Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

• Zijn er problemen naar aanleiding van de update of u kunt niet inloggen, stuur dan een mail naar storing@zeewaterforum.info
    Wij zullen dan proberen dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.

Filtratie werkt iets te goed, wat te doen?

JulianD

ZeewaterForum gebruiker
Hallo leden mijn fosfaat & nitraat blijft op 0,0 ongeacht hoeveel voer ik in de bak werp. De bak draait nu een half jaar en blijf wat last houden van bruine algen die op de stenen vormen (ik denk door de lage waardes????) het is niet superveel maar vormt een dunne laag op de stenen. Koralen lijken het ondanks de algen goed te doen.

Het gaat om een Red Sea Reefer 250 met daarin 10 vissen waaronder een chocolade dokter en rode keizer als grootste vissen.

als filtratie heb ik:

- Refugium met cheato met 150watt ufo light erboven die 3 uur per nacht aan staat.
- Marine pure plaat in sump en Marine pure ballen in filter cups
- Deltec sc 1531 afschuimer

Wat moet ik doen om de waardes omhoog te krijgen?

Jan-Willem

ZeewaterForum gebruiker
Grappig, ik heb het antwoord niet voor je, maar ik heb nagenoeg dezelfde spullen staan, en heb precies hetzelfde
Op 2x het volume heb ik
1 marine pure block
1 Deltec 1456 afschuimer (staat inmiddels alleen 's nachts aan)
refugium met 60w led groeilamp, maar die staat wat langer aan.
En ik voer als een malle, de vissen zijn moddervet.

Ik wil niet zeggen dat nitraat / fosfaat 0 is, maar het zit in elk geval onder of op het onderste meetbereik van de salifert testkitjes.
Ik ben nu aan het proberen het nitraat te verhogen door het dagelijks toe te voegen.

Is het niet gewoon handiger om een filter eruit te halen?
Persoonlijk zou ik voor het marine blok gaan, maar je kan natuurlijk ook zonder afschuimer gaan werken.

Het lijkt tegenwoordig een trend om zo veel mogelijk filters te installeren, alles op 0 te trekken en dan handmatig PO4/NO3 toevoegingen te doen...

OP
OP
J

JulianD

ZeewaterForum gebruiker
Grappig, ik heb het antwoord niet voor je, maar ik heb nagenoeg dezelfde spullen staan, en heb precies hetzelfde
Op 2x het volume heb ik
1 marine pure block
1 Deltec 1456 afschuimer (staat inmiddels alleen 's nachts aan)
refugium met 60w led groeilamp, maar die staat wat langer aan.
En ik voer als een malle, de vissen zijn moddervet.

Ik wil niet zeggen dat nitraat / fosfaat 0 is, maar het zit in elk geval onder of op het onderste meetbereik van de salifert testkitjes.
Ik ben nu aan het proberen het nitraat te verhogen door het dagelijks toe te voegen.

Jaa maf toch, misschien dat het aan de marine pure blokken/platen ligt. Met wat dosseer je? (Welk merk?

OP
OP
J

JulianD

ZeewaterForum gebruiker
Persoonlijk zou ik voor het marine blok gaan, maar je kan natuurlijk ook zonder afschuimer gaan werken.

Het lijkt tegenwoordig een trend om zo veel mogelijk filters te installeren, alles op 0 te trekken en dan handmatig PO4/NO3 toevoegingen te doen...
Ja misschien beginnen met de afschuimer een weekje uit te laten en dan opnieuw te meten om te kijken of er verschil optreed

Yves V

Senior Forumlid
+1

Wierenfilter, afschuimer, marine pure block, marine pure ballen. En hoeveel kg levend steen zit er in je bak?
Je doseert hier bovenop toch ook geen koolstofbron?

Maar zoals Tanne ook reeds heeft aangegeven, ben je zeker van wat je meet? Desnoods eens een ATI test laten doen?

OP
OP
J

JulianD

ZeewaterForum gebruiker
+1

Wierenfilter, afschuimer, marine pure block, marine pure ballen. En hoeveel kg levend steen zit er in je bak?
Je doseert hier bovenop toch ook geen koolstofbron?

Maar zoals Tanne ook reeds heeft aangegeven, ben je zeker van wat je meet? Desnoods eens een ATI test laten doen?
Ik dosseer geen koolstofbron nee. Alleen KH en Calcium.

Levend steen zit er +/- 18 kilo in.

Bovenaan