Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat is nu het moment om nitraat en fosfaat te gaan doseren

sidd

ZeewaterForum gebruiker
Goedemorgen iedereen,

Zoals de titel al omschrijft, ik vraag me af wat nu het moment is om te gaan starten met het doseren van No3 en Po4. Bij de watermeting zit ik eigenlijk altijd met te lage waardes volgens de DSR methode. Hierin wordt aangegeven een No3 van 2,5 en Po4 van 0,06 aan te houden.

Nu ik doseer om deze waardes op pijl te houden, heb ik veel meer last van alg. Aan het einde van de dag zit er nu echt wel een laag met alg op de ramen, powerfilter is nu in 2 dagen ook bruin van de troep. Mijn overige waterwaardes zijn prima, dus volgens de 'DSR handleiding' is het wel juiste moment om te doseren. Wat denken jullie ervan, doe ik er goed aan om gewoon de nitraat en fosfaat te blijven doseren, of kan ik de bak beter arm laten draaien.

Opvallende zaken aan de bak zonder doseren van nitraat en fosfaat:

- lichte algen waas op de ramen in 1 dag
- op de achterwand zit een dunne laag groene alg (hier haal ik de alg nooit weg)
- leders staan vaak in
- Caulastraea doet het niet goed, 1 kop is al weg en de andere voelt zich niet prettig en wordt steeds kleiner.

Overige koralen doen het prima en hebben nergens last van.
 
Plaats eens een foto. Voeg je ook een koolstofbron toe?
 
Plaats eens een foto. Voeg je ook een koolstofbron toe?
Op de foto's zie je het minder goed dan in het echt. Maar zit alweer redelijk wat alg op.vanmorgen schoongemaakt en gisteren powerfilter schoongemaakt.

Leiders staan er wel aardig bij.

Ik gebruik EZ Carbon en zit op de D5 dosering.
7647988c44e15f303ed31cdd66236684.jpg
cc99ee6cb76f3b2ce7cbdf80d4ae3859.jpg
94934115c3f9fca95a756f8653a90b74.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Goedemorgen iedereen,

Zoals de titel al omschrijft, ik vraag me af wat nu het moment is om te gaan starten met het doseren van No3 en Po4. Bij de watermeting zit ik eigenlijk altijd met te lage waardes volgens de DSR methode. Hierin wordt aangegeven een No3 van 2,5 en Po4 van 0,06 aan te houden.

Nu ik doseer om deze waardes op pijl te houden, heb ik veel meer last van alg. Aan het einde van de dag zit er nu echt wel een laag met alg op de ramen, powerfilter is nu in 2 dagen ook bruin van de troep. Mijn overige waterwaardes zijn prima, dus volgens de 'DSR handleiding' is het wel juiste moment om te doseren. Wat denken jullie ervan, doe ik er goed aan om gewoon de nitraat en fosfaat te blijven doseren, of kan ik de bak beter arm laten draaien.

Opvallende zaken aan de bak zonder doseren van nitraat en fosfaat:

- lichte algen waas op de ramen in 1 dag
- op de achterwand zit een dunne laag groene alg (hier haal ik de alg nooit weg)
- leders staan vaak in
- Caulastraea doet het niet goed, 1 kop is al weg en de andere voelt zich niet prettig en wordt steeds kleiner.

Overige koralen doen het prima en hebben nergens last van.
Je totale waardes zullen hoger zijn dan jij meet. Een deel is omgezet in alg. Zo kan je no3/po4 doseren tot je erbij neer valt, een prachtig refugium van je aquarium maken en nog lage waardes meten. No3 toevoegen en het met koolstof weer verwijderen, tjah... waarom denk je dat je koolstof doseert?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Water naar de zee dragen ,en goeie handel voor dsr .
Je oogjes meten momentheel beter dan je meetset ,vertrouw ook meer op je ogen .
Pas 40 jaar bezig en eigenlijk dit nooit bijgevoegd !
Voer regelmatig dat is mest genoeg voor de rest meestal .
Scheelt ook in je portomonee :p
 
Water naar de zee dragen ,en goeie handel voor dsr .
Je oogjes meten momentheel beter dan je meetset ,vertrouw ook meer op je ogen .
Pas 40 jaar bezig en eigenlijk dit nooit bijgevoegd !
Voer regelmatig dat is mest genoeg voor de rest meestal .
Scheelt ook in je portomonee :p

Niet waar, je bent toch verkapt no3/po4 wezen doseren in de vorm van voer, ouwe DSR-er! hehehe

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
:cool:klopt alleen daar verdient de winkelier maar een keer op !
En als ze jouw een beetje volgen wordt de hobby nog een stuk leuker ,en nog minder leuk voor de winkelier .
Ach en zo er loopt ze veel rond dat gemak uit een busje of potje makkelijk vind dat de winkelier toch wel aan zijn trekken komt.
Vanmiddag even in breda geweest sponser ook en allemachies wat hebben hun een berg vissen en koralen niet normaal moeten we een keer samen neuzen maar eerst ff sparen :)
 
haha ja daar zit misschien wel wat in. Kan me alleen niet voorstellen dat dat de gedachten is van DSR. In de beschrijving van de EZ-Carbon staat ook dat het voeding is voor een goede bacteriepopulatie, dus dat zal wel ergens goed voor zijn? Deze methode wil ik ook gewoon blijven volgen, de bakken die ik heb gezien die DSR volgen staan er echt heel mooi bij, de methode zal dus wel werken.

Ik vraag me alleen af of ik nu No3 en Po4 moet doseren, of dat de lage waardes die ik meet niet echt bruikbaar zijn en ik beter de groei van algen in de gaten kan houden.

Zoiets als onderstaande bijvoorbeeld

Dag 1 - lichte algen waas op de ramen -> geen No3 / Po4 doseren

of

Dag 1 - geen algen
Dag 2 - klein beetje alg
Dag 3 - Nog iets meer alg -> Nu is het tijd om extra No3/Po4 te doseren
 
Water naar de zee dragen ,en goeie handel voor dsr .
Je oogjes meten momentheel beter dan je meetset ,vertrouw ook meer op je ogen .
Pas 40 jaar bezig en eigenlijk dit nooit bijgevoegd !
Voer regelmatig dat is mest genoeg voor de rest meestal .
Scheelt ook in je portomonee :p

vind ik ook
kijen naar je aquarium
heb ook nog nooit hoeven bijdoseren

:cool:klopt alleen daar verdient de winkelier maar een keer op !
En als ze jouw een beetje volgen wordt de hobby nog een stuk leuker ,en nog minder leuk voor de winkelier .
Ach en zo er loopt ze veel rond dat gemak uit een busje of potje makkelijk vind dat de winkelier toch wel aan zijn trekken komt.
Vanmiddag even in breda geweest sponser ook en allemachies wat hebben hun een berg vissen en koralen niet normaal moeten we een keer samen neuzen maar eerst ff sparen :)

was ik ook gisteren
mijn broekzak voelde een stuk lichter, toen ik naar buiten liep

Als je alg hebt, heb je NO3/PO4..
Als je meer nodig hebt (??) Dan verminder je de koolstof toevoeging of je voert meer (diepvries doet het altijd goed)

Zo moeilijk is het allemaal niet, heb je geen calculator of dure potjes voor nodig..

precies, vind ik ook
 
Als je alg hebt, heb je NO3/PO4..
Als je meer nodig hebt (??) Dan verminder je de koolstof toevoeging of je voert meer (diepvries doet het altijd goed)

Zo moeilijk is het allemaal niet, heb je geen calculator of dure potjes voor nodig..

Ben het helemaal met bovenstaand eens.
Kijk goed naar je aquarium. Dit soort middeltjes (NO3-plus en PO4-plus) heb je zo goed als nooit nodig in een evenwichtig aquarium.
En al zeker niet in een pas opgestart / jong aquarium. Zo'n aquarium moet je de tijd en rust geven om zich te ontwikkelen.
Gewoon genoeg voeren en zorgen voor een goed evenwicht tussen producenten (vissen) en consumenten (algen).
Één van de goede indicatoren van dit evenwicht is een regelmatige bealging van de aquariumruiten.
Volgens mij maak jij je zorgen om niets.
Wil je toch iets gaan toevoegen? Koop er dan een leuk visje bij i.p.v. potjes van welk merk dan ook.
 
haha ja daar zit misschien wel wat in. Kan me alleen niet voorstellen dat dat de gedachten is van DSR. In de beschrijving van de EZ-Carbon staat ook dat het voeding is voor een goede bacteriepopulatie, dus dat zal wel ergens goed voor zijn? Deze methode wil ik ook gewoon blijven volgen, de bakken die ik heb gezien die DSR volgen staan er echt heel mooi bij, de methode zal dus wel werken.

Ik vraag me alleen af of ik nu No3 en Po4 moet doseren, of dat de lage waardes die ik meet niet echt bruikbaar zijn en ik beter de groei van algen in de gaten kan houden.

Zoiets als onderstaande bijvoorbeeld

Dag 1 - lichte algen waas op de ramen -> geen No3 / Po4 doseren

of

Dag 1 - geen algen
Dag 2 - klein beetje alg
Dag 3 - Nog iets meer alg -> Nu is het tijd om extra No3/Po4 te doseren
Een fles azijn van 30 cent is ook hele mooie voeding voor je bacteriën en verlaagd je no3. Ruik maar eens aan de EZ-carbon

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Goedemorgen iedereen,

Zoals de titel al omschrijft, ik vraag me af wat nu het moment is om te gaan starten met het doseren van No3 en Po4. Bij de watermeting zit ik eigenlijk altijd met te lage waardes volgens de DSR methode. Hierin wordt aangegeven een No3 van 2,5 en Po4 van 0,06 aan te houden.

Nu ik doseer om deze waardes op pijl te houden, heb ik veel meer last van alg. Aan het einde van de dag zit er nu echt wel een laag met alg op de ramen, powerfilter is nu in 2 dagen ook bruin van de troep. Mijn overige waterwaardes zijn prima, dus volgens de 'DSR handleiding' is het wel juiste moment om te doseren. Wat denken jullie ervan, doe ik er goed aan om gewoon de nitraat en fosfaat te blijven doseren, of kan ik de bak beter arm laten draaien.

Opvallende zaken aan de bak zonder doseren van nitraat en fosfaat:

- lichte algen waas op de ramen in 1 dag
- op de achterwand zit een dunne laag groene alg (hier haal ik de alg nooit weg)
- leders staan vaak in
- Caulastraea doet het niet goed, 1 kop is al weg en de andere voelt zich niet prettig en wordt steeds kleiner.

Overige koralen doen het prima en hebben nergens last van.

Hier staat hoe je met PO4 doseren omgaat.


http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=390.msg2370#msg2370
ce844343a3a7fad22a27e65c9fb73a66.jpg


Voor NO3 geldt bijna dezelfde handelswijze. Pas doseren als je de algen onder controle hebt met een schoonmaakploeg en de koralen erom gaan vragen. Bij een lichte koralen bezetting is het niet aan de orde.

Aanslag op de ramen heeft te maken een onbalans in je NO3/PO4. Als je deze in een verhouding 20-50:1 houdt, heb je er het minst last van. Dit zijn relaties die gelden bij de DSR gebruikers, maar mogelijk ook voor anderen.

volg deze link: http://www.DSRreefing.com/supplements/#NO3plus


De PF hoor je tussen 2- max.5 dagen te vervangen dus heel normaal dat die dan vuil is. Waar moet het vuil anders heen?

happy DSR reefer
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan