Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

opbouw rif

rloja

Senior Forumlid
Hallo allemaal,
Ik zou graag wat advies willen hebben over de opbouw van een rif
1 wat is hier de beste manier voor
2 moeten de stenen op het glas of moet er nog een ondergroend onder (tempex ?)
 
Hallo Rioja,

Naar mijn mening is het het beste dat je iets onder je rif legt.
In mijn aquarium ligt onder de stenen over de volledige bodem van de bak een plexiglas-plaat van 3 mm, dat voorkomt dat scherpe punten of zandkorrels onder de stenen direct op het glas drukken en daardoor eventueel glasbreuk ontstaat. Piepschuim kan ook maar heeft nadelen, als je vissen gaat houden die graven (bv. sommige lipvissen) is het mogelijk dat ze stukjes piepschuim losmaken die dan gaan ronddrijven in de bak.

Groetjes,
MarcC ;)
 
Hoi Rloja,

Zoals MarcC al zei kan je het beste iets onder je stenen hebben liggen wat de druk verdeeld.
Zorg als je plexiglas op de bodem legt dat er geen zandkorrels onder liggen. De ondergrond moet heel goed schoon zijn.
Zelf gebruik ik ook plexiglas en dat bevalt me uitstekend.

De opbouw van het rif:
- neem er de tijd voor, als je bak eenmaal staat kan je aan de basis heel moeilijk veranderen.
- zorg dat je een stevige stapel maakt
- probeer geen muur te bouwen we zijn geen metselaars.
- probeer de opbouw zo open mogelijk te maken, grote gaten en met horizontale platte stenen etc. kan je proberen diepte te maken.
- werk niet evenweidig, links en rechts hetzelfde.
- probeer doorkijkjes te maken dat geeft ook veel diepte effect.
- doorkijkjes niet precies in het midden maar op ongeveer 2/3 van je bak anders lijkt je bak in tween gedeeld. Dit geld ook als je later een groot dier als blikvanger in je bak hebt staan.
- wees niet bang om een grote steen vooraan te zetten, doordat je eromheen moet kijken lijkt je bak weer dieper dan dat hij in werkelijkheid is.
- kijk voor je begint bij anderen dan weet je hoe je het zelf wel en niet wilt hebben, en praat er met anderen over de meesten weten goed van dat zou ik de volgende keer anders doen.

Heel veel succes met de opbouw van je rif.
en als het kan, laat een fotootje zien wat het resultaat is.

groetjes,
Marc
 
ik kan je tips geven enkel hoe je het gebruikt moet je zelf weten. ik hou persoonlijk om zo dicht mogelijk de natuur na te bootsen. maar als jij een muur, of geen gaten, schoonvind doe je het zo! jij moet er op kijken. dus hoe het er uit zie bepaal je zelf. enkele andere tips voor de opbouw zijn
-stenen vastbinden aan elkaar of de stabilisators strips zo kun je overhangen creeeren. en dit met ty-traps
-de manier van tanne hoff: gaten boren, en ze over een pvc buis schuiven zo krijg je pilaren.
-reefconstruct gebruiken voor stenen aan elkaar te plakken en zo vormen of bruggen te creeeren.
-glazen tafeltjes, zo bepsaar je levend steen en en kun je ook rare dingen creeeren.
-taracota bloempotten gebruiken en daar steen over plaatsen, zo krijg je vele grotten, dus een gat in kloppen!! voor je vissen en garnalen.
- pvc buisjes ingraven in de bodem, is leuk voor de grondeltjes en degergelijke.

zo zijn er 1000 andere manieren, wees creatief en gebruil liefst zo veel mogelijk matrialen die uit de zee afkomstig zijn!! en dit met namen levend steen en hoe verser hoe liever.

een tip: je kunt een rif beter opbouwen als de bak leeg staat.

veel sucses en groeten
tom
 
Vriendelijk bedankt voor jullie op en aan merkingen ;D
nu rest mijn nog een vraag leggen jullie het plexiglas er los in of is dit vast gekit

vriendelijke groet,
Rini
 
Hoi Rini,

Het plexiglas ligt er bij mij los in.
Het levendsteen dat erop ligt zal het wel beneden houden.

Groetjes,
MarcC ;D
 
ik heb ook plexiglas onderin de bak liggen en die heb ik los laten liggen, mocht je er toch nog onverhoop ophopend vuil krijgen kan je ook nog altijd de naden afdichten,,,,
zoals bij mij dus ook, mijn stenen houden die plaat netjes op de bodem...

groetjes manuel
 
Hoi Manuel,

[quote author=manzwa link=board=14;threadid=2979;start=0#20773 date=1044388954]
ik heb ook plexiglas onderin de bak liggen en die heb ik los laten liggen, mocht je er toch nog onverhoop ophopend vuil krijgen kan je ook nog altijd de naden afdichten,,,,
[/quote]

Hoe wil je als je bak vol zit de naden tussen je bodem en het plexiglas dichtkitten ???

Even de bak leeghalen en dan een paar dagen spoelen is niet echt een optie.

Het is beter om de naden af te kitten voordat je je bak opstart.

groetjes,
Marc
 
hoi marc,

ja je hebt gelijk als je het zo leest,ja....

maar ik bedoelde afkitten voordat je aan je stenen begint, even de volgoorde;
- als allereerst de plexiplaat
- dan de naden afkitten
- de bak meerdere vollaten staan en leeg halen (dus goed spoelen)
- wat ik heb gedaan eerst mijn stenen geplaatst en neergelegt zodat het niet gelijk als een harde stoot tegen de bak neervalt
- toen pas het grind in de bak gedaan, dus het grind ligt alleen aan de voorkant van de stenen en niet eronder of er achter....

en zoverder het hele proces......

groetjes manuel
 
Bovenaan