Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

vers levend steen of ingedraaid steen gebruiken

nieuweling

Culemborg aan zee
wil binnenkort opstarten met ons aquarium

maar nou hoor ik diverse verhalen

de een zegt je kan beter vers levend steen gebruiken voor een snellere opstart

de ander zegt je kan het beste ingedraaid steen gebruiken omdat je dan ook geen plaagdieren zou hebben (maar is dit dan net zo goed ,,met bacterien enzo ??)

,ik heb geen haast met het aquarium (al kan ik niet wachten tot het eenmaal draait haha)

Wat is nou het beste ?

groetjes lorenzo
 
Laatst bewerkt:
Heeft nou echt niemand een idee wat ik het beste kan doen ?
 
jawel hoor, de meeste mensen zijn werken dus zijn niet vaak op het forum.............geduld, het sleutelwoord tot succes !
 
Het is wat je zelf wilt.
Een opstart met vers steen is een voordeel dat je veel bacterien in het steen hebt zitten die nodig zijn voor een goed systeem.
Een nadeel ervan is dat het prijzig is.
Als je opstart met gebruikt steen (heb ik gedaan) heb je als voordeel dat het vaak stukken goedkoper is maar het is aan te raden om tijdens de opstart er toch bacterien aan toe te voegen of toch wat vers steen erbij te leggen.

opstart met vers steen geeft ook hoge pieken van nitriet, nitraat etc terwijl gebruikt steen soms helemaal geen pieken geeft.

Conclusie: het is maar helemaal wat je zelf wilt.
 
dan gaan we maar een bak levend steen bestellen (neem aan dat het ondertussen weer leverbaar is)

bedankt voor je reactie cootjuh



jawel hoor, de meeste mensen zijn werken dus zijn niet vaak op het forum.............geduld, het sleutelwoord tot succes !

ps ik werk ook :p haha ,maar de vraag stond er vanaf maandag en anders verdwijnt die hier op het forum
 
uhhh ja vers levend steen ja haha

foutje :cool::cool:
 
Voordeel van vers levend steen kan ook zijn dat er mooie wieren, koraaltjes of zelfs egels cq visjes mee kunnen komen.
Nadeel van vers levend steen kan zijn dat er krabbetjes meekomen (zijn lang niet altijd slecht!) en eventuele jagers (bidsprinkhaankreeftjes etc.).

Voordeel van ingedraaid steen kan zijn dat je minder pieken krijgt (maar mag je niet vanuit gaan).
Nadeel van ingedraaid steen kan zijn dat eventueel minder bacterieen meekomen (maar daar mag je ook neit vanuitgaan).

Kortom: Wat vind je zelf prettiger en wat vind je 'leuker' om te doen.:biggrin:
 
Kijk eens bij te Koop Water-man, dit is uitstekend materiaal om mee op te starten. Geen uitschieters que waardes, geen ongewenst dieren etc en te betalen.

Kun je er altijd nog wat 100% vers levend steen bijbrengen.

Jan
 
Ik ben met een combi gestart, vers en gebruikt levend steen. Dit beperkt de totale kosten.
 
de helft is nu vulsteen bij mij ,,ik ga hier dus vers levend steen bij doen ,,ook in de sump

en dan kijken wat er allemaal voor leven op en voorbijkomt

bedankt allemaal
 
vulsteen , was dit dood steen ?
 
ja dit is dood steen ;)

download.jpg
 
Ik heb enkel gewerkt met 2e hands levend steen uit 3 verschillende systemen en dat aangevuld met wat dood steen.

Mijn aquarium zit -VOL- met klein leven, ontelbaar veel verschillende soorten en nog vrij veel diertjes ook. Het steen kwam uit 2 sumps en 1 aquarium.

Er is zelfs wier meegekomen dat totaal niet zichtbaar was op het steen en pas bij mij is gaan groeien, nieuwe kokerwormpjes, slakjes van alles groeit en leeft erop dat er eerst in de andere aquaria niet op leek te zitten maar veel kans in de steen wachtte op een kans.

Mijn waterwaarden zijn uitstekend en constant, ik moet ondertussen flink mijn best doen om wat algen te houden (ik wil de achterwant begroeid laten, de slakken, wat vissen en kreeftjes eten er van). De stenen zijn ondertussen allemaal grotendeels bedekt met kalkalgen (veel paars, maar ook wat groene kleur). Het lijkt erop dat mijn dieren bestand de stenen uitstekend schoonhoudt van algen. Weinig ongewilde dieren, 1 niet kwalijke krab die ik al tijden niet meer heb gezien, en 1 borstelworm die ik liever niet had en nog een keer moet proberen uit te vangen.

Dat plus de prijs zijn echt voordelen van 2e hands steen.
 
Een groot nadeel van 2de hands steen dat als het medicijn gebruik heel groot was of er werd geen gebruik gemaakt van een fosfaat filter al die pest zooi ook in jouw bak komt .
Met alle gevolgen van dien .
Wil je ook niet echt .
Alhoewel ik niet met 100 % vers steen ben opgestart ?
Zou ik dat de volgende keer wel doen .
En neem ik de krab en mantis risico op de koop toe .

Groetjes Rob Charite
 
Je hebt nu dood steen gebruikt dus, ik neem aan dat dit ex levend steen is ? Hier kunnen fosfaten uit ontstaan die je dus niet uit je bak gaat krijgen. Waarom heb je gekozen voor dood steen, en niet voor gebruikt levend steen ?
 
heb dood steen aangeschaft omdat ik op mn gemak een opbouw wilde maken zonder dat het aquarium al draait ..
 
Bovenaan