vis sterft en deze niet ( op tijd ) wordt verwijderd of voer, wat verontreinigd is met fosfaat etc.
 
Toelichting:

Bij deze maak ik kenbaar dat ik niet wordt gesponsord door Triton op welke manier dan ook. Er is dan ook geen sprake van een persoonlijk belang en/of prijsafspraken.

Het is terecht dat er vraagtekens zijn bij deze methode. Laat ik wel duidelijk zijn: ik steek hier ontzettend veel tijd en energie in.
Ik draag de kosten en het nodige risico, namelijk mijn eigen systeem!
 
Helemaal gek wordt je bij het lezen van dit alles..
Het is een grote commerciële boevenbende! Je kan alles aan toevoegingen zo toch overal al kopen en dan is het een questie van meten. Wat je verbruikt vul je aan nitraat en fosfaat de das om doen en klaar.
Zal allemaal wel zijn omdat ik er een nuchtere blik op heb gezien ik weken bezig.... Geen alg nagenoeg geen nitraat en goede waardes zonder waterwisseling.
 
Hoi Bertus,

Mijn vraag naar jou, hoelang draait je systeem en ben je starter?

Gr Ray

Helemaal gek wordt je bij het lezen van dit alles..
Het is een grote commerciële boevenbende! Je kan alles aan toevoegingen zo toch overal al kopen en dan is het een questie van meten. Wat je verbruikt vul je aan nitraat en fosfaat de das om doen en klaar.
Zal allemaal wel zijn omdat ik er een nuchtere blik op heb gezien ik weken bezig.... Geen alg nagenoeg geen nitraat en goede waardes zonder waterwisseling.
 
Helemaal gek wordt je bij het lezen van dit alles..
Het is een grote commerciële boevenbende! Je kan alles aan toevoegingen zo toch overal al kopen en dan is het een questie van meten. Wat je verbruikt vul je aan nitraat en fosfaat de das om doen en klaar.
Zal allemaal wel zijn omdat ik er een nuchtere blik op heb gezien ik weken bezig.... Geen alg nagenoeg geen nitraat en goede waardes zonder waterwisseling.

@Bertus: zou je alsjeblieft dit topic niet verder willen vervuilen? Er zijn mensen die dit met interesse volgen en ik zou het zonde vinden als het weer op slot gaat!

Ik respecteer je mening, maar open dan een eigen topic aub!
 
topjes

@Bertus: zou je alsjeblieft dit topic niet verder willen vervuilen? Er zijn mensen die dit met interesse volgen en ik zou het zonde vinden als het weer op slot gaat!

Ik respecteer je mening, maar open dan een eigen topic aub!
 
Een veelvuldige vraag die gesteld wordt:

welke algen er worden gebruikt? Zie onderstaande reactie van Triton

Die Makroalgen, die wir normalerweise zuerst einfügen sind Chaetomorpha sp. (Drahtalge) oder Caulerpa racemosa. Danach lassen wir aber jede Art von Makroalge natürlicherweise aus den lebenden Steinen wachsen. Dieses kann sich immer mal verändern, mal wächst die eine Art stärker, mal die andere. Dies hängt ab vom Besatz, dem Futter etc. Es ist nur wichtig, dass die Algen mit T5 und nicht mit LED beleuchtet werden.

De macroalgen die wij normaal als eerste inbrengen zijn Chaetomorpha sp.( draadalgen ) of Caulerpa racemosa. Vervolgens laten wij elke vorm van macroalgen op een natuurlijke wijze uit het levend steen groeien. Dit kan telkens weer veranderen, eens groeit de ene vorm sneller en dan wederom de andere vorm. Dit is afhankelijk van de bezettingsgraad, het voer etc. Belangrijk is dat de algen door T5 en niet door led worden verlicht.

Nog bedankt voor je reactie wat betreft de testen!
Ga van de week een buisje opsturen.

Dat Triton Chaeto aanbeveelt kan ik goed begrijpen, maar C. Racemosa vindt ik geen goede keus.
Ik heb dit vroeger ook gehad, maar deze soort kan bij beschadiging in 1 keer helemaal leeglopen.
Het laat dan ook alle opgenomen (schadelijke) stoffen vrij in de bak.......
 
Hoi,

Dit vind ik een zeer goed argument en zal deze vraag ook stellen, zou dit ook de reden kunnen zijn dat hun preventief het actief kool en de fosfaat killer inzetten:confused:



Nog bedankt voor je reactie wat betreft de testen!
Ga van de week een buisje opsturen.

Dat Triton Chaeto aanbeveelt kan ik goed begrijpen, maar C. Racemosa vindt ik geen goede keus.
Ik heb dit vroeger ook gehad, maar deze soort kan bij beschadiging in 1 keer helemaal leeglopen.
Het laat dan ook alle opgenomen (schadelijke) stoffen vrij in de bak.......
 
29-04-2013

Mijn No3 was eindelijk gezakt, de algen deden hun werk. Alleen kreeg ik met de oplossingen het KH niet stabiel.

Dus ben ik toen op advies van Frank zelf natriumbicarbonaat aanmaken, en ging hiermee het KH op peil brengen.

Toen voegde ik 60 ml van elke oplossing toe.

Waarde29-04
KH6.1
Ca420
Mg1290
No32
Po40

 
15-05-2013

We hadden de grove AM zand eruit gehaald, en levend zand ingebracht. tevens nog levend steen ( ca 30kg ) ingebracht.
Ik stond op het punt om kleiner te gaan, of zelfs te stoppen.
Na een overtuigend gesprek met Erik waren we overgehaald om met de huidige bak door te gaan. Tevens had mijn partner ( Marl ) me ook weten te overtuigen, ze wilde geen afstand doen van de vissen.

Waardes,

KH: 7.3
Ca: 390
Mg: 1200
Po4: 0
No3: 1

Gelukkig was het KH gestegen, helaas de andere gezakt:(
Po4 was niet meetbaar en dit zonder absorber puur de algen:)
No3 hetzelfde verhaal.:)
 
Met ingang van 23-05-2013 werd de doseerunit geprogrammeerd voor het toedienen van de Elementz oplossingen. In plaats van 1 x 70 ml van elke oplossing s'avonds toedienen, werd nu 4 x 20 ml van elke oplossing toegediend.

schema:

07.00 uur 20ml Elementz1
07.15 uur 20ml Elementz2
07.30 uur 20ml Elementz3

13.00 uur 20ml Elementz1
13.15 uur 20ml Elementz2
13.30 uur 20ml Elementz3

19.00 uur 20ml Elementz1
19.15 uur 20ml Elementz2
19.30 uur 20ml Elementz3

01.00 uur 20ml Elementz1
01.15 uur 20ml Elementz2
01.30 uur 20ml Elementz3

Vanaf 24-05-2013 ging ik 80ml van elke oplossing doseren.
 
hehe zijn er bijna:

27-05-2013

Na 3 dagen de waardes.

KH 8.3
Mg 1290
Ca 400

Ik had het advies opgevolgd van Frank en zelf natriumbicarbonaat aangemaakt om het KH op peil te brengen.
De metingen werden verricht net voor het automatisch doseren, dit gebeurt met een interval van 6 uren.

30-05-2013

KH: 7.7
Ca: 400
Mg: 1320
Po4: 0
No3: 1

Wanneer ik rekening houd met de foutmarge van de reguliere KH en Ca testsetjes zouden deze waarden goed zijn.

met ingang van 01-06-2013 heb ik het automatisch bijvul systeem van AM aangesloten om de waardes nog beter te handhaven.
 
Van deze kant een complement Ray dat je er zoveel tijd en energie instopt, waardoor je wel aangetrokken voelt om deze methode/topic te volgen.........
En uiteraard ook weer wat (bij) leert natuurlijk. topjes
 
Bovenaan