Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fosfaat

Mc_can

ZeewaterForum gebruiker
Hoi,

Het fosfaatgehalte in m'n aq. is momenteel veel te hoog (waarde 1). Ik weet dat er een truc bestaat met metaal.
Kan er mij iemand meer uitleg geven daarover ?
Welk metaal, hoe lang mag dit in de filter liggen, hoe lang duurt het voor men resultaat krijg, enz...
M'n aq. is 500 liter en al mijn andere waarden zijn ok.

Alvast bedankt,

Mc can
 
Als je last hebt van heel veel fosfaat dan zou ik eerst een deel van het water vervangen en dan pas gaan werken met staalwol.

Als met de zoekmachine ook eens op Antiphos zoekt daar kan je misschien in de toekomst om je fosfaat laag te houden je voordeel mee doen.

Groeten Dave
 

Bijlagen

  • DSC06147.jpg
    DSC06147.jpg
    56,1 KB · Weergaven: 1
Helaas helpt een waterwissel niet of nauwlijks bij fosfaatproblemen.
Zoals Dave aangaf zijn er wel diverse merken en soorten filtermateriaal in de handel welke fosfaat binden of verwijderen.

 
Mc Can,
gebruik je een eiwitafschuimer? En als je er een gebruikt, functioneert hij correct? Met calciumcarbonaat kan je de fosfaat binden tot calciumfosfaat, deze stof is niet oplosbaar in zuurstofrijk water. Ook kan je het fosfaat binden met ijzer. Dit kan je door een ijzerzout op te lossen in je water, of enkele bolletjes staalwol in je filter te steken. Let er wel op dat ze niet vervaardigd zijn uit inox of koper, want dan vergiftig je al je dieren!!! Tenslotte zijn er twee geschikte ijzerzouten, namelijk ijzerchloride (FeCl2) of ijzercarbonaat (FeCO3). Beide zijn ongevaarlijk voor het gebruik in het aquarium, het eerste lost wel beter op dan het tweede. Je kan beide bekomen bij de apotheek, en het is misschien veiliger dan staalwol te gebruiken.

groeten Steven
 
Steven,

Klinkt heel interessant die ijzerzouten.
Heb je hier zelf ervaring mee ?
Hoe verloopt de chemische verbindingen van deze stoffen ?

Pierre
 
Pierre

ijzerchloride wordt vrij ijzer dat bindt met fosfaat, de chloride blijft los in het aquarium in opgeloste vorm, wat overigens onschadelijk is. bij ijzercarbonaat heb je het overblijvende carbonaat, dat zich overigens vrij snel bindt met andere stoffen en ook volkomen onschadelijk is. De ijzercarbonaat lost echter niet zo goed op en is dan ook niet zo effectief. Deze zouten zijn echter maar hulpmiddelen om tijdelijk fosfaat te verlagen en mag zeker niet gebruikt worden om het fosfaatgehalte permanent laag te houden, want een fosfaatvervuiling hangt vaak samen met andere afvalstoffen van de afbraak.De zouten werken dus zeker, al is het maar een tijdelijke oplossing, het halt het probleem niet weg!
 

Bijlagen

  • aqua 004.jpg
    aqua 004.jpg
    82 KB · Weergaven: 15
  • aqua 006.jpg
    aqua 006.jpg
    41,4 KB · Weergaven: 6
  • aqua 008.jpg
    aqua 008.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 12
  • aqua 009.jpg
    aqua 009.jpg
    79,8 KB · Weergaven: 14
  • aqua 005.jpg
    aqua 005.jpg
    64,1 KB · Weergaven: 20
  • aqua 011.jpg
    aqua 011.jpg
    65,3 KB · Weergaven: 10
  • aqua 016.jpg
    aqua 016.jpg
    78,3 KB · Weergaven: 12
  • 25-3 022.jpg
    25-3 022.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 10
  • 25-3 021.jpg
    25-3 021.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 32
  • aqua 014.JPG
    aqua 014.JPG
    217 KB · Weergaven: 30
Probleem lijkt me wel, zeker met het oplossen van genoemde ijzerzouten, het volgende:

  • De zouten lossen op in het water, en reageren met fosfaat, en vormen daardoor een vaste stof die afgeschuimd kan worden. Een deel wordt niet afgeschuimd, verdwijnt tussen het substraat, en kan door biochemische werking weer in oplossing komen. Dan heb je fosfaat en het volgende:
  • Er blijft sowieso een deel ijzer in oplossing in het water. Da's niet zo'n ramp, het zit ook van nature in zeewater, en je voegt ook heel kleine doses toe via eventuele sporenelementenpreparaten. Probleem is dat ijzer algengroei bevordert (denk maar aan de ijzermest bij zoetwateraquaria). Mij lijkt de kans op algengroei dus groter.
  • Ijzer in gebonden vorm, bijv. staalwol, kent deze problemen ook, maar als je met een achtergeschakeld fijnfilter werkt, pak je naar mijn idee toch meer van deze vaste stof (ijzer-fosfaatverbindingen) dan wanneer je het gehele proces in het water af laat spelen.

Ik denk overigens wel dat het werken met ijzer-oplossingen sneller tot goede resultaten leidt, maar op langere termijn wellicht minder gunstig is.

groetjes
Tanne
 

Bijlagen

  • 02022012228.jpg
    02022012228.jpg
    32,4 KB · Weergaven: 3
  • groene paddestoelleder.jpg
    groene paddestoelleder.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 4
Ondertussen ben ik naar de winkel geweest en heb ik fosfaatabsorberende korrels meegebracht. Ik wist dat die bestonden maar had graag die andere info gehad voor in  de toekomst.
Ik heb inderdaad een eiwitafschuimer die echter nu niet meer (sinds 5 weken) afschuimt. Hij werkte perfect, maar is plots gestopt met schuim te produceren. Alles heb ik al meerdere malen gereinigd.
Wanneer ik naar de aquariumzaak ga zegt men er kan niets afgeschuimd worden die er niet is. Ik zit met een lage visbezetting, 5 kleine visjes op 500 l water. Wil dat ook nog eventjes zo houden i.v.m. rijping filter.
Mijn filter is een zelf gemaakte droog-nat filter, volledig nagemaakt uit het boek van Klumpers, wel heb ik er een zandbedfilter ingemaakt.
Omdat de afschuimer niet naar behoren werkt heb ik ondertussen de eiwitafschuimer uit het boek ook nagemaakt.
Ik zal zien of die beter werkt?
Al mijn andere waarden zijn wel ok. Door te lezen weet ik ondertussen waar mijn fosfaat vandaan komt. Ik heb oude stenen uit een overgekocht aq. gebruikt.

Alvast bedankt
 
Dit laatste kan een hoop verklaren.
Oud levend steen in een aquarium plaatsen kan tot een verhoogd fosfaat gehalte leiden.

In het verleden ook wel eens gedaan maar het lijkt erop dat neergeslagen fosfaat op stenen in schoon vers water toch op een of andere manier weer in het water terecht komt.

Toen ik gebruikt steen uit een andere bak in mijn aquarium deed ging mijn fosfaat gehalte ook omhoog.

Sterk filteren over Antiphos wil wel helpen.

Groeten Dave
 
Wanneer ik naar de aquariumzaak ga zegt men er kan niets afgeschuimd worden die er niet is. Ik zit met een lage visbezetting, 5 kleine visjes op 500 l water. Wil dat ook nog eventjes zo houden i.v.m. rijping filter.

Waarvan moet het filter rijpen. Let wel dit is geen oproep om de zaak te "versmeren" maar zonder aanbod van voedingsstoffen (zie ook de afschuimer) zullen de bacteriën in het filter zich niet ontwikkelen. Je mag de belasting best wel opvoeren als je het maar rustig doet zodat de verhoging van de belasting gelijke tred houdt met de ontwikkeling van het filter.

Oud levend steen in een aquarium plaatsen kan tot een verhoogd fosfaat gehalte leiden.
Klopt, fosfaat bindt zich aan het steen en in schoon water wordt fosfaat weer afgegeven. Ook het gebruik van verkeerde kool kan fosfaat in het water brengen. Zelf gebruik ik, nadat ik door schade en schande iets wijzer ben geworden, al jaren geen korreltje kool meer.
 
mc can
Wist je dat een eiwitafschuimer het grootste deel van het fosfaat mee afschuimt. Dus als ik jou was zou ik maar snel terug een afschuimer plaatsen

groeten Steven
 
Bovenaan