Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Waterverversen

Jan_C.

Senior forumlid
Hallo,
Wat zijn de ervaringen met het verversen van het zeewater.
Hoe vaak en hoeveel ververs je??
Ik weet dat het mede afhankelijk is van de bevolking en de waterwaarden.
Maar volgens mij voeg je met verversen ook weer sporen elementen toe??
Hoor van jullie.

Groetjes,

Jan
 
Hoi Jan,

ik ververs vanaf deze maand om de 2 weken 150 liter water op een bak van 160/50/50 cm.
heb dit tot nu toe wekelijks gedaan daar ik mijn oude bak op 8 juni heb MOETEN over verhuizen naar deze en mijn water niet echt goed was...wat heel normaal is na zo een ingreep...
sommige mensen die zweren bij natuurlijk zeewater enderen bij zelfgemaakt zeewater...een onderwerp waar men zooit zal over uitgepraat raken denk ik...ik weet wel dat bijna iedreen in amerika natuurlijk zeewater gebruikt, mischien hebben sommige deze ideeen overgenomen..niet wetend dat het noordzeewater niet te vergijken is met het water uit de atlantische oceaan...
zelf maak ik mijn water aan met een osmose-apparaat...

water verversen doen ze vanaf elke week, tot om de 2 weken tot sommige om de maand...
Maar er zijn er ook die maar een paar keer per jaar hun water verversen en toch prachtige bakken hebben staan, helaas zijn deze dan ook gevuld met moie makkelijk houdbare leders, oren en allelei soorten boompjes...(capnella sp., nephtea sp. e.a.)

denk dat je met wat moeilijkere lager dieren toch anders moet gaan handelen, ligt er natuurlijk ook aan wat je visbestand en je lagere dieren bestand is en hoe groot je bak.
want een grote bak met weinig vissen en weinig lagere dieren wordt niet zo zwaar belast als eentje die bomvol zit...kan dus moeilijk antwoord geven op je vraag daar ik niet je bak en inhoud ken

groetjes
Maya
 
Beste Jan,

Een normale verversing is 1x per 3/4 weken.
Je kan uitgaan van ongeveer  10% van je inhoud.
Op 400 ltr. is dat 40 ltr.
Bij noodgevallen kun je gaan verversen tot 25%.
Op 400 ltr. dus 100 ltr. wat erg veel is.

Groet Lex.
(PS. Jij bent toch die Jan die ik afgelopen woensdag bij Dick met die rotor zag klooien?)
 

Bijlagen

  • DSC08524.jpg
    DSC08524.jpg
    155,3 KB · Weergaven: 2
  • DSC08520.jpg
    DSC08520.jpg
    129,3 KB · Weergaven: 3
  • DSC08525.jpg
    DSC08525.jpg
    115,9 KB · Weergaven: 3
Hallo Lex,

Ja dat klopt, maar het is dus niet de rotor maar de pomp is niet goed.
Nu dus wachten op een nieuwe pomp.
Dan kan de boel weer draaien en belletjes blazen.

Groet,

Jan
 

Bijlagen

  • 004.JPG
    004.JPG
    244,5 KB · Weergaven: 3
Bovenaan