Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Lijkt mij een ja?
Ik ken per toeval 4 bakken die zo draaien en de mijne
Zal ook zo komen te lopen.
Voor zover ik heb uit kunnen tellen ben je een 9 ct per liter per week kwijt. (Als het is wat ik denk dat het is)?
 
Stap 2: de basisverzorging:

De Triton Elementz Base basisverzorging bestaan uit 3 oplossingen met over 100 relevante stoffen voor het aquarium, deze kan handmatig of met een dosseerunit toegediend worden. Hiermee worden alle koralen, slakken, garnalen en overige bewoners verzorgd.

Hoe wordt er bepaald hoeveel er word gedoseerd?

a) De carbonaat hardheid.
Als eerste zal de carbonaat hardheid tot 8 dKH verhoogt worden, bijvoorbeeld met TRITON CO3
Wanneer deze waarde is bereikt kan men starten met het doseren van de oplossingen.

b) Het verbruik vaststellen:
In het begin start men met een dosis van 10ml per 100 liter van elke oplossing. Let erop dat de oplossingen op verschillende plekken in het aquarium worden gedoseerd, om een reactie tussen de oplossingen te vermijden. Dagelijks de hardheid testen. Stijgt de waarde dan minder toevoegen. Daalt de waarde, dan de dosis langzaam verhogen. Wanneer de waarde is bereikt en constant blijft, dan is dit het verbruik gebaseerd op je eigen aquarium.

c) Aanpassen van de dosering:
Uit ervaring, leidt de Triton methode tot een sterke groei van de koralen, waardoor het verbruik van de oplossingen ook toeneemt. Om deze reden meet men in de eerste maanden, liefst 3 a 4 keer per week de carbonaat hardheid, zodat het verbruik kan worden aangepast.
 
Hoi Frank,

Momenteel doseer ik dagelijks 80 ml per oplossing ( elementz base ). Dit op een netto volume van 600 liter.


gr Ray

Wat doseer je nu ongeveer dagelijks op hoeveel liter waterinhoud?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bertus,

Geef eens een voorbeeld van de rekensom:)

Lijkt mij een ja?
Ik ken per toeval 4 bakken die zo draaien en de mijne
Zal ook zo komen te lopen.
Voor zover ik heb uit kunnen tellen ben je een 9 ct per liter per week kwijt. (Als het is wat ik denk dat het is)?
 
Hoi,

Bedenk wel dat er aanpassingen moeten worden verricht, anders werkt het niet:p
Ik kan je wel al vertellen dat het niet de goedkoopste manier van aquarium houden betreft.

gr Ray


Lijkt mij een ja?
Ik ken per toeval 4 bakken die zo draaien en de mijne
Zal ook zo komen te lopen.
Voor zover ik heb uit kunnen tellen ben je een 9 ct per liter per week kwijt. (Als het is wat ik denk dat het is)?
 
Hallo,

Ik vond het Engelse PDF bestandje nogal onduidelijk wat het nu precies is en hoe het werkt. Maar door middel van algen word nitraat/fosfaat verwijderd en die 3 middeltjes vullen tekorten aan omdat er geen waterwissels worden uitgevoerd?
Lijkt mij dan hetzelfde als wat de DSR methode doet, maar dan als extra een refugium met algen om nitraat/fosfaat te verwijderen. Betekend dit ook dat het water op veel stoffen getest moet worden om tekorten bij te vullen, of gaat het gewoon op die 3 potjes alleen?
Waarom het over kool filtreren en fosfaatkillers, de algen zouden deze toch verwijderen?

Dus waarom zou je dit systeem kiezen boven andere?
En je hebt een lijstje met voordelen gepost, wat precies zijn de nadelen? Het instorten van de algencultuur kan een probleem zijn? Of worden er speciale veilige algen gebruikt?

Veel vragen en misschien wat stomme omdat ik maar globaal over het PDF bestandje heb gelezen, maar ik sta altijd open voor nieuwe methodes dus ben benieuwd.

PS
Heb je liever dat vragen per PB komen zodat je hier op de eerste paginas een goede handleiding kunt opzetten?

Mvg,
Roy
 
Berekening heb ik niet. Zijn de gemiddelde kosten over 4 bakken.
Ikzelf ben nu 3 weken onderweg dus uit eigen ervaring kan ik nog niet spreken
 
Lijkt mij een ja?
Ik ken per toeval 4 bakken die zo draaien en de mijne
Zal ook zo komen te lopen.
Voor zover ik heb uit kunnen tellen ben je een 9 ct per liter per week kwijt. (Als het is wat ik denk dat het is)?

Ik ben toch wel erg benieuwd hoe jij 9 ct /l per week "hebt kunnen uit tellen". Ik ga er even vanuit dat het hier uitsluitend de kosten van de methode betreft en dat de normale kosten buiten beschouwing zijn gelaten?

Dat zou namelijk betekenen dat de kosten voor het toepassen van deze methode voor een gemiddelde bak als die van de topicstarter
600l * €0,09 = €54 per weeek = €234 per maand = €2808 per jaar bedragen.

Zou je kiezen om ditzelfde bedrag te besteden aan waterwissels, dan zou je voor diezelfde €2808 ook ca. 28.000l water aan kunnen maken.
(emmer zout €65, goed voor 700l + wat kosten voor osmosewater = €0,10/l)
Jaarlijks 28.000l zou meer dan voldoende water voor een dagelijkse waterwissel van 12,5%.
Lijkt me dat je met de keuze voor waterwissels een paar euro kunt besparen?

Iets lijkt er niet te kloppen?
Ik ben toch wel benieuwd waar de genoemde €0,09 op is gebaseerd. Is het een uit de lucht gegrepen bedrag, of zit er toch iets van een berekening achter?
 
Beste Bertus,

zoals Anthony al vermeld, geef eens je netto systeemvolume dan kan je het uitrekenen. Mijn systeem kost circa 30 cent per dag, let wel dit zijn alleen de kosten van de Elementz Base oplossingen! Dit zijn grofweg 10 euro per maand, op dit moment.

gr Ray
 
Een zeebak van 3000 Ltr kost aan het aanvullen
Van verbruikte mineralen en elementen 240 euro per week (is 8 ct)
Waterverversen is niet nodig. De rest van de kosten komen er dus nog bij.
 
Hoi Roy,

Heel simpel even: de algen en de zuiverheid van de oplossingen vormen hier de key tot succes.
De lijst met voordelen zijn de argumenten die Triton noemt, ik zal proberen om ook de nadelen te benoemen die ikzelf ervaar.
Ik zal de meest voorkomende vragen direct doorsturen naar Ehsan en zijn respons hier vermelden.

gr Ray


Hallo,

Ik vond het Engelse PDF bestandje nogal onduidelijk wat het nu precies is en hoe het werkt. Maar door middel van algen word nitraat/fosfaat verwijderd en die 3 middeltjes vullen tekorten aan omdat er geen waterwissels worden uitgevoerd?
Lijkt mij dan hetzelfde als wat de DSR methode doet, maar dan als extra een refugium met algen om nitraat/fosfaat te verwijderen. Betekend dit ook dat het water op veel stoffen getest moet worden om tekorten bij te vullen, of gaat het gewoon op die 3 potjes alleen?
Waarom het over kool filtreren en fosfaatkillers, de algen zouden deze toch verwijderen?

Dus waarom zou je dit systeem kiezen boven andere?
En je hebt een lijstje met voordelen gepost, wat precies zijn de nadelen? Het instorten van de algencultuur kan een probleem zijn? Of worden er speciale veilige algen gebruikt?

Veel vragen en misschien wat stomme omdat ik maar globaal over het PDF bestandje heb gelezen, maar ik sta altijd open voor nieuwe methodes dus ben benieuwd.

PS
Heb je liever dat vragen per PB komen zodat je hier op de eerste paginas een goede handleiding kunt opzetten?

Mvg,
Roy
 
Laatst bewerkt:
Een zeebak van 3000 Ltr kost aan het aanvullen
Van verbruikte mineralen en elementen 240 euro per week (is 8 ct)
Waterverversen is niet nodig. De rest van de kosten komen er dus nog bij.

Ik vindt het bizar veel en denk dat, wanneer dit klopt, de methode geen lang leven beschoren zal zijn. Voorals nog ga ik er toch vanuit dat er ergens in je berekening een komma op de verkeerde plaats staat. Het zou anders simpel weg veeeel te duur zijn.
 
Hoi Anthony,

De berekening van Bertus klopt niet.


Ik vindt het bizar veel en denk dat, wanneer dit klopt, de methode geen lang leven beschoren zal zijn. Voorals nog ga ik er toch vanuit dat er ergens in je berekening een komma op de verkeerde plaats staat. Het zou anders simpel weg veeeel te duur zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bertus,

De berekening klopt niet, dan zou niemand eraan beginnen. wanneer ik 100ml per dag toedien is dit 0.36 cent per dag voor de 3 oplossingen. Ik schat dat de kosten van de onderhoudsoplossingen bij een dergelijk systeem rond de 60 euro liggen ( Elementz Base 1-2-3)
Wanneer iemand 20% waterwissel maandelijks toepast op een dergelijk systeem zijn de kosten gelijk. Ik ga hier niet in discussie over bedragen van een paar euro's.

Maar de bedragen die jij noemt kloppen gewoonweg niet.

gr Ray

Een zeebak van 3000 Ltr kost aan het aanvullen
Van verbruikte mineralen en elementen 240 euro per week (is 8 ct)
Waterverversen is niet nodig. De rest van de kosten komen er dus nog bij.
 
Een veelvuldige vraag die gesteld wordt:

welke algen er worden gebruikt? Zie onderstaande reactie van Triton

Die Makroalgen, die wir normalerweise zuerst einfügen sind Chaetomorpha sp. (Drahtalge) oder Caulerpa racemosa. Danach lassen wir aber jede Art von Makroalge natürlicherweise aus den lebenden Steinen wachsen. Dieses kann sich immer mal verändern, mal wächst die eine Art stärker, mal die andere. Dies hängt ab vom Besatz, dem Futter etc. Es ist nur wichtig, dass die Algen mit T5 und nicht mit LED beleuchtet werden.

De macroalgen die wij normaal als eerste inbrengen zijn Chaetomorpha sp.( draadalgen ) of Caulerpa racemosa. Vervolgens laten wij elke vorm van macroalgen op een natuurlijke wijze uit het levend steen groeien. Dit kan telkens weer veranderen, eens groeit de ene vorm sneller en dan wederom de andere vorm. Dit is afhankelijk van de bezettingsgraad, het voer etc. Belangrijk is dat de algen door T5 en niet door led worden verlicht.
 
Hoi Rich,

Ik heb al een tijdje terug vernomen dat hun met een gemodificeerde reactor op de markt komen, maar wat de kosten hiervan en de werking ervan zijn weet ik niet:confused:

Ik denk wel dat het uiteindelijk tot minder werk leid.

gruss Ray

Idd ray

Geen kalkreactor scheelt reactor , vulling, stroom
Als het goed is ben je idd goedkoper uit en minder werk denk ik
 
Hoi Rich,

Ik heb al een tijdje terug vernomen dat hun met een gemodificeerde reactor op de markt komen, maar wat de kosten hiervan en de werking ervan zijn weet ik niet:confused:

Ik denk wel dat het uiteindelijk tot minder werk leid.

gruss Ray
Over een paar weken wordt hier inderdaad meer over bekend... Als het is zoals Ehsan liet doorschemeren overweeg ik de overstap sterk!
 
Bovenaan