Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Goedkope en simpele plankton-kweekinstallatie!!!

Tanne

Tanne
Tijdens 't surfen op internet kwam ik deze site tegen: http://www.meerwasser-aquaristik.de/plankton_eigenbau.htm

Geniaal idee: twee van die 'borrelzuilen' die bijna niets kosten ombouwen tot 'n phyto- en 'n zoo-planktonkweek! Startporties plankton bestellen en klaar! Ik zit nu nog te denken over eventuele automatiserings-mogelijkheden (doseerpompen bijv.) maar de basis alleen al is geweldig! Ik denk er momenteel serieus over ff 'n paar van die zuilen te kopen!

groetjes
Tanne
 
DIT IS ECHT KEWL!!

mijn buurman (we zijn allebei net opgestart) heeft zo'n "professionele" bubbelbuis uit een winkel, bijna twee meter hoog!
Dat wordt een plankton groothandel, hehe ;)

Marco
 
ik heb momenteel al enkele weken de planktonkit van Dennis in gebruik en heb daar ongeveer 1 liter plankton van per dag is ook niet gek en super simpel in gebruik
 
tanne maak voor mij er ook gelijk een koppeltje reken gelijk met je af
 
[quote author=Marco link=board=1;threadid=1354;start=0#9411 date=1029911906]
DIT IS ECHT KEWL!!
[/quote]

Tot je m schoon moet maken.
 
koop je een dikke flessenreiniger borstel fff raggen en schoon is ie
 
Dag allen,
heeft iemand die dingen ergens in de winkel in België gevonden? Zo ja graag waar.
Jean
 
Ben hier ook wel in geïnteresseerd, maar heb het in Belgie nog niet gezien...
 
't idee is heel aardig, maar...

Wie heeft deze zuilen, incl. verlichting, al eens in Nederland gezien voor een dergelijk bedrag? En zo ja, waar?
gr's
Arno
 
Deze lampen voor in de salon had je hier in Belgie vroeger ook wel.
Nu moet je beter gaan kijken op een rommelmarkt.
 
Voor de doe het zelvers onder ons. Ik heb ze gevonden in "Casa" à 25 Euro/stuk.
Het zijn niet helemaal dezelfde, maar systeem is gelijk.
ik hoop dat dit geen reclame is
Jean
 
Jean,

ik heb geen flauw idee wat ik me bij "Casa" moet voorstellen; kun je niet wat specifieker zijn?
Als je bang bent om "reclame te maken"dan kun je me ook persoonlijk mailen.
gr's
Arno
 
Hoi Dennis,

Ik denk erover om zelf op bescheiden schaal Artemia te gaan kweken.
In de winkel zijn ontschaalde eitjes te koop die een hoog uitkomst percentage zouden hebben.

Nu heb ik de volgende vragen

1 Loont het de moeite zelf te kweken of heb je al snel zulke grote aquaria nodig zoals op de foto?

2 Welk voedsel moeten die Artemia hebben om ze OP te kweken?

3 Hoe lang blijven Artemia in leven in mijn zeeaquarium?


Henri

 
Je kunt ook goed beginnen in de plastic 10 of 20 l bakjes die in dierenwinkels verkocht worden als "aquarium", maar ook (2e hands) zoetwaterbakjes volstaan prima.
Eigenlijk iedere afmeting volstaat, maar hoe groter, hoe meer.
Vergeet niet dat artemia een week of 2 nodig heeft om op het formaat te komen zoals op de foto te zien is, een week of 3 tot ze volwassen zijn.

Als je het altijd tot je beschikking wil hebben moet je dus een beetje vooruit denken, als je ervan afhankelijk bent voor bepaalde dieren die alleen levend voer aannemen moet je 2 of meer gescheiden kweken opzetten, het kan ook eens misgaan met een kweek...

Of het de moeite loont is een persoonlijke afweging, het kost wat van je tijd en het vraagt wat geduld, maar levend voer vervuild je aquarium wel het minst, bijna alle vissen zijn er dol op.

Volwassen artemia is best lang houdbaar, onder de goede omstandigheden enkele weken met gemak.
Echter je "verbruikt" er vaak al gauw meer van dan je kweek aankan, hoge leeftijden zullen ze meestal dus niet bereiken ;)

Je kunt verschillende soorten opkweekvoer gebruiken, zelf werk ik met levend phytoplankton, ik ent een nieuwe bak met een aantal liters phytoplankton van verschillende soorten een aantal dagen voor de pas uitgekomen naupiluslarven erin gaan, het phytoplankton krijgt dus een aantal dagen de tijd om zich te vermenigvuldigen onder 24 uur licht per dag, na een dag of 5 komen de naupulii erbij, soms een dag later nog een "batch" erbij, de eerste week daarna hoef je dan niets te doen en het water word dagelijks groener of blijft tenmiste op "kleur".
aan het eind van de tweede week word het water snel lichter van kleur en zijn de artemia's 0,5-1 cm, (zoals op de foto) zo gauw het water min of meer helder word, voeg ik dagelijks phytoplankton toe.
Na een week of 3 zijn ze volgroeit en klaar voor gebruik als voer.
ik kan in een dergelijke bak zo'n 2 wekën naar hartelust "scheppen" (ik gebruik hiervoor een schepnetje zodat de kleinsten erdoorheen vallen en zo nog de kans krijgen wat groter te worden)
Als de bak zo goed als leeg is gaat het water eruit en ga ik er met de hogedrukspuit doorheen en begint het verhaal weer van voren.

Er bestaat ook voer waarop ze kunnen opgroeien, bijvoorbeeld "plankto" van AM.
Dit is een "mosselmelk" en klein/fijn genoeg om opgenomen te worden.
Mosselmelk heeft een voordeel en een nadeel, het bevat een behoorlijk aantal voedingsstoffen (mosselen filteren een hoop uit t water) maar t nadeel is dat overmatig gebruik snel leid tot waterproblemen, kwestie van goed doceren dus.
Je kunt ook combineren, de eerste weken op levend phytoplankton, daarna verder op "plankto", ik denk dat dit laatste de optie is met het minst zorgen en werk eraan.
Je moet dan echter wel een phytoculuur in leven houden in weer een andere bak (om daarmee de bak te enten).
De reden dat ikzelf voornamelijk phytoplankton gebruik is tweeledig:
1, ik heb het tot mijn beschikking :)
2, een flesje "plankto" van 250ml kost al gauw 10-15 euro, ik zou me daar net een paar dagen mee kunnen redden.
Ik heb wel altijd wat van dit spul bij de hand mocht het nodig zijn (ivm een phytocultuur die kan instorten)
Ookvermoed ik dat phytoplankton tot een iets hogere voedingswaarde leid.

IN je aquarium blijven ze niet lang leven, hooguit enkele dagen ALS ze al de mazzel hebben niet direct opgegeten te worden.
Vissen gaan aktief op zoek naar enkele weggekropen artemia's, mijn manderijnvisje is er dagen zoet mee ;)
De reden dat ze in het aquarium niet lang overleven zelfs als ze niet opgegeten worden, is dat voer ontbreekt...
Maar ik ben er vrij zeker van dat (in elk geval bij mij) geen enkele artemia "de hongerdood" sterft...tegen die tijd zijn ze allang veranderd in vissepoep!

 
Arno,

Casa is een winkelketen in België, maar ik geloof dat ze in Nederland eveneens aanwezig zijn.
ze verkopen allerhande zaken. Beetje zoals Blokker. Maar bij Blokker heb ik die lampen niet gevonden.
op www.casa.be heb je reeds meer info
Jean
 
Hallo Dennis,

Bedankt voor je snelle en uitvoerige reactie.
Ik wil ook in zijn algemeenheid even zeggen dat ik
jouw adviezen altijd erg op prijs stel en dat ze op mij zeer deskundig overkomen. Ik vind het echt klasse dat je zoveel tijd en energie steekt in het helpen van anderen bij deze mooie hobby!

Nogmaals bedankt!!


Henri
 
Jean, dank voor re en uitleg

Dennis: uitstekende aanvulling op dit thema: verdient navolging.

gr's
Arno
 
Bovenaan