Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

In den Vlieghende Visch

Hoi Anne'tje,

Los van het feit dat die Red Dragon best een goede keus is, kost die pomp je € 10 per maand aan stroomkosten (als ik met 20 cent per kwh reken).

Ik denk dat een rifbak van 130*70*50 zeker zo'n € 50,- per maand aan stroom kost. In de fish only uitvoering zal dit zo'n € 30 per maand kunnen zijn.

Led is allicht een optie en gebruikt relatief minder stroom, maar de aanschafkosten zijn nog bijzonder hoog.

Ach, het ging mij er natuurlijk om dat jezelf aangaf lage stroomkosten te willen hebben :)
En natuurlijk mag een hobby geld kosten!
 
Hey Jelle,
Ik heb meteen gezocht op Reefcentral (http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1767159).
Bijzonder de moeite van het lezen waard.
Die man heeft wel gouden handjes zeg, zijn animaties zijn al zo prachtig.
Helemaal boeiend is het om te zien hoe dicht de werkelijkheid die hij gemaakt heeft overeen komt met het beeld dat hij voor ogen had.:biggrin:

Hoe staat het met jouw eigen bak? Ga je ook voor 'a reef in the sky'?
Ik neem aan dat er binnenkort een dagboek van jou verschijnt.:cool:

dat van die animaties vond ik inderdaad ook schitterend om te zien... maar 't is nog meer dan dat. 't is in mijn ogen de tamelijk unike combinatie van iemand die EN een geweldige visie heeft EN in staat is deze ook werkelijkheid te laten worden. Op het niveau waarop hij dit doet zie je dit maar zelden.

met mijn eigen bak is er nu langzaam meer voortgang. 't heeft nog best even geduurt voordat de eerste echte beslissing definitief is genomen, namelijk de locatie van de bak. direct daarvan afhankelijk is ook de afmeting van de bak, dus het was eigenlijk een 2 in 1 besluit. eigenlijk vanaf het begin leek het besluit naar een bepaalde richting te gaan... des te verwonderlijker ook dat het besluit uiteindelijk echt de andere kant op is gevallen. de maten van de bak worden dan ook anders dan reeds in mijn dagboek gepresenteerd. (zie onderschrift), ik zal het weer eens updaten. maar goed... nu is er geen weg meer terug. de themostaat zat in de weg en is inmiddels verplaatst, de bak en sump worden deze week besteld en komend weekend komt mijn pa helpen (hij is vroeger timmerman geweest (handig handig)) om de onderkast te bouwen.

ik zal eens kijken of ik een fototje van de plek in mijn dagboek kan gooien.

groete
Jelle
 
Hoi Anne'tje,

Los van het feit dat die Red Dragon best een goede keus is, kost die pomp je € 10 per maand aan stroomkosten (als ik met 20 cent per kwh reken).

Ik denk dat een rifbak van 130*70*50 zeker zo'n € 50,- per maand aan stroom kost. In de fish only uitvoering zal dit zo'n € 30 per maand kunnen zijn.

Led is allicht een optie en gebruikt relatief minder stroom, maar de aanschafkosten zijn nog bijzonder hoog.

Ach, het ging mij er natuurlijk om dat jezelf aangaf lage stroomkosten te willen hebben :)
En natuurlijk mag een hobby geld kosten!
Hey Andreiko,
Je hebt helemaal gelijk, ga je eenmaal los, heb je ineens niet meer zo'n verantwoorde bak meer, haha.:biggrin:
Maar je hebt me wakker geschud hoor, ik ga er nog eens goed over nadenken.:p:eek:


dat van die animaties vond ik inderdaad ook schitterend om te zien... maar 't is nog meer dan dat. 't is in mijn ogen de tamelijk unike combinatie van iemand die EN een geweldige visie heeft EN in staat is deze ook werkelijkheid te laten worden. Op het niveau waarop hij dit doet zie je dit maar zelden.

met mijn eigen bak is er nu langzaam meer voortgang. 't heeft nog best even geduurt voordat de eerste echte beslissing definitief is genomen, namelijk de locatie van de bak. direct daarvan afhankelijk is ook de afmeting van de bak, dus het was eigenlijk een 2 in 1 besluit. eigenlijk vanaf het begin leek het besluit naar een bepaalde richting te gaan... des te verwonderlijker ook dat het besluit uiteindelijk echt de andere kant op is gevallen. de maten van de bak worden dan ook anders dan reeds in mijn dagboek gepresenteerd. (zie onderschrift), ik zal het weer eens updaten. maar goed... nu is er geen weg meer terug. de themostaat zat in de weg en is inmiddels verplaatst, de bak en sump worden deze week besteld en komend weekend komt mijn pa helpen (hij is vroeger timmerman geweest (handig handig)) om de onderkast te bouwen.

ik zal eens kijken of ik een fototje van de plek in mijn dagboek kan gooien.

groete
Jelle
Tja, gezien zijn visie zou zo'n man eens een aqua-line op de markt moeten brengen! :biggrin:
 
hahaha,

ik weet hoe het voelt... ongeduldig zijn.

en erger nog: ik bouw zelf mijn kast... en kan dus alleen naar mezelf kijken als het me niet snel genoeg gaat!

maar goed, vandaag goede vorderingen gemaakt... ik zal eens even wat poosten.

Jelle
 
hahaha,

ik weet hoe het voelt... ongeduldig zijn.

en erger nog: ik bouw zelf mijn kast... en kan dus alleen naar mezelf kijken als het me niet snel genoeg gaat!

maar goed, vandaag goede vorderingen gemaakt... ik zal eens even wat poosten.

Jelle

Hey Jelle, tja, geduld is een schone zaak. Maar nog lastiger als je het zelf niet in de hand hebt.
Ben jij onderhand al voorbij de ducktape-fase?


Annetje op een bak van deze afmetingen moet je met twee 120W LED panelen uit de voeten kunnen. ( heb ook ongeveer deze maat).. Vooropgesteld dat je niet voor SPS gaat.

Mocht je het eens in de praktijk willen zien en je bent in de buurt van Breda, feel free to drop by..

Hoi Bertus, bedankt voor het aanbod.
Ik ben inderdaad erg gecharmeerd van LED, tegelijkertijd kies je dan meteen voor een open systeem. Wat overigens weer de mogelijkheid geeft om te koelen met ventilatoren. Maar ja, dan meer verdamping dus meer osmosewater aanvullen maar ook minder energie verbruik omdat je de koeler minder vaak gebruikt.
Enfin, de bak moet zo worden dat ik zowel voor T5 als voor LED kan kiezen denk ik.
Ben er nog niet uit.


al wat gehoord van Arie Annetje??? ben benieuwd hoe het ermee staat!!
Nou, ik barst ook bijna uit mijn vel van de nieuwsgierigheid mag ik wel zeggen. Ik heb hem van de week gemailed en hij was al een heel eind. Het valt kennelijk niet mee om al mijn wensen in 1 sump te proppen op zo'n manier dat het ook nog werkt.
Maar ja, hij moet de definitieve tekening nog maken dus ik zit voorlopig nog gekleefd aan mijn mailbox.
Leuk dat jouw eerste onderdeel binnenkort komt.action
 
In den Vlieghende Visch.
.........Een paar uitgangspunten:
- stil,
- laag stroomverbruik,
- betrouwbaar (geen overstroming),
- simpel,
- makkelijk te onderhouden (water wissel, bereikbaarheid techniek),
- refugium,
- (R)DSB.

Hoi Anne,

Ik kom je tweede dagboek nu pas tegen (shame on me, maar er komt ook elke dag zoveel tekst langs op dit forum).
Naast je aangename vertel stijl ben ik ook helmaal aan boord voor wat betreft je wensenlijstje dat nauw aansluit bij datgene waar ik voor wil gaan 'als ik later groot ben'.
Ik ga je volgen en van je leren. Succes met het keuzes maken!

groetje, Henk
 
Hoi Anne,

Ik kom je tweede dagboek nu pas tegen (shame on me, maar er komt ook elke dag zoveel tekst langs op dit forum).
Naast je aangename vertel stijl ben ik ook helmaal aan boord voor wat betreft je wensenlijstje dat nauw aansluit bij datgene waar ik voor wil gaan 'als ik later groot ben'.
Ik ga je volgen en van je leren. Succes met het keuzes maken!

groetje, Henk
Hey Henk,
Leuk dat je ook in dit dagboek hebt rondgeneusd.
En als ik jouw onderschrift zo lees dan zou ik dat zonder enig probleem ook onder den vlieghende visch kunnen plaatsen!:biggrin:

Heb jij nou al een bakkie en oriënteer je je op groter of ben je alleen nog maar aan het dromen.e
Ik las dat jij microbioloog bent, heb je al eens water oid gekweekt om te kijken welke stammen je aantrof?
Ik kan me je interesse buitengewoon goed voorstellen van uit dat gezichtspunt alleen al.

Ik hoor graag welke ideen je tot nu toe hebt ontwikkeld, twee weten meer dan een tenslotte.:cool:
 
Ideeen genoeg Anne, echter nog geen bak.
Ik dwing mezelf me te beperken tot dromen en plannen aangezien ik, als zovele, eigenaar ben van twee woningen :-(. Hopelijk wordt het oude huis ooit verkocht, dan heb ik budget om iets moois te gaan ontwikkelen.

Ik had er nog niet over nagedacht om het zeewater te kweken om te kijken wat daar zoal in 'woont'. Leuk idee, echter niet zo eenvoudig om uit te voeren aangezien iedere bacterie specifieke groei (kweek) behoeftes heeft. In een eerder leven bij de keuringsdienst van waren had ik toegang tot een skala aan kweek media. Ben langzaam aan andere dingen gaan doen, maar de basis is daar. Ik zal er eens over nadenken en ben altijd bereid mee te denken. Voorlopig ben ik afhankelijk van het meegenieten met andermans aquarium wel en wee.

Waarom zou je willen weten welke bacterie stammen je in zeewater aantreft?

Gr, Henk
 
Ideeen genoeg Anne, echter nog geen bak.
Ik dwing mezelf me te beperken tot dromen en plannen aangezien ik, als zovele, eigenaar ben van twee woningen :-(. Hopelijk wordt het oude huis ooit verkocht, dan heb ik budget om iets moois te gaan ontwikkelen.

Ik had er nog niet over nagedacht om het zeewater te kweken om te kijken wat daar zoal in 'woont'. Leuk idee, echter niet zo eenvoudig om uit te voeren aangezien iedere bacterie specifieke groei (kweek) behoeftes heeft. In een eerder leven bij de keuringsdienst van waren had ik toegang tot een skala aan kweek media. Ben langzaam aan andere dingen gaan doen, maar de basis is daar. Ik zal er eens over nadenken en ben altijd bereid mee te denken. Voorlopig ben ik afhankelijk van het meegenieten met andermans aquarium wel en wee.

Waarom zou je willen weten welke bacterie stammen je in zeewater aantreft?

Gr, Henk
Hey Henk,
Joh, dat is vervelend dat je huis nog niet verkocht is. :(
Ik snap goed dat je keuzes moet maken en het nu nog even moet doen met lezen, kijken, bedenken en dromen.

Mijn vraag over de verschillende bacterie stammen bedacht ik toen ik me als het ware in jou verplaatste. Als ik natuurlijk zeewater, een nieuw stukje levend steen, een ampul biodigest zou toevoegen dan zou ik als bacterioloog denk ik willen weten of het nu werkelijk zo is dat we andere bacterie stammen toevoegen, en welke dan.
Er wordt zo veel geroepen waarbij ik me dan afvraag waarop een dergelijke uitspraak gebaseerd is. Dan wordt ik vanzelf nieuwsgierig naar de feiten.;)


Science?? Beter begrijpen waar we mee bezig zijn wellicht??

En inderdaad Betrus, steeds beter willen begrijpen waar we mee bezig zijn.

Met al onze bakken die over de hele wereld staan, de geweldige mogelijkheden die we hebben om met elkaar te communiceren zijn we als we er goed mee omgaan één groot zeewater laboratorium waarover we gedachten, ideeën, theorieën enz kunnen uitwisselen om zo onze gezamenlijke kennis naar een hoger plan te tillen.

Het wwmtw (world wide marine tank web), haha.


Lol, dat snap ik. Mogelijk dat er een meer specifieke aanleiding voor de vraag was.

Anne; zit hier iets voor je tussen?:
http://www.lamotte.com/pages/micro/bart.html
Ha, dank je wel voor deze aardige link. Wat er toch niet allemaal te krijgen is.;)
 
De voorlopige prijsopgave heb ik al van Aquacompleet, echter het ontwerp nog niet. Het leek Arie het handigst als ik langskwam zodat we er verder over konden praten, maar helaas moest ik met onze teckel naar de dierenarts. Hij bleek een hernia te hebben, dus ik vond dat ik thuis bij hem moest blijven om voor de "patiënt" te kunnen zorgen.

Het voordeel van dit nadeel is dat ik zelf eens driftig aan het ontwerpen ben gegaan. Toch maar weer met potlood en liniaal, google sketchup heb ik al gedownload, maar eer ik daar mee kan toveren.:eek::p

Een heel gedoe om te bedenken hoe groot de verschillende vakken moeten zijn om je zelf niet klem te zetten mocht je bv een andere afschuimer willen. Ik ben nu uitgegaan van een ATB nanocone, alleen vind ik verschillende maten voor zijn 'footprint': 19 x 30 cm en 21 x 37 cm. Kan het invoervak altijd kleiner maken denk ik.
En waar komen in hemelsnaam een eventuele kalkreactor enz enz nog te staan????

Bijgaand ontwerp A, B en C.

Voordelen A: veel refugium kijkplezier. Apparaten goed bereikbaar.
Nadelen A: meer luchtbelletjes in de opvoer van de afschuimer.

Voordelen B: veel refugium kijkplezier, verlichting refugium eenvoudiger, het donker houden van RDSB en cryptic zone is eenvoudiger
Nadelen B: achterste vakken zijn moeilijker te bereiken.

Voordelen C: water gaat eerst langs de afschuimer en het refugium zodat er niet al te veel troep in het RDSB terecht komt, relatief 'klassiek' 4 vaks-sump, alles redelijk goed bereikbaar.
Nadelen C: wat minder kijkplezier, je kan minder gebruik maken van natuurlijk licht voor het refugium dat dag en nacht zal branden.

Mijn verzoek is dat jullie kritisch meekijken, ben op dit gebied weer an absolute beginner!

 

Bijlagen

  • IMG_3537.jpg
    IMG_3537.jpg
    3,4 MB · Weergaven: 32
  • IMG_3544.jpg
    IMG_3544.jpg
    3,2 MB · Weergaven: 20
  • IMG_3542.jpg
    IMG_3542.jpg
    3,3 MB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Gisteren uitgebreid samen met Arie (Aquacompleet) gebrainstormd over mijn nieuwe bak.
In grote lijnen tekenen zich de contouren al af, alleen de indeling van de sump is nog een grote uitdaging.
Een leuk proces om zo samen telkens iets dichter bij een goed werkend geheel te komen. Enerzijds kan ik niet wachten tot de nieuwe bak er is, anderzijds geniet ik nu al.

Mijn fantasie is ongebreideld, Arie geeft dan weer fijntjes aan dat als ik het zus of zo doe de sump zal overstromen, om maar eens een kleinigheid te noemen.:)
En dan sta ik weer met beide voeten op de grond!;)

Zo eens een kleurenwaaiertje halen om de juiste kleur voor de achterwand en voor de schuifdeurtjes te zoeken.:cool:
 
Heej Annetje!

Ik zie weer dat je aan een grote uitdaging bezig bent.
Gaaf hoor!

Heeeeeeeeeel veel succes!
Dat we maar weer veel van je mogen leren
Xx
 
Anne,

Ik zat nog eens naar je 3 sump opties te kijken. Heb je inmiddels al een keus gemaakt?

De verschillende designs bekijkend, mis ik een duidelijk voor/nadeel in je lijstje. nl; Optie 1 is de enige waarbij je de aanvoer splitst en dus controle hebt over de hoeveelheid water die door je Refugium. r-DSB stroomt. Bij de andere twee designs gaat de volledige hoeveelheid water die je sump passeert door Refugium en r-DSB. Ik zou er voor kiezen om de mogelijkeid te hebben om de water flow door die beide biologische filters te kunnen fine-tunen.

gr, Henk
 
Heej Annetje!

Ik zie weer dat je aan een grote uitdaging bezig bent.
Gaaf hoor!

Heeeeeeeeeel veel succes!
Dat we maar weer veel van je mogen leren
Xx

Heeeij Celeste,
Is wel hartstikke leuk zo'n nieuw project.
En hard nodig ook want Maxje barst zo langzamerhand uit zijn voegen.
Over leren gesproken; als ik zo nadenk over hoe ik mijn nieuwe bak zal gaan opstarten dan besef ik dat ik door en met Max al zoveel ervaring heb op gedaan.
Niet dat ik alles al in de vingers heb, maar je weet toch veel beter hoe je bepaalde zaken kan beïnvloeden.


Anne,

Ik zat nog eens naar je 3 sump opties te kijken. Heb je inmiddels al een keus gemaakt?

De verschillende designs bekijkend, mis ik een duidelijk voor/nadeel in je lijstje. nl; Optie 1 is de enige waarbij je de aanvoer splitst en dus controle hebt over de hoeveelheid water die door je Refugium. r-DSB stroomt. Bij de andere twee designs gaat de volledige hoeveelheid water die je sump passeert door Refugium en r-DSB. Ik zou er voor kiezen om de mogelijkeid te hebben om de water flow door die beide biologische filters te kunnen fine-tunen.

gr, Henk
Hoi Henk,
Ik ben met Arie van Aquacompleet in gesprek over de sump. Hij is er nog over aan het nadenken. Zelf neig ik vooralsnog naar ontwerp C.
Het idee is dat de flow naar refugium en RBSB te reguleren is, dat had ik niet meegnomen op papier maar wel in het koppie.
Leuk trouwens dat je meedenkt. Zodra we uit het definitieve design zijn plaats ik hem.
 
Bovenaan