Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Afschuimer blijft overkoken, wat kunnen hier de oorzaken van zijn?

sidd

ZeewaterForum gebruiker
Afgelopen donderdag kreeg ik problemen met mijn afschuimer, deze begon over te koken en kreeg ik ook niet bijgesteld. Vermoedelijk had dit te maken met het plaatsen van filtermateriaal (blauwe filterspons en watten). Ik heb deze eruit gehaald en gisteren kon ik de afschuimer weer op normale hoogte zeggen (15cm waterhoogte).

Nu kwam ik vanmorgen beneden en kookte hij weer over, nu heb ik niets vervangen of bijgeplaatst. Wat kan hier de oorzaak van zijn.

  • Rottend materiaal of dood beest?
    • Slakken daargelaten kan ik alles nog vinden wat ik erin had zitten, dit lijkt me dus niet het probleem.
  • Niet gespoelde watten?
    • Niets vervangen
  • Bacterie bloei?
    • Zou je moeten zien aan een witte waas, toch? Deze is niet aanwezig.

Wat zou het dan kunnen zijn?

Ik heb gisteren wel voor het eerst een halve mossel gevoerd aan m'n anemoon. Deze heeft hij niet helemaal opgegeten en het restant heb ik vanmorgen uit de bak gehaald, het lijkt mij echter sterk dat dit zo snel je afschuimer over z'n nek kan krijgen. In een dag tijd zal dit nog niet gaan rotten.



Type afschuimer is een Deltec SC1351, geadviseerde waterhoogte tussen de 15cm en 25cm. Om niet over te koken heb ik hem nu op 11cm moeten zetten.
 
Nog wat ideeen;

Heb je je Afschuimer toevallig schoongemaakt?
Is de lucht toevoer nergens (deels) geblokkeerd?
Perongeluk anders afgesteld?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nog wat ideeen;

Heb je je Afschuimer toevallig schoongemaakt?
Is de lucht toevoer nergens (deels) geblokkeerd?
Perongeluk anders afgesteld?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nadat hij de eerste keer was gaan overkoken heb ik hem een uurtje in azijn laten draaien voor het geval dat. Afstelling heb ik ook niets aan veranderd na gisteren, hij deed het prima maar vanmorgen dus ineens weer een bak vol schuim.

Dit is in één week tijd dus ook de 2e keer dat de troep van de afschuimer weer de bak in loopt. Zou dit kwaad kunnen? Ik meet geen verhoogde nitraat en fosfaat. En het lijkt zelfs wel of de koralen er blij mee zijn. Zie namelijk voor het eerst dat m'n favia allemaal tentakeltjes uit heeft staan
 
Ik zie dat het een Deltec SC1351 is. Je kunt de pomp regelen. Hoe hoog heb je deze ingesteld? Volgens de gebruiksaanwijzing moet je beginnen op stand 4. Bovendien moet je de hoogte van het water / schuim met de stelschroef zo instellen dat het water/schuim niet hoger komt dan een stukje onder de beker. Heb je dit al geprobeerd?
 
Ik zie dat het een Deltec SC1351 is. Je kunt de pomp regelen. Hoe hoog heb je deze ingesteld? Volgens de gebruiksaanwijzing moet je beginnen op stand 4. Bovendien moet je de hoogte van het water / schuim met de stelschroef zo instellen dat het water/schuim niet hoger komt dan een stukje onder de beker. Heb je dit al geprobeerd?

De pomp staat op 50% en zelfs op de laagste stand van de stelschroef stroomt hij nog over (met een waterhoogte van 15cm).
Aan de koralen en vissen is niets geks te zien.

Is er een kans dat dit toch bacteriebloei is? Sinds deze week ben ik wel gestart met DSR-EZ Carbon en sta nu op D5 dosering. Ik ging er alleen vanuit dat je dit moest zien door een witte mist, van dit is niets te bekennen.
 
De pomp staat op 50% en zelfs op de laagste stand van de stelschroef stroomt hij nog over (met een waterhoogte van 15cm).
Aan de koralen en vissen is niets geks te zien.

Is er een kans dat dit toch bacteriebloei is? Sinds deze week ben ik wel gestart met DSR-EZ Carbon en sta nu op D5 dosering. Ik ging er alleen vanuit dat je dit moest zien door een witte mist, van dit is niets te bekennen.

Wat bedoel je met de stelschroef staat op de laagste stand?
Staat de schroef dan helemaal naar beneden gedraaid of helemaal omhoog?
 
Wat bedoel je met de stelschroef staat op de laagste stand?
Staat de schroef dan helemaal naar beneden gedraaid of helemaal omhoog?


Met de laagste stand bedoel ik dat de stelschroef helemaal omhoog is gedraaid, de waterstand in de afschuimer is dan op z'n laagst.

Nu is echter alles weer goed, blijkbaar zijn toch de blauwe filterwattten de oorzaak geweest. Die gaan er niet meer in.;)
 
Toen ik de topic titel las was het 1e wat in mij opkwam "Deltec"! die van mij heeft soms ook last van spontaan overkoken zonder een reden.
 
Toen ik de topic titel las was het 1e wat in mij opkwam "Deltec"! die van mij heeft soms ook last van spontaan overkoken zonder een reden.

Haha, misschien zijn ze wel gewoon supergevoelig voor iedere wijziging in het water van wat dan ook. Als ik even met m'n handen in het water zit is hij ook gelijk een tijd van slag.
 
Heb je de watten wel goed omgespoeld in heet water en daarna met osmose water.

Dat kan ook problemen geven.
 
Met de laagste stand bedoel ik dat de stelschroef helemaal omhoog is gedraaid, de waterstand in de afschuimer is dan op z'n laagst.

Nu is echter alles weer goed, blijkbaar zijn toch de blauwe filterwattten de oorzaak geweest. Die gaan er niet meer in.;)
Gelukkig ben je achter de oorzaak. Kan de afschuimer nu zijn werk gaan doen.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Bovenaan