Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Luc Vogels

Senior Forumlid
Update 2021: Vanaf pagina 28 beschrijf ik de opbouw en voortgang van mijn nieuwe aquarium (3.20x80x80): https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/lucs-2-meter.111328/page-28

Na jaren lang een aquarium op de zolderkamer van mijn ouderlijk huis te hebben gehad, werd het toen ik ging samenwonen met mijn vriendin tijd om een nieuwe bak te plannen!

De vorige bak was 1.40x70x70 en ik had de nieuwe bak graag wat groter gehad.
Ik wil er bij de nieuwe bak voor zorgen dat deze goed bij het interieur past, en alle techniek IN het meubel verwerkt is.

Met deze gedachte ben ik gaan nadenken en wat ideeën uitgewerkt in google sketchup.
Na wat wikken en wegen heb ik voor een bakmaat van 2.00x70x80 (lxbxh) gekozen.

Ik ben creatief met de ruimte om moeten gaan omdat ik naast alle techniek ook een extra stekkenbak in het meubel wilde hebben.
Daarom heb ik ervoor gekozen om het meubel 80cm aan de rechterkant van de bak door te laten lopen zodat hier een extra ruimte werd gecreëerd.
In deze ruimte wordt de techniek en de stekkenbak geplaatst zodat ik hier altijd goed in kan werken.
Dit was niet het geval als ik de stekkenbak onder de bak had geplaatst.

Ondertussen staat de bak al op zijn plek en ben ik druk bezig met de bouw van het meubel.
Ik zal de voortgang in dit dagboek bijhouden.
 

Bijlagen

  • Tank aquarium final 3.jpg
    Tank aquarium final 3.jpg
    26,1 KB · Weergaven: 469
  • Tank aquarium final 23.jpg
    Tank aquarium final 23.jpg
    26,4 KB · Weergaven: 484
Laatst bewerkt:
Re: Prowl's 2 meter

Kijk aan! Een herintreder! ;)
Ziet er mooi doordacht uit, mooie maten ook!
zal wel lekker zijn om weer bezig te zijn :)
En ik zie dat je je vrouw ook ingetekend hebt!

Succes ermee, ik heb een abootje genomen!
 
Re: Prowl's 2 meter

Hoi luc
Ik ben beniuwd naar de fotos vandaag de stekjes geplaatst erg mooi zijn ze bedankt nog
 
Re: Prowl's 2 meter

Kijk aan! Een herintreder! ;)
Ziet er mooi doordacht uit, mooie maten ook!
zal wel lekker zijn om weer bezig te zijn :)
En ik zie dat je je vrouw ook ingetekend hebt!

Succes ermee, ik heb een abootje genomen!
Ja mijn vriendin staat er ook prachtig op, helemaal op schaal :p.
Maar Martijn, ik ben nooit gestopt met mijn aquarium.
Sterker nog, mijn huidige bak draait nog steeds (danwel in mijn ouderlijk huis).
Ik heb zelfs je groene poritus steen nog!
Avond Luc

Maak eens een paar foto's.

groeten Jan
Als ik alles direct beschrijf blijft dit dagboek niet meer spannend!
Hoi luc
Ik ben beniuwd naar de fotos vandaag de stekjes geplaatst erg mooi zijn ze bedankt nog
Graag gedaan Frank, hopelijk doen ze het goed in je bak!
 
Re: Prowl's 2 meter

Ik heb voor de bak een RVS frame met 8 poten laten maken.
Omdat de houten vloer in de woonkamer niet waterpas is heb ik (inslag)stelpoten onder het frame geplaatst.
Dit was de beste manier om de oneffenheden in de vloer op te vangen
 

Bijlagen

  • P1030766.jpg
    P1030766.jpg
    37,1 KB · Weergaven: 257
Re: Prowl's 2 meter

Voorafgaand aan het plaatsen van de bak heb ik de vloer onder het aquarium opnieuw opgeschuurd en extra dik afgelakt.
Dit voorkomt dat als er water onder het aquarium komt te staan dit direct in de vloer trekt.
Ook heb ik een kitrand tussen de vloer en de muur gezet zodat het niet alsnog via de muur onder de vloer kan trekken.

Ik heb een 18mm betonplex plaat om het frame geplaatst wat als ondergrond voor de bak fungeert.
 

Bijlagen

  • Aquarium 112.jpg
    Aquarium 112.jpg
    24 KB · Weergaven: 344
  • Photo0024.jpg
    Photo0024.jpg
    52,2 KB · Weergaven: 354
Laatst bewerkt:
Re: Prowl's 2 meter

Bij mijn vorige bak had ik veel last van condens en vochtige lucht omdat de luchtafzuiging niet voldoende was.
Om dit te voorkomen heb ik voor de huidige bak extra maatregelen genomen.
Vanuit de kopse kant van het meubel wordt lucht in het meubel gezogen.
En in de rechterboven hoek van het meubel wordt via een ventilatiegat door de buitenmuur de vochtige lucht direct afgevoerd.

Hiervoor moest ik dan wel een gat door de buitenmuur gaan boren....
Een spannend klus, maar met behulp van mijn handige vader en een gigantische 110mm diamantboor is dit goed gelukt!
 

Bijlagen

  • Aquarium 113.jpg
    Aquarium 113.jpg
    46,4 KB · Weergaven: 305
  • Aquarium 117.jpg
    Aquarium 117.jpg
    47,6 KB · Weergaven: 304
  • Aquarium 118.jpg
    Aquarium 118.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 327
Re: Prowl's 2 meter

Als basis voor het meubel heb ik gekozen voor 44mm vuren latten die ik later zelf heb ge-impregneert.
Tijdens het verven van de latten viel het me op dat sommige latten ietswat scheef liepen.
Bij nadere inspectie bleek dat ELKE lat die ik gekocht had wel op de een of andere manier scheef wegliep.
Het blijkt dat dit standaard is voor het hout wat je bij de Gamma of Praxis koopt, omdat deze niet lang genoeg gedroogd worden.
Toch is het mij gelukt om een rechte constructie te maken door de balken in hun kromme richting geforceerd tegen de muur te plaatsen.

Tijdens het bouwen van het meubel heb ik veel hulp gehad van beide vaders.
Het was erg leuk om hun samen te zien werken topjes
 

Bijlagen

  • Aquarium 119.jpg
    Aquarium 119.jpg
    49,5 KB · Weergaven: 374
  • Aquarium 123.jpg
    Aquarium 123.jpg
    25,4 KB · Weergaven: 392
Re: Prowl's 2 meter

Om de komende energie rekening toch wat binnen te perken te houden hebben we besloten zonnepanelen te plaatsen.
Met hulp van subsidie, het zelf plaatsen van de panelen en het goedkoop inkopen van de spullen zal de installatie binnen 4 jaar terug verdient zijn.
We hebben 3500Wp geplaatst wat per jaar overeen komt met het energieverbruik van een standaard gezinswoning.
 

Bijlagen

  • Photo0021.jpg
    Photo0021.jpg
    105,9 KB · Weergaven: 299
Re: Prowl's 2 meter

De vuren constructie is volledig bekleedt met 9mm betonplex platen zodat ik me nooit zorgen hoef te maken over vochtproblemen binnen het meubel.
Voor de zekerheid heb ik ook hier alle randen opgevult met een kindrand.
 

Bijlagen

  • Aquarium 127.jpg
    Aquarium 127.jpg
    46 KB · Weergaven: 270
Re: Prowl's 2 meter

Ziet er allemaal mooi uit mooie maten zeg!!! blijf het volgen hier leukk:biggrin:
veel geluk suc6

gr
sander en linda
 
Re: Prowl's 2 meter

nadat alle betonplex platen op hun plek zaten kon het glaswerk onder de bak geschoven worden.

Het glaswerk bestaat uit 3 bakken (van links naar rechts)

-Bak 1:
Deze bak is bedoeld voor het osmose bijvulwater en heeft afmetingen: 50*60*50 (LxBxH)
Met behulp van een vlottersysteem zal deze het verdampte water automatisch bijvullen.
-Bak 2:
Deze bak is bedoeld voor alle techniek en heeft de afmetingen 1.20*60*60 waarvan de voorruit is verlaagt tot 35mm.
Hierdoor is er minder kans dat er (spat)water achter de bakken komt.
-Bak 3:
Deze bak ik bedoeld als stekkenbak en heeft de afmetingen 1.00*60*60 en ook hier is de voorruit verlaagt tot 35mm.

Voor de techniek ga ik gebruik maken van:
-Bubbleking 250 SM afschuimer
-3x Tunze 6105 stromingspompen
-Kalkreactor (zelf-fabrikaat dat op de schap aan de rechterkant van het meubel komt te staan).
-Ecomax DM 10.000L

De opvoerpomp is een probeersel en zal proefondervindelijk bekijken of dit een goede keuze was.
De pomp is efficient (verbruikt ondanks verschillende belasting maximaal 80W) en is in vergelijking met andere merken erg scherp in prijs!

Nu is het PVC werk aan de beurt, dus het zal wel even duren tot de volgende update.
(let trouwens niet op de witte lijmresten tussen het hout en de bak.. dit moet nog bijgewerkt worden.
 

Bijlagen

  • Toby 433.jpg
    Toby 433.jpg
    27,3 KB · Weergaven: 326
  • Toby 437.jpg
    Toby 437.jpg
    46,5 KB · Weergaven: 368
  • Toby 444.jpg
    Toby 444.jpg
    22,5 KB · Weergaven: 345
Re: Prowl's 2 meter

Zo! Dat ziet er doordacht uit!
Ga je verdere voortgang zeker volgen! Succes ermee!

Denk trouwens dat je idee om de voorruit te verlagen van de sump erg slim is, dus denk dat ik dat in mijn nieuwe opstelling ga kopiëren. topjes Nu alleen uitvinden of 35 mm een geschikte hoogte is voor mij.

vraagje: hoe hoog is je werkruimte in je onderkast onder het aquarium? Hoe hoog is je onderbouw?
 
Laatst bewerkt:
Re: Prowl's 2 meter

Dat is geen half werk wat je daar doe, je pakt alles goed doordacht aan.
Leuk projeckt dit ga ik zekker volgen.
 
Re: Prowl's 2 meter

Ecomax??:biggrin:

in een eerdere post heeft ie het idd over die pomp:

Voor de techniek ga ik gebruik maken van:
-Bubbleking 250 SM afschuimer
-3x Tunze 6105 stromingspompen
-Kalkreactor (zelf-fabrikaat dat op de schap aan de rechterkant van het meubel komt te staan).
-Ecomax DM 10.000L
 
Re: Prowl's 2 meter

Ziet er goed uit luc.

Nu het PVC gebeuren nog en dan kan je met opbouwen beginnen.

gr
twan
 
Re: Prowl's 2 meter

Ziet er allemaal mooi uit mooie maten zeg!!! blijf het volgen hier leukk:biggrin:
veel geluk suc6
gr
sander en linda
Dankje! je hebt zelf ook een mooie bak(maat). Heb je dagboek al een aantal keer bekeken ter inspiratie.

Zo! Dat ziet er doordacht uit!
Ga je verdere voortgang zeker volgen! Succes ermee!

Denk trouwens dat je idee om de voorruit te verlagen van de sump erg slim is, dus denk dat ik dat in mijn nieuwe opstelling ga kopiëren. topjes Nu alleen uitvinden of 35 mm een geschikte hoogte is voor mij.

vraagje: hoe hoog is je werkruimte in je onderkast onder het aquarium? Hoe hoog is je onderbouw?
In de sump gaat een waterhoogte van 25 komen. Als de opvoerpomp uitvalt is er wat extra marge nodig in de sumps om al het terugstromende water op te vangen. Daarom heb ik voor 35 gekozen (veel lager dan dit is niet mogelijk). De totale ruimte onder de bak ik 75cm.

Dat is geen half werk wat je daar doe, je pakt alles goed doordacht aan.
Leuk projeckt dit ga ik zekker volgen.

Ecomax??:biggrin:

in een eerdere post heeft ie het idd over die pomp:
Het gaat inderdaad om de ecomax.
Ik vermoed dat Jan de eerste zal zijn die ervaringen met deze pomp kan delen:http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?83251-Niigata-s-Coral-Reef/page7

Ziet er goed uit luc.

Nu het PVC gebeuren nog en dan kan je met opbouwen beginnen.

gr
twan
Klopt! Morgen komen de koppelingen binnen! Ik heb er zin in.
 
Bovenaan