Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Mooie strak afgewerkte bak zeg!
Het zal persoonlijk zijn, maar ik vind het wel een beetje jammer dat je geen oplossing hebt gevonden voor het wegwerken van de, laten we zeggen "iets minder elegante" Philips armaturen. Waren ze hoogglans wit, dan was het al een ander zicht.
Succes met de opstart.
 
Zier er goed uit, maar geef je de tip om alles wat dood materiaal is je erin plaatst vooraf grondig uitspoelt, na spoelt en het liefste vooraf je het in het aquarium plaats in een andere kuip met antisilicaat en fosfaat hebt gecirculeerd.
De realreef rock, bij mij ging die paarse kleur heel snel weg ( opgelost), en kreeg er bruine aanslag voor terug...ben dus niet onder de indruk van dat spul, temeer daar normaal dood koraal snel uit zich zelf zal gaan kleuren.

Dank voor de input. Ik heb de stenen inderdaad eerst gespoeld (tuinslang erop). Er kwam een hoop gruis uit en het water wat er uit droop was geel. Dus niet helemaal voor niks gedaan... Straks als ik de bak met zoet water mag vullen dan zal ik het eerst nog een paar dagen laten draaien met zoet water voordat het zeewater erin gaat, hopelijk is het ergste vuil er dan uit.

Tanbe, mbt levend steen. Ik had juist bewust voor real reef rock gekozen om te voorkomen dat ik plaagdieren zou krijgen. Ben een beetje bang voor levend steen [emoji26]. Kan ik niet wat bacterien uit een flesje er bij gooien?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Tanbe, mbt levend steen. Ik had juist bewust voor real reef rock gekozen om te voorkomen dat ik plaagdieren zou krijgen. Ben een beetje bang voor levend steen [emoji26]. Kan ik niet wat bacterien uit een flesje er bij gooien?
Die angst is een beetje een 'dingetje voor beginners'. Het grootste deel van de ongewenste krabbetjes en mantissen kun je tevoren verwijderen. De andere diertjes zijn niet zo'n probleem. De inbreng van soortenrijkdom compenseert beslist de aanwezigheid van een glasanemoontje hier en een ganzevoetje daar. Dit soort diertjes komen uiteindelijk toch wel mee met de koralen die je koopt...

Ik vind het niet-inbrengen van levend steen vanwege de angst voor 'plaagdieren' altijd een grote gemiste kans. Een basis van dood materiaal is prima, maar aanvullen met goed levend steen is m.i. bijna een must. Bacteriën uit een flesje: vooral leuk voor de winkelier en ook al zitten er 100 soorten bacteriën in het flesje is het nog niet eens bij benadering een vervanging van levend steen.

Voor wat betreft het 'inzakken van het frame': je frame ziet er heel strak uit, maar ik vind het al eng een bak 'kaal' (dus zonder eerst een multiplex plaat en dan een plaat piepschuim) op een stalen frame te zetten. Als dat frame dan ook niet helemaal strak is... Ik zou het zo niet willen hebben. Dit is natuurlijk niet iets wat je wil horen, maar ik zou hier iets aan (laten) doen. Anders hoop ik dat de bouwer een erg goede garantie levert en je een goede inboedelverzekering hebt. Blijft natuurlijk de ellende en het werk die bij een lekke bak horen... Hopelijk krijg ik ongelijk.
 
Ik zou me niet bang maken voor wat gruis, maar veel meer om de in de steen opgeslagen fosfaten en nitraten die straks weer vrijkomen.
Vandaar dat ik zei spoel het koraal en straks ook het zand in een aparte bak over silicaat en fosfaat absorber.
Je voorkomt kiezelalg en andere algen.

vwb opstarten met bacterieenm heb dit in eerste instantie ook gedaan...dan niet uit flesjes maar van een levende cultuur.
Ook daarna nog wat flejes gebruikt van microbelift maar toch gemerkt dat het dat niet was...weliswaar nooit een ammoniak of nitriet piek gehad maar het totaal plaatje krijg je niet in orde.
Plagen voorkomen, denk dan ook na over om ieder stekje wat in het aquarium komt VOORAF gaat behandelen met bijv coralRX en dan nog sluit je het niet uit....maar is wel aan te raden, ik doe dit nu ook en doe dat ook.
Maar daarmee voorkom je bijv geen alg besmetting....

En die real reef rock, nogmaals die paarse kleur lost op....geen idee wat het is maar het gaat wel in je water zitten en zal daar als voedingsbron of afvalstof blijven zitten.
 
Bacteriën uit een flesje: vooral leuk voor de winkelier en ook al zitten er 100 soorten bacteriën in het flesje is het nog niet eens bij benadering een vervanging van levend steen.

.
Inderdaad, maar niet alle levend steen is ook goed.
Oud levend steen is mijnsinziens niet veel beter dan sommige flesjes
Daarnaast als je ziet hoe en waar het ter plaatse "gevonden" wordt, daarna opgeslagen in loeihete bakken met matig water, stroming en zuurstof, en aansluitend droog verpakt en dan verzonden wordt mag jezelf afvragen wat er aan micro-organismen en bacteriën nog in leven is.
Verwacht ook niet dat op ieder stukje levend steen de juiste balans van bacteriën is.
Bedenk maar eens aan de hoeveelheid water versus voeding voor bacterieen op een rif in verhouding met een aquarium.
Dan verwacht ik niet dat op elk stukje koraal rif, en dan zeker niet de stukken die geraapt worden aan de bovenkant, dat daar een grote hoeveelheid CFU aan bacteriën zit.
Een handje helpen met culturen uit flesjes zou wel aardig kunnen ondersteunen....maar dan komt de vraag hoe oud is, en hoe zeker ben je ervan dat je dat krijgt wat je wenst. Tja je ziet ze niet, en tot nu toe ben ik nog geen fabrikant tegen gekomen die op het flesjes schrijft HOEVEEL levende bacterieen erin zitten en welke soorten..
Enten van een bestaand goed draaiend filter zou ik eerder overwegen en dan nog levend steen erbij...en om dan goed en vers te vinden is een leuke zoektocht als je maar een paar kilo wilt.
 
Inderdaad, maar niet alle levend steen is ook goed.
Oud levend steen is mijnsinziens niet veel beter dan sommige flesjes
Ieder zijn eigen manier van werken. Ik verkies als ik moet kiezen tussen een goed flesje of een slecht stuk steen als enige enting van mijn bak kies ik zonder nadenken de steen. Je voegt namelijk niet alleen bacteriën toe, maar ook allerlei andere organismen die een grote rol spelen in de ecologie van het aquarium.

Je hebt gelijk dat het steen in de landen van herkomst niet altijd goed wordt behandeld en ook sommige winkeliers maken er een zooitje van... Het zou je echter verbazen hoe veel 'leven' de stenen desondanks nog bevatten. Natuurlijk heb je helemaal gelijk als je stelt dat het vinden van supergoed levend steen nog best lastig is, maar alles is beter dan opstarten met dood materiaal en een paar flesjes.

Voor wat betreft de paarse kleur van de RRR: ik heb ook wat RRR in mijn bak gebruikt en de kleur gaat er heel langzaam af. Ik heb contact gehad met de fabrikant en ze hebben me bezworen dat de kleurstof onschadelijk is en biologisch kan worden afgebroken in de bak. Ik heb beslist geen kwalijke gevolgen ervaren door deze stenen, ook uit mijn Triton-tests bleek niks raars.
 
Die angst is een beetje een 'dingetje voor beginners'. ...

Voor wat betreft het 'inzakken van het frame': je frame ziet er heel strak uit, maar ik vind het al eng een bak 'kaal' (dus zonder eerst een multiplex plaat en dan een plaat piepschuim) op een stalen frame te zetten. Als dat frame dan ook niet helemaal strak is...

Hi Tanne, ik ben dan ook een beginner [emoji6]. Dit zal mijn eerste zeeaquarium worden...

Vwb het frame, het aquarium staat dus op een soort van multiplex. Volgens de aquariumbouwer zal dit bobbeltje vanzelf rechttrekken door het gwicht van het water. Mocht dit niet zo zijn, dan zal ik inderdaad om een aanpassing vragen... Hoop dat het niet zover komt en dat de bouwer inderdaad over voldoende kennis/ ervaring beschikt on deze uitspraak te doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hi Tanne, ik ben dan ook een beginner [emoji6]. Dit zal mijn eerste zeeaquarium worden...
Daarom probeer ik je voor fouten te behoeden :) Je maakt zeker een mooi begin!
 
Ieder zijn eigen manier van werken. Ik verkies als ik moet kiezen tussen een goed flesje of een slecht stuk steen als enige enting van mijn bak kies ik zonder nadenken de steen. Je voegt namelijk niet alleen bacteriën toe, maar ook allerlei andere organismen die een grote rol spelen in de ecologie van het aquarium.

Je hebt gelijk dat het steen in de landen van herkomst niet altijd goed wordt behandeld en ook sommige winkeliers maken er een zooitje van... Het zou je echter verbazen hoe veel 'leven' de stenen desondanks nog bevatten. Natuurlijk heb je helemaal gelijk als je stelt dat het vinden van supergoed levend steen nog best lastig is, maar alles is beter dan opstarten met dood materiaal en een paar flesjes.

Voor wat betreft de paarse kleur van de RRR: ik heb ook wat RRR in mijn bak gebruikt en de kleur gaat er heel langzaam af. Ik heb contact gehad met de fabrikant en ze hebben me bezworen dat de kleurstof onschadelijk is en biologisch kan worden afgebroken in de bak. Ik heb beslist geen kwalijke gevolgen ervaren door deze stenen, ook uit mijn Triton-tests bleek niks raars.

Ik heb uit mijn triton test ook niks kunnen zien...maar de kleur was wel weg na aantal weken.

uiteraard verkies ik ook de levende steen boven flesjes...dat mag wel duidelijk zijn in mijn reactie.
Maar zaligmakend is het per definitie niet, het kan net zoals met de flesjes alleen gunstig zijn voor de winkel.

Ik zou dus liever gaan voor een combinatie van enten uit een bestaand goed aquarium en levend steen mits......
 
Ik heb uit mijn triton test ook niks kunnen zien...maar de kleur was wel weg na aantal weken.

uiteraard verkies ik ook de levende steen boven flesjes...dat mag wel duidelijk zijn in mijn reactie.
Maar zaligmakend is het per definitie niet, het kan net zoals met de flesjes alleen gunstig zijn voor de winkel.

Ik zou dus liever gaan voor een combinatie van enten uit een bestaand goed aquarium en levend steen mits......

Enten uit een systeem wat geen problemen heeft met plagen lijkt me al weer een iets veiligere gedachte om de biofauna uit te breiden.

Om eerijk te zijn is het aquarium iets te groot voor mij om overal gemakkelijk bij te kunnen (ik ben niet al te lang en het aquarium heeft een hoogte van ca 75 cm tot de bodem en is 65cm diep). Ik zit dan ook niet echt te wachten op glasannemoontjes etc. omdat het dan een hels karwei wordt om die weer te verwijderen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooie strak afgewerkte bak zeg!
Het zal persoonlijk zijn, maar ik vind het wel een beetje jammer dat je geen oplossing hebt gevonden voor het wegwerken van de, laten we zeggen "iets minder elegante" Philips armaturen. Waren ze hoogglans wit, dan was het al een ander zicht.
Succes met de opstart.

Hi Anthony,

Ik heb hier nog wel een paar ideeën voor, maar voorlopig laat ik het nog even zoals het is. De lampen ga ik er pas over een paar weken opzetten, als het licht aan moet. Tegen die tijd zal ik zien of het me gaat irriteren :). We hebben in de woonkamer ook een melkwit/ rvs semi industriële lamp hangen dus misschien dat het wel mooi staat ;)

Gr,

Michael


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Enten uit een systeem wat geen problemen heeft met plagen lijkt me al weer een iets veiligere gedachte om de biofauna uit te breiden.

Om eerijk te zijn is het aquarium iets te groot voor mij om overal gemakkelijk bij te kunnen (ik ben niet al te lang en het aquarium heeft een hoogte van ca 75 cm tot de bodem en is 65cm diep). Ik zit dan ook niet echt te wachten op glasannemoontjes etc. omdat het dan een hels karwei wordt om die weer te verwijderen.
Ik snap de angst wel... Mijn bak heeft een hoogte van 80 cm en is 70 diep. En mijn bak is, net zoals veel grotere bakken, vrijwel geheel opgebouwd met levend steen.

Enten met zand/modder uit een systeem zonder problemen is iets 'veiliger' dan met levend steen, maar nog steeds geen garantie op geen plaagdiertjes. Als je systeem goed is opgezet (zie ook de tips over startbezetting in mijn boekje) krijgen plagen nauwelijks kans. Ganzevoetjes, borstelwormen et cetera ontwikkelen zich meestal alleen tot een plaag als het systeem niet goed is opgezet. Ik heb beide dieren in mijn bak en maak me er niet druk om. Glasanemonen idem: ook al heb ik tegenwoordig vissen die ze eten, het is als je goed oplet prima beheersbaar.

Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken, ieder doet 't op z'n eigen manier. Behalve met je angst voor levend steen ben je volgens mij zeker op de goede weg :)
 
Ik snap de angst wel... Mijn bak heeft een hoogte van 80 cm en is 70 diep. En mijn bak is, net zoals veel grotere bakken, vrijwel geheel opgebouwd met levend steen.

Enten met zand/modder uit een systeem zonder problemen is iets 'veiliger' dan met levend steen, maar nog steeds geen garantie op geen plaagdiertjes. Als je systeem goed is opgezet (zie ook de tips over startbezetting in mijn boekje) krijgen plagen nauwelijks kans. Ganzevoetjes, borstelwormen et cetera ontwikkelen zich meestal alleen tot een plaag als het systeem niet goed is opgezet. Ik heb beide dieren in mijn bak en maak me er niet druk om. Glasanemonen idem: ook al heb ik tegenwoordig vissen die ze eten, het is als je goed oplet prima beheersbaar.

Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken, ieder doet 't op z'n eigen manier. Behalve met je angst voor levend steen ben je volgens mij zeker op de goede weg :)

Bedankt Tanne, ik zal het stukje over het opzetten van de bak nog eens even nalezen [emoji4]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik snap de angst wel... Mijn bak heeft een hoogte van 80 cm en is 70 diep. En mijn bak is, net zoals veel grotere bakken, vrijwel geheel opgebouwd met levend steen.

Enten met zand/modder uit een systeem zonder problemen is iets 'veiliger' dan met levend steen, maar nog steeds geen garantie op geen plaagdiertjes. Als je systeem goed is opgezet (zie ook de tips over startbezetting in mijn boekje) krijgen plagen nauwelijks kans. Ganzevoetjes, borstelwormen et cetera ontwikkelen zich meestal alleen tot een plaag als het systeem niet goed is opgezet. Ik heb beide dieren in mijn bak en maak me er niet druk om. Glasanemonen idem: ook al heb ik tegenwoordig vissen die ze eten, het is als je goed oplet prima beheersbaar.

Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken, ieder doet 't op z'n eigen manier. Behalve met je angst voor levend steen ben je volgens mij zeker op de goede weg :)

het maakt niets uit ik ben ook gestart met dood steen en met RRR heel mooi maar ik heb alles wat je met levend steen ook in je bak krijgt glas anemoonen ganzevoetjes ,borstel wormen enz en dat komt gewoon met met de koralen die je koopt lol .
het was ook mijn insteek geen plaag dieren maar echt wel je hou het niet tegen 😃.
als ik het over zou doe ( voor de 4e keer hahaha) zou ik het gewoon weer met levend steen doen,dat wilde ik je even veretellen uit eigen ervaring.
suc6 met het opstarten tgaat vast goed komen.

groet Dio,
 
Ik snap de angst wel... Mijn bak heeft een hoogte van 80 cm en is 70 diep. En mijn bak is, net zoals veel grotere bakken, vrijwel geheel opgebouwd met levend steen.

Enten met zand/modder uit een systeem zonder problemen is iets 'veiliger' dan met levend steen, maar nog steeds geen garantie op geen plaagdiertjes. Als je systeem goed is opgezet (zie ook de tips over startbezetting in mijn boekje) krijgen plagen nauwelijks kans. Ganzevoetjes, borstelwormen et cetera ontwikkelen zich meestal alleen tot een plaag als het systeem niet goed is opgezet. Ik heb beide dieren in mijn bak en maak me er niet druk om. Glasanemonen idem: ook al heb ik tegenwoordig vissen die ze eten, het is als je goed oplet prima beheersbaar.

Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken, ieder doet 't op z'n eigen manier. Behalve met je angst voor levend steen ben je volgens mij zeker op de goede weg :)

Hi Tanne, toch nog een vraag: je hebt het over vissen die de glasannemonen in toom houden. Ik vind het wel een goed principe om met natuurlijke vijanden plagen te bestrijden. Mijn angst is alleen dat die bestrijders dan verhongeren als de plagen op zijn, of is dit ook een beginnersangst en valt dit op te lossen door over te wennen op ander voedsel of zo?

Daarnaast heb ik niet zo'n heel grote bak, dus ik heb maar een beperkte keuze in het type vis ..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hi Tanne, toch nog een vraag: je hebt het over vissen die de glasannemonen in toom houden. Ik vind het wel een goed principe om met natuurlijke vijanden plagen te bestrijden. Mijn angst is alleen dat die bestrijders dan verhongeren als de plagen op zijn, of is dit ook een beginnersangst en valt dit op te lossen door over te wennen op ander voedsel of zo?

Daarnaast heb ik niet zo'n heel grote bak, dus ik heb maar een beperkte keuze in het type vis ..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je hebt m'n boekje... ;) Inderdaad, als de bestrijders niets anders zouden eten heb je een probleem. De dieren die ik in mijn boekje noem eten gewoon met de pot mee.
 
Je hebt m'n boekje... ;) Inderdaad, als de bestrijders niets anders zouden eten heb je een probleem. De dieren die ik in mijn boekje noem eten gewoon met de pot mee.

ok. Ben op vakantie dus kan het nu even niet inzien ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik ben weer terug van vakantie en heb gisteren (op advies van Diebo) gelijk geprobeerd kraanwater in het aquarium te doen. Vervolgens met een zaklampje onder het aquarium gelegen om te kijken wat er gebeurde.
Helaas zat het even niet mee en zag ik water vanuit het aquarium in de overloop stromen. Ik heb direct Diebo gebeld om de ellende mee te delen en ik moet zeggen dat er werkelijk adequaat gereageerd werd. Vanochtend is Diebo direct langsgekomen om het lek netjes dicht te kitten. Hopelijk is alles nu in orde, morgen ga ik weer proberen de bak met water te vullen :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat is even een nare tegenslag.
Gelukkig dat je er op tijd bij bent, en dat ze het nu nog makkelijk kunnen reperareren.
Ik ben benieuwd hoe Dymico jou bevalt, heb het zelf onlangs bijna aangeschaft (er werd hier namelijk een nieuwe vloer gelegd). Uiteindelijk niet gedaan vanwege de aanschafprijs en het feit dat mijn apparatuur nog vrij nieuw is.
Ga zeker je topic volgen en ben erg benieuwd naar de ervaringen die jij met het systeem opdoet.
 
Re: Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Over je glasannemoon; ze zijn dol op kalkwaterpap. Daar hoef je niet speciaal een visje, pepermuntgarnaal of berghia slak voor te kopen.. Anthony28 heeft er een stukje over geschreven *diy joesjuice*.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Bovenaan