Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

DSR mineralen calculator

Glenn, heb nog een vraag voor je. Jij meet wekelijk je waterwaarden? Waarin hou jij je waarden bij? Heb je daar een specifiek programma voor of gebruik je daar het 'good old' Excel voor?

Excel.

Maar als ik eens tijd heb zal ik eens kijken of er een macro te schrijven is die de gemeten waarden opslaat.
Moet ik eerst leren macro schrijven in excel. (Kon het vroeger wel in "lotus123")

Mensen met open source mentaliteit mogen ook een poging wagen.

Verstuurd van mijn GT-I9295
 
Excel.

Maar als ik eens tijd heb zal ik eens kijken of er een macro te schrijven is die de gemeten waarden opslaat.
Moet ik eerst leren macro schrijven in excel. (Kon het vroeger wel in "lotus123")

Mensen met open source mentaliteit mogen ook een poging wagen.

Verstuurd van mijn GT-I9295

Ok, thnx! Doe ik op het moment ook..werkt wel zo snel vind ik. :biggrin:
 
Hoi Glenn,

Ik zie in je calculator dat je 11 waardes test. Dus dit zijn de enigste elementen die worden toegevoegd?

Wat is er dan met de andere waarden cq elementen, of wordt er alleen toegevoegd wat je zelf kunt meten en de rest niet:confused:

gr Ray
 
er is een nieuwe NL versie van de DSR Calculator te downloaden !

v130905nl

https://www.dropbox.com/s/tp2uiggu7k...v130905nl.xlsx

De DSR calculator is gebruiksvriendelijk gemaakt .

De volume calculator is apart gezet. (het gebruik ervan is optioneel en calculatie word niet overgenomen door de DSR Calculator)

in de DSR calculator is er een dropdown menu gemaak om de keuze te maken tussen "water correctie" en "nieuwe aanmaken" van zoutwater.

nu wordt er alleen één resultaat kolom getoond, waardoor er geen verwarring meer bestaat welk kolom af te lezen.

Water waarden corrigeren in bestaande bak (keuze= Correctie waarden)
9680747703_a3d19d94c4_c.jpg



nieuw zoutwater aanmaken (keuze= Nieuwe aanmaak)
9683985890_07eb30e279_c.jpg


wijzigingen mogelijk gemaak door tips van oibobo en reefkeeper64
 
Laatst bewerkt:
He glenn, ik zie dat jij overal van uit gaat van een netto water inhoud zonder steen nou moet iedereen dat toch een beetje schatten en zat ik te denken bestaat er niet een formule om er achter te komen wat echt je netto liters zijn dan kom je met je toevoegingen ook beter uit.

ik zat zelf te denken aan je water bewust 36 promille te laten worden en dan berekenen wat je op je geschatte liters aan mielie liters bij had moeten vullen om hem weer op 35 promille te krijgen en als je dan maar 600 mielie liter bij heb moeten vullen inplaats van 1000 weet je dat je verkeerd met je schatting zit.

misschien dat dit voor jou wat makkelijker uit te werken is in een formule?

mvg
 
He glenn, ik zie dat jij overal van uit gaat van een netto water inhoud zonder steen nou moet iedereen dat toch een beetje schatten en zat ik te denken bestaat er niet een formule om er achter te komen wat echt je netto liters zijn dan kom je met je toevoegingen ook beter uit.

ik zat zelf te denken aan je water bewust 36 promille te laten worden en dan berekenen wat je op je geschatte liters aan mielie liters bij had moeten vullen om hem weer op 35 promille te krijgen en als je dan maar 600 mielie liter bij heb moeten vullen inplaats van 1000 weet je dat je verkeerd met je schatting zit.

misschien dat dit voor jou wat makkelijker uit te werken is in een formule?

mvg

Dit gaat niet werken, omdat de resolutie van de testen lager is de nauekeurigheid waarmee je het steen kan schatting.
Beter is het om tijdens het vullen de water stijging te registreren. Tot de stenen onder water zijn. Als je weet hoeveel liters je gevuld heb, is met het verschil in hoogte het volume van 't steen terug te rekenen


Verstuurd van mijn GT-I9295
 
Ja, maar mijn bak is al gevuld ;)
 
Ja denk dat ik een redelijke schatting gemaakt heb, ik kom binnenkort even langs bij je voor de benodigde materialen voor jou methode.
 
het luistert niet zo nauw...
dit zijn mij eigen bevindingen

kh 7-12 prima
Ca 400-480 prima
Mg 1250- 1450 prima
K 370-440 prima
PO4 0,02-0,08 prima
NO3 0,5-5 prima
Sr 3-10 prima
B 2-6 prima (liefst niet oversturen)
etc.....

op den duur zie je wat optimaal is voor jou bak (het schommel in de meeste bakken zelfs binnen deze marge, zonder dat de koralen (en de bakhouder) daar iets van merken)

Ja denk dat ik een redelijke schatting gemaakt heb, ik kom binnenkort even langs bij je voor de benodigde materialen voor jou methode.
 
Laatst bewerkt:
Hi Glenn en anderen,

Graag jullie hulp/advies t.a.v. het volgende:

Mijn D-D refractometer geeft zoutwaarde 1,023 hetgeen -volgens mij- redelijk in lijn is met mijn Profilux 3 geleidbaarheidsmeter die 45,2ms aangeeft bij een temp van 25,0 graden. No2 en No3 nihil (Salifert), PH 8,06 (Profilux3)

Mijn nieuwe(!) Salifert testen geven echter vreemde waarden op een aantal punten:

Meting Richtsnoer Advies
KH: (Target 9-10) – (max. 1kh/dag) - Salifert KH wekelijks! >15,79-88,8 gr.
Ca: (Target 440) – (max. 20ppm/dag) - Salifert Ca wekelijks! 490440-77,6 gr.
Mg: (Target 1350) – (max. 50ppm/dag) - Salifert Mg 14401350-318,3 gr.


Dit is mijn eerste meting om DSR toe te gaan passen en volgens dit advies zou ik een water wissel moeten doen met osmose water en eventueel aangevuld met mineralen die wel verbruikt zijn (is niet het geval, waarschijnlijk omdat ik bij de overgenomen Profilux3 via een doseerunit mineralen voor koralen toevoeg Grotech Korall ABC&M).

De KH test heb ik twee keer uitgevoerd zonder verschil. Misschien is het ook belangrijk op te merken dat ik in juli ben opgestart met osmose en kant en klaar zout (reef Crystal). Op dit moment zitten er wat koraaltjes in (leders, en LPS en 2 stekjes SPS), 5 kleine visjes en een bloedgarnaal.

Mijn vragen:
Zou ik een waterwissel moeten doen?
Hoe verhoudt deze waterwissel zich dan tot de toch wat lage zoutwaarde van 1,023?
Hoe kan dit?


Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Hartelijke groet,

Ronald
 
Als eerste kan je de refractometer ijken.
Als het een DD is schijn je dat met osmosewater op nul te moeten ijken.
Dan graag de waarde op de rechterschaal aflezen (ppt).
In DSR is het handiger te werken met de ppt waarde, omdat ook de calculator daarop gebaseerd is.

Het is heel goed mogelijk bij een lage zoutgehalte elk KH, Ca, en Mg (al dan niet gestuurd) te hebben. Daar maak ik in DSR gebruik van. In DSR ben je dus niet gebonden aan vaste verhoudingen. Wij maken en sturen ons eigen zout mengsel op maat, dus alle combinaties zijn mogelijk.

Dat een kant en klare zout deze waarden opleverd kan prima.
Reefcrystal is de "rijke" variant op instant ocean. Die heeft verhoogde kh, ca en mg. Omdat je bak waarschijnlijk nog niet verbruikt blijven deze waarden hoog.

Geen wissel toepassen deze waarden zakken vanzelf wel als het verbruik aanslaat.
Nu gewoon niks doen met de overschotten. Meet na een week weer en kijk als het verbruikt is.

Als mocht blijken dat je zout gehalte te hoog is kan je gewoon een deel zoutwater vervangen met osmose water . Daarmee zakt de kh, ca en mg omdat je deze verdunt.

Om dit definitief vast te stellen moet je dus de refractometer ijken en deze opnieuw uitlezen met de ppt waarde.
Daarna alle waarden zoveel mogelijk meten en de dsr calculator invullen. Aan de hand van de ingevulde calculator heb ik alles wat ik moet weten.
Post een screenschot hier, op je dagboek of via pb.
Hierna krijg je verdere instructies van mij

Verstuurd van mijn GT-I9295
 
Laatst bewerkt:
Hierbij mijn testresultaten:

De waardes zijn flink laag, dit komt mijns inziens denk ik ook door de lage zoutwaarde. Ik begrijp niet goed waarom dat zo laag is geworden. Een maandje geleden stond het nog op 35.

Naamloos.jpg
 

Bijlagen

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    29,8 KB · Weergaven: 72
Ik ga gedeeltelijk werken met de DSR. Waar kan ik de DSR calculator nu vinden. De linkjes werken niet meer. Bij mij geeft hij de melding dat de documenten verplaatst of verwijderd zijn.
 
Ik ga gedeeltelijk werken met de DSR. Waar kan ik de DSR calculator nu vinden. De linkjes werken niet meer. Bij mij geeft hij de melding dat de documenten verplaatst of verwijderd zijn.

Hmmmm..... hier werk de laatse link prima...
Ander kijk op www.dsrreefing.nl

greetings, GlennF
 
Ik zou ook graag aan de slag willen maar kan de DSR ook nergens vinden, links werken niet en de eerder genoemde site heeft geen downloads

groeten
Richard
 
Bovenaan