Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

waterwissel

ik laat 4 keer per jaar een triton icp test doen
Ik laat nooit een test doen !
Ik test zelf wel een paar belangrijkste waardes . Verder ververs ik gewoon en heb ik dus nooit geen gezeur met bepaalde stofjes die ophopen of wel verbruikt worden , mijn dieren en vissen laten altijd zien dat ze super blij zijn met vers water , gebruik natuurlijk wel goed zout en en omkeer osmose dat op 0.00 staat 🤪
 
Ik laat nooit een test doen !
Ik test zelf wel een paar belangrijkste waardes . Verder ververs ik gewoon en heb ik dus nooit geen gezeur met bepaalde stofjes die ophopen of wel verbruikt worden , mijn dieren en vissen laten altijd zien dat ze super blij zijn met vers water , gebruik natuurlijk wel goed zout en en omkeer osmose dat op 0.00 staat 🤪
ik doe wel eens een waterwissel als ik de bodem de sump en het refugium schoon maak.
ik zie dan niets positiefs aan de dieren eerder negatief lps en de buttons gaan dan instaan
 
Ik doe alleen maar waterwissels, om de 3 dagen 50% en om de andere week 95%.
Ik test en meet niets, tot nu toe nog niets gemeten dus..En als iemand vraagt naar mijn waterwaardes kan ik die zo van de emmer aflezen en opnoemen :geek: de dieren staan er perfect bij!
 
Ik wissel ongeveer 25 liter in de week op een aquarium van 250 L (dus ongeveer 10%) al sla ik ook wel eens een weekje over (of meerdere weken, ik ben niet altijd even consequent hierin). Verder voeg ik via en doseerpomp KH, CA en MG toe. Nu draai ik zonder afschuimer dus dat heeft uiteraard ook weer invloed op de waterkwaliteit.
Ik merk wel dat als ik een hele tijd niet heb ververst wel dat het water armer wordt dus waterwissels is op den lange duur zeker wel nodig in mijn geval.
 
Ik doe alleen maar waterwissels, om de 3 dagen 50% en om de andere week 95%.
Ik test en meet niets, tot nu toe nog niets gemeten dus..En als iemand vraagt naar mijn waterwaardes kan ik die zo van de emmer aflezen en opnoemen :geek: de dieren staan er perfect bij!
als ik dat zou doen werd ik straat arm op 700ltr
 
Ik doe alleen maar waterwissels, om de 3 dagen 50% en om de andere week 95%.
Ik test en meet niets, tot nu toe nog niets gemeten dus..En als iemand vraagt naar mijn waterwaardes kan ik die zo van de emmer aflezen en opnoemen :geek: de dieren staan er perfect bij!
dat zou in mijn geval betekenen 4500 ltr water in 4 weken
dat is plus minus 5 emmers keer 80 euro per maand, klein beetje overdrever
 
ik doe wel eens een waterwissel als ik de bodem de sump en het refugium schoon maak.
ik zie dan niets positiefs aan de dieren eerder negatief lps en de buttons gaan dan instaan
Vreemd hoor bij mij gaan ze nog meer knallen.
Wellicht geen goed zout , als ik die goedkope LF’s kwaliteit neem staat alles te slijmen idd .
Dus een keer beter zout proberen
 
ik gebruik

Tropic Marin Pro Reef Salt​

is dit zout niet goed welke is beter
Naar mijn mening is dit zout de beste al meer dan 40 jaar !!
Lost op binnen een paar minuten en de dieren dansen een rondje 👍
Kost ietsje meer maar je hebt dan ook plezier !
 
dat zou in mijn geval betekenen 4500 ltr water in 4 weken
dat is plus minus 5 emmers keer 80 euro per maand, klein beetje overdreven
Ja snap ik heel goed, met 10L bakkie is het makkelijk praten. Maar als iemand zegt grote waterwissels zijn niet zo goed voor de dieren, geld dat niet voor iedereen. Maar nogmaals ik heb makkelijk praten, in uit water zit haast geen verschil.
 
Dat is idd overkill 🤡🤡🤡

@jos : kan je iets meer vertellen over Triton?
wat mij aansprak met triton .
bijna geen waterwissels meer .
geen verspilling goed water weg gooien en vervangen door ander goed water.
bijna geen gesleep meer met emmers van 25 kg op de fiets.
eenvoudige dosering mg ca en kh geen gereken.
je begint met de basis waarde mg kh en ca.
b.v. de kh in de basis zakt de kh dan doseer je alles evenredig meer componenten 1 mg 2 ca 3a kh 3b kh.
alles stijgt dan naar de gewenste waarde (af en toe corrigeren)
dan zijn er nog de goede adviezen na het insturen van de test.
ze vertellen precies welke stoffen je moet bij doseren en waarom.
heb je hier iets aan .
groet jos https://www.triton-lab.de/aquariumverwaltung/icp-oes/144255
 
Laatst bewerkt:
Deze discussie helpt mij niet echt verder, iedere vraag van een beginner word hier een nieuwe discussie.

Mijn vraag was is het beter om iedere dag een aantal liters te verversen...zo nee, waarom niet.
Ik moet nog heel veel leren en doe dat graag van jullie ervaring.
Kan je me mss wat meer info geven hoe je dit doet? Moet het water door een filter gaan voor je het in je bak doet? Ik woon niet ver van Terneuzen :) Wat met troep etc?
 
Bovenaan