Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

In den Vlieghende Visch

annetje

OZ Medewerker
In den Vlieghende Visch.
De speurtocht naar een nieuwe bak is begonnen, hét moment voor een tweede dagboek. ;)

Op zoek naar een naam stuitte ik op een klein boekje uit 1608 dat opent met de volgende zin:
Het wonderlyck schadt-boeck inhoudende vele seltsame ende wonderbaerlycke geschiedenissen inde natuer...:p
Oftewel: Het wonderlijke schatboek over vele zeldzame en wonderbaarlijke geschiedenissen in de natuur..:biggrin:

Aandoenlijk.;)

De auteur, Pieter Boaistuau schreef over monsters waaronder ook over de Vlieghende Visch. Die konden ze in die tijd nog niet goed classifiseren, vandaar dat dit prachtige dier volgens deze Pieter een vlieghend monstertje zou zijn.
Overigens mag ik die eerste zin wel, ik wilde dat ik hem zelf had bedacht.

Maar ik begin niet meteen met een verhaaltje,
ik weet immers niet eens hoe de ‘Vlieghende Visch’ er uit gaat zien!:confused::confused::confused:

Dit dagboek zal verslag doen over mijn ontmoetingen met de techniek.
Gaande weg gaat 'de Visch’ zo vorm krijgen.

De grote vraag nu is, hoe ik als echte ‘plug & player’, een succesvolle overstap naar 'eigen samenstelling' kan maken.:confused:

Een paar uitgangspunten:
- stil,
- laag stroomverbruik,
- betrouwbaar (geen overstroming),
- simpel,
- makkelijk te onderhouden (water wissel, bereikbaarheid techniek),
- refugium,
- (R)DSB.

Ik zal keuzes moeten maken, ga me dus in allerlei technische aspecten die zich voordoen verdiepen.199544

De eerste keuze waar ik voor kom te staan is: GLAS of PLEXI?:p

Diep in mijn hart weet ik dat ik eigenlijk al voor de charmes van plexi gevallen ben.
Daarom ga ik morgen naar Yves C. om één en ander te toetsen.
 

Bijlagen

  • 0072-flying-fish.jpg
    0072-flying-fish.jpg
    19,7 KB · Weergaven: 2.498
Laatst bewerkt:
leuk een nieuw dag boek om te volgen succes.

en de keuze voor het aquarium zal snel gemaakt zijn nadat je bij yves bent geweest.:p
 
Schitterende dagboektitel Annetje;)

Succes met je keuze tussen glas en plexi,voor de plexi ben je wel aan het goede adres natuurlijk bij Yves.
Dank je wel Luc!:biggrin:

Ik heb eigenlijk nog een vraag aan jou, ik zag in je dagboek dat jij een waterval systeem hebt in je kelder.
Als ik het allemaal goed heb gezien valt het water over een soort overloopje.
Het lijkt me dat dit zorgt voor warmte en zuurstof uitwisseling!:biggrin:
Ik was ook over een dergelijk systeem voor in mijn toekomstige sump aan het nadenken voor het refugium en het RDSB.

Hoe bevalt het in de praktijk? Hoe ervaar je het geluid van het vallend water?

Ik hoor graag van je!:eek:


Een heerlijke opening !
ook als je voor glas gaat blijf ik het volgen...

Stil, zuinig, simpel en natuurgetrouw. Als je dé formule hebt gevonden, de Apple Mac onder de zeebakken, het raadsel ontleedt dan ben je wellicht veel vrienden rijker.

succes Anne !
Hoi John, leuk dat je meeleest!;)
Ik ben ook erg benieuwd naar het concept wat er uit gaat rollen, haha het eerste 'macquarium'.:rolleyes:



leuk een nieuw dag boek om te volgen succes.

en de keuze voor het aquarium zal snel gemaakt zijn nadat je bij yves bent geweest.:p
Hey, ik vrees dat je gelijk hebt en dat ik door de knieën zal gaan, haha, het is op de foto alleen al zo prachtig.
Ik gluur ook altijd in jullie dagboek, alleen al om even een blik op plexi te werpen.:rolleyes:


Ik heb ook Plexi gehad en het is prachtig mooi, maar hoe je het ook went of keert er gaat gewoon meer tijd in het schoonmaken van de ruiten zitten. voorderest zitten er vele voordelen aan.
Succes met je keuze!

Grtz, Sander
Hey Sander, ik wist niet dat jij een 'ex-plex' was.
Wat zijn voor jou de redenen geweest om naar optic-white te gaan? :cool:
 
Laatst bewerkt:
hey anne

mooi titel heb je gebruikt voor je dagboek lekker origineel ben je we zijn benieuwd naar je vorderingen naar een geweldig mooi bak we wensen je succes naar de zoektocht naar een perfecte combi van techniek en water

groeten Paul en Wendy
 
Zoals al gezegd; een heerlijk in het oog springende titel!
Als dit dagboek maar half zo leuk wordt als je eerste, dan heb je er nog steeds een trouwe volger bij... :)

Succes; ben benieuwd wat het gaat worden
 
Heey Anne jaja ik ben een ex plexi'ert:p Deze mooie bak staat nu bij CVR van het forum te draaien ( kubus ):)

Ik ben voor plexi gegaan voornamelijk omdat ik op de 3e etage woon en ik was bang als ik perongeluk een steen liet vallen dat ik dan een probleem had in de flat. Daarbij kwamen vele voordelen kijken zoals super helder, betere isolerende waarde tegenover glas etc..

Ik ben weer over gegaan op een glasbak omdat ik het onderhoud ten op zichte van glas toch een stuk groter vind.
Om de aquariumruiten schoonte maken moet je toch vrijwel altijd met je handen in de bak om bv het schuurpapier achter de magneet te doen of iets anders. Ook moet je er goed opletten dat je alles precies op de goede manier doet want je heb zo een krasje te pakken. Daaringtegen kun je deze krasjes er ook weer uithalen. Toch is dit ook wel een werkje.
Daarbij ben ik er achter gekomen dat ik een glazen aquarium er toch wat luxieuser eruit vind zien. ( wat meer status ) Een plexi bak is toch veel plastic achtiger of je moet het weg werken zoals Feije-Wendy hebben gedaan zodat je alleen de voorruit ziet.

Bij dit aquarium wat ik nu in optic-white heb. hangt gewoon constant de algen magneet in de bak en ik heb zo alles schoon zonder erbij na te denken en of een krasje te krijgen.
Ik vind het ook echt superfijn dat ik nu niet steeds effe met me handen in de bak moet. Hier heb ik namelijk een hekel aan. Ik wil alleen met me handen in de bak als het echt nodig is.

Ik zeg maar zo plexi is erg veilig en mooi, toch ben ik nu meer tevreden met me opticwhite bak.:)

Groetjes, Sander
 
hey anne

mooi titel heb je gebruikt voor je dagboek lekker origineel ben je we zijn benieuwd naar je vorderingen naar een geweldig mooi bak we wensen je succes naar de zoektocht naar een perfecte combi van techniek en water

groeten Paul en Wendy
Ja, met de titel ben ik ook nog erg in mijn sas, ik heb er echt een paar weken op lopen te broeden en ineens was 'ie er. Die zoektocht naar de perfecte combi is een hele spannende, en volgens mij ga ik iets redelijk nieuws doen....zelfs iets verantwoords....:p:p:p

Zoals al gezegd; een heerlijk in het oog springende titel!
Als dit dagboek maar half zo leuk wordt als je eerste, dan heb je er nog steeds een trouwe volger bij... :)

Succes; ben benieuwd wat het gaat worden
Dank je Hans.
Ik ben zelf erg benieuwd hoe dit dagboek zich gaat ontwikkelen, of 'den Visch' een ander karakter heeft dan Max. Dat hoop ik eigenlijk wel, maar of ik me ook zo kan ontwikkelen????


Heey Anne jaja ik ben een ex plexi'ert:p Deze mooie bak staat nu bij CVR van het forum te draaien ( kubus ):)

Ik ben voor plexi gegaan voornamelijk omdat ik op de 3e etage woon en ik was bang als ik perongeluk een steen liet vallen dat ik dan een probleem had in de flat. Daarbij kwamen vele voordelen kijken zoals super helder, betere isolerende waarde tegenover glas etc..

Ik ben weer over gegaan op een glasbak omdat ik het onderhoud ten op zichte van glas toch een stuk groter vind.
Om de aquariumruiten schoonte maken moet je toch vrijwel altijd met je handen in de bak om bv het schuurpapier achter de magneet te doen of iets anders. Ook moet je er goed opletten dat je alles precies op de goede manier doet want je heb zo een krasje te pakken. Daaringtegen kun je deze krasjes er ook weer uithalen. Toch is dit ook wel een werkje.
Daarbij ben ik er achter gekomen dat ik een glazen aquarium er toch wat luxieuser eruit vind zien. ( wat meer status ) Een plexi bak is toch veel plastic achtiger of je moet het weg werken zoals Feije-Wendy hebben gedaan zodat je alleen de voorruit ziet.

Bij dit aquarium wat ik nu in optic-white heb. hangt gewoon constant de algen magneet in de bak en ik heb zo alles schoon zonder erbij na te denken en of een krasje te krijgen.
Ik vind het ook echt superfijn dat ik nu niet steeds effe met me handen in de bak moet. Hier heb ik namelijk een hekel aan. Ik wil alleen met me handen in de bak als het echt nodig is.

Ik zeg maar zo plexi is erg veilig en mooi, toch ben ik nu meer tevreden met me opticwhite bak.:)

Groetjes, Sander

Hey Sander,
Tja, dat onderhoud kan ik nog niet zo goed inschatten.
Gewichtsreductie speelt een belangrijke rol. We zitten hier op de eerste etage van vakantie woningen, en ik ben als de dood dat de benedenburen door middel van een lekkage op de hoogte komen van mijn zoute hobby.
Wat me bovendien aanspreekt is de vele mogelijkheden die je met plexi hebt, wat je bedenkt kan je laten maken.
De uitstraling moet ik nog gaan ervaren...:biggrin:


Enig idee van de afmetingen al?
Da's een goede vraag. Een cm of 70 diep in ieder geval.
Waterhoogte 50 cm, zoals je weet ben ik ook niet zo groot.
De lengte gaat mede afhangen van hoe die aansluit op de lengte van T5 lampen of een LED armatuur.

En de tweede grote vraag in dit dagboek gaat worden, een sump er onder of een sump er naast!
Waar ken jij dat van haha?
 
een sump eronder is meer praktisch dan een sump ernaast (geloof me ik heb alles al gelezen wat er te lezen valt over sumps ernaast/onder/boven :p) zeker als je wilt werken met een rdsb / refu, dan kun je mooi gebruik maken van de opvoer/afvoer en deze langs beiden laten lopen bv zonder dat het teveel praktische werkruimte inneemt. BIj mij is er echter geen keus omdat ik niets meer onder de bak wil...beetje raar een schilderij met een bak eronder :eek:
 
Annetje,ik heb dit gedaan om alzo zonder extra pompen het water in de andere bakken te krijgen,er zit een verval tussen iedere bak van 10 cm,achteraf zou 5 cm voldoende geweest zijn.

Ik heb er kunsstof gootjes aan hangen om het spetteren te minderen en het water in de volgende bak alleen in de hoeken te krijgen,soms leg ik in deze gootjes een zakje met aktief kool of wat ander spul.

Het geluid is aanvaardbaar,zeker in de kelder:pin jou geval zou ik naar de 5 cm of misschien zelfs minder gaan.

Dank je wel Luc!:biggrin:

Ik heb eigenlijk nog een vraag aan jou, ik zag in je dagboek dat jij een waterval systeem hebt in je kelder.
Als ik het allemaal goed heb gezien valt het water over een soort overloopje.
Het lijkt me dat dit zorgt voor warmte en zuurstof uitwisseling!:biggrin:
Ik was ook over een dergelijk systeem voor in mijn toekomstige sump aan het nadenken voor het refugium en het RDSB.

Hoe bevalt het in de praktijk? Hoe ervaar je het geluid van het vallend water?

Ik hoor graag van je!:eek:

 
Zoals al eerder aangegeven had ik mezelf voor een keuze gesteld;
moet 'den Visch' een glazen of een plexi uiterlijk krijgen?:confused::confused::confused:

Je kan een dergelijk besluit uiteindelijk pas nemen door een plexi bak in levende lijve te aanschouwen en je door de bouwer goed te laten voorlichten!;)

Yves C heeft alle tijd genomen en we hebben uitgebreid gesproken.
Yves heeft naar mijn mening een objectieve voorlichting gegeven over de voor- en nadelen van het materiaal.:)

Een van die nadelen is het reinigen van de onderrand van de bak, daar waar deze bijna het zand raakt. Daarvoor moet je toch met je arm in de bak en dat zie ik mij met steeds grotere tegenzin doen...nee, wat dat betreft wint glas het voor mij.

Een tweede aspect is dat de helderheid mij geen 'wauw' gevoel gaf. :(
Waarschijnlijk ben ik in deze erg verwend met de RSM250 want die is zoo helder dat ik wel eens denk dat ze daar optic white in hebben geplaatst.

Alles overziend heb ik voor nu gekozen voor GLAS en zal ik me daar verder op gaan oriënteren.:biggrin:
Ook wil ik bij deze een ieder die mij geholpen heeft met het maken van deze keuze nogmaals hartelijk bedanken.

Dan dient zich nu de volgende vraag op: SUMP ONDER de bak of SUMP NAAST de bak?:confused::confused::confused:
 
hai Annetje, weloverwogen keuze dus :) zoals altijd bij jou trouwens! Waarom zou jij je sump naast je bak willen?
Nou, dat zit als volgt.
Op onderstaande foto zie je waar mijn Max nu staat. Ik had hem in eerste instantie onder het schuine dak willen plaatsen. Helaas moet je de klep helemaal rechtop zetten om in het filtercompartiment te kunnen komen. Daarom staat hij op zijn huidige plek waar hij geen handige plaats inneemt gezien de rest van de ruimte.

Dat lange stuk onder het schuine dak is nog steeds een plek waar ik graag een bak zou willen hebben. Het is een wat donkere hoek, we kunnen er geen raam laten maken omdat je dan op ons balkon uitkijkt en ook op dat van de buren.:biggrin:
De hoogte van de muur tot het schuine dak wegloopt is 1 meter 44 cm. De lengte van die muur is 2 meter 40.
Ik zou dus in principe de lente van die muur willen gebruiken voor het plaatsen van een bak. Die komt dan noodgedwongen lager dan normaal te staan. Als je de sump er dan onder plaatst dan kan je weer geen behoorlijke afschuimer kwijt.
Vandaar het idee om de sump er naast te plaatsen, als ik dan bovendien het refugium vooraan plaats dan heb ik ook nog wat om te kunnen bekijken. Gaat dus maatwerk worden.
Als de sump onder de bak zou komen, dan moet de bak op de plaats van Max komen te staan, en dan neemt hij weer zoveel ruimte in.
Input is meer dan welkom.:)
 

Bijlagen

  • IMG_3285.jpg
    IMG_3285.jpg
    51,7 KB · Weergaven: 110
hmzz dus als ik het goed begrijp is de hoogte van de bak maximaal 144? als ik daar dan 50 cm aftrek voor de waterhoogte en ongeveer 10 cm voor het onderstel, dan hou je toch nog 80 cm hoogte over voor de sump? das voldoende toch?? de gemiddelde afschuimerhoogte is tussen de 50-55 cm (tenminste als ik kijk naar mijn vorige exemplaren) dus dan zou je nog ruim voldoende werkruimte hebben. Of redeneer ik nu verkeerd?
 
hmzz dus als ik het goed begrijp is de hoogte van de bak maximaal 144? als ik daar dan 50 cm aftrek voor de waterhoogte en ongeveer 10 cm voor het onderstel, dan hou je toch nog 80 cm hoogte over voor de sump? das voldoende toch?? de gemiddelde afschuimerhoogte is tussen de 50-55 cm (tenminste als ik kijk naar mijn vorige exemplaren) dus dan zou je nog ruim voldoende werkruimte hebben. Of redeneer ik nu verkeerd?

Hmmm, dat jij verkeerd redeneert durf ik met mijn gebrek aan sump ervaring niet te stellen.
Dit is mijn sommetje:
144 cm
min 55 cm bak (50 cm waterhoogte)
min 25 cm verlichting
min 8 cm onderste plank onderbouw
= 56 cm.
Ik geef toe dat ik wat voor de zekerheid ruime marges heb genomen.

Wat mij zo ideaal lijkt is dat ik staand zowel goed in de bak als in de sump kan werken.
Ben ik eindelijk eens af van die ellendige ladder die dagelijks in de woonkamer staat en alleen bij bezoek verstopt wordt.;)

Inhoudelijk ben in wel erg geïnteresseerd in jouw argumenten om geen sump naast de bak te plaatsen.
Welke problemen zie jij eigenlijk????:confused:
 

Bijlagen

  • IMG_3287.jpg
    IMG_3287.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 23
Bovenaan