Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Houdbaarheid winkel afhankelijk?

LSDragon

Veteran
Wat zijn jullie ervaringen over het onderstaande:

Is het winkel gebonden/afhankelijk hoe lang een vis (o.i.d.) leeft in een aquarium (uitgaande van een goed draaiende aq.)?:confused:

Laatst bewerkt:
Ik voer mijn hobby al ruim 9 jaar uit, en ik merk dat als je bij bepaalde winkels vissen e.d. koopt dat deze binnen zéér korte tijd sterven. Terwijl mijn al in de bak aanwezige vissen blijven leven... toeval??? Lijkt me sterk.

Ik denk wel dat je verschil qua importeur kan merken.

of mensen importeren rechtstreeks of halen het bij de groothandel en wat van belang is hoe zijn de vissen gevangen!

Ik denk wel dat je verschil qua importeur kan merken.

of mensen importeren rechtstreeks of halen het bij de groothandel en wat van belang is hoe zijn de vissen gevangen!
helemaal me eens, de meeste vissen van mij komen van de Bredase Importeur en die doen het allemaal geweldig. Heb wle's wat vissen gehaald bij forumleden en die doen het ook prima. Toch heb ik dat geluk niet bij bepaalde winkels (op aq. compl na, daar ben ik redelijk te spreken mee).
Voor mij zijn er maar 2 optie's: Rotterdam (A.C.) of Best, alleen dat laatste heb ik alleen maar negatieve ervaringen mee.

Laatst bewerkt:
Niet mee eens

Meet eens, het transportwater van de winkelier oftwel de kwaliteit van het transportwater en het beantwoord al je vragen

Laatst bewerkt:
Het typische is dat ik bij deze winkel in Best alleen maar zeer slechte ervaringen heb, ook vanuit mijn zoetwater tijd. :( Deze slechte ervaringen heb ik ook bij andere gezien en gehoord maar dat kan natuurlijk nog steeds toeval zijn. Heb wel goede ervaringen bij MSW en een ex sponsor in Hilversum.
Het blijven levende dieren dus slechte of goede ervaringen zul je overal wel eens hebben......

Ger

Ik denk dat er te veel factoren bepalend zijn, om te kunnen bepalen of de vissen van de ene winkelier langer houdbaar zijn dan van de andere.
(uitzonderingen daargelaten, maar meestal is het dan overduidelijk bij diegene geen vis te kopen)

Ten eerste zou je een vis bij aanschaf moeten kunnen opteren als je zelf geen quarantaine-voorziening hebt.
M.a.w; laat hem een week tot 14 dagen bij de winkelier,
vraag waarmee hij gevoerd wordt en laat de winkelier de vis voeren zodat je het kan zien.
Vergelijk de waterwaardes van de winkelier met die van je eigen aquarium en pas de druppel-methode toe bij het overzetten.

Daarbij moet je niet vergeten dat het bijplaatsen/overzetten van een vis, in een bestaand en bezet aquarium,
een behoorlijke stress-ervaring voor het beestje kan zijn, ook al heeft hij een tijdje in quarantaine gezeten en goed gegeten.
Hij wordt nagejaagd en krijgt soms een tijd lang geen kans om ook maar iets te eten.

Een quarantaine voorziening is wel het beste om een aantal factoren uit te schakelen,
maar zelfs dan nog geen garantie dat de vis de eerste maanden zal overleven.

Ik denk dat er te veel factoren bepalend zijn, om te kunnen bepalen of de vissen van de ene winkelier langer houdbaar zijn dan van de andere.
(uitzonderingen daargelaten, maar meestal is het dan overduidelijk bij diegene geen vis te kopen)

Ten eerste zou je een vis bij aanschaf moeten kunnen opteren als je zelf geen quarantaine-voorziening hebt.
M.a.w; laat hem een week tot 14 dagen bij de winkelier,
vraag waarmee hij gevoerd wordt en laat de winkelier de vis voeren zodat je het kan zien.
Vergelijk de waterwaardes van de winkelier met die van je eigen aquarium en pas de druppel-methode toe bij het overzetten.

Daarbij moet je niet vergeten dat het bijplaatsen/overzetten van een vis, in een bestaand en bezet aquarium,
een behoorlijke stress-ervaring voor het beestje kan zijn, ook al heeft hij een tijdje in quarantaine gezeten en goed gegeten.
Hij wordt nagejaagd en krijgt soms een tijd lang geen kans om ook maar iets te eten.

Een quarantaine voorziening is wel het beste om een aantal factoren uit te schakelen,
maar zelfs dan nog geen garantie dat de vis de eerste maanden zal overleven.

Geldt dat niet voor alle vissen die je waar dan ook koopt?

Om even te reageren op de opmerkingen betreffende de winkel uit Best moet ik zeggen dat sinds de wisseling van eigenaar, (de winkel is overgenomen door de zoon en dochter) de service een stuk verbeterd is.
De vissen die ik daar het laatse half jaar gekocht heb leven nog allemaal, waaronder een witborst en een bicolor dwergkeizer.

Jazeker .... maar dat kun je dacht ik wel uit m'n reactie opmaken ;)

Maar niet iedereen heeft een quarantaine voorziening (wat eigenlijk wel zou moeten)
En dan zou het mooi zijn om de mogelijkheid te hebben, om hem één of twee weken bij de winkelier te laten zitten.
Zegt een winkelier - 'dat gaat niet, we hebben de ruimte nodig' of 'maar als er een ander komt is hij weg' - dan moet je de vis gewoon laten zitten.
Dat was eigenlijk de insteek ;)

Ik ben het volledig met je eens dat deze methode de juiste is.:)

Maar wat ik wilde zeggen is dat, als iedereen deze methode toe zou passen, de slechte winkeliers toch boven zullen komen drijven.

Inderdaad leveren Jordan en Janine (zoon en dochter) een betere service, dan voorheen.Ook al mijn vissen leven en doen het perfect!Grtz Jan

Om even te reageren op de opmerkingen betreffende de winkel uit Best moet ik zeggen dat sinds de wisseling van eigenaar, (de winkel is overgenomen door de zoon en dochter) de service een stuk verbeterd is.
De vissen die ik daar het laatse half jaar gekocht heb leven nog allemaal, waaronder een witborst en een bicolor dwergkeizer.

Inderdaad leveren Jordan en Janine (zoon en dochter) een betere service, dan voorheen.Ook al mijn vissen leven en doen het perfect!Grtz Jan

:eek::eek:

Ben benieuwd. Maar blijf toch liever uit de buurt.

Hahahaha, ik dacht een tijdje geleden van, laat me s die ene winkel (in Best) een bezoekje nemen, misschien dat het wel mee valt.

Ik heb toen ik mn schoonmaakploeg in ging brengen wat garnalen bij best en AC gekocht, nu merk ik dat al de gaarnalen die ik in best gekocht heb (dood)/ verdwenen zijn en die ik bij AC gekocht heb allemaal nog leven.

Rara…….!!!! Ik geloof niet in toeval.

Dus tja....​

Ben dit weekend in die winkel geweest vindt dat het wel een nette zaak is dat moet ik ze meegeven maar de zeeegel die ik gekocht had stond onder de verkeerde naam op de bak . vindt ik wel slecht van ze.

Hahahaha, ik dacht een tijdje geleden van, laat me s die ene winkel (in Best) een bezoekje nemen, misschien dat het wel mee valt.​

Ik heb toen ik mn schoonmaakploeg in ging brengen wat garnalen bij best en AC gekocht, nu merk ik dat al de gaarnalen die ik in best gekocht heb (dood)/ verdwenen zijn en die ik bij AC gekocht heb allemaal nog leven.​

Rara…….!!!! Ik geloof niet in toeval.​

Dus tja....​

En dan zou het mooi zijn om de mogelijkheid te hebben, om hem één of twee weken bij de winkelier te laten zitten.
Zegt een winkelier - 'dat gaat niet, we hebben de ruimte nodig' of 'maar als er een ander komt is hij weg' - dan moet je de vis gewoon laten zitten.
Dat was eigenlijk de insteek ;)

Als je hier van uit gaat en dat lijkt mij er verstandig,dan kun je bv bij een zaak in cruquius geen vis kopen.
Ik kwam hier regelmatig maar een vis vast houden doen ze niet en vissen die bv woensdag binnen komen van schiphol gaan vrijdag de deur al uit.
De redenering om vis niet vast te houden is dat zij niet met de strop willen blijven zitten mocht de vis dood gaan.Zelfs een vis een nacht vasthouden voor een vaste klant (ik dus ) die even langs kwam op weg naar zijn werk en daardoor de vis niet mee kon nemen was niet mogelijk. Dit was o a voor mij een reden om hier niet meer te komen.

In Best is zeker een mooie winkel...veel voorraad, veel keuze uit techniek en toevoegingen etc maar wat mij tegen de borst stuit daar is de commerciele insteek als het om levende wezens gaat. Tuurlijk moet iemand verkopen en zn winst halen, dat snap ik ook maar dit moet niet ten koste gaan van het (toch al kostbare) koraal of vissen. Wel eens gezien hoe de vissen in de showbak boven er aan toe zijn?? Picasso ziet er schrikbarend uit, keizers oog is zwaar beschadigd en andere vissen zijn vel over been terwijl het een megabak is. Ook verkopen ze met een stalen gezicht koraal en vissen als beginnersvissen/koraal aan nietsvermoedende klanten terwijl dit toch echt geen beginnersspul is. Ook uit mijn zoetwaterperiode weet ik dat het er zo aan toe gaat hier. Ben er onlangs nog geweest (2 weken geleden) omdat ze een mooie aanbieding hadden in toevoegingen maar voor levend spul zou ik daar nooit iets kopen!!

Een heel ander vraag hiero:
Zijn hier mensen die ervaring hebben of bekend zijn met een winkel in Zwijndrecht aan de Parijsplein 47?
Heb daar een week geleden iets (met spoed) besteld maar heb nooit meer iets van hun vernomen.
Is dit een oplichter ofzo????
Misschien dat de mensen die daar uit de buurt komen iets meer kunnen vertellen.

1 ding weet ik wel! Ik haal mijn vissen maar bij 1 winkel vandaan. Hebben ze hem niet, dan bestel ik hem wel. Dan maar even wachten.

De reden waarom ik dit doe:
Ik weet precies het zoutgehalte van de bakken.
Het water komt bij de zelfde leverancier vandaan als mijn water. (al gaat het bij mij wel eerst door het osmose apparaat heen).
Ik heb bij deze zaak nog nooit zomaar een dode vis gezien. (zie ik een vis die niet goed gaat, heeft dit altijd een reden). (bv. een vis die klem heeft gezeten).
Ze voeren hetzelfde als wat ik voer.
En je krijgt altijd een sloot aan informatie mee over het dier. (mocht je dit nog niet weten).
En mocht er iets niet goed gaan, zijn ze altijd bereid om me ermee te helpen.

Oja, en er staat altijd een bak koffie of iets fris voor je klaar, zodat je relaxed even rond kan kijken als ze nog andere mensen aan het helpen zijn.

Een betere zaak kan je niet hebben dacht ik zo.

Ik heb meteen slecht ervaring daar. heb vorig week donderdag mn nieuwe bak besteld en deze zou vrijdag gelever worden (waardoor mn oude bak meteen opgehaald zou worden) maar heb m vandaag pas binnen gekregen. inmiddels zijn wat vissen van mij dood omdat ik ze tijdelijk (is inmiddels bijn 1 week en wordt zelf langer) in een bak onder moest brengen.

Tot mn verbazing doe ik de doos van mn nieuwe bak open en treft deze helemaal kapot aan. Ik neem contact op met hem en zegt ie dood leuk tegen mij: tja, vindt het vreemd, heb t nooit eerder meegemaakt. Ik kan hier niks mee.

WTF??? wat is dit voor raar. Wilt hij beweren zo dat ik mn geld kwijt ben?!!! Nog niet misschien,-shoot.
Dan zal hij nog van me horen en zien. K@#$%K

Back
Bovenaan