Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verward over mij ph waarden...

Wooooh mannen.
Ik hoop niet dat ik dit allemaal moet gaan leren en weten om een leuke bak te houden.
Ik zou er gelijk mee stoppen;)

Nee joh, maar het is wel leuk, lekker puzzelen :biggrin:! Hierzo mijn versie van balling met behulp van het werk van Jimmy54
Schermafbeelding 2017-10-03 om 21.05.56.jpg
 
Voor iedere plus is er een min als partner element maar dat is nooit dezelfde partner. Zeewater is een soep die continue van ingrediënten veranderd. Afhankelijk van locale omstandigheden vind er continue neeslag van calciumcarbonaat plaats terwijl op een ander locatie juist calciumcarbonaat in oplossing gaat maar dat kan net zo goed een beetje calciumsulfaat of magnesiumsulfaat zijn. Uiteindelijk blijft er voor iedere plus een min als partner over zodat er geen lading op het water staat. Zaken als pH, biologische consumptie, temperatuur, hebben hier wel invloed op maar als je over de hele wereld kijkt dan zie je dat de 7 hoofdelementen van zeewater (en dan zit je al op 99,9% van de opgeloste zouten) over op de wereld in dezelfde verhouding voorkomen (de hoeveelheid water maakt feitelijk het verschil. Alleen op locaties waar sprake is van lokale 'toevoer' van elementen zie je lokaal andere waardes omdat de verhouding nog niet hersteld is
Andere KH is ander niveau HCO3 (bicarbonaat) en dan gaan die ander 6 elementen 'werken' om de verhouding tussen de 7 elementen te herstellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Dus als ik je goed begrijp zou het wel kunnen.
Dit zal dus ook de verklaring zijn waarom je triton 'moet' draaien op een kh van ongeveer 7.0?

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Dus als ik je goed begrijp zou het wel kunnen.
Dit zal dus ook de verklaring zijn waarom je triton 'moet' draaien op een kh van ongeveer 7.0?

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Nee, je kunt Triton of welke methode dan ook waarbij de 7 hoofd elementen in de juiste verhouding worden toegevoegd op iedere KH waarde zetten. (Triton zet deze alleen maar op 7 omdat dit de gemiddelde gemeten waarde is in het oppervlaktewater van de oceanen).
Waar het om gaat is dat onze dieren niet alleen behoefte hebben aan de juiste verhoudingen maar dat bepaalde elementen qua absolute waarde ook in een bepaald bereik moeten blijven. Daarom doseren we die elementen aan het aquarium, om ze binnen dit bereik te houden. In de natuur zouden deze dieren anders afsterven om daarbij als bron te dienen voor elementen om de verhoudingen te herstellen.
Je kunt dan dus twee dingen doen. Alle elementen in de juiste verhouding doseren op basis van consumptie waardoor je middels beperkte waterwissels het totale zoutgehalte op peil kunt houden. Of de oorspronkelijke methode van Balling volgen (waar de andere methodes dus allemaal een afgeleide van zijn) en alles in de juiste verhouding doseren en middels noodzakelijke waterwissels het zoutgehalte op peil houden (en zeewater vervangen door osmosewater is ook een waterwissel).

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
waarom knip?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
krijg je niet steeds van die herhalingen....betoog van jou was duidelijk en hoeft niet herhaald te worden
 
Er is een presentatie over kH van Dana Riddle "Turbocharge Photosynthesis" wellicht vind je daar iets interessants. Wat betreft de oppervlakte stroming. Zover ik weet, beïnvloed het co2 niveau in huis voor een deel de co2 in de bak; gassen worden continue uitgewisseld tussen het aquarium en de lucht in huis. De lucht buitenshuis bevat minder co2 dan in huis. Het huis ventileren verlaagd de co2 en zal de pH positief beïnvloeden. In hoeverre durf ik niet te zeggen, volgens mij ben ik dit een keer tegen gekomen in een video van bulk reef supply. Maargoed, de lucht die je van buiten aanzuigt zal voor een deel teniet gedaan worden door de gasuitwisseling van het wateroppervlak die reageert met de lucht binnenshuis.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Oh die moet ik even opzoeken dat ken ik niet.

Het co2 gehalte binnenhuis zal idd hoger zijn dan de buitenlucht. Daarom heb ik nu ook mijn oppervlakte beweging verminderd. Er zal best nog wel wat co2 via het water oppervlakte opgenomen worden. Maar denk niet dat ik dat nog kan voorkomen/verbeteren.

Is er een manier om te berekenen hoeveel co2 er ongeveer aanwezig is in het water?


Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Nee, je kunt Triton of welke methode dan ook waarbij de 7 hoofd elementen in de juiste verhouding worden toegevoegd op iedere KH waarde zetten. (Triton zet deze alleen maar op 7 omdat dit de gemiddelde gemeten waarde is in het oppervlaktewater van de oceanen).
Waar het om gaat is dat onze dieren niet alleen behoefte hebben aan de juiste verhoudingen maar dat bepaalde elementen qua absolute waarde ook in een bepaald bereik moeten blijven. Daarom doseren we die elementen aan het aquarium, om ze binnen dit bereik te houden. In de natuur zouden deze dieren anders afsterven om daarbij als bron te dienen voor elementen om de verhoudingen te herstellen.
Je kunt dan dus twee dingen doen. Alle elementen in de juiste verhouding doseren op basis van consumptie waardoor je middels beperkte waterwissels het totale zoutgehalte op peil kunt houden. Of de oorspronkelijke methode van Balling volgen (waar de andere methodes dus allemaal een afgeleide van zijn) en alles in de juiste verhouding doseren en middels noodzakelijke waterwissels het zoutgehalte op peil houden (en zeewater vervangen door osmosewater is ook een waterwissel).

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Deze juiste verhouding waar je het over heb Zou het misschien kunnen dat deze anders liggen bij verschillende waardes.
Bijvoorbeeld

Kh 7 mg 1380 ca 440
En
Kh 8 mg 1400 ca 450
Enz

Of zie ik het nu helemaal verkeerd en bedoel je het zo:
Kh 7-9
Mg 1350- 1500
Ca 400-460

Sorry ik kan het even niet anders verwoorden dan zo.


Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Misschien heb je hier iets aan?
Ik heb eens een artikel gelezen over het verhogen van je PH door de luchtinvoer van je afschuimer over een CO2 absorber te voeren. De CO2 wordt dan van tevoren uit de lucht gehaald waardoor je minder CO2 inbrengt. Volgens het artikel maakte dit een significant verschil in de hoogte van je PH. Helaas kan ik het artikel zo snel niet meer terugvinden. Het product waar het om gaat wordt gebruikt in rebreathers in de duiksport. Volgens mij sodalime. Ik kan je wel een adres geven om er aan te komen. Het idee is om een petflesje o.i.d. hiermee te vullen met een paar gaten in de bodem en een gat in de dop waar de aanzuigslang van je afschuimer op aangesloten wordt. Simpel maar doeltreffend.
Stuur maar een pb als je meer info wilt.
 
Misschien heb je hier iets aan?
Ik heb eens een artikel gelezen over het verhogen van je PH door de luchtinvoer van je afschuimer over een CO2 absorber te voeren. De CO2 wordt dan van tevoren uit de lucht gehaald waardoor je minder CO2 inbrengt. Volgens het artikel maakte dit een significant verschil in de hoogte van je PH. Helaas kan ik het artikel zo snel niet meer terugvinden. Het product waar het om gaat wordt gebruikt in rebreathers in de duiksport. Volgens mij sodalime. Ik kan je wel een adres geven om er aan te komen. Het idee is om een petflesje o.i.d. hiermee te vullen met een paar gaten in de bodem en een gat in de dop waar de aanzuigslang van je afschuimer op aangesloten wordt. Simpel maar doeltreffend.
Stuur maar een pb als je meer info wilt.
Ja hier heb ik idd ook naar gekeken maar ik kon het hier niet vinden voor een schappelijke prijs ben erg benieuwd waar je mee komt.

Maar dit zou idd goed moeten werken omdat je alle co2 uit de lucht haalt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Een Ph van 7.8 gedurende de nacht kan totaal geen kwaad.

Het wordt pas een probleem als het onder de 7.7 komt, dan gaan je koralen er last van krijgen

groet,
Adri
 
Een Ph van 7.8 gedurende de nacht kan totaal geen kwaad.

Het wordt pas een probleem als het onder de 7.7 komt, dan gaan je koralen er last van krijgen

groet,
Adri
Hi Adri
Ik weet dat het geen probleem is. Maar zoals ik al eerder aangegeven heb wil ik hem boven de 8.00 houden puur voor de versnelde groei van de koralen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Ik heb o.a daarvoor (en het vochtgehalte in een kleine ruimte en een grote bak) een gat in de muur geboord met een standaard ventilator erin . Mijn afschuimers werken zoals ik ze nog nooit heb zien draaien (ik weet niet zeker dat het daar echt aan ligt , maar merk wel in elk geval een heel groot verschil op)
Die ventilator draait een kwartier , dan kwartier uit , enz.
Je blaast dus grote hoeveelheden vuile lucht weg ipv "wat" propere lucht binnen te laten en wat te mengen met vuile lucht (die propere lucht komt toch vanzelf via de ventilatieroosters en vanonder de deuren)
 
Ik heb o.a daarvoor (en het vochtgehalte in een kleine ruimte en een grote bak) een gat in de muur geboord met een standaard ventilator erin . Mijn afschuimers werken zoals ik ze nog nooit heb zien draaien (ik weet niet zeker dat het daar echt aan ligt , maar merk wel in elk geval een heel groot verschil op)
Die ventilator draait een kwartier , dan kwartier uit , enz.
Je blaast dus grote hoeveelheden vuile lucht weg ipv "wat" propere lucht binnen te laten en wat te mengen met vuile lucht (die propere lucht komt toch vanzelf via de ventilatieroosters en vanonder de deuren)
En waar zuigt hij nu lucht vandaan dan? Ik heb een dichte bak en heb om de warmte uit de kap te halen ook 2 fans er in zitten die kamerlucht aanzuigen. Ik heb hierbij nooit gemerkt dat mijn ph omhoog ging. Blijkbaar was het co2 gehalte al gelijk aan de lucht binnenshuis.

Ik heb ook zitten denken om lucht uit mijn kast te halen door er een fan in te zetten alleen hier heb ik geen ruimte meer voor. Dus dit gaat helaas niet lukken.
Ik merkte wel dat als ik mijn deurtjes open deed mijn ph ineens 0.03 punten hoger was.

Ik zal dit nu de afschuimer buitenlucht aanzuigt nog een keer gaan bekijken dit had ik nog niet gedaan.

Wat ik idd wel kan beamen is dat mijn afschuimer veel beter werkt nu hij buitenlucht aanzuigt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Ik merkte wel dat als ik mijn deurtjes open deed mijn ph ineens 0.03 punten hoger was.


Wat ik idd wel kan beamen is dat mijn afschuimer veel beter werkt nu hij buitenlucht aanzuigt.

Uitstekende ( en hele dure) ph meter gebruik je dan.
de meeste komen niet verder dan een nauwkeurigheid van 0,1 ( en een meetfout range van 0,2 )

En hoe meet je dat de afschuimer nu veel beter werkt ?
 
Valt wel mee hoor. De vraag is echter hoe nauwkeurig dit in werkelijkheid is. Ik gebruikt de honderdste dan ook alleen als indicatie.

De werking van de afschuimer is puur optisch waargenomen. Ik krijg ineens veel meer afval dan voorheen in het adgeschuimd water. Ook is de schuimlaag veel vaster van structuur.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Valt wel mee hoor. De vraag is echter hoe nauwkeurig dit in werkelijkheid is. Ik gebruikt de honderdste dan ook alleen als indicatie.

De werking van de afschuimer is puur optisch waargenomen. Ik krijg ineens veel meer afval dan voorheen in het adgeschuimd water. Ook is de schuimlaag veel vaster van structuur.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

ik vind dit soort waarnemingen niet echt geschikt om iets te onderbouwen.
Aan de ene kant zit je te meten op honderste en aan de andere kant visueel die dan ook nog eens door andere factoren beïnvloed kan worden.

ph meters die op honderste meten, betrouwbaar meten !! zijn toch wel akelig duur.
Een fatsoenlijke meter die al tienden kan meten, betrouwbaar meten met bijv 5 ijkpunten kost toch snel een paar honderd euro
Kijk ook eens naar de foutmarge, vaak is die al groter dan de tienden verschil die je denkt te kunnen meten.

Nightwish heeft recent een CO2 scrubber gebruikt, hij zag inderdaad de ph iets stijgen agv de openomen CO2...maar hij laat het bij een experiment gezien de resultaten. ( en kosten)
 
ik vind dit soort waarnemingen niet echt geschikt om iets te onderbouwen.
Aan de ene kant zit je te meten op honderste en aan de andere kant visueel die dan ook nog eens door andere factoren beïnvloed kan worden.

ph meters die op honderste meten, betrouwbaar meten !! zijn toch wel akelig duur.
Een fatsoenlijke meter die al tienden kan meten, betrouwbaar meten met bijv 5 ijkpunten kost toch snel een paar honderd euro
Kijk ook eens naar de foutmarge, vaak is die al groter dan de tienden verschil die je denkt te kunnen meten.

Nightwish heeft recent een CO2 scrubber gebruikt, hij zag inderdaad de ph iets stijgen agv de openomen CO2...maar hij laat het bij een experiment gezien de resultaten. ( en kosten)
Ja daarom zei ik ook dat ik ook niet echt kijk naar de honderdste om de redenen die je geeft.

Wat betreft de afschuimer is er verder niks veranderd en wijt ik het aan de luchttoevoer. Ook lees ik hier meerdere soortgelijke verhalen over.
Maar goed punt wat je aangeeft, niks is onderbouwd door feitelijke gegevens.


Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Nightwish heeft recent een CO2 scrubber gebruikt, hij zag inderdaad de ph iets stijgen agv de openomen CO2...maar hij laat het bij een experiment gezien de resultaten. ( en kosten)

Dat is overigens ook maar gokken , want heeft die nagemeten met welke gehaltes de co2 daadwerkelijk werd gereduceerd ?? Totale reductie of slechts 50% zelfs minder gezien de kleine volumes en groffe materialen ? De materialen zullen wel verzadigd worden met de tijd , maar dan kan je er nog niet vanuit gaan dat al je lucht ineens gezuiverd is .
 
Dat is overigens ook maar gokken , want heeft die nagemeten met welke gehaltes de co2 daadwerkelijk werd gereduceerd ?? Totale reductie of slechts 50% zelfs minder gezien de kleine volumes en groffe materialen ? De materialen zullen wel verzadigd worden met de tijd , maar dan kan je er nog niet vanuit gaan dat al je lucht ineens gezuiverd is .
Hij heeft het natuurlijk meetbaar gemaakt door een ph meting (volgens mij continue) hier was wel degelijk een verschil in zichtbaar wat duid op een vermindering van het co2 gehalte.

Ik weet niet of er een tabel bestaat waarin je adhv je ph en .....??? een afleiding kan maken voor je co2 gehalte.

Uiteraard zal het materiaal (sodalime) verzadigd raken waarna je dit moet vervangen. Vanwege de kostbaarheid van dit materiaal is hij hier dan ook mee gestopt.



Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Bovenaan