Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

I Have a Dream.

Platax

ZeewaterForum gebruiker
Hallo toch maar weer een dagboek gemaakt, I Have a Dream.

Na 30.jaar maar weer toch begonnen te zijn, had ik een Red Sea Max 130D 2e hands gekocht.
Deze was leeg dus eerst helemaal schoon gemaakt voor een hernieuwde start.

D-day 01-03-2011 was het zo ver!! Mijn Red Sea MAX 130D is gestart!!!!!

Na een paar Maanden was deze toch te klein, dus je raad het al, op naar een groter Aquarium.
Ik kon voor een mooi prijsje een Red Sea Max 250 kopen compleet draaiend met alles er op en aan, Zo gezegd zo gedaan.
Op 02-06-2011 s'morgens het geheel weg gehaald en thuis weer op gebouwd en gestart tot heden.

En nu dan eindelijk is het zo ver: I Have a Dream, kom tot leven op naar E.B. 160 x 60 x 60.

Ik kon voor een mooie prijs een Aquarium van 130 x 60 x 60 + bioloog 90 x 50 x 28 en opvoerpomp 1600 Ltr/Uur compleet kopen, was zoetwater met 3 goudvissen er in.
Je raad het al, Zo gezegd zo gedaan, op 16-11-2013 op gehaald de goudvissen er uit naar mijn kleinkind die vond ze zo mooi dus die was ik al kwijt.
Eenmaal thuis gekomen na veel uitputtingskracht en strijd alles eindelijk boven in de huiskamer want alles moest naar 2 hoog. (nooit meer)
Na uit geslapen en uit gerust te zijn (niet echt) aan de bak begonnen, want er zat een vieze bruine achterwand in wat stinkt en vuil er achter dus er uit.
Het Aquarium wel 2 maal schoon gemaakt voor de zekerheid, het onderstel waterpas gezet, en ja hoor de bak er op geplaatst, ho wat is dat groot.
Toen was de bioloog aan de beurt, nog ouderwetse 5 vakken met glasplaatjes dus alles voorzichtig er uit snijden op de kidnaden en er 3 vakken van gemaakt.
Voor dat ik vragen en antwoorden moet geven, heb ik dit doel bewust gedaan, zodat ik een vak heb voor levenssteen, kweek, of als ik wat apart moet zetten.
Na alles ook goed schoon gemaakt te hebben, hem op zijn plaats gezet onder het Aquarium, om alles te vullen met leiding water voor controle en te testen.
Nu eerst osmose water maken en er in en dan opstarten volgens het DSR Method van GlennF, de rest volgt nog en foto's zal ik ook plaatsen.

V.Gr. Karel.
 
Hoe groot is die nou ik lees namelijk 160cm en 130cm ieder geval succes
 
He bedankt en je heb gelijk tik foutje van mij, het is dus 130 x 60 x 60 ,en hier een paar foto's dus wat ik belooft had.
1. RSM 250
2. De nieuwe op zijn plaats.
3. De bioloog van 5 naar 3 vakken.
4. Aan het op vullen.
 

Bijlagen

  • IMG_00.jpg
    IMG_00.jpg
    66,4 KB · Weergaven: 146
  • IMG_01.jpg
    IMG_01.jpg
    58,5 KB · Weergaven: 118
  • IMG_02.jpg
    IMG_02.jpg
    41,9 KB · Weergaven: 110
  • IMG_03.jpg
    IMG_03.jpg
    39,5 KB · Weergaven: 117
Zo hier het vervolg van de volle bak voor controle op lekkages en het testen van het bioloog een dag laten draaien en gaat nu leeg voor het vullen van osmose water om te starten.
5. Vol en testen maar.
6. Ook de bioloog testen en op lekkage controleren.
Wordt vervolgt tot de volgende melding.

Gr. Karel.
 

Bijlagen

  • IMG_04.jpg
    IMG_04.jpg
    33,5 KB · Weergaven: 94
  • IMG_05.jpg
    IMG_05.jpg
    35,4 KB · Weergaven: 97
Kijk Karel,
Dat gaat er op lijken.
Succes met de start.
Grtz Wil
 
Hallo daar ben ik weer met het vervolg, heb het effen druk tussen door gehad met andere zaken, maar we gaan gelijk door met de opbouw na de testen toch nog gewacht met vullen van de bak om op te starten.
heb maar gelijk de leidingen vernieuwd en netjes te maken dus inkopen gedaan, eerst naar arie (aquacompleet) geweest heb me goed geholpen met alles wat ik nodig had (zie foto's) kreeg gelijk een busje met pvc cleaner te leen.
Arie nog bedankt en wat een service, dus tussen alles door lekker op me gemak alles gemaakt, nog een keer terug geweest verkeerde doorvoer foutje, en gecontroleerd op lekkages en de bak gevuld met osmose water en afgesteld.
Na 2 dagen draaien mijn pakketje op gehaald om opstarten volgens het DSR Method van GlennF, na een uurtje alles uit gelegd te hebben gekregen en met veel informatie naar huis om de volgende dag op te starten.
O ja een goede aanrader neem een kladblokje mee voor de vele info die hij je geeft, Glenn ook jij bedankt voor je tijd en goede informatie, gelijk ook een eiwitafschuimer mee genomen hopla gelijk goed werken met die bak.
Zo gezegd zo gedaan alles volgens de calculator berekend en volgens de stappenplan uit gevoerd, zo nu laten draaien een paar dagen en dan de testen uitvoeren of alles oké is en ja hoor perfect klaar voor te enten.
Dus afspraak gemaakt bij Glenn weer terug en zand en levend steen op gehaald om de bak te enten, het zand heb ik met nieuw zand gemengd en in de bak gedaan met het steen en nu 3 dagen draaien en dan testen.
Ik ga nu stoppen met mijn verhaal tot zo ver zet gelijk een paar foto's er bij van wat ik gedaan heb tot heden, wordt vervolg na de testen ga ik eerst steen over brengen uit mijn RSM 250 laat het weten hoe dit verloopt.
De leidingen en overloop.
Kam.jpgOverloop.jpgPvc.jpg
Water aanmaken en Het opstarten.

Gr. Karel.
 

Bijlagen

  • Calculator.jpg
    Calculator.jpg
    76,2 KB · Weergaven: 135
  • Opstart.jpg
    Opstart.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 99
Bedankt voor de tip Glenn bijna vergeten ga gelijk aan de slag met gaatjes boren in pvc pijpje en aansluiten.
 
Leuk zeg, ga zeker je dagboekje volgen. Mooie bak en zeker leuke maten:)
Tof dat je met Glenn zijn methode helemaal op gaat starten, denk dat er meer mensen zullen zijn die het met erg veel interesse wel gaan volgen.
Groetjes Sandra en John
 
De DSR cultuur begint steeds groter te worden. Ik ga deze week met de opstart beginnen en zal ook gelijk Full DSR opstarten.

Succes

groet

Adri
 
Hallo allemaal daar ik wat levend steen heb over gebracht van mijn RSM 250 naar de nieuwe bak, ben ik verplicht 2a3 dagen te wachten en de testjes weer uitvoeren hopla in de calculator en kijken of het goed gaat.
Om toch nog wat te vertellen heb ik mijn plan op gezocht en de tekening van hoe ik het gaat doen er maar bij op gezocht zie hier.
Aquarium.jpg
Zodra ik meer weet laat ik het wel weer weten tot laters.
 
Zo de water waardes waren goed dus maar weer levend steen over gezet op naar de volgende stap.
 
Hallo allemaal daar ik wat levend steen heb over gebracht van mijn RSM 250 naar de nieuwe bak, ben ik verplicht 2a3 dagen te wachten en de testjes weer uitvoeren hopla in de calculator en kijken of het goed gaat.
Om toch nog wat te vertellen heb ik mijn plan op gezocht en de tekening van hoe ik het gaat doen er maar bij op gezocht zie hier.
Bekijk bijlage 365402
Zodra ik meer weet laat ik het wel weer weten tot laters.

Mooi hoor dat ga ik volgen. De 1500 np's heb ik ook. Erg mooi licht, mijn koralen reageren er goed op
Greetz Dennis

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hi Karel,

ik ben vandaag begonnen, de zouten zijn nu aan het oplossen, althans het meeste is al opgelost, ligt alleen nog wat NaCl in de sump.

Zag dat jij ook 2 jebao wp-25 hebt, hoe heb jij ze geplaatst en gericht?

Succes

Groet,
Adri
 
hallo Adri,

Eerst veel succes met je opstart, let wel op dat je de volgorde met het inbrengen van je spullen en dat alles is op gelost voor je volgende toepast, je KH als aller laatste inbrengen.
Heb vandaag de pompen op gehaald op aan raden van Arie heb ik 2 WP 40 mee genomen in plaats van WP 25, heb 1 WP 40 er nu inhangen maar geef veel stroming dus moet het nog goed uit testen.
Ik laat je het verlopen hier van nog wel weten, ben bang als ik er 2 inhangt dit te veel wordt, zit te denken aan 1 WP 40 rechts voorkant en 1 WP 25 links achterkant.

Groet,
Karel
 
Hoi Karel,

ik ben op de hoogte van de volgorde van toevoegen van de zouten, maar toch bedankt voor de tip.

Ik heb gekozen voor 2x de WP-25, lijkt me meer dan voldoende, heb er ze er allebei nu inhangen maar pas 1 in bedrijf en als ik zie wat deze al voor een stroming geef ben ik blij
dat ik niet voor 2x de wp-40 ben gegaan ben.

Ik zit nu te wachten tot het laatste beetje NaCl is opgelost, de andere stoffen zijn al volledig opgelost.

groet

Adri


hallo Adri,

Eerst veel succes met je opstart, let wel op dat je de volgorde met het inbrengen van je spullen en dat alles is op gelost voor je volgende toepast, je KH als aller laatste inbrengen.
Heb vandaag de pompen op gehaald op aan raden van Arie heb ik 2 WP 40 mee genomen in plaats van WP 25, heb 1 WP 40 er nu inhangen maar geef veel stroming dus moet het nog goed uit testen.
Ik laat je het verlopen hier van nog wel weten, ben bang als ik er 2 inhangt dit te veel wordt, zit te denken aan 1 WP 40 rechts voorkant en 1 WP 25 links achterkant.

Groet,
Karel
 
Hi Adri,

Bedankt voor de tip ben ook bang dat het teveel wordt, morgen even goed checken anders ga ik ze wel omruilen voor die 2 x de WP-25 die geven ook een goede stroming.
In mijn mening voor een 130.cm bak moet dit wel genoeg zijn tegen over elkaar 1 links achter en 1 rechts voor, deze blaast nu me zand al van de bodem laat staan 2 van die kanjers.Powat
 
Hallo daar ben ik weer na een paar veranderingen aan gebracht te hebben aan mijn aquarium en de sub en de pompen gaat het lekker, nu bezig met de ombouw.
Heb wel me 2 x WP-40 omgeruild voor 2 x WP-25 die andere waren te zwaar had een orkaan in me bak, nu lekker rustiger en beter.
Om de 2 dagen me levend steen over gebracht te hebben uit de RSM 250 naar de nieuwe bak heb ik vandaag alles getest, ik ben zeer verrast met de uitkomst uit de calculator.
Meeting.jpg
Ik ga vanmiddag wat koraal overzetten en dan kijken hoe gaat, dus wordt spannend nu tevens gelijk gestart met bij sturen voor mijn fosfaat naar beneden te krijgen.
Door 2,5 ppm ijzer en 1,5 ppm carbon toe te voegen, ik hoop dan ook met weekend alles over te kunnen hebben, ik zal morgen wel wat foto's plaatsen van hoe het er bij staat.
 
Bovenaan