Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

• Zijn er problemen naar aanleiding van de update of u kunt niet inloggen, stuur dan een mail naar storing@zeewaterforum.info
    Wij zullen dan proberen dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.

Bacteriën

Robert58

Senior Forumlid
Mijn aquarium draait nu ruim 2 jaren. Alle dieren doen het goed. Afgelopen week weer eens flink moeten snoeien.
Aangezien mijn aquarium vol staat, is er in het afgelopen half jaar niets meer aan koralen toegevoegd.
Nu vraag ik me het volgende af: "Ontstaat er nu geen gebrek aan nieuwe bacteriestammen?"
Ik voeg nooit geen bacteriepreperaten toe aan mijn aquarium. Ik ga er vanuit dat door het toevoegen van nieuwe koralen er altijd verse bacteriën meekomen. Maar aangezien het aquarium vol is komt er geen vers leven meer bij.
Is het nu raadzaam om regelmatig wat bacterieculturen aan het aquarium toe te voegen?
Zo ja, welke zijn dan van een goede kwaliteit?

Tanne

OZ medewerker
Mijn aquarium draait nu ruim 2 jaren. Alle dieren doen het goed. Afgelopen week weer eens flink moeten snoeien.
Aangezien mijn aquarium vol staat, is er in het afgelopen half jaar niets meer aan koralen toegevoegd.
Nu vraag ik me het volgende af: "Ontstaat er nu geen gebrek aan nieuwe bacteriestammen?"
Ik voeg nooit geen bacteriepreperaten toe aan mijn aquarium. Ik ga er vanuit dat door het toevoegen van nieuwe koralen er altijd verse bacteriën meekomen. Maar aangezien het aquarium vol is komt er geen vers leven meer bij.
Is het nu raadzaam om regelmatig wat bacterieculturen aan het aquarium toe te voegen?
Zo ja, welke zijn dan van een goede kwaliteit?
De preparaten van Korallenzucht vind ik zelf erg goed. Ik gebruik deze producten echter niet. Ik leg liever af en toe een vers stukje levend steen in de bak. In een goed flesje zitten misschien enkele tientallen bacteriestammen. Op een stuk levend steen waarschijnlijk duizenden.

Bovenaan