PDA

Bekijk Volledige Versie : Calcium erg laag

mnd-reef
17-11-02, 11:31
Hallo,

Mijn aquarium is bijna door de opstartfase heen en wou het calcium op gaan krikken naar 420. Nou begon ik met het verhogen van de KH omdat als ik calcium toe ga voegen die zal zakken. Ik heb de KH verhoogd naar 14. Nu had ik het calcium gemeten (salifert) en die bleek 160 te zijn. Hoe is dit mogelijk dat deze zo laag is? Kan dit ook eigenlijk wel? Ik gebruik als aanvul water kalk water (calcium hydroxide met osmosewater) en ik gebruik helaas nog geen kalkreactor.

Alvast bedankt,

Guido

Peter
17-11-02, 11:40
Hallo Guido

Ik vind het persoonlijk ook wel een beetje vroeg om nu reeds met kalkwater te experimenteren.

Welk merk zout heb jij gebruikt voor het opstarten ??

mnd-reef
17-11-02, 11:44
Hoezo een beetje vroeg om met kalkwater te experimenteren? En ik heb zout van AquaMedic gebruikt, de plastic zakken zeg maar. Ik had dat stuk van jullie helaas pas later gelezen :-\
Maar ik heb hiervoor ook al een aantal zeeaquaria gehad, gebruikte hetzelfde zout en nooit zo laag geweest?

guido

Henri
17-11-02, 12:51
Hoi,

Ik vind een KH van 14 wel geforceerd hoog. Ik heb hier wel eens gelezen dat KH verhogende middelen juist je calcium kunnen laten dalen. Bij een Kh van 14 lijkt mij dat zelfs een waarschijnlijk scenario.
Eigenlijk hield je hier ook rekening mee omdatje eerst de KH wilde verhogen en daarna pas je ca wilde aanpassen toch?

Verder zou ik geen zout van aquamedic gebruiken (die blauwe zakken).
Ik hoor hierover dat het fosfaat zou bevatten.(heb je dit al eens gemeten?)

Calciumhydroxide toevoegingen zijn niet het meest effectief als het gaat om Ca verhoging. Mijn ervaring is dat je het alleen maar op peil kunt houden. Om daadwerkelijk te verhogen heb je een ander middeltje nodig.

Henri

mnd-reef
17-11-02, 13:07
Henri,

Ik gebruik niet de calcium hydroxide om mijn calcium op te hogen. Hiervoor heb ik hs calcium liquid marine gekocht. En op die beschrijven staat dus ook geschreven dat ik eerst mijn KH moet verhogen omvervolgens de Calcium toe te voegen. Ik schrok gewoon alleen heel erg hoe laag mijn Ca was.

Ik had gelezen dat die zakken van AquaMedic zeezout bedoelt zijn voor bv. vissen aquaria. Mijn bedoeling is ook om langzaam over te stappen op reef crystals.

Guido

Dennis
17-11-02, 13:08
Met kalkwater krijg je je ca gehalte "never-nooit-niet" op het juiste nivo.
Ten eerste kun je alleen maar zoveel kalkwater gebruiken als er water verdampt (immers calciumhydroxide werkt uitsluitend met osmosewater)
Ten tweede bevat kalkwater gewoonweg niet zoveel calcium, misschien net 1000 mg/l, dit mag veel lijken maar dat is het niet.
Als de verdamping van een 1000 l aquarium 5 liter per dag is, voeg je dus 5.000 mg/l (=ppm) toe, maar je moet dit delen door 1000 liter, dat maakt dus een verhoging van 5ppm per keer.
Bij bovenstaande "berekening" kan het bij te snel toevoegen/verkeerd gebruik ook maarzo zijn dat je geen 5 maar bv 3 of 4 mg/l toevoegd
Als je dan ook nog eens het verbruik er af trekt (ook al heb je niet eens koralen, bv kalkalgen, kalk-kokerwormpjes en allerlei andere organismen verbruiken ook) hou je niet veel verhoging over.
Calciumhydroxide is uitstekend geschikt om het mee te laten helpen het calciumgehalte op peil te houden, maar het is totaal ongeschikt om het gehalte te verhogen, zeker als het zoveel verhoogd moet worden als bij jouw.

Om dit probleem op te lossen moet je eigenlijk ook je magnesiumgehalte meten, KH calcium en magnesium zijn nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden, een stijging van de een, kan een daling van de ander inhouden.

Om het calciumgehalte te verhogen kun je het best calciumchloride of een voor zeewater geschikt kant-en-klaar produkt gebruiken.
Calcium verhogende produkten en magnesium verhogende produkten (als je die nodig mocht hebben) niet op dezelfde dag gebruiken, liefst op de dag, maar ten minste enkele uren ertussen.
Het calciumgehalte niet meer dan 25ppm per dag leten stijgen, en magnesium niet meer dan 100ppm per dag.

Maar er is nog iets dat je je af kunt vragen..
Als het door jouw gebruikte zout kwa calcium zulke lage waarden geeft, zouden de andere 79 benodigde stoffen dan WEL voldoende aanwezig zijn?
Als ik me niet vergis, en je hebt het zout gebruikt dat ik denk dat je gebruikt hebt (het oude AM zout in doorzichtige verpakking met blauwe letters) dan is dit zout eigenlijk alleen geschikt voor vissenbakken en niet voor een rif.
AM heeft ook nieuw, beter zout tegenwoordig, maar ik kan me daar niet van voorstellen dat je dergelijke waarden meet.

Je zou kunnen overwegen een waterwissel van ten minste 50% uit te voeren met een kwalteitszout met extra toevoegingen (bv reef crystals of tropic marin)
Ik weet niet wat je zoutgehalte op dit moment is, maar je zou dat misschien ook nog iets kunnen verhogen, als je nu bv 1.023 hebt zou je naar 1,024 kunnen gaan, hierdoor gebruik je meer zout en dat is in dit geval alleen maar goed.
Voordeel van een 50% waterwissel is dat je voorkomt dat je op allerlei fronten een ionen-onbalans krijgt.
Bijvoorbeeld calciumchloride, om hiermee je calciumgehalte op peil te brengen heb je ongeveer 700gr poeder nodig, maar calciumchloride valt uit elkaar in een calcium ion en een chloride ion, die chloride ionen krijg je dus als t ware "kado" maar dat betekend dat er dus teveel chloride in het systeem zou komen (let wel, dit is een voorbeeld van een ionenverschuiving, chloride is niet iets om je direct zorgen om te moeten maken)
Maar mocht blijken dat ook andere stoffen zoals strontium of jodium of om het even welke andere stof, OOK niet of onvoldoende in je zout zitten/hebben gezeten BLIJF je aan de gang met allerlei toevoegingen en de vraag is maar OF dat je "uberhaupt" nog kan helpen.

Pierre
18-11-02, 20:51
Ik ben het helemaal met dennis eens,

Tijdens het opstarten had ik ook een aantal van die zakken gekocht, na de eerste zak gebruikt te hebben, en de KH en Ca van het water gemeten te hebben, heb ik direct de andere zakken terug gebracht en een paar tonnen van reef chrystal gekocht.
Hier waren de waarden wel goed van, zie vorig bericht van mij over dit zout.
Als ik jou was zou ik nu even investeren en het water voor minimaal 50 % of liever nog 75 % eruit mikken en met een kwaliteitszout opnieuw vullen.
Niet wachten maar direct doen, anders start je verkeerd en blijf je klooien om het goed te krijgen.
Even slikken dus knip trekken en opnieuw beginnen.

Succes

mnd-reef
19-11-02, 09:55
Maar om in 1 keer zo een plons water te verversen, kan dat geen kwaad? Is het niet beter om nu mijn calcium omhoog te brengen en dan elke week bv 20 % te verversen met reef crystal zout? Dan gaat het ook snel, maar een stuk minder snel dan als ik in 1 keer 50 of 75% water ververs.....

Ik ben me er in ieder geval wel van bewust dat ik ander zout moet gaan gebruiken. Graag jullie reactie.

Guido

Dennis
19-11-02, 12:13
Het ligt een beetje aan je huidige bezetting, ik neem aan dat je er nog niets of niet veel in hebt zitten?
In dat geval is een FLINKE waterwissel ineens aan te raden PLUS de komende weken zeer regelmatig een aantal procenten.
Bij acute waterproblemen in volledig bezette bak zou trouwens ook een 50% waterwissel "toelaatbaar" zijn.

Je kunt het ook langzaam doen, maar realiseer je wel dat het dan ook werkelijk LANGZAAM zal gaan.
Het zal op die manier tot enkele maanden kunnen duren.

mnd-reef
19-11-02, 12:28
Er zit nog niks in, alleen levend steen. Dan gaan we voor een flinke verversing van ongeveer 50%, zal me osmose maar ff flink laten draaien dan ;D

Guido