Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hulp bijj opstart rsm130d

Janet

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal, na een goede 4 jaar geen aquarium meer gehad te hebben weer begonnen aan een zee aquarium.
Namelijk een 2e hands red sea max 130d.
Er zitten 4 computer ventilatoren in de kap ingebouwd heeft een mediarack en er is een nieuwe afschuimer onderweg een aquamedic turbo flotor 500.
Na heel veel dagboeken gelezen te hebben en door de bomen het nos niet meer te zien zit ik toch nog met een paar vragen. Ik ben zo vrij om deze hier te stellen want hier zitten de mensen die weten hoe of wat..

Ik heb hem gevuld met gewoon water maar nu erachter gekomen dat de standaard stromingspompen veel herrie maken.
Zou dit een kwestie zijn van schoonmaken of zullen ze vanbinnen versleten zijn?
Kunnen deze vervangen worden of is het handig om gelijk over te stappen op (stillere) ?tunze?pompen?
Ook loopt de temperatuur op tot een 29 graden zegt de digitale meter onderop de kast.
Twee thermometers tegen het glas van binnen zeggen 27 graden.
Dit is toch veel te hoog ? Hoe krijg ik dit beter gekoeld zonder gelijk een apparaat van over de 600 euro te moeten bestellen?
Weet er iemand alstublieft hier antwoorden op?
Alvast bedankt!!


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Vaak moeten de pompen wel even wat indraaien
maken ze na verloop van tijd nog steeds herrie, kan je ze altijd nog vervangen

koelen kan je dmv ventilators te gebruiken. Er zijn tal van maten en soorten te koop
desnoods kan je nog koelelementen of iets dergelijks in je sumb leggen
die koelers zijn inderdaad best prijzig en maken vaak een hoop herrie
 
Koelen d.m.v ventilator kan heel goed, let wel op dat je water verdampt en zo je zoutgehalte in je aquarium stijgt.
Het beste resultaat krijg je als je de ventilator over het wateroppervlak laat blazen ( vandaar die verdamping.)
 
Bovenaan