Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Pimp my ATI

Jochem T.

hobbyist
Project nr 2, na het mislukte project van de gepimpte H&S 200-2xF2001 heb ik me nu gewaagt aan een MTT1. Het gaat hier door een al reeds aangepast MTT1 die bij Thijs vandaan komt, hij heeft hem bij Michael gekocht dacht ik. Misschien dat Thijs of Michael kan vertellen wat er precies is aangepast. Zover ik kan zien is iig de uitstroom vergroot. Op de ingang zit nu een oude versie venturi van Aquacompleet (JANSCH) met een blauwe nippel.

De bestaande pomp, een eheim 1260 heb ik vervangen door een 1262. Deze pomp had ik ook al op de H&S staan maar omdat de H&S niet gebouwt is op het systeem venturi na de pomp kreeg ik de wervelingen in de afschuimer niet onder controle. De MTT1 is gebouwt op dit principe, in het onderste gedeelte van de afschuimer worden de wervelingen afgebroken zodat alleen het schuim naar boven de stuigbuis in gaat. Normaal zit er een Aquabee F2000/F2001 op de MTT1 die zo'n 2000 liter water naar binnen pompt. De Eheim pompt 3400 liter en icm de betere venturi een sloot meer lucht.

De MTT1 kan het geweld dan ook maar net aan, de uitstroom is gewoon open zonder omhoog gaande buis waarin je normaliter de waterstand regelt.

De foto's zeggen genoeg denk ik.

Kleine aanvulling, ik heb ook nog het nieuwere type JANSCH venturi liggen die geschikt is dacht ik voor de eheim 1260, wat me opviel was dat het gat in de venturi kleiner is dan degene die 'standaart' in de afschuimer zat. Zal de nieuwe venturi icm met een eheim 1262 nog meer lucht aanzuigen? JANSCH???

Bijlagen

• Herschaalde kopie van SI850426.jpg
    Herschaalde kopie van SI850426.jpg
    185,2 KB · Weergaven: 13
  • Herschaalde kopie van SI850427.jpg
    Herschaalde kopie van SI850427.jpg
    153,5 KB · Weergaven: 7
  • Herschaalde kopie van SI850428.jpg
    Herschaalde kopie van SI850428.jpg
    127,8 KB · Weergaven: 9
  • Herschaalde kopie van SI850430.jpg
    Herschaalde kopie van SI850430.jpg
    106 KB · Weergaven: 8
  • Herschaalde kopie van SI850431.jpg
    Herschaalde kopie van SI850431.jpg
    92,1 KB · Weergaven: 8
Re: Pimp my MTT1

AquaReus zei:
Project nr 2, na het mislukte project van de gepimpte H&S 200-2xF2001 heb ik me nu gewaagt aan een MTT1. Het gaat hier door een al reeds aangepast MTT1 die bij Thijs vandaan komt, hij heeft hem bij Michael gekocht dacht ik. Misschien dat Thijs of Michael kan vertellen wat er precies is aangepast. Zover ik kan zien is iig de uitstroom vergroot. Op de ingang zit nu een oude versie venturi van Aquacompleet (JANSCH) met een blauwe nippel.

De bestaande pomp, een eheim 1260 heb ik vervangen door een 1262. Deze pomp had ik ook al op de H&S staan maar omdat de H&S niet gebouwt is op het systeem venturi na de pomp kreeg ik de wervelingen in de afschuimer niet onder controle. De MTT1 is gebouwt op dit principe, in het onderste gedeelte van de afschuimer worden de wervelingen afgebroken zodat alleen het schuim naar boven de stuigbuis in gaat. Normaal zit er een Aquabee F2000/F2001 op de MTT1 die zo'n 2000 liter water naar binnen pompt. De Eheim pompt 3400 liter en icm de betere venturi een sloot meer lucht.

De MTT1 kan het geweld dan ook maar net aan, de uitstroom is gewoon open zonder omhoog gaande buis waarin je normaliter de waterstand regelt.

De foto's zeggen genoeg denk ik.

Kleine aanvulling, ik heb ook nog het nieuwere type JANSCH venturi liggen die geschikt is dacht ik voor de eheim 1260, wat me opviel was dat het gat in de venturi kleiner is dan degene die 'standaart' in de afschuimer zat. Zal de nieuwe venturi icm met een eheim 1262 nog meer lucht aanzuigen? JANSCH???
Hallo

De afschuimer is een oude ATI,deze is omgebouwd voor een venturi,voor op een Eheim1262,die jij waarschijnlijk heb liggen is voor een Eheim1260.

Maar Michael heeft de afschuimer,altijd op een eheim 1260 laten draaien(met een venturi voor een 1262),en werkte veel beter dan met de orginele pomp.orginele pomp was een pomp met naaldrad.

De aanzuig met een Eheim 1260 ligt rond 1200 liter lucht per uur.
En een Eheim 1262 rond de 2000 liter per uur.

Hij maakt nu zeker een hoop herrie? :p:D

Welles over nagedacht waarom ATI en andere geen EHEIM pompen op hun afschuimer monteren of er later alsnog van af te stappen ?

Hier hebben we nog de allernieuwste venturi voor de eheim1262.

Bijlagen

• Herschaalde kopie van Picture 009.jpg
    Herschaalde kopie van Picture 009.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 279
  • Herschaalde kopie van Picture 007.jpg
    Herschaalde kopie van Picture 007.jpg
    51,1 KB · Weergaven: 280
  • Herschaalde kopie van Picture 008.jpg
    Herschaalde kopie van Picture 008.jpg
    61,2 KB · Weergaven: 278

Sorry!!de laatste foto.hoort er niet bij,deze is voor een andere pomp.

AquaReus zei:
Wel over nagedacht maar geen reden kunnen bedenken.....dus vertel!
Eheim pompen zijn beduidend duurder en benodigen bovendien ook meer plaats

AquaReus zei:
Waarom gebruiken fabrikanten zoals H&S dan wel eheim pompen. Duurzaamheid? Krachtiger?
afschuimers zijn dan ook honderden euro's duurder zonder dat de effectiviteit echt verbeterd

Het naaldrad voor een Eheim kost reeds meer dan een complete pomp van een ander merk

Waarom maakt H&S dan geen gebruik van RE pompen ? waarschijnlijk omdat hun afschuimers dan in dezelfde prijs categorie terecht komen dan de RE afschuimers maar zijn de afschuimers dan ook beter of alleen maar duurder ?

Nog iets

H&S maak zowel van Eheim als ook van AquaBee pompen gebruik

Misschien een rare vraag, maar is het ook mogelijk om CO2 op te lossen dmv een venturi met tussen het magneetventiel een terugslagklep?

dus: CO2 fles > Magneetklep > Terugslagventiel (zodat er geen water bij je magneetklep komt) > Venturi > RD pomp > Opvoer aquarium

Back
Bovenaan