Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

kH / Ca / Mg / Sr / I / K enz overzicht

T

timm

Guest
Ik vroeg me af of iemand hier naar zou willen kijken. Ik ben van plan een groot schema te maken en ook een combinatie schema (voor carbonaat/bicarbonaat... calcium/strontium). Om zo inzicht te krijgen in het doseren en samenvoegen van elementen.

Ik ben geen chemicus en heb er verder totaal geen verstand van. Maar met zoeken en speuren op het internet probeer ik de eindjes aan elkaar te knopen en voor mijzelf hier een duidelijk beeld van te krijgen. Tot nu toe heb ik dit.. ik heb verder nog niet gezocht naar andere elementen.

Hopelijk zijn er wat mensen die hier verstand van hebben en wat suggesties willen geven. Natuurlijk zitten er formules in de automatische calculators (zoals die van bulk reef supply), maar die zijn natuurlijk *geheim*...

Beetje jammer, vandaar dit initiatief. Ik hoop dat er mensen zijn die hier verstand van hebben en een bijdrage willen leveren. Wie weet is er al iemand die een vergelijkbaar overzicht op z'n computer heeft staan en dit wil delen? Alle input is welkom. Zodra het schema compleet is deel ik dit natuurlijk met iedereen zodat we er allemaal profijt van kunnen hebben. Alvast dank!

Schermafbeelding 2017-07-22 om 14.48.07.png
 
Schroom niet, reageer als er iets niet klopt.. als ik de berekening van BRS bekijk van Soda Ash (calciumcarbonaat) . Zij gebruiken 1.88 ml oplossing voor +1 kH (ik 1.79).. en voor bicarbonaat gebruiken zij 0,377 +1 kH (ik 0,357)... dus ik vraag me af of zij dan een wat meer verdunde oplossing gebruiken of mijn berekening niet helemaal klopt.

Ik heb net even een poging gewaagt om exact te berekenen hoeveel er gedoseerd dient te worden bij 85% : 15% verhouding,calciumbicarbonaat : calciumcarbonaat. Dit is het resultaat. Ik heb hierbij de kH genomen voor de 85 : 15 verhouding.

Schermafbeelding 2017-07-23 om 10.50.59.jpg

Wat denken jullie???

update; klopt niet zie ik nu; 971 mg is 0,97 gr. Denk dan toch op gewicht gooien dat er 12,6 gram (15% van 85) carbonaat ipv bicarbobaat wordt gebruikt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tim als je bij reefcenter effe kijkt kan je de balling handleidingen zo downloaden.
Blijven alleen de sporenelementen over ik gebruik hun set met elementen en er zeer te vreden over.
Laatst een triton test gedaan en alles was perfect als je wil kan ik de test resultaten hier posten.
En ik voeg altijd zelfde aantal ml toe.
M.v.g henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Tim als je bij reefcenter effe kijkt kan je de balling handleidingen zo downloaden.
Blijven alleen de sporenelementen over ik gebruik hun set met elementen en er zeer te vreden over.
Laatst een triton test gedaan en alles was perfect als je wil kan ik de test resultaten hier posten.
En ik voeg altijd zelfde aantal ml toe.
M.v.g henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
Dank voor je reactie henk (je bent de 1ste!), die berekeningen heb ik en zijn verder hetzelfde. alleen de een gebruikt iets meer water.. de ander iets minder water om het e.e.a op te lossen waardoor de dosering verschilt. Ik wil deze info gewoon op tafel hebben. Deze post kwam ik even geleden op t forum tegen over KZ... (bericht uit 2012) laat ik t zo zeggen.. ik wil niet meer ontwetend zijn

ad15ef37c540a21b56c7c27bceeec05a.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor je reactie henk (je bent de 1ste!), die berekeningen heb ik en zijn verder hetzelfde. alleen de een gebruikt iets meer water.. de ander iets minder water om het e.e.a op te lossen waardoor de dosering verschilt. Ik wil deze info gewoon de info op tafel hebben. Deze post kwam ik even geleden op t forum tegen over KZ.. laat ik t zo zeggen.. ik wil niet meer ontwetend zijn

ad15ef37c540a21b56c7c27bceeec05a.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Die had ik ook gelezen.
Maar ik doelde meer op de handleidingen daar staat ook in hoeveel van wat je moet oplossen voor een bepaalde dosering.
Dan blijfd alleen het stukje goedkoop aan grondstoffen komen over en de sporenelementen ik vindt dit altijd hele goede onder werpen daarom volg ik het ook

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Tim, ik ben geen chemicus hoor, maar soms heb ik het idee dat je calciumcarbonaat/calciumbicarbonaat en natriumcarbonaat/natriumbicarbonaat door elkaar heen gebruikt...
 
Tim, ik ben geen chemicus hoor, maar soms heb ik het idee dat je calciumcarbonaat/calciumbicarbonaat en natriumcarbonaat/natriumbicarbonaat door elkaar heen gebruikt...
overal waar carbonaat of bicarbonaat achter staat moet zijn natrium-. excuus als.er ergens calcium voor staat

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik heb nog wat informatie gevonden in het archief.. van Jimmy54 en Anthony28. Het betreft de informatie voor een mix 1:50,
strontium op calcium (komt van Balling) Ik zal ook nog even het schema toevoegen voor Sr+ stamoplossing. Als het goed is zou er dan eerst 50ml van deze oplossing toegevoegd moeten worden en daarna aangelengd tot 1 liter om tot dezelfde stamoplossing Ca/Sr mix te komen.. anders krijg je 1050 ml (iets meer osmose) en is de dosering iets verdund.
Schermafbeelding 2017-07-24 om 11.11.44.jpg
Edit: Ik ga even alles in formules zetten.. merk dat er wat foutjes in sluipen met, zoals het antwoord op 400 x 5/20 = 143
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog wat informatie gevonden in het archief.. van Jimmy54 en Anthony28. Het betreft de informatie voor een mix 1:50,
strontium op calcium (komt van Balling) Ik zal ook nog even het schema toevoegen voor Sr+ stamoplossing. Als het goed is zou er dan eerst 50ml van deze oplossing toegevoegd moeten worden en daarna aangelengd tot 1 liter om tot dezelfde stamoplossing Ca/Sr mix te komen.. anders krijg je 1050 ml (iets meer osmose) en is de dosering iets verdund.
Bekijk bijlage 480063
Edit: Ik ga even alles in formules zetten.. merk dat er wat foutjes in sluipen met, zoals het antwoord op 400 x 5/20 = 143

Net even de boel nog een keer nagekeken... ik op op het volgende uit...
Schermafbeelding 2017-07-24 om 21.48.29.jpg
 
Tim, kun je niets met de DSR calculator?
Vergelijkingen zal ik zeker maken maar ik vind het ook leuk dit soort dingen zelf uit te vogelen. Verder begrijp ik dat dit mij (helemaal) niet in dank wordt afgenomen, maar ik vind het ook gewoon leuk om het overzichtelijk te maken (blijft niet voor niets stil). Maargoed tot nu toe haal ik de info van balling, posts uit het verleden en ook op andere forums is veel te vinden. mol/mmol is ook super eenvoudig.. staat allemaal uitgekauwd op sites, zoals deze http://www.convertunits.com/compounds/

Maargoed, wie weet lezen er wel mensen mee die het reuze interessant vinden. overigens hou ik mn mond verder over de prijzen, i.v.m sponsoren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Idd ik lees zeker mee. En ben heel benieuwd waar je op uit gaat komen. Echter heb ik hier echt geen verstand van en gaat mij dit iets te ver. Ga dus rustig door en hou ons/mij aub op de hoogte.

Gr
 
Idd ik lees zeker mee. En ben heel benieuwd waar je op uit gaat komen. Echter heb ik hier echt geen verstand van en gaat mij dit iets te ver. Ga dus rustig door en hou ons/mij aub op de hoogte.

Gr
Dat is het dus. ik wil het vereenvoudigen via dit overzicht, aangezien ik dit nog nooit ben tegengekomen. Moeilijk is het absoluut niet als t kwartje eenmaal valt met wat in vredesnaam een *mol* is.. en hoeveel % Ca (calcium) er in CaCl2 zit. Ik zal nog even een legenda maken en dit in gewoon simpele taal uitleggen. goed punt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ja dat zou heel fijn zijn. Ik zie idd wat jij ook aangaf overal stukjes maar nergens het gehele plaatje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
je doet iets goed Timm, je maakt het voor jezelf inzichtelijker.
Dat sommige winkeliers met arrgus ogen kijken is logisch, zij verkopen erg dure flesjes.....
Wat bijelkaar gemengd kan worden:

Ni, Mn,F,Na,Rb,Zn en V

B,Br,Str, F

K,F,Br,I

Wat je moet zoeken is de verhoudingen icm met de macro elementen, Strontium bijvoorbeeld gaat volgens mij in verhouding meet inbouw van Ca en KH verbruik.
Sommige andere elementen worden toegevoegd aan de hand van verbruik, dat meet je dan met triton of ATI.

dat laatste kun je nl ook doen....
Verdun sterk een flesje van bijv KZ Coral system 1234 en stuur een ATI of triton analyse.
dan weet je wat erin zit....

alleen wat doe je dan met die info?
Zelf mengsels maken? Kan maar de kosten van al die stoffen in analyse kwaliteit in een standaard verpakking worden zo hoog dat je voor de komende 30 jaar genoeg hebt...tenzij je een eigen lijn gaat beginnen.
 
je doet iets goed Timm, je maakt het voor jezelf inzichtelijker.
Dat sommige winkeliers met arrgus ogen kijken is logisch, zij verkopen erg dure flesjes.....
Wat bijelkaar gemengd kan worden:

Ni, Mn,F,Na,Rb,Zn en V

B,Br,Str, F

K,F,Br,I

Wat je moet zoeken is de verhoudingen icm met de macro elementen, Strontium bijvoorbeeld gaat volgens mij in verhouding meet inbouw van Ca en KH verbruik.
Sommige andere elementen worden toegevoegd aan de hand van verbruik, dat meet je dan met triton of ATI.

dat laatste kun je nl ook doen....
Verdun sterk een flesje van bijv KZ Coral system 1234 en stuur een ATI of triton analyse.
dan weet je wat erin zit....

alleen wat doe je dan met die info?
Zelf mengsels maken? Kan maar de kosten van al die stoffen in analyse kwaliteit in een standaard verpakking worden zo hoog dat je voor de komende 30 jaar genoeg hebt...tenzij je een eigen lijn gaat beginnen.

Enerzijds is het voor mij een stukje verrijking van de hobby. Zoals je ziet kloppen de berekeningen nog niet helemaal hoor (zoals ppm.. zuiverheidsgraad heb ik er nog niet in meegenomen.. en vast nog wel wat andere factoren). Anderzijds heb ik ook veel gehad aan het stukje "betaalbaar aquariumhouden" van Anthony28 en wil hier ook graag een bijdrage aan leveren. Sommige producten doet me namelijk denken aan BioStabil reclame van Tell Sell, met verkopers (noem geen namen) in de rol van Tineke de Nooij.
https://www.youtube.com/watch?v=LvK_K2eQAgg
 
Zo, ik ben nog even bezig geweest met het verbeteren van de schema's voor Ca : Sr... Ik heb het ook zo gemaakt dat je de dosing gewoon aan kan passen in het blauwe veld... en je kan de stamoplossing veranderen in het rode veld. Alles 10x gecontroleerd en volgens mij klopt dit zo. Bij deze een voorbeeld waarbij ik het rode veld verander. Ik heb ook de berekeningen toegevoegd voor een oplossing met anhydraat... ik weet niet goed waarom overal dihydraat wordt gebruikt.. maar ik ga nog even uitzoeken.
Schermafbeelding 2017-07-25 om 19.49.16.jpgSchermafbeelding 2017-07-25 om 19.50.02.jpg

De te doseren oplossing lijkt mij duidelijk genoeg zo.. in dit voorbeeld 0,10ml per liter aquariumwater voor +20pp Ca (en een evenredige hoeveelheid strontium indien toegevoegd aan de mix).. dus 400l netto aan aquariumwater x 0,1 = 40 ml voor +20pp Ca
Als je 5 ppm invult als verbruik komt daar automatisch een andere doseer hoeveelheid uit rollen. ppm verschilt iets omdat de totaal hoeveelheden op de hele gram zijn afgerond.. verder zie ik ook dat de hoeveelheid osmose van 0.75l al veel te veel zal zijn om bijvoorbeeld 700gr poeder in op te lossen.. genoeg foutjes nog.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Tim,

dit zijn de oplossingen zoals ik ze maak. Alleen zijn deze niet gecombineerd met sporenelementen.

80gr KH in 1L water. 1. KH verhogen is 133ml.


100gr calcium op 0,5l.
10mg verhogen is 32ml.


80gr magnesium op 0,5l.
20mg verhogen is 70ml.

En dit is dan weer afhankelijk van je gebruik hoeveel je toevoegt uiteraard.
 
Bovenaan