Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

T5 balkjes en waterwater damp problemen??

L

landm010

Guest
Eindelijk is dan mijn aquarium binnen gekomen 2 weken geleden en ik ben meteen aan het hobbieen gegaan. Ja die jongen moest weer eens wat moeilijks ik heb een bak gekocht van 70 bij 70 bij 55 en daar moest en zou ik 55 cm T5 verlichting boven hebben.

Na veel zoeken en vragen ben ik uiteindelijk bij een handelaar in duitsland uitkomen die me de onderdelen kon leveren zodat ik ze zelf in elkaar kon zetten. Dat is inmiddels met behulp van een pvc goot wonderwel goed gelukt. Ik heb de balkjes helemaal afgekit met kit. Ze zijn redelijk water dicht dus maar ik heb toch nog twijfels om er toch een afdek ruit onder te doen om minder damp op mijn lampen te krijgen ben niet helemaal zeker over de doppen waar de lampen in zitten.Aan de andere kant zal dit weer minder licht opbrengst betekenen.

Kort om we staan in dubio. We staan open voor suggesties
 
Hoi landm010

Kijk, dit zijn nou weer van die probleempjes, waar wij bij de aankoop van zelfbouwpakketten niet stilstaan.
Ik weet niet hoeveel euro's jij hierdoor gespaard hebt maar ik hoop dat deze bespaarnis opweegt tegenover een kant en klare fabrieksbalk (maar waarschijnlijk duurder) deze zijn namelijk (bewezen) 100% waterdicht.
Met het bovenstaande help ik jou helaas niet het probleem op te lossen. Eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe jij dit op moet lossen.
Maar door een dekruit te gebruiken verlies jij weer een aantal wattjes, en daarvoor heb jij toch geen T5 gekocht ?
 
Hoi landm010

Ik weet niet hoeveel euro's jij hierdoor gespaard hebt maar ik hoop dat deze bespaarnis opweegt tegenover een kant en klare fabrieksbalk (maar waarschijnlijk duurder) deze zijn namelijk (bewezen) 100% waterdicht.

Als jij mij verteld waar ik t5 armaturen 55cm kan kopen die geschikt zijn dan vertel ik jou dat ik heel dom ben geweest geld te besparen.

80 cm is overal tekoop maar 55cm bestaat gewoon nog niet.

Greetz,

Mark
 
Hoi landmO10

Ik heb het idee dat ik nou iets geleerd heb, jij hebt wat de afmeting betreft, helemaal gelijk.
Ik ben even wezen zoeken. De kleinste T5 armatuur die ik kon vinden was voor een afdekking (lichtkap) van 100 cm met 39 W.
Mijn eigen dubbele T5 armaturen zijn eveneens van een pvc (driehoekig) goot vervaardigt en waterdicht verlijmt
 
T-5 van 549 mm zijn ook gewoon in nederland te koop.

De voetjes die je bij een zelfbouwpakket gebruikt zijn exact hetzelfde als die in een kant en klare balk wordengebruikt. Vraag me zelfs af of ze in een kant en klare balk wel afgekit zullen zijn. Het voorschakelapparaat breng je buiten de kap aan (scheelt weer een beetje warmte en wel zo veilig) en zolang je de balk niet onderdompeld (zou ik met een kant en klare balk ook niet doen) en niet 5 cm maar een cm of 10 - 15 boven het water hangt kan er weinig gebeuren.
 
Vraag me zelfs af of ze in een kant en klare balk wel afgekit zullen zijn.

Hoi Hans

Ik kan jou, door een eigen ervaring verzekeren dat deze balken wel helemaal waterdicht zijn, ook wat de doppen betreft.
Een van mijn balken heeft door omstandigheden (ik was niet thuis) ca een half uur met een kant in het water gelegen. De oorzaak hiervan was, een van de originele pvc beugels was, door inwerking van de warmte in mijn lichtkast, helemaal kromgetrokken en uit de geleider van de armatuur geschoten.
Ik heb dit trouwens onder de post T5 reeds vermeld
Inmiddels zijn er nieuwe beugels fabriceert die warmte bestendiger zijn
 
Hallo, Mark.
Die T5 had je ook een paar kilometer zuidelijk van je kunnen kopen. Daar heb ik ze ook gehaald.
Die verkoopt ook de losse T5 voetjes.
De suggestie om het voorschakelgeval buiten de kap te plaatsen is m.i. niet nodig, daar T5 buisjes 63 graden warm worden (Auuw!) en het VSA slechts 35 graad.
Omdat je toch 50% meer licht hebt van die T5 kan een
dekplaat geen kwaad, en je hoeft die tere buisjes dan niet zovaak te reinigen, alleen de dekruit.
Hier gebruik ik de langere 54 Watt T5, de oude 36 Watt.
Succes,
Willem.
 
Heren

het gaat me ook eigenlijk niet zo veel om veiligheid. Mijn balkjes zijn geaard en het enige metalen deel wat er in zit is de vsa en die heb ik gemonteerd op een houten frame wat weer in het balkje zit.

ook in het water vallen van de balk lijkt me erg knap op ik moet hem zelf uit mijn handen laten vallen. de balkjes zijn 70 cm lang en de opening in mijn bak exclusief randen is maar 60cm.

Nee het gaat mij voor namelijk om de eventuele water damp in de balk komt en daar problemen gaat veroorzaken. Heb ook algedacht om het balkje te vullen met Pur schuim je weet we isolantie schuim. Het probleem wat ik hier echter mee heb. Als er eens wat stuk is kun je niets meer.

Greetz,

Mark
 
Mijn ervaring is dat er op allerlei plekken dampdruppels kunnen ontstaan, behalve op de buizen en voetjes, mits de lampen niet zo laag op het water hangen dat er voortdurend water tegenaan spat.

Ik vermoed dat dit gewoon komt doordat de buizen warm zijn en eerder vocht laten verdampen dan het aantrekken.

 
ik ben voor de zekerheid nog maar even naar mijn dealer geweest (het is nu eenmaal net drugs als je een keer begint loop je elke dag die zaak binnen) en die jongens hadden er wel vertrouwen in ze hebben me nog wel een paar puntjes laten zien dat ze verstandig vonden iets beter af te kitten rond de voetjes bijvoorbeeld maar dat zal wel goed komen.

Wou dat ik foto's voor de liefhebbers had maar helaas ben ik niet digitaal aangesloten hopelijk wil tanne de eer een keer voor me waarnemen.

Greetz,

Mark
 
De voetjes van deze buizen zijn hol.
Ik heb deze nadat ik de bekabeling aangesloten heb volledig volgespoten met siliconenkit.
Reken maar dat deze waterdicht zijn voor de komende jaren.
Het voordeel van siliconenkit is dat dit bij eventuele demontage weer makkelijk te verwijderen is.

Dave
 
T-5 van 549 mm zijn ook gewoon in nederland te koop.

De voetjes die je bij een zelfbouwpakket gebruikt zijn exact hetzelfde als die in een kant en klare balk wordengebruikt. Vraag me zelfs af of ze in een kant en klare balk wel afgekit zullen zijn. Het voorschakelapparaat breng je buiten de kap aan (scheelt weer een beetje warmte en wel zo veilig) en zolang je de balk niet onderdompeld (zou ik met een kant en klare balk ook niet doen) en niet 5 cm maar een cm of 10 - 15 boven het water hangt kan er weinig gebeuren.

Sorry , tapatalk heeft ze niet altijd op een rijtje en plaats soms reactie op topic die ik niet eens geopend heb.
Jimmy had dit laats ook.:)

Verstuurd van mijn GT-I9295
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan