Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Advies gevraagd over stroming

sidd

ZeewaterForum gebruiker
Ik vind het moeilijk om te bepalen of ik nu genoeg stroming heb, als ik naar de cijfers kijk denk ik dat er nu te weinig stroming in mijn bak zit (Reefer 250). Maar de koralen lijken er goed bij te staan en als ik de pomp hoger zet wordt al het zand door me bak geblazen.


Jebao RW8 op half vermogen +/- 4000 liter per uur
Jebao RW2 op vol vermogen 2500 liter per uur




Als ik ervan uit ga dat er 225 liter water in m'n bak zit is dit 28x de inhoud van de bak aan stroming.


Hieronder is een fimpje te zien van hoe de stroming door de bak gaat, graag zou ik een advies willen hoe dit beter kan of dat dit prima is zo.



 
Zo op het oog lijkt het goed te zijn.

Wat je kan doen is een slangetje pakken en deze bij je pomp houden. Hier wat lucht doorheen blazen zo kan je kijken of je nog ergens dode plekken heb en of je je pompen wat moet bijstellen of evt zelfs nog een extra moet plaatsen




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zo op het oog lijkt het goed te zijn.

Wat je kan doen is een slangetje pakken en deze bij je pomp houden. Hier wat lucht doorheen blazen zo kan je kijken of je nog ergens dode plekken heb en of je je pompen wat moet bijstellen of evt zelfs nog een extra moet plaatsen




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt. Goeie tip ga het zo gelijk even proberen


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Bak ziet er goed uit. Het lijkt me dat je nu genoeg stroming hebt.
Houd er rekening mee dat dit gaat veranderen als de koralen groeien en de bak voller wordt.
In mijn bak heb ik 2 maal 2150 l/h en een pomp van 4000l/h.
Bovendien ook nog een opvoerpomp van 3000/h.
In het begin bleef bij mij het zand ook niet overal liggen, maar na een maand of 5 was dat geen probleem meer.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Bak ziet er goed uit. Het lijkt me dat je nu genoeg stroming hebt.
Houd er rekening mee dat dit gaat veranderen als de koralen groeien en de bak voller wordt.
In mijn bak heb ik 2 maal 2150 l/h en een pomp van 4000l/h.
Bovendien ook nog een opvoerpomp van 3000/h.
In het begin bleef bij mij het zand ook niet overal liggen, maar na een maand of 5 was dat geen probleem meer.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Thxs. Laat ik het voorlopig gewoon even zo.

Heb ook de test met het luchtslangetje gedaan, hier ben ik alleen niet helemaal behendig in;) De luchtbelletjes zijn denk ik te groot, stijgen gelijk op en worden dan wel weggeblazen, dus stroming onder kan ik niet goed zien. Maar aangezien het zand ook amper blijft liggen zal dit dan wel goed zijn.

Alleen onderin aan de achterkant van de stenen is weinig stroming, ik denk ook dat het haast onmogelijk is om hier goede stroming te krijgen, of zijn hier oplossingen voor?
 
Meer stromingspompen is eigg de enige oplossing of rifspoeling.
slangetje bijna in je pomp houden en heel hard blazen, zelf gebruik ik een stukje slang van Mn osmose app en dat gaat goed
 
Bovenaan