Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hulp nodig

thimo

ZeewaterForum lid
Beste forum leden,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vraag:
Een aantal weken geleden heb ik een aantal sps stekken geplaatst, deze doen het zeer goed op een enkele na.
Mijn rode montipora bijvoorbeeld werd iedere dag lichter van kleur, maar de poliepen stonden wel aardig open. ik heb toen mijn ATI T5 hoger gehangen (30cm boven het water oppervlak) en ik ben mijn fosfaat gaan verlagen en heb twee vissen toegevoegd die ik dagelijks voer. Het resultaat was dat deze weer terug op kleur kwam. Alleen wordt deze nu met de dag donkerder van kleur, en zag ik vandaag dat er aan de onderzijde van de moti witte plekjes zitten, zie foto. Daarnaast is een van mijn Acro (bruine) ook lichter van kleur geworden. Wat kan hier de oorzaak van zijn en welke stap kan ik nu het beste ondernemen? Onderstaand mijn waardes:

Kh 7,4 (Aquaforest test)
Ca 440 (Aquaforest test)
Mg 1350 (Aquaforest test)
NO3 10 (Salifert)
PO4 0,02 (Red sea). En 0,00 met Hanna

Tevens is mijn temperatuur van het aquarium de laatste drie dagen wel onstabiel geweest ( tussen 26 en 27,8 graden) (nu opgelost door airco)

Ik voeg balingmethode van Aquaforest toe 8 ml dagelijks om de 12 uur 4ml 15277600719842107449071.jpgIMG_20180531_113201177_HDR.jpgIMG_20180531_113135758.jpg
 
Waardes zien er op zich goed uit! alleen je fosfaat is wat laag, die mag gerust wat hoger! beter iets te rijk dan te arm draaien!

Hoe lang draait je bakkie al?
 
Hetzelfde probleem hier - een paar sps verloren. Gestart met doseren PO4 enkele dagen geleden en zie al de verbetering;
 
Vertel ook wat meer over je gebruikte materialen, wat voor lampen heb je dr in en hoe oud zijn deze? Tanne heeft bijvoorbeeld een mooi lijstje gemaakt waarop alles staat.

Zowsio kunnen koralen heel anders kleuren in jou bak dan bijvoorbeeld toen je ze in de winkel kocht door meer/minder voedingsstoffen, andere verlichting.
 
Hi bedankt voor jullie reacties hier het lijstje van Rianne :biggrin:

1. Inhoud van het aquarium
120 x 30 x 27 zo'n 90 liter
2. Inhoud van de filterbak
60x 20 x 30 zo'n 20 liter
3. Hoe houd je het calciumgehalte op peil?
Aquaforest calcium, nu gebruik ik de balingmethode van Aquaforest omdat ik daarmee alle waardes stabiel (in balans kan houden)
4. Gebruik je een fosfaatfilter (wat voor een, wat voor media, hoe vaak/lang)? Ik gebruik Life bio fill 500ml passief in de sump. Om de twee weken vervang ik 10%
5. Gebruik je ozon of UV?
Nee
6. Wat voor afschuimer gebruik je (merk, type)?
Octo essence 130 (600 liter)
7. Hoe vaak maak je de afschuimer schoon (niet zozeer beker legen, maar venturie reinigen etc)?
Half jaar
8. Wat zijn de temperatuur, zoutgehalte, pH, KH, nitraat en fosfaat (en eventueel nitriet, calcium, magnesiumwaarden?
Zie onderstaand
9. Wat voor extra filters gebruik je? (koolfilter, refugium, potfilter, zandfilter...)
N.v.t.
10. Wat voor verlichting gebruik je? (Watt, kleur, hoe oud etc?)
ATI powermodule 4x 39 watt
Coral plus
Aquablue special
Blue plus
Actinic
11. Hoe veel stroming heb je precies?
1 x jebao rw4 (4000 liter)
12. Wat voor koralen houd je?
Acro, milipora en montipora
13. Wat voor vissen houd je?
2 perculas clownvissen
14. Hoe lang draait het systeem al?
Anderhalve maand
15. Hoe veel levend steen heb je? En hoe oud is het?
Keramisch steen (twee weken in osmose water gehouden)
16. Hoe onderhoud je het aquarium (wat en wanneer? Denk aan waterverversingen, vervangen bodemmateriaal etc)
Iedere week ververs ik 10% water. In de sump heb ik een vlotter staan zodat het zoutgehalte stabiel blijft. Ook test ik dagelijks het zoutgehalte
17. Wat voeg je toe (wat, waarom, hoe veel, hoe vaak)?
Ik voeg om de 12 uur 4 ml component 1, 2 en 3 van Aquaforest toe
Component 1 bevat: ca, sr, Ba, co, m'n, cu, fe, zn, ni, cr
Component 2 bevat: NaHCO3, F, l,
Component 3 bevat: mg, reefmineral salt, k en B
Ook voeg ik drie keer per week probio S voor bacteriecultuur toe
En np pro om de bacteriën te voeden.
18. Welk merk zout gebruik je?
Aquaforest probiotic reefsalt
19. Wat voer je (en hoeveel en hoe vaak)?
Een keer per dag Aquaforest anemone pellets en een keer per week athemia (diepvriesvoer)
 
Als ik het lijstje bekijk, zie ik dat de bak pas anderhalve maand draait. Bovendien gebruik je geen levend steen. Jouw aquarium lijkt me nog helemaal niet rijp genoeg voor sps-koralen.
Ik zou het aquarium nog wat weken de tijd geven om verder te rijpen. Daarbij zou ik ook wat levend steen toevoegen aan het aquarium. Zo bereik je veel eerder een aquarium met stabiele waterwaardes en de juiste bacteriën. Deze zijn erg belangrijk voor koralen, in het bijzonder sps.
Geduld is daarnaast erg belangrijk in onze hobby.
 
Hi,
Ik heb mijn aquarium eerste twee weken in laten draaien met osmose water zodat alles silicaten etc verwijderd zouden zijn. Daarna heb ik deze leeg gehaald en gevuld met probiotic reef salt waarna ik volgens de methode van Aquaforest ben gaan starten, meten tot ik stabiele waardes had. Zo'n maand de tijd heeft dit gekost. Toen heb ik enkele makkelijke Acros geplaatst en nu draai ik zo'n ander half tot twee maanden met zeewater. Volgens de balingmethode hou ik mijn waardes stabiel, de Acros zien er ook erg goed uit poliepen staan volledig uit alleen is mijn fosfaat zeer snel gedaald waardoor ik denk dat mijn montipora aan weefsel verlies leidt. Daar ligt mijn probleem nu. Vandaag heb ik amino en vitamines van AF aangeschaft en ga deze nu rustig opbouwen om mijn fosfaat te verhogen. Denk dat dit de beste oplossing op dit moment is en rustig observeren

Als ik het lijstje bekijk, zie ik dat de bak pas anderhalve maand draait. Bovendien gebruik je geen levend steen. Jouw aquarium lijkt me nog helemaal niet rijp genoeg voor sps-koralen.
Ik zou het aquarium nog wat weken de tijd geven om verder te rijpen. Daarbij zou ik ook wat levend steen toevoegen aan het aquarium. Zo bereik je veel eerder een aquarium met stabiele waterwaardes en de juiste bacteriën. Deze zijn erg belangrijk voor koralen, in het bijzonder sps.
Geduld is daarnaast erg belangrijk in onze hobby.
 
Hi,
Ik heb mijn aquarium eerste twee weken in laten draaien met osmose water zodat alles silicaten etc verwijderd zouden zijn. Daarna heb ik deze leeg gehaald en gevuld met probiotic reef salt waarna ik volgens de methode van Aquaforest ben gaan starten, meten tot ik stabiele waardes had. Zo'n maand de tijd heeft dit gekost. Toen heb ik enkele makkelijke Acros geplaatst en nu draai ik zo'n ander half tot twee maanden met zeewater. Volgens de balingmethode hou ik mijn waardes stabiel, de Acros zien er ook erg goed uit poliepen staan volledig uit alleen is mijn fosfaat zeer snel gedaald waardoor ik denk dat mijn montipora aan weefsel verlies leidt. Daar ligt mijn probleem nu. Vandaag heb ik amino en vitamines van AF aangeschaft en ga deze nu rustig opbouwen om mijn fosfaat te verhogen. Denk dat dit de beste oplossing op dit moment is en rustig observeren

Hallo Thimo,

Bekijk het volgende filmpje eens. Dit geeft heel veel antwoorden op vragen tijdens het opstarten van een zeeaquarium.
Ik denk namelijk dat je het aquarium veel te weinig tijd hebt gegeven om te rijpen. Dit is echt een belangrijk proces om een goed functionerend aqaurium te krijgen.
Daardoor heb je nu problemen met koralen, sps in het bijzonder.
https://www.youtube.com/watch?v=O5TFmPYx2uo&t=28s
 
Hallo Thimo,

Bekijk het volgende filmpje eens. Dit geeft heel veel antwoorden op vragen tijdens het opstarten van een zeeaquarium.
Ik denk namelijk dat je het aquarium veel te weinig tijd hebt gegeven om te rijpen. Dit is echt een belangrijk proces om een goed functionerend aqaurium te krijgen.
Daardoor heb je nu problemen met koralen, sps in het bijzonder.
https://www.youtube.com/watch?v=O5TFmPYx2uo&t=28s

Ik sluit mij hierbij aan. Je heb een heel onstabiel systeem draaien waarbij alles zich nog aan het ontwikkelen is ik denk dat hieruit je problemen komen. Begin met wat simpele koralen die ergens tegen kunnen.
en mijn tip is toch echt wel om wat levend steen toe te voegen
 
Bovenaan