Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

constante waterversing

J

Jean

Guest
Dag iedereen,
gezien ik tijdens de vakantie eindelijk wat meer tijd heb, ben ik bezig met een systeem op poten te zetten om dagelijks automatisch water te verversen in mijn bak.

ik heb het volgende bedacht, boven het aquarium (eerste verdieping huis) een reservoir van 600 liter zoutwater, wat met een pvc 32 mm door het plafond naar de aquarium kast wordt geleid. Druppelsgewijze ttz. 10 liter per 24 uur wordt dit water in het aquarium toegevoegd.

in mijn sump het ik een overloop systeem aangebracht zodanig dat er evenveel water terug uit loopt als er teveel wordt ingebracht;

hierbij rekening houdend: 5 liter verdamping /dag, dus halveer ik het zoutgehalte van het toegevoegde water.
volume kan opgedreven worden, natuurlijk moet het zoutgehalte van het reservoir dan omhoog.

voordelen:1/ konstant waterverversing. dus kalk, sporenelementen en dergelijke worden automatisch bijgevuld zonder electronisch geknoei.

2/geen moeilijk te controleren scheikundige toevoegingen.
3/geen geklooi meer met jerricans en slangen om water te verversen
4/overloop beveiliging mocht er iets verkeerd gaan.
5/mogelijkheid om plankton druppelsgewijs bij te geven

nadelen heb ik niet onmiddelijk kunnen bedenken, behalve dat ik dagelijks mijn zoutgehalte van het aquarium in de gaten moet houden, maar dat doe ik nu ook.

hebben jullie bedenkingen hierbij ?? graag reakties.
groeten
Jean
 
Het idee op zijn eigen schijnt mij wel goed te zijn. Ik vraag mij enkel af , of uw reservoir van 600 liter kunstmatig of "echt" zeewater is . Als ik goed reken is het dus een voorraad van ongeveer 2 maanden ? Hoe gaat ge uw reservewater "in goede conditie" houden ? Bovendien moet ge dan toch ook alle 2 maanden met emmers of darmen sleuren ? Of niet ? Gewoon enkele bedenkingen van Rik
 
het zal volgens mij niet meevallen een betrouwbare manier te vinden om 7ml p/min te druppelen.
Zoutkoek zal zich vormen als de druppelaar niet onder water zit.
Als het vat "boven" leger raakt zal de druk verminderen en moet je bijstellen.
De overloop van de sump zal waarschijnlijk ook verstopt raken met zoutkoek.

Tenslotte, plankton kan niet goed gedruppelt worden, het is op die manier niet erg effectief in ieder geval, tenminste, als je levend plankton bedoelt.
Ook loop je bij een te lage doorstroomsnelheid het risico dat het plankton in de slangen afsterft.
Effectiever is het om plankton er dagelijks ineens "in te plonzen".
 
hoi

als ik het mis heb lach maar

maar als 5 liter verdampt is dit water zonder zout dit blijft achter dus als je dat vervangt met 5 liter zeewater zal je zout gehalte gewoon mee lopen toch

met andere woorden als je 50 kilo zout in je systeem hebt en je met water waarin 25 kilo zout zit aanvult zul je na verloop van tijd gewoon 75 kilo in je systeem hebben

groetjes frank

 
HAHAHA ;D ;D

ja we mochten toch lachen....

Ze zegt toch dat als er 5 liter verdampt en nog eens 5 liter vervangen wordt, dat er dan in die 10 liter genoeg zout moet zitten voor 5 liter op peil te houden.

Groetjes Wil ;)
 
Dag Rik, dag Dennis

1/ Ik denk dat dat zeewater met beluchtingslangetje het wel houdt, gedurende 2 maanden. Trouwens het is kunstmatig aangemaakt met osmosewater.
Wat betreft sleuren met bidons en zo, nee hoor. Eens ie leeg of ongeveer leeg is. Osmoseapparaat eropaansluiten en het nodige zeewater aanmaken op de normale manier.

2/Dennis, daar had ik ook al aan gedacht ja, ivm dichtslibben. Heb ik ook nog niet onmiddelijk oplossing voor.
wat betreft plankton, misschien heb je gelijk, was maar een idee, hoofdzaak is de constante waterverversing.

in alle geval ieders mening is welkom;  :)
zeker wat betreft die dichtslibbing. Heb eraan gedacht om nu en dan de kraan wat meer open te zetten om de boel wat te spoelen, eventueel rechtstreeks in de afloop.
wat betr. onregelmatigheid van volume, op bruto van 1000 l, zal dat niet zoveel uitmaken denk ik.
graag jullie gedacht
jean
 
HAHAHA ;D ;D

ja we mochten toch lachen....

Ze zegt toch dat als er 5 liter verdampt en nog eens 5 liter vervangen wordt, dat er dan in die 10 liter genoeg zout moet zitten voor 5 liter op peil te houden.

Groetjes Wil ;)

Jou redering klopt Wil, dank je voor de steun. Mare gewoon efkes, ZE is wel een HIJ
groeten
Jean
 
Dag Maya,

osmose bijvullen, verandert niks aan de samenstelling van je water. behalve kleine variatie in zoutgehalte.

voor zover ik info heb over constant waterverversen, heb ik nog niks gehoord dat het volume te klein zou zijn.
als je het zo bekijkt, 1 maal 100 l in 1 keer, of gespreid, lijkt het me evenwichtiger om het gespreid te doen. Het is inderdaad ook voor mij een middel om niet met jerry's en salngen te hoeven zeulen, met risico om alles onder water te hebben. en ook om aan waterverversing toe te komen, wat nu niet echt dikwijls het geval is.
en gezien ik geen voorstander ben om scheikunde zomaar de bak in te gooien, is dit goed voor sporen ed ...en ook goedkoper dan computergestuurde toestanden.

bij ons in de club is er iemand die dit toepaste om moeilijk houdbare vissen te houden in een vissenbak, en met succes.
"toepaste" wegens verhuis heeft ie zijn bak moeten verkleinen,  in alle geval ik ga het instaleren en we zien wel ;)
Jean
 
Het rendement van vele kleine beetjes is natuurlijk wel wat lager dan in 1 keer een grotere hoeveelheid. Iedere keer als je er een liter in gooit en er een liter uit haald, zal je de volgende keer een deel van die vorige liter er ook weer uithalen. Maar over hoeveel % we het dan hebben weet ik niet.

Groet,
Rob
 
Ik zou de twee systemen, aanvullen verdampt water en water verversen gescheiden houden. Het verdampen van water zal zeker niet iedere dag hetzelfde zijn. Dat is erg afhankelijk van de temperatuur in de kamer, de luchtvochtigheid etc.
Een vlottersysteem voor het aanvullen van verdampt water met osmose water scheelt heel wat rekenen om het aangeboden zoute water in jouw systeem zo te maken dat het zoutgehalte in de bak hetzelfde blijft.
Voor het verversen van het water kun je misschien ook gebruik maken van een doseerpomp met twee kanalen. Pomp je altijd evenveel zoutwater in de bak als dat je er uit pompt.
 

Bijlagen

  • 809.jpg
    809.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 5
Dag Hans,
ja jou redenering klopt, mare ... ik werk nu met een vlotter voor mijn osmosewater, en heb zitten denken hoe dat te combineren met het waterversingssysteem, maar dit lijkt niet te doen want de vlotter loopt van zodra het waterniveau  in de sump zakt, en stopt van zodra het peil terug normaal is.
dus zal dat zoutwater de boel ontregelen door erbij te komen.
aan die doseerpompjes heb ik inderdaad ook gedacht, maar +/- 400 euro is toch beetje te duur naar mijn zin. of bestaan er goedkoper ??? indien ja, graag nieuws.
mvg
Jean
 
Ik weet niet wat voor vlotter je gebruikt, maar de vlotters van AM geven ook problemen als je ze met zout water gebruikt, ook hieraan vormt zich dan zoutkoek.

Het sluiten van de vlotter blijft wel betrouwbaar, maar het openen van de vlotter -als het waterpeil daalt- wil dan nog wel eens haperen, vooral als je dus een paar dagen weg bent niet erg betrouwbaar met zoutwater.
 
Vlotter die ik gebruik is een unit die normaal dient om industriele batterijen bij te vullen. bv van heftrucks ed.
kompleet in kunstof en past in pvc 32 mm buisje.
het werkt al jaren zonder problemen, om de x maanden de boel in zoetwater spelen. en vrij goedkoop. 12 euro.

heb jij meer info ivm met betaalbare doseerpompen?
groeten
Jean
 
Doceerpompen zijn altijd behoorlijk prijzig.
Let er bij de aanschaf van doceerpompen wel op dat ze voor het doel waarvoor je ze wil gaan gebruiken geschikt zijn.
De grotech tec III kan bv maximaal "slechts" 2000ml per kanaal per 24 uur pompen.
 
[quote author=Dennis link=board=1;threadid=16;start=0#117 date=1028469157]
Ik weet niet wat voor vlotter je gebruikt, maar de vlotters van AM geven ook problemen als je ze met zout water gebruikt, ook hieraan vormt zich dan zoutkoek.

Het sluiten van de vlotter blijft wel betrouwbaar, maar het openen van de vlotter -als het waterpeil daalt- wil dan nog wel eens haperen, vooral als je dus een paar dagen weg bent niet erg betrouwbaar met zoutwater.
[/quote]

Oeps laat ik nu net zo'n leuk apparaatje hebben aangeschaft :- :'( :(. Advies is dus regel matig schoonmaken zometeen zeker als je een paar dagen weggaat?? Nog wel speciaal voor lange vakanties gekocht

Greetz,

Mark
 
Heb er zelf ook een van AM, ondertussen al meer dan twee jaar. Ik kan me de laatste keer dat ik de vlotter schoongemaakt heb niet herinneren ;D

Ik denk dat het wel belangrijk is dat de vlotter in 'n donker deel van het systeem zit, en ook op 'n plaats waar er bijv. geen slakken bij kunnen.

groetjes

Tanne
 
Bovenaan