Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

In den Vlieghende Visch

Heb je ook iets van een noodstroom voorziening voor het geval dat er geen stroom meer uit de muur komt?

Er komt een Vortech op die een accu heeft die 72 uur stroom levert (die zit nu op Max).
Verder moet er nog een elektriciën in huis komen die de stopcontacten moet aarden.
Ik ga hem vragen de twee stopcontacten die de Visch gaan bedienen ieder op een andere groep aan te sluiten.
De opvoerpompen en verwarmingselementen worden dan over beide groepen verdeeld, dus klapt de een eruit dan draait de bak als het goed is toch door.

Je ziet het, ik ben wellicht net zo lang bezig als jij met je voorbereiding, alleen ligt bij mij het steen al in de bak, haha. :rolleyes:
 
Alweer geluk Anne,mooi om te zien wat er op termijn allemaal uit het steen tevoorschijn komt
:)QUOTE=annetje;806314]En weer iets prachtigs ontwikkelt zich op het steen, helemaal gratis en voor niets!enaccordBekijk bijlage 251814[/QUOTE]
 
We hebben nieuwe plannen gesmeed voor de sump waarover later meer.

Voor wat betreft de RDSB en Refugium is het misschien leuk om dit draadje te volgen. Ik heb een balletje opgegooit over de inrichting van een gezond RDSB in combinatie (of naast?) een refugium. Ik ben benieuwd wat daar uit komt nadat de experts zich erover hebben gebogen. Ook is het artikel dat daarover verscheen op een ander forum erg informatief.

Hoe is het met het sump design, is er al witte rook:confused:

Henk
 
jawsee;Alweer geluk Anne,mooi om te zien wat er op termijn allemaal uit het steen tevoorschijn komt
:)

Hey Luc, interessant is dat om die ontwikkeling van het steen te zien.
Af en toe denk je dat er helemaal niets nieuws meer tevoorschijn komt en ineens is er dan weer iets.....
enaccord

Voor wat betreft de RDSB en Refugium is het misschien leuk om dit draadje te volgen. Ik heb een balletje opgegooit over de inrichting van een gezond RDSB in combinatie (of naast?) een refugium. Ik ben benieuwd wat daar uit komt nadat de experts zich erover hebben gebogen. Ook is het artikel dat daarover verscheen op een ander forum erg informatief.

Hoe is het met het sump design, is er al witte rook:confused:

Henk

Ha Henk, leuk, dat door jou begonnen draadje, ik ga het volgen.
Enne... net even buiten gekeken, nog geen rook!
;)

Anne wanneer ga je beginnen aquascapen?:)

Grtz, Sander

Ha Sander,

De stenen liggen nog braaf verspreid over de bodem, zodat ik ze zo goed kan voorzien van stroming en (dag)licht.
Ik denk dat ik ergens in december ga scapen.
Ik heb de naïve gedachte dat ik de scape zo neerleg, want ik heb hem al helemaal in mijn hoofd.
Of het er ook zo mooi uit komt te zien als ik in me zo voorstel is de vraag, haha:rolleyes:
 
Hi Anne,

Knap hoor dat je tot december blijft wachten alvorens je gaat scapen! enaccord Wat een geduld!
Ik volg je op de voet!
 
Hi Anne,

Knap hoor dat je tot december blijft wachten alvorens je gaat scapen! enaccord Wat een geduld!
Ik volg je op de voet!

Ach, het is niet zo moeilijk als je al een bak hebt staan!:biggrin:

Bovendien ben ik heel erg gemotiveerd, ik hoef maar naar mijn mandarijnpitvisje te kijken en ik weet waarom ik geduld kan opbrengen.

Ik vergelijk het maar met een grasveld, als je het gras net hebt ingezaaid en er een tere waas van het jonge gras zichtbaar is, dan laat je toch ook niet meteen de koeien los????

Nee, dan wacht je toch ook tot er een stevig weiland is ontstaan!

Zo zie ik het maar.:p


 
Heey Anne, maar nu je er nog geen vissen en koralen in hebt zitten kun je toch alvast goed aan je scape werken zonder dat je dieren stress ondervinden?:)
Je aquarium went nu aan deze situatie en anders krijgt je aquarium in December straks misschien alles in 1x te verduren

Grtz, Sander
 
Ik snap ook niet zo goed waarom je zo lang met scapen wacht. Ik zou dit juist nu doen en dan kun je daarna zo lang wachten als je zelf wil. Als je dat straks nog moet gaan doen dan zal je daarna weer een terugslag krijgen.

Grt. Mark.
 
Heey Anne, maar nu je er nog geen vissen en koralen in hebt zitten kun je toch alvast goed aan je scape werken zonder dat je dieren stress ondervinden?:)
Je aquarium went nu aan deze situatie en anders krijgt je aquarium in December straks misschien alles in 1x te verduren

Grtz, Sander

Ik snap ook niet zo goed waarom je zo lang met scapen wacht. Ik zou dit juist nu doen en dan kun je daarna zo lang wachten als je zelf wil. Als je dat straks nog moet gaan doen dan zal je daarna weer een terugslag krijgen.

Grt. Mark.

Hey mannen, bedankt voor jullie input.;)
Op deze manier had ik er nog niet over nagedacht.:rolleyes:

Mijn idee is dat als alle stenen los over de bodem verspreid liggen, ze optimale stroming en licht krijgen zodat het leven zich goed kan ontwikkelen. Ik voer ze elke week een mespuntje reefpearls, twee wekelijkse waterwissel, ik blaas de stenen dan goed schoon en hevel het vuil af. Als het goed is komt het mandarijn pitvisje (nu in Max) op deze wijze in een luilekkerland terecht. Verder hou ik de waterparameters op peil (KH, Ca, Mg, fosf) en corrigeer daar waar nodig.

Zou het bouwen van een rif nu werkelijk zo'n impact hebben?
 
Als je een mooie scape hebt gemaakt kun je hierna alles lekker laten groeien en bloeien. Ook hoef je straks niet meer in je aquarium om alles stenen te verplaatsen etc.
Persoonlijk denk ik dat je alles opnieuw zou verstoren als je weer alles zou gaan verbouwen in December:)
Maar er zijn natuurlijk heel erg veel manieren om in Rome te komen.

Grtz, Sander
 
Ik zou het ook op korte termijn opbouwen Anne,je gaat nu op de belichte zijde groei krijgen van allerlei organismen die licht nodig hebben en omgekeer ga je wat sponzen groei krijgen op de minder belichte kanten.

Als je dan de stenen verplaats of omdraait binnen enkele maanden verstoor je ergens dit proces weer maar blijf je geduld bewonderen:)
 
ook ik denk dat je meer verstoord als alles al een tijdje ligt eigenlijk. Nu zit je nog in de opstart en rommelt het qua waardes nog, dan is het gerommel met stenen niet zo erg lijkt me. Straks ben je in feite al door je opstart heen. Daarnaast liggen stenen nu plat op de grond waardoor je onderdoor juist geen doorstroming hebt lijkt me, terwijl als je gaat bouwen er ook onderdoor stroming gaat...mijn idee erover hoor :rolleyes:
 
Ha Sander, Luc en Miranda,

Hartelijk dank voor het meedenken, jullie zetten me zeker aan het denken.
Lollig om je te realiseren dat het eigenlijk een soort luxeprobleem is, zo veel ervaring is er nu ook weer niet met de vraag; 'when to scape?'

Een van de redenen dat ik nu nog niet opbouw is dat ik op dit moment nog geen additionele stroming heb, anders dan wat uit mijn opvoerpomp komt. Mijn Vortech draait nog in Max, mijn tweede opvoerpomp komt als de nieuwe sump gebouwd en geplaatst is.

Ten tweede heb ik nog geen ander licht dan zon- en daglicht. De verlichting moet nog komen.:rolleyes:

Ik heb de stenen nu zo neergelegd dat de vlakken die naar mijn idee in zee in het licht lagen dat nu ook doen.
De stroming over de stenen zoals deze nu is is redelijk aan de wapperende wieren te zien.

Maar met jullie wijze raad in gedachten zal ik eerder dan december gaan opbouwen.

Ben stiekem ook een beetje bang dat ik dan toch helemaal los zal gaan :eek:

 
Zonder jullie aanmoedigingen was het er vast nog niet van gekomen, vandaag maar eens de handen uit de mouwen gestoken.
Wat een verschil met een paar jaar geleden toen ik mijn eerste scape in Maxje legde.

Nu heb ik veel beter voor ogen hoe het er uit zou kunnen zien met koralen.
Kan ik rekening houden met groei, kortom, ik heb het volgroeide plaatje al enigszins in gedachten.

De scape had ik al in mijn hoofd,
de kunst is dan natuurlijk om die gedroomde opbouw te leggen met de stenen die min of meer per toeval in die dozen levend steen zaten.

En op de een of andere manier lukte dat wonderwel.
Ben niet zo snel tevreden, maar ik vind mijn scape toch mooi!

Van een beeldend kunstenaar heb ik geleerd dat een schilderij pas echt klopt als het ook mooi blijft als je het van links of rechts, of ondersteboven bekijkt.
Is dat niet het geval dan is er geen balans.
Ik heb dit vele malen gecheckt, en heus het is waar.

In de Visch zijn de zijaanzichten net zo belangrijk als het vooraanzicht.
Ik heb tenslotte niet voor niets 70 cm breed genomen.
En wat een dieptewerking, met name als je door de rechter zijruit kijkt.

Op foto 1 kijk je door de rechter zijruit. De linker "toren" is een eiland (heet nu al: Australië).
Foto 2 en 3: weer het rechter gedeelte gezien door de voorruit en van boven af.
foto 4: het geheel schuin van rechts voor genomen.




 

Bijlagen

  • IMG_6543.jpg
    IMG_6543.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 21
  • IMG_6544.jpg
    IMG_6544.jpg
    103,6 KB · Weergaven: 18
  • IMG_6546.jpg
    IMG_6546.jpg
    123,8 KB · Weergaven: 19
  • IMG_6553.jpg
    IMG_6553.jpg
    90,5 KB · Weergaven: 24
Foto 1: linker gedeelte van de opbouw van boven gezien.
Foto 2: linker gedeelte van de opbouw van voren gezien.
Foto 3: linker gedeelte van de opbouw door de linker zijruit gezien.
Foto 4: linker gedeelte van de opbouw van boven gezien.
Foto 5: rif gezien door de linker zijruit.

Graag jullie input!
 

Bijlagen

  • IMG_6554.jpg
    IMG_6554.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 16
  • IMG_6551.jpg
    IMG_6551.jpg
    61,8 KB · Weergaven: 16
  • IMG_6548.jpg
    IMG_6548.jpg
    117,6 KB · Weergaven: 16
  • IMG_6549.jpg
    IMG_6549.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 16
  • IMG_6550.jpg
    IMG_6550.jpg
    108,7 KB · Weergaven: 16
#nice Anne

Heb je ook een foto van het geheel recht van voren? Dan kunnen we onszelf (of de telefoon;-)) op de kop houden om die 'balans' te bekijken.

Ik neem aan dat je zand gaat toevoegen? Het lijkt er niet op dat je, je scape op een verhoging ('egg crate') hebt liggen. Misschien het overwegen waard!? Je scape gaat er anders uitzien als je m onderaan 'recht afknipt' door het toevoegen van zand.
Hoeveel steen ligt er in? Optisch gezien vind ik relatief weinig steen mooi; heb je genoeg opp voor bacterieen en genoeg pllek voor plaatsen sps lps ?

Greetz Henk
 
Bovenaan