Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zijn er ook mensen op dit forum die een cheato refugium als hoofdfilter gebruiken?

Als toevoeging op de voedingstoffen en elementen die gebruikt worden door wieren..
Wieren lusten ook wel wat iodine (jodium).
En ik weet niet of dit voor cheato geld maar veel algen soorten (misschien ook wieren?) lusten liever ammonia dan nitraat.

Alle stoffen op een rijtje: ammonia nitraat fosfaat ijzer iodine en een berg licht [emoji14]

Ik ben zelf al een tijdje bezig met wieren en de triton methode maar helaas groeit het nog niet hard genoeg.
Het nitraat is in 4 maanden gestegen van 1 naar 25 en het fosfaat van 0.02 naar naar 0.06.
Ik heb 3 verschillende soorten calurpra en een bal cheato onder 2x24w t5 grolux lampen + nog een 9w powerled rood blauw boven de cheato..

Maar er zijn voorbeelden genoeg van prachtige bakken met een wieren filter dus ik geef niet op.. een 50w led is onderweg vanuit China.

Ik kan wel aan raden om geen calurpra te nemen.. een stuk lastiger om te snoeien dan cheato.. maar wel een heel goed wier voor zooplankton.

Ik denk dat dat ook wel de kracht is van cheato.. als het goed groeit is het een van de eenvoudigste en onderhoudsarme methode.

Een ATS werkt ook zeker maar is in mijn optiek meer werk en wat kwetabaarder dat cheato (al heb ik hier geen ervaring mee).
Een ATS is vooral leuk al je heel weinig ruimte heb denk ik.
Wat betreft de elementen; dit wil ik met de tijd ontcijferen voor een ATS omdat ik mn elementen mix zelf bepaal en weet wat het verbruik zou moeten worden. Maargoed dit zal wel wat jaartjes duren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Dank voor de reacties heren,

dat planten in zijn algemeen (inclusief wieren en algen) de voorkeur geven aan amonia boven nitriet of nitraat is een mij bekend feit.

Maar al te vaak zie je in vijvers en aquaria dat men heel veel moeite doet om amonium om te zetten in (uiteindelijk) nitraat en men vervolgens probeert om het nitraat uit het water te filteren middels een planten, algen of wieren filter. Gevolg is dat het plantenfilter matig functioneert of zijn best en de methode als geheel geen succes wordt.
Vervolgens haalt men de methode voor het omzetten van amonium naar nitraat eruit, gaat het plantnfilter 3 keer zo goed groeien en wordt t wel een succes.
 
Bovenaan