PDA

Bekijk Volledige Versie : Opstarten met minder levend steen

Babbes
21-07-10, 12:45
Ik las onlangs op de site van Reefsecrets (http://reefsecrets.org/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=400:opstarten-met-minder-levend-steen&catid=64:deopstart&Itemid=156)een interessant artikel geschreven door Bas Arentz over het opstarten van je aquarium met minder levendsteen, dus bij deze post hier een link van 't betreffende artikel. M'n eigen bak ga ik ook op deze manier opstarten en is te volgen via m'n dagboek.

onno
21-07-10, 13:25
Mijn plan is om het ook op deze manier te gaan doen. Dan echter met doodsteen en steen uit een andere goed draaiende bak. Na veel lezen heb ik voor mijzelf de conclusie getrokken dat vers levendsteen niet de meest ideale oplossing is voor het opstarten. Veel leven op de stenen is of gaat dood met het gevolg de nitraat, nitriet ed. pieken.
Uiteindelijk blijft er het leven over dat kan overleven in ons aquarium, en is het weer "oud" levendsteen.
Bij gebruik van levendsteen heb je natuurlijk het voordeel dat er veel gewenst leven mee komt in de vorm van kokerwormen, slakjes en wat er allemaal nog meer meekomt. Nadeel is zoals in het artikel aangegeven de kans op plaagdieren. Ik ga om toch wat gewenst leven te krijgen vers levendsteen in kleine hoeveelheden geleidelijk aanbrengen. Deze gaan wel eerst een tijd de sump in ( met licht erop)om eventuele plaagdieren te kunnen weghalen en het afval zo snel mogelijk af te schuimen.
Het is wel grappig dat mijn gedachtegang bevestigd wordt door iemand die er veeeel meer van afweet dan ik.

Mijn ervaringen zal ik laten weten via het forum.
Eigenwijs is ook wijs.

bargossa
21-07-10, 13:41
Zit op dit moment in de opstart zonder ook maar een gram levendsteen. Heb een rif gebouwd met uitsluitend vulsteen en pur, 80l water uit het lageredieren bak van Hennie en de rest zelf aangemaakt. Pieken zul je blijven houden maar tot nog toe niet zo exteem. Bruinealg fase is bij ons bijna voorbij. Zodra alle waterwaardes kloppen ga ik beginnen met het inbrengen van koraal die het nodige aan bacterien doormiddel van het levendsteen waar ze aan vastzitten ook meebrengen. Ook voeg ik zelf bacterien toe. Lees m'n dagboek maar.

Marten van der velde
21-07-10, 15:30
Ook ik ben opgestart met vulsteen, welke ik ook nog eerst een paar maal goed heb afgespoten met de hogedrukspuit. Bakmet startup en vulsteenvoorzien en laten draaien. Daarna iets aan levendsteen in de bak gedaan. Nu ook plaagdieren als glasroos borstelworm, waar ik de stenen heb gekocht particulier, zij dat de stenen geen plaagdieren had Pfff gel*l wel dus. Zorg dat de levend steen die je in de bak doet goed schoon zijn en bij jou een tijdje( zoals eerder gezegd) is in de sump heeft gelegen en zeker niet op de kant waar de uitloop van de opvoer pomp zit, ook een stukje borstel worm die leeft is zo weer de bak in ik was het zo wel kwijt in de hoofdbak. De volgende bak die binnen kort binnen komt gaat ook weer met vulsteen als er dan al al levend steen in komt is het echt schoon een heeft dan ook een tijd in een andere bak gedraaid.

aad
21-07-10, 16:16
Het enige nadeel is dat je fosfaat heel erg lang toren hoog blijft,met alleen vulsteen.

Marten van der velde
21-07-10, 16:31
Het enige nadeel is dat je fosfaat heel erg lang toren hoog blijft,met alleen vulsteen.

Waarom dat dan. Ik heb daar niet veel van gemerkt, of is dat doordat ik er weer wat levendsteen bij geplaatst heb.

onno
21-07-10, 16:31

En dat komt door ??

bargossa
21-07-10, 16:41
Zou kunnen kloppen, bij mij was het fosfaat ook toren hoog. Waar dit vandaan kwam is mij een raadsel, heb m'n vulsteen namelijk behandelt zoals Marten al vertelde, helemaal ingepakt in een regenpak en afspuiten maar met de hogedruk. Maar naar een weekje ofzo draaien met fosfaatkiller staat het weer op nul.

Wat ik vergeten te melden heb, en volgens mij ook niet in mn dagboek staat is dat ik ook zeolith gebruik. Dit heb ik in een plastic emmertje waar een pompje middels een slangetje water in spuit, dit alles staat in de sump, onder water natuurlijk:p. Omdat het zeolith nog niet echt werkt (duurt ff) heb ik dus een fosfaatkiller gebruikt.

Marten van der velde
21-07-10, 16:45
Zou kunnen kloppen, bij mij was het fosfaat ook toren hoog. Waar dit vandaan kwam is mij een raadsel, heb m'n vulsteen namelijk behandelt zoals Marten al vertelde, helemaal ingepakt in een regenpak en afspuiten maar met de hogedruk. Maar naar een weekje ofzo draaien met fosfaatkiller staat het weer op nul.

Wat ik vergeten te melden heb, en volgens mij ook niet in mn dagboek staat is dat ik ook zeolith gebruik. Dit heb ik in een plastic emmertje waar een pompje middels een slangetje water in spuit, dit alles staat in de sump, onder water natuurlijk:p. Omdat het zeolith nog niet echt werkt (duurt ff) heb ik dus een fosfaatkiller gebruikt.

Hť pompje emmertje, heb ik eerder gehoord gezien waar was dit ook al weer :p de pijp :o Ik wil dit straks ook gaan doen alles toevoegen in een emmertje.

bargossa
21-07-10, 16:53
Tja ach, alles wat met mn bakje gebeurd komt van hem:p

aad
21-07-10, 16:56
Ik ben geen chemicus,maar wat ik bij ondervinding in het verleden en bij mede aqarianen heb geconstateerd dat vulsteen bijna altijd fosfaat afgeeft,over een zeer lange periode.

De beste remedie is voor je leven in aanbrengt een tweetal weken dagelijks staalwol in een panty doen
en mee laten draaien(dit heeft de zelfde werking als Rowaphos)

Marten van der velde
21-07-10, 22:39
Ik ben geen chemicus,maar wat ik bij ondervinding in het verleden en bij mede aqarianen heb geconstateerd dat vulsteen bijna altijd fosfaat afgeeft,over een zeer lange periode.

De beste remedie is voor je leven in aanbrengt een tweetal weken dagelijks staalwol in een panty doen
en mee laten draaien(dit heeft de zelfde werking als Rowaphos)

Staalwol heb ik wel gebruikt twee keer 24 uur, ingewikkeld in filter watten welke voor die tijd uitgespoeld waren. Staalwol onder de uitstroom gelegd dit met tussen poses van 3 Š 4 week

scaramouche
26-07-10, 23:16
In theorie : Je vulsteen, dood steen goed uitlogen in zoetwater. 2 tot 3 maanden. Als het kan een ionenwisselaar erop. Nadien behandelen met anti-fos-middel voor zoetwater.

En dan zijn we 3 tot 4 maanden verder en kan je beginnen scapen.

LS toevoegen via de sump en niet in het aquarium (plaagdieren). Indienhnet kan, de steen nog eens laten maturen (zie website Robertus) + enkel het blauwe licht aan tijdens het maturen. Nadien bij opstart het wite licht langzaam opbouwen. Ls in de sump + diverse bacs uit flesjes gaan toevoegen.

Moet lukken denk ik.

Grtz Marc

bargossa
27-07-10, 00:30
In theorie : Je vulsteen, dood steen goed uitlogen in zoetwater. 2 tot 3 maanden. Als het kan een ionenwisselaar erop. Nadien behandelen met anti-fos-middel voor zoetwater.

En dan zijn we 3 tot 4 maanden verder en kan je beginnen scapen.

LS toevoegen via de sump en niet in het aquarium (plaagdieren). Indienhnet kan, de steen nog eens laten maturen (zie website Robertus) + enkel het blauwe licht aan tijdens het maturen. Nadien bij opstart het wite licht langzaam opbouwen. Ls in de sump + diverse bacs uit flesjes gaan toevoegen.

Moet lukken denk ik.

Grtz Marc

In theorie zeg je? Laten we hopen dat de praktijk iets "buigzamer" is, anders kan ik de hele zooi eruit breken:p

frank2902
27-07-10, 09:58
Ik ben net nieuw in de zeeaquarium wereld, maar lees wel veel hierover ;-). En maak daar mijn kennis van.

Opstarten met minder levend steen gaat idd. Ik ben daar zelf ook mee begonnen en het gaat prima!! Ik heb net als jou ook artikelen op het internet gelezen hierover, en vond dat ook een goeie weg om te beginnen. Tis zowieso een stuk goedkoper als een bult van dat levend steen aan te schaffen ca. 11 euro de kg, terwijl doodsteen ca. 2 euro de kg kost (gebruikt). Daarbij heeft doodsteen ook wel weer zijn voordelen zoals al eerder beschreven.

Ik ben iig opgestart met wat fosfaat killer, wat geent water, en wat gebruikt levend steen. Mijn bak draait vooralsnog prima :biggrin:!!

Succes!!

Brinky
17-08-10, 21:13
Hallo Allen,

Ik ben ook van plan een bak te gaan starten met hoofdzakelijk rif keramiek van super kwaliteit.
Doe daarnaast wel wat vers levend steen in de bak voor alles te enten etc.

Denk dat ik altijd wel wat levend steen ga houden en dat soms ververs, denk dat het een kwestie is van uittesten hoe dat de bak zich gaat gedragen op deze manier. heb veel over gelezen denk dat het wel gaat werken, volgens de maker van het rif keramiek moet het zelfs zonder levend steen kunnen maar zal alles veel langer duren met opstarten etc. dus met levend steen enten is wel an te raden.

Zondag ga ik keramiek bekijken en me wat bakken bekijken met uitsluitend rif keramiek.
Ben erg benieuwd!

Ga nu weer wat dagboeken lezen....

oezie
18-08-10, 17:00
Ik weet nu ineens waar mijn fosfaat vandaan komt. :o Ik ben opgestart met oud levend steen, en een doos vers levend steen. Alles prima in orde. Later ben ik met dood koraal wat mooie bruggen gaan scapen. Die zitten er inmiddels ook al denk ik een maand of 6 in. Nu pas begint er op de bruggen bruine alg te komen. Niet echt veel of zo, maar ik had geen idee waar het vandaan kwam. Nu heb ik van de week clearwater In mijn potfilter gedaan, tegen fosfaten en sillicaten, dus het probleem zal zich vanzelf wel op gaan lossen.

Verder wil ik binnenkort nog een piep klein nanotje op gaan starten. De manier waarop weet ik al.
Ik heb 1 Lichtgewicht levende steen gehaald, die nu meedraaid in mijn grote bak. Die gaat dan over als de nano er eenmaal is. verder schep ik ook zand uit de grote bak over, en misschien nog een deel water uit de bak. Als het goed is, is de boel dan al redelijk ingedraaid.

Jimmy54
18-08-10, 19:54
Wat is nu het wezenlijke verschil tussen het opstarten met levend steen en het opstarten met levend zand?
Wat ga ik missen als ik alleen met levend zand ga opstarten?

Johny Walker
19-08-10, 08:23
Zelfde vraag van mij:)

Grtz
Stephen

Wat is nu het wezenlijke verschil tussen het opstarten met levend steen en het opstarten met levend zand?

Patrick_NL
19-08-10, 09:47

Levend zand is lang niet zo levend als de naam zou doen vermoeden. Hooguit wat bacteriŽn..
Levend steen bevat ook slakjes, wormpjes, pods, etc... (ja, ook kans op plaagdieren...)

Zelf ben ik opgestart met een pilaar van Riff-Deko en een paar ampullen bacteriŽn.
De opstart gaat goed, mits je blijft verversen tot de cultuur groot genoeg is om het zelf aan te kunnen.
Toch heb ik later kleine stukjes vers levend steen (tijdelijk) bijgeplaatst, juist om de pods, wormpjes e.d. te krijgen.
Je merkt op den duur wel dat je die micro-fauna mist. (vuilophoping, nitraatverhoging, vervuiling van het zand)

Jimmy54
19-08-10, 14:03
Aha, daar zit wat in, thanks.

Ik wil zelf ook zo min mogelijk nieuw levendsteen in het aquarium plaatsen, ik ben behoorlijk apatisch voor alles wat ik liever niet wil tegenkomen.

Maar het nieuwe levend steen in de sump plaatsen, of in een soort van aangesloten refugium ernaast, zou dat kunnen bijdragen tot wat meer bio-diversiteit in het aquarium?

Patrick_NL
19-08-10, 14:28
Dat is ook wat ik doe, in de sump. De bacteriŽn gaan wel via de pomp naar het aquarium. Als het steen geen algen meer bevat en ik heb gezien dat er geen ongewilde gasten (meer) op en in zitten, gaat het stuk voor een paar weken in het aquarium, met het idee dat wormpjes, pods e.d. zich dan makkelijker kunnen vestigen in het aquarium.

Daarna terug naar de sump waar de sponzen en bacteriŽn hun werk doen.

Frode
20-08-10, 23:34
Ik ga binnenkort opnieuw starten. Mijn eerste zeebak heeft dan 6 jaar gedraaid. Ik ga al wat langer mee op dit forum. Wat ik - met alle respect - niet snap, is dat hier een aantal schijnbaar weinig ervaren aquarianen met zeewater in dit geavanceerde deel van het forum elkaar gaat steunen in een experimentele manieren van opstarten.

Waarom? Heb je de kennis en informatie om het anders te doen. Prima. Ik kan een eind meegaan in het artikel van Bas Arentz. Maar is vooral (alleen?) geld de overweging om minder levend steen te gebruiken...tja, vraag je dan eerlijk af wat je aan het doen bent! Waarom zou je afwijken van een bewezen concept (zie beginnershandleiding) als je zelf weinig ervaring hebt?

Houdt er als beginner a.u.b. rekening mee dat er veel meer argumenten zijn voor een bepaalde aanpak dan je in vaak in ťťn topic of artikel leest! Dus lees veel voor je conclusies trekt!

Ik ben zelf bioloog en al ruim 30 jaar aquariaan. En toch heb ik hier eerst ruim 2 jaar op het forum gelezen voor dat ik 6 jaar geleden ik mijn eerst zeeaquarium op zeg maar 'de traditionele manier' ben gestart. Daarna heb ik genoeg geexperimeteerd ...en straks start ik zeker weer heel conservatief, met vooral levend steen. Liefst heb ik wel dat het bij de handelaar al een tijdje in een bak ligt en dat ik stuk voor stuk zelf kan uitkiezen (dus geen doos met verse import voor mij).

En pas enorm op met fosfaatverwijderaars op ijzer en/of aluminiumbasis (Rowaphos, staalwol) foutief gebruik (overdosering, restanten in aquarium, te lang laten liggen in filter....) kan je jaren ellende met algen bezorgen (ijzer-bemesting!!!).

En eh, plaagdieren op levend steen??? Plaagdieren (organismen) bestaan niet. Alleen organismen die wij misschien liever niet zien in ons aquarium...:p

Patrick_NL
21-08-10, 11:13
Frode, met alle respect, want we zien elkaar al lange tijd op dit forum, maar plaagdieren is in deze hobby wel degelijk een bestaand iets.
Als bioloog moet je toch weten wat ermee bedoeld word? Zoals ook de eikenprocessie-rups een plaagdier wordt genoemd, zo zijn ganzevoetjes e.d. ook plaagdieren.

Verder ben ik het wel met je eens dat er de laatste tijd veel in dit sub-forum word gereageerd door mensen die nog hun eerste bak moeten opstarten of net in de opstart begonnen zijn..

Frode
21-08-10, 15:13
Hoi Patrick,

Tuurlijk kunnen we organismen als een plaag ervaren, vandaar mijn :p En in elk ander dele van het forum zal ik ze ook gewoon plaagdieren noemen...maar feitelijk zijn het gewoon organismen die zich in het biotoop wat wij creŽeren heel goed kunnen handhaven.

En met levend steen komen juist heel veel nuttige organismen mee, en die paar die lastig kunnen zijn, daar hebben we voldoende mogelijkheden voor een biologische oplossing.
Het gaat allemaal om evenwicht opbouwen.

Dat is niet altijd makkelijk, ik 'vecht' nu al een jaar met rode pluisalg. Mogelijk doordat ik een fout heb gemaakt met rowaphos en actieve kool. Beide zijn 'opgeladen' in de bak tericht gekomen.
En/of doordat ik relatief te veel vis heb gehouden gedurende een te lange tijd.

Een plaag roep je denk ik meestal over jezelf af door niet op tijd in te grijpen of meer te doen dan kan.
Ik vind het niet 'eerlijk' om het plaagdieren te noemen, dan lijkt het of zij de 'schuld' hebben, terwijl wij de het systeem opbouwen ;)

bargossa
21-08-10, 15:42
Ik ga binnenkort opnieuw starten. Mijn eerste zeebak heeft dan 6 jaar gedraaid. Ik ga al wat langer mee op dit forum. Wat ik - met alle respect - niet snap, is dat hier een aantal schijnbaar weinig ervaren aquarianen met zeewater in dit geavanceerde deel van het forum elkaar gaat steunen in een experimentele manieren van opstarten.

Waarom? Heb je de kennis en informatie om het anders te doen. Prima. Ik kan een eind meegaan in het artikel van Bas Arentz. Maar is vooral (alleen?) geld de overweging om minder levend steen te gebruiken...tja, vraag je dan eerlijk af wat je aan het doen bent! Waarom zou je afwijken van een bewezen concept (zie beginnershandleiding) als je zelf weinig ervaring hebt?

Houdt er als beginner a.u.b. rekening mee dat er veel meer argumenten zijn voor een bepaalde aanpak dan je in vaak in ťťn topic of artikel leest! Dus lees veel voor je conclusies trekt!

Ik ben zelf bioloog en al ruim 30 jaar aquariaan. En toch heb ik hier eerst ruim 2 jaar op het forum gelezen voor dat ik 6 jaar geleden ik mijn eerst zeeaquarium op zeg maar 'de traditionele manier' ben gestart. Daarna heb ik genoeg geexperimeteerd ...en straks start ik zeker weer heel conservatief, met vooral levend steen. Liefst heb ik wel dat het bij de handelaar al een tijdje in een bak ligt en dat ik stuk voor stuk zelf kan uitkiezen (dus geen doos met verse import voor mij).

En pas enorm op met fosfaatverwijderaars op ijzer en/of aluminiumbasis (Rowaphos, staalwol) foutief gebruik (overdosering, restanten in aquarium, te lang laten liggen in filter....) kan je jaren ellende met algen bezorgen (ijzer-bemesting!!!).

En eh, plaagdieren op levend steen??? Plaagdieren (organismen) bestaan niet. Alleen organismen die wij misschien liever niet zien in ons aquarium...:p

Vandaar dat het ook goed is dat ervaren aquarianen blijven posten! Maar dan nog, er leiden meer wegen naar Rome. De manier van opstart die ik heb gekozen is verre van experimenteel. Het is een bewezen manier van opstart. Hier op het forum staat nog een bak zonder opgestart te zijn met levendsteen en dat is een superbak, natuurlijk kan ik daaraan nog lang niet tippen en idd, ben nog niet zo lang met de hobby bezig maar als een concept werkt dan werkt het gewoon en mag je dit onder de aandacht brengen. Mijn manier is dus niet van mij:p maar pas hem toe op advies van een aquariaan die er toch wel verstand van heeft.

Patrick_NL
21-08-10, 15:50
Frode,
Als je het op die manier bedoelt, heb je natuurlijk helemaal gelijk.
De dieren die wij uit de oceanen halen en voor ons plezier in een glazen bak stoppen hebben hier niet om gevraagd en treft dan ook geen enkele schuld.

Frode
21-08-10, 16:26
Frode,
Als je het op die manier bedoelt, heb je natuurlijk helemaal gelijk.
De dieren die wij uit de oceanen halen en voor ons plezier in een glazen bak stoppen hebben hier niet om gevraagd en treft dan ook geen enkele schuld.

Zo bedoel ik het topjes

Frode
21-08-10, 16:30
Prima als je als beginner verder bouwt op ervaringen van anderen. Maar realiseer je dat het bij het opstarten zonder levend steen gaat om enkele bakken, en mogelijk van zeer ervaren aquarianen die een heleboel beginnersfouten niet maken maar er mogelijk niet aan denken om dat bij hun ervaringen te melden.

Als beginner ben je jezelf gewoon minder bewust van de risico's. Dat is eigenlijk wat ik wil meegeven. Verder moet je natuurlijk doen wat je denkt dat goed is. Het blijft wel een hobby :cool:

Vandaar dat het ook goed is dat ervaren aquarianen blijven posten! Maar dan nog, er leiden meer wegen naar Rome. De manier van opstart die ik heb gekozen is verre van experimenteel. Het is een bewezen manier van opstart. Hier op het forum staat nog een bak zonder opgestart te zijn met levendsteen en dat is een superbak, natuurlijk kan ik daaraan nog lang niet tippen en idd, ben nog niet zo lang met de hobby bezig maar als een concept werkt dan werkt het gewoon en mag je dit onder de aandacht brengen. Mijn manier is dus niet van mij:p maar pas hem toe op advies van een aquariaan die er toch wel verstand van heeft.

nanogumi
27-05-11, 09:46
Even een oud topic naar boven halen omdat mijn vraag hierover gaat;

Ik als beginneling zou ook willen opstarten met weinig levend steen.
Belangrijkste reden is dat ik riffkeramiek mooier vindt dan een berg levend steen.

Verder des te meer ik lees des te minder ik wil opstarten met "veel" levend steen.
Het is niet het bergip levend steen wat me zorgen baat maar 20% is best veel.
voorbeeld: heb een 80x60x40 aquarium met een sump van 65x55x30. Bruto opgeteld 300 liter. Netto straks ca. 200 liter.
Als ik hiervoor in mijn aquarium zeg 45kg levend steen wil plaatsen heb ik toch een hele berg erin.
Dan ben ik zo bang dat ik veel plekken krijg tussen de stenen waarbij vuil zich gaat op hopen.
Allemaal die diertjes die het niet overleven op die stenen gaan rotten, lijkt me wat te veel dan goed is. (maar dat is denk ik meer bij vers steen)
En de kans dat ik lieve diertjes tegenkom die ik liever niet wil hebben is natuurlijk ook groter en onovenzichtelijker.

De voordelen zie ik gelukkig ook wel.
Je hebt super opstart met de bacterien die je nodig hebt.
Je hebt genoeg materiaal waarbij nitraat/fosfaat wordt afgebroken. (Is daarvoor die 20% nodig dat je anders te weinig materiaal hiervoor hebt?)
In combinatie met een te grote afschuimer (wat je met 20% levend steen wel nodig hebt) snap ik wel dat die methode werkt hoor.

Hoe ik zou willen beginnen.
aquarium 80x60x40 sump 65x55x30 (dus eigenlijk een grote nano)
vortech mp10
hqi 150W
bubble magus nac3+ (waarsschijnlijk nog wat te klein)
r-dsb met 25kg levend zand erin.
Refugium met Cheato.
En bij de opstart bacterien uit ampul (en een ammoniak oplossing?)
5kg levend steen in het aquarium die na de opstart in het refugium vak terecht komen.
nadat het levend steen in de sump gaat, komt 15kg levendzand in het aquarium (ca.3cm)

Als inrichting 3 nano riff keramiek pilaartjes en eigenlijk niet te veel dieren erin.
Lekker luchtig zodat de stroming overal kan komen, en ik goed kan schoonhouden.

Met uiteindelijk een paar koraaltjes, 3 visjes en iets over de bodem ben ik al heel tevreden.

Maar is mijn idee om zo te starten met weinig levend steen een rare gedachte?
Ben ik wat vergeten?Wat voor problemen of risico's kan ik tegenkomen en dan niet zo zeer over r-dsb gaan maar over weinig levend steen.
Ik probeer niet het wiel uit te vinden of eigenwijs te zijn maar naar alles wat ik gelezen heb. Heb ik hier het beste gevoel bij.

Taurus
27-05-11, 10:48
ik zou nŠ het opstarten niet weer levend zand (en zeker geen 15 kilo ineens) inbrengen want dit veroorzaakt waarschijnlijk weer een nitrietpiek. Daarnaast is de opstartfase een hele boeiende, leerzame periode die je eigenlijk wel een keer meegemaakt moet hebben vind ik :rolleyes: Je kan ook minder levend steen gebruiken voor je opstart, een volle bak hoeft echt niet per sť, dat wat je beoogd met het keramiek, kan ook met levend steen....

Desalniettemin ben ik zelf met mijn nieuwe bak (hangende bak) ook op deze manier opgestart (met nagenoeg alleen keramiek+ampullen) Mocht je er meer over willen weten, check mn "hangende bak" dagboek.

nanogumi
27-05-11, 11:12
Ik ben jouw dagboek al vol bewondering aan het volgen.;)

Het levend zand in het aquarium wil ik ook tijdens de opstart erin leggen.
Opstart zal wel wat langer duren maar goed.

aad
27-05-11, 12:39
Dit hoeft niet hoor!

Ik zelf ben een zeer groot voorstander van direct levend zand er te doen maar dan wel een flinke dikke bodem (5 cm als minimum)

Als je rifkeramiek mooier vind kan dit........maar koop eerst een 5 a 10 kilo levend steen breng het te gelijk met het rif keramiek in en ent je bak gedurende 6 weken.
Geen dieren/of koralen inbrengen.

Na deze periode koralen inbrengen: GEEN VISSEN.

Na drie weken levend steen verkopen,je bak is dan ge ent,en je kan dan langzaam koralen en vissen inbrengen als je waardes goed zijn
Let vooral op ammoniak nitriet/nitraat voor dat je vissen inzet(deze vervuilen nog meer)

Succes!!

Taurus
27-05-11, 12:50
op deze manier ben ik exact opgestart Aad ;) mijn opstart duurde bizar kort ook maar wil dit niet aan iedereen aanraden omdat juist voor beginners de opstart (vind ik dus) een boeiende fase is :)

aad
27-05-11, 13:46
op deze manier ben ik exact opgestart Aad ;) mijn opstart duurde bizar kort ook maar wil dit niet aan iedereen aanraden omdat juist voor beginners de opstart (vind ik dus) een boeiende fase is :)

Leuk voor een keer,maar die fase ben ik wel voorbij;);)

mdanielse
27-05-11, 18:16
Interessant topic.......

Ik als beginner ga het dus nog moeilijk krijgen als ik het hier zo lees.
Het is mijn bedoeling om op te starten zonder/minimum aan levend steen en een Maximum aan Atoll Riff-deco.

aad
27-05-11, 19:11
Interessant topic.......

Ik als beginner ga het dus nog moeilijk krijgen als ik het hier zo lees.
Het is mijn bedoeling om op te starten zonder/minimum aan levend steen en een Maximum aan Atoll Riff-deco.

Dit snap ik niet zo??Waarom moeilijk.

Was mijn stappenplan zo moeilijk dan??:confused::confused:

Taurus
27-05-11, 19:57
Leuk voor een keer,maar die fase ben ik wel voorbij;);) jaaaaaaa jij wel, maar heel veel anderen natuurlijk nog niet en denk dat het dan toch echt een leuke en spannende fase is...al is het maar om te zien wat er uit je steen komt kruipen en om te leren geduld op te brengen :p

aad
27-05-11, 20:10
Daar heb je gelijk in,dit is zeker een leerzame periode die iedereen zou moeten doen!!:)

Eerst kruipen dan lopen en later rennenthumbs up

mdanielse
28-05-11, 02:25
Jouw stappenplan niet, maar als je dit topic zo eens doorleest zijn er toch een aantal die het blijkbaar vinden dat ik me een hoop ellende op de hals haal.

Ben benieuwd wie er gelijk gaat krijgen..... ik hoop jij(Aad). :o

Dit snap ik niet zo??Waarom moeilijk.

Was mijn stappenplan zo moeilijk dan??:confused::confused:

aad
28-05-11, 08:45
Jouw stappenplan niet, maar als je dit topic zo eens doorleest zijn er toch een aantal die het blijkbaar vinden dat ik me een hoop ellende op de hals haal.

Ben benieuwd wie er gelijk gaat krijgen..... ik hoop jij(Aad). :o

Ik heb geen idee hoe de kwaliteit van het zeewater is bij jullie,maar als dit goed is kun je overwegen om vers zeewater in je bakkie te doen bij de opstart dan maak je helemaal een droomstart.