Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Help.....witte stip

Mich

Senior Forumlid
Ik heb een probleem met mijn dokters, ze zitten onder de witte stip.
De andere vissen schijnen geen probleem van deze ziekte te hebben.
Ik heb gelezen dat ik mijn zoutgehalte naar beneden moet brengen. klopt dit?
elke tip welkom.

Gr,

Michel
 
Zoek even in de zoekoptie op witte stip (de dagen die terug gezocht moeten worden even verhogen naar 200 of zo) en je zult al diverse topics zien waarin de bestrijding van witte stip wordt beschreven.

Op onze site http://www.aquariumhobby.nl onder zeewater en dan allerlei staat een Nederlandstalig artikel over de bestrijding van witte stip.
 
kan het niet zijn dat je parasieten aan ziet voor stip
 
Momoo,

het fenomeen 'stip' wordt per definitie veroorzaakt door parasieten.

Grove stip (duidelijk zichtbare witgrijze puntjes) door Cryptokarion sp.
Witte stip (doet sterk aan poedersuiker denken) door Oödinium sp.

Het is doorgaans altijd latent in het aquarium aanwezig en zal verzwakte vissen (door stress e.a. oorzaken) lastig vallen of zelfs noodlottig worden.
Vooral in een relatief nieuw aquarium waarin in een verhoudingsgewijs korte tijdspanne steeds maar nieuwe vissen worden ingebracht zal zich dit probleem voordoen. Met name als men in 1x (te) veel vissen tegelijk inbrengt, kan dit tot ammoniak-piekjes leiden en kunnen vele nieuwkomers sneuvelen.

gr's
Arno
 
Hoi allemaal,

Ik heb het volgende verschijnsel opgemerkt bij 1 van mijn vissen. Ik heb ruim en week gedacht dat ik stip had. 2 Dagen voordat we hier de subtropische temperaturen kregen had ik een visje geplaatst doordat ik het weer niet vertrouwde en visjes over het algemeen wel een beetje bestand zijn tegen een redelijke verhoging van de temperatuur was mijn eerste prio extra zuurstof toevoegen.
Waarschijnlijk heeft het visje een verzwakte slijmlaag gehad waardoor er hele kleine belletjes hieraan bleven plakken. Ik ben er heilig van overtuigd geweest dat ik stip had. Totdat de temperatuur weer afnam en ik de extra zuurstof uitgezet had.
Ineens waren de "stipjes" weg. Toen ik op een andere dag weer die extra zuurstofpomp erin hing kwam het weer terug en mijn vriendin merkte toen op dat het volgens haar luchtbellen waren. Pomp uit en de dag erna weer stipvrij.
Hierdoor heb ik door mijn overbezorgdheid icm met het warme weer bijna een grote fout begaan door het verlagen van het zoutgehalte en verhogen van de temperatuur.
Tijdens laatste warme dag kwam ik thuis en was het doordat de bak inmiddels op 29graden stond overdags opgewarmt tot 32 graden. Gelukkig heb ik door extra ventillatie en koeling dmv bevroren flessen in de bak de temperatuur weer goed onder controle gekregen.
Zorg dus wel voor extra koeling (bereid het in elk geval voor) wanneer je de temperatuur/SG truuk gaat uithalen wanneer het warm is !!
In elk geval hoop ik dat je visjes er snel weer vanaf zijn.

Groetjes,
Ivan



 
Ivan,
luchtbelletjes op de slijmhuid van vissen zien er duidelijk anders uit dan stip.

Een vis met stip heeft al snel problemen met ademhalen (een versnelde ademhaling is dan ook onmiskenbaar), maar een vis in een aquarium waar luchtbelletjes ingeblazen worden kan op dezelfde wijze last hebben van hyperventilatie en daardoor de zelfde versnelde ademhalingssymptomen vertonen.

Een vis met stip is echter geneigd zich regelmatig te schuren aan de stenen e.d. en wordt lusteloos, waarbij hij regelmatig door het water kan schieten.


gr's
Arno
 

Bijlagen

  • 203.jpg
    203.jpg
    72,8 KB · Weergaven: 2
Hoi Mich,

Zoutgehalte iets verlagen, temperatuur omhoog naar zo'n 28 graden. Ik heb ook wel positieve ervaringen gehoord met juist een temperatuurverlaging, maar dit is natuurlijk wat lastiger te realiseren in de zomertijd en ik heb hier zelf geen ervaring mee.

Het allerbelangrijkste is echter dat je ze aan het eten houdt. Koop of vang daarom levend voer (mysis bijvoorbeeld) en biedt dit maar ruim aan. Pas als ze niet meer eten zijn drastische maatregelen te overwegen.

Je kunt ook een beetje spelen met de hiervoor in de handel aangeboden "veilige" medicijnen, afhankelijk van het verdere bestand in je bak. Met kwetsbare lagere dieren altijd zeer oppassen met medicijnen: het middel kan dan erger zijn dan de kwaal. Zolang het spul eet, kan je ook met een halve dosis o.i.d. werken. Ook stevig waterverversen kan naar mijn ervaring positief werken.

Anderzijds: bij mij is nog nooit een dokter wijlen gegaan door stip. Het probleem doet zich bijna standaard voor bij alle nieuwkomers, maar eenmaal aangesterkt is het probleem over.

Lang leve de dokter!

 
Als eerste zou ik geen medicijnen gaan gebruiken hoe veilig dan ook.

De vraag die bij mij opkomt is waarom voeg je extra zuurstof toe?
Ik weet niet hoe jou techniek e.d in elkaar zit maar als je een goede afschuimer gebruikt is dat naar mijn mening niet nodig.

Wat  betreft je dokters geef ze wat groenvoer in de vorm van brocolli of sla dit werkt als een soort krachtvoer.

Succes,

Dave
 
Dave,

Ondanks dat ik een afschuimer en een losse zuurstofpomp heb. Heb ik uit voorzorg toch nog een extra pompje erbij gezet. Thermisch "verontreinigd" water bevat minder zuurstof
hierdoor mag je m.i. best wat extra toevoegen. Icm met de hitte problemen werkte het goed en had ik geen last van snellere ademhaling door hyperventilatie ofzo. Ik had zelf het idee dat mijn vissen er zelfs positief op reageerden. Ze werden in elk geval een stuk levendiger en aten beter.

Gr,
Ivan
 
Klopt Robku,
regelmatig in het verleden stip gehad op mijn dokters en geen temp verhoogd maar gewoon goed gevoert.
Nu dat alles goed stabiel is geen last meer.

Met deze temperaturen buiten kan je je temp niet eens verhogen  ;D

Groeten Dave
 
Thanks allemaal,

Mijn 2 dokters zitten onder de stip, (Picasso en Gele zeilvin)
Vooral de Picasso "schuurt" regelmatig. :-[
Ze eten wel goed. :)
Ik had ook een vossekop, maar die heeft het loodje gelegd, weet natuurlijk niet of dit door de stip kwam. (zag niets aan hem). :'( :'(
Heb inmiddels het zoutgehalte naar beneden gebracht.
Afwachten maar..... :( :( :(

 
hoi ,

sta hier wel erg stom van te kijken, want als er 1 is die ontzettend veel gerommeld heeft met haar bak dan ben ik het wel...maar des ondanks heb ik nog nooit van mijn leven een vis gehad die stip vertoonde...
ik heb dus bijnader inzien toch ergens geluk gehad bij al het ongeluk...
wel weet ik dat als je medicijnen wil gebruiken om je vissen te behandelen je ze het best in quarantaine kan zetten want anders zouden je lagere dieren dood kunnen gaan, in de meeste medicijnen zit koper en dat is dodelijk voor je ongewervelden...maar die vis die ziek is uit je bak vangen en dan in een klein bakje zetten, laten genezen en vervolgens weer vangen en in de grote bak weer zetten is ook weer veel stress, dus daar schiet je niks mee op...
ik zou dus temperatuur wat hoger zetten en het zoutgehalte naar beneden iets naar beneden brengen, dit mag echter maar een paar dagen zo blijven...
staat trouwens in een eerder berichtje vermeld dacht ik, moet je effe zoekfunctie gebruiken en 350 dagen onderaan intypen...

groetjes
Maya
 
2 dagen geleden mijn zoutgehalte verlaagd, en mijn dokters zijn al bijna helemaal stipvrij.... :)
Bedankt allemaal voor de tips! ;)

Groetjes Michel
 
Mijn dokters zijn altijd stip vrij.
Ik voer gevarieerd spirulina, droogvoer, en diepvriesvoer met vitamine.

Mijn Picassodokter, Gelezeilvin, Koekop en Veliferium groeien goed en vertonen geen stip. Ik denk dat goed en afwisselend voeren helpt.
Althans dat is mijn manier, trouwens de andere vissen gedijen ook bijzondergoed.

 
Bovenaan