Bekijk Volledige Versie : NIEUW: Revolutie in de aquaristiek
Aqua Wesdijk
15-06-09, 11:57
UPDATE: (Met dank aan Jan Harbers) Dit apparaat is NIET getest op zeewater, zodra wij het apparaat binnenkrijgen zullen wij kijken of de materialen geschikt zijn voor zeewater. Zo ja, zullen wij zelf tests uitvoeren.
Revolutie in de aquaristiek!
Philips introduceert een ware revolutie voor de aquaristiek!
Zuiveringsapparaat voor tropische zoet- en (zeeaquariums). Houdt aquariumwater helder en vissen gezond.
Met het Philips zuiveringsapparaat zijn, na 3 jaar testen, sensationele resultaten bereikt in de aquaristiek.
De resultaten op een rijtje:
Kristalhelder water
Minimaal onderhoud;minder waterverversen
Vermindert aangroei van algensporen
Stimuleert de nitrogene cyclus in het water
Vermijdt giftige nitrietpieken bij het opstarten
Vermijdt visziekten, veroorzaakt door virussen en bacterien
Eenvoudige montage
Kortom dé oplossing voor meer aquariumplezier en minder onderhoud!
http://www.wesdijk.nl/uploads/RTEmagicC_3oprij_01.jpg.jpg
Dit zuiveringsapparaat produceert ozon, wat geinspireerd is door de natuur.
Ozon komt in de natuur vrij tijdens onweer en werkt zuiverend voor water en lucht. Het apparaat geeft minimale veilige doses af aan het water, wat organische afvalstoffen, bacteriën en virussen omzet in onschadelijke residu's. De ozon wordt omgezet in zuurstof, zonder toxische residu's achter te laten.
Bestel nu online (http://www.wesdijk.nl/webshop/aquariumspeciaalzaak/products/philips-zuiveringsapparaat.html), voor levering eind Juli!
http://www.wesdijk.nl/uploads/RTEmagicC_zuiveringsapp240dpi240.jpg.jpg http://www.wesdijk.nl/uploads/RTEmagicC_zuiveringsapp400dpi150.jpg.jpg
Er staat bij de productinformatie;
'Zoals; Kristalhelder water, tot 150 dagen lang'
Dus het apparaat functioneert na 150 dagen niet meer, of onvoldoende, en dient dan te worden vervangen?
Hé Jimmy, slim vertaalt. Ik kom niet verder dan dat dit gewoon een ozonisator is. Eéntje van Philips deze keer;).
Jan de Groot
15-06-09, 15:24
Ik ken het bestaan maar geen enkele ervaring mee. Is dat zo'n ei van Columbus dan? Of een mooi marketingverhaal?
Jan de Groot
Ik zie hetzelfde als Michel,hetgeen niets wil zeggen over de kwaliteit van het apparaat.
Zou wel " slechts 2x per jaar waterverversen" met een flinke korrel zout -geinig nemen.Geen enkel ozonapparaat voegt sporenelementen enz. toe aan het water.
Ik heb weinig verstand van de zoetwateraquaristiek, maar mogelijk dat waterverversen en waterwissel toch twee heel verschillende zaken zijn,die verschillende geïnterpreteerd kunnen worden.
Maar stel dat dit een gewone ozonisator betreft, waarom er dan zo'n ophef over maken?
Dave en Judith
15-06-09, 16:05
Is ook op de Philips site niet echt iets over te vinden.
Wellicht kijk ik er overheen, als iemand iets kan vinden dan graag de link.
Zou de technische specificaties graag even doornemen.
Dave
Zou wel " slechts 2x per jaar waterverversen" met een flinke korrel zout -geinig nemen.Geen enkel ozonapparaat voegt sporenelementen enz. toe aan het water.
Ik dat in de zoetwater aquaristiek, en dan met name voor een Malwi Cichliden biotoop, dit wel enigzins wel op zou kunnen gaan.
Daar is tot op heden nog geen enkele nitraat verwijderaar voor uitgevonden.
Alleen een flink wervelbed-filter kan je ettelijke liters per maand schelen.
Een sponsor stelt een nieuw product voor wat nu bij hem te koop is ,niets mis mee toch;) Beetje reclame hoort erbij hé.
Ik heb weinig verstand van de zoetwateraquaristiek, maar mogelijk dat waterverversen en waterwissel toch twee heel verschillende zaken zijn,die verschillende geïnterpreteerd kunnen worden.
Maar stel dat dit een gewone ozonisator betreft, waarom er dan zo'n ophef over maken?
Mike en Debbie
15-06-09, 17:51
Daar zijn speciale filters voor met een hars er in,en die hars kun je regeneren met zoutwater.
Groeten Mike.
Ik dat in de zoetwater aquaristiek, en dan met name voor een Malwi Cichliden biotoop, dit wel enigzins wel op zou kunnen gaan.
Daar is tot op heden nog geen enkele nitraat verwijderaar voor uitgevonden.
Alleen een flink wervelbed-filter kan je ettelijke liters per maand schelen.
Jammer dat de link naar uw site niet werkt,ik ben wel nieuwsgierig naar dit apparaat
Jammer dat de link naar uw site niet werkt,ik ben wel nieuwsgierig naar dit apparaat
Vanmiddag wel, nu niet meer:confused:
Weet iemand een link naar dit produkt???????
Op de philips site kom je niet verder
Hier doet de link het wel, maar dan is het al een uurtje later.
Toch de link maar ff (http://www.wesdijk.nl/webshop/aquariumspeciaalzaak/products/philips-zuiveringsapparaat.html)
Maarten Ooms
15-06-09, 21:49
Ik was er toevallig bij toen de vertegenwoordiger van dit apparaat bij Wesdijk stond te verkopen, langdurige ervaring is hier dus ook nog niet. Ik heb niet het hele verkoop praatje gehoord maar wat mij opviel is dat deze meneer zei dat dit op zeewater toegepast kon worden :confused:
Hij doet het bij mij nu ook!!!!Thanks
Ik geloof dat Philips een paar jaar terug samen met de TU eindhoven een techniek gebaseerd op gasontladings pulsen ( zoiets als TL, Neonverlichting en plasmatelevisie) heeft ontwikkeld die gebruikt kan worden voor waterzuivering. Ze produceren een soort corona/bliksemontlading waarbij ozon en UV vrij komt die het water reinigt.
Aqua Wesdijk
17-06-09, 19:24
deze ozonisator is niet zoals zijn conventionele voorgangers, hij doseert zijn hoeveelheid ozon namelijk zelf en is daarbij nog uiterst compact!
wij zeggen altijd maar eerst zien dan geloven!
Is binnenkort live te bekijken op onze showbak in de winkel!
groeten,
ricardo.
Mijn idee :goed:
Maar dan heb ik nog geen antwoord op mijn eerste reactie.
Er staat bij de productinformatie;
'Zoals; Kristalhelder water, tot 150 dagen lang'
Dus het apparaat functioneert na 150 dagen niet meer? of onvoldoende? en dient het dan te worden vervangen?
Aqua Wesdijk
18-06-09, 17:04
Ik zie, dat de introductie van het Philips waterzuiveringssysteem de nodige vragen oproept. Na overleg met degene die nauw betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van dit apparaat, hoop ik met deze reactie wat meer duidelijkheid te geven over de werking van dit apparaat.
Allereerst moet ik toegeven dat de mededeling water verversen (of waterwissels) slechts 2x per jaar, niet opgaat voor een zeewateraquarium. Mijn excuses hiervoor. Dit gaat alleen op voor een tropisch zoetwater aquarium. Wel zal er veel minder water ververst hoeven te worden, afhankelijk van de visbezetting.
De Philips Tropica Aquarium Purifier, zoals het zuiveringsapparaat officiëel heet, is gebaseerd op “Corona Discharge”-technologie. Hierin wordt ozon uit zuurstof geproduceerd door het opwekken van een hoge spanning over de elektroden wat resulteert in een elektrische ontlading (Corona Discharge). Deze Corona Discharge ontleedt het moleculaire zuurstof, door botsing met elektronen, tot atomaire zuurstof. Enkele van deze zuurstofatomen vormen samen weer een ozon-molecuul. Terwijl andere weer samengaan tot moleculair zuurstof.
Zuurstof (O2) wordt omgezet in ozon (O3) met een uiterst precieze en lage dosis ozon (0,45 mg Tap 120 en 0,55 mg Tap 200) voor continue gebruik en reageert met moeilijk afbreekbare organische verbindingen.
Ozon lost gemakkelijk op in water en valt snel uit elkaar in water als het niet snel iets vindt om mee te reageren. Na een paar minuten is het meeste ozon omgezet of terug naar zuurstof (O2) of het heeft gereageerd op verontreiniging.
De Ozon (O3) wordt na oxidatie terug omgezet in zuurstof (O2) zonder giftige producten achter te laten.
Ozon verwijdert geur en kleur in het water en algen, bacteriën en virussen worden sterk gereduceerd.
Bij pH-waarden in het bereik van 7pH, wordt het giftige Ammonium/Ammoniak door de Ozon niet geoxideerd. Het giftige Nitriet wordt door de Ozon in Nitraat geoxideerd.
In Nederland is de MAC (Maximale Arbeids Concentratie) voor Ozon 0,06 ppm. Dit is de maximale concentratie die gedurende 8 uur per dag, 5 dagen per week in een ruimte toelaatbaar is. Een concentratie tussen de 0,02 en 0,05 ppm ruiken we al.
Het apparaat heeft geen modules die vervangen moeten worden, dus blijft voor jaren zijn werk doen.
Eerlijk gezegd ben ik, vanwege de restozon die ik ook absoluut niet in huis zou willen hebben, terughoudend geweest met het gebruik hiervan in een aquarium. Het is daarom ook nooit gepromoot door mijn bedrijf. Wel voor de koivijverbranche, waar wij ook actief in zijn. Hier is het gebruik van ozon algemeen geaccepteerd, en de restozon wordt verwijderd middels koolfilters.
De restozon is niet van toepassing met het Philips zuiveringsapparaat, aangezien het residu O2 (zuurstof) is.
De Philips Tropica Aquarium Purifier draagt dus bij aan gezond, kraakhelder water, minder ziektes, minimale water verversingen enzovoorts. Helaas is het alleen nog niet, gezien de prijs, voor iedereen bereikbaar.
Dit zuiveringsapparaat is gezien de prijsstelling, wel bereikbaar voor heel veel aquariumliefhebbers. Ik hoop dan ook dat het een positieve bijdrage zal leveren aan de aquariumhobby. Ik ben zelf (de zaak is gewoon open) tot half juli op vakantie, dus kan voorlopig geen reactie geven. Mochten er vragen zijn, mail ze dan naar info@wesdijk.nl (info@wesdijk.nl), Veel plezier met uw hobby,
Met vriendelijke groet,
Floris Wesdijk dir.
Aquariumspeciaalzaak
Gebr. Wesdijk B.V.
Barendrecht
mg/kg = 0.001/1000 = 0.000001 = 1/1,000,000 = ppm
Ricardo,
is er ook 1 voor 1000liter beschikbaar???
hoor het nog wel van je..
Dave en Judith
06-07-09, 16:59
Op de Philips site nog steeds niets over te vinden.
Dave
hey walter,
kan jij bevestigen als chemicus wat ze hier schrijven klopt, speel al lang met de gedachte om ozon toe te passen, maar het houdt me altijd tegen omwille van het kankerverwekkende, maar bij dit toestel moet je er blijkbaar totaal geen schrik van hebben of toch wel? of evenveel als bij een gewoon ozon toestel?
Aqua Wesdijk
07-07-09, 09:19
Ricardo,
is er ook 1 voor 1000liter beschikbaar???
hoor het nog wel van je..
Heren, Dames,
Er komen slechts twee modellen op de markt.
Dit zijn
120-240 L (Model: TAP120)
200-400 L (Model: TAP200)
Deze ozonisatoren, ookwel zuiveringapparaten in de volksmond genoemd, kunnen in combinatie met elkaar gebruikt worden.
Voorbeeld:
Aquarium 1000 liter
- 3x model TAP200
Aquarium 600 liter
- 2x model TAP200
Aan Dave en Judith:
De Philips Tropical Aquarium Purifier is nog niet officieel gereleased, daarom ga ik er vanuit dat er nog weinig over te vinden is.
Aquaristiek is ook een branche waar Philips vrij recent in is gestapt en misschien deze online nog moet ontwikkelen op Philips.nl
Ik hoor graag een reactie m.b.t. het scheikundige verhaal van directeur Floor Wesdijk. Dit verhaal is "gecontroleerd" door contactpersonen van de leverancier. Mocht er toch onduidelijkheid zijn, schroom niet en laat het weten. Wesdijk staat klaar om het e.e.a. te verklaren, indien gewenst.
Met vriendelijke groet,
David Wesdijk (Ricardo heeft een vrije dag)
hey walter,
kan jij bevestigen als chemicus wat ze hier schrijven klopt, speel al lang met de gedachte om ozon toe te passen, maar het houdt me altijd tegen omwille van het kankerverwekkende, maar bij dit toestel moet je er blijkbaar totaal geen schrik van hebben of toch wel? of evenveel als bij een gewoon ozon toestel?
Ik zie geen verschil met een gewone ozonisator. Na reactie blijft er van O3 altijd O2 over en de overmaat O3, als die er is, kan hier net zo goed vrijkomen als bij een ander toestel. De hoofdzaak blijft, zoals met elke ozonisator, niet overdoseren.
ok, thx walter voor je bijdrage:)
Gr
Ik zie geen verschil met een gewone ozonisator. Na reactie blijft er van O3 altijd O2 over en de overmaat O3, als die er is, kan hier net zo goed vrijkomen als bij een ander toestel. De hoofdzaak blijft, zoals met elke ozonisator, niet overdoseren.
Aqua Wesdijk
08-07-09, 10:48
Na reactie blijft er van O3 altijd O2 over en de overmaat O3, als die er is, kan hier net zo goed vrijkomen als bij een ander toestel. De hoofdzaak blijft, zoals met elke ozonisator, niet overdoseren.
Door uiterst lage doseringen* te gebruiken, is de kans nihil dat er een overmaat aan O3 is (tenzij je het voor een nano-bakje van een paar liter gebruikt). De bekende en beruchte ozon-lucht zal je met dit apparaat niet krijgen.
Dus even resumé:
Dit apparaat geeft een geringe, precieze hoeveelheid O3 af aan het water, waardoor veiligheid voor hobbyist en vissen gewaarborgd is. Dit apparaat is na ruim 3 jaar testen door mede-hobbyisten en biologen in het leven geroepen.
We verwachten ze binnenkort uit te kunnen leveren. Wij gaan hier mee aan de slag en zullen jullie up to date houden over de testresultaten.
* = 0,45 mg voor model TAP120 en 0,55 mg voor TAP200
Aqua Wesdijk
18-07-09, 15:36
Update:
Levering vindt plaatst in de week van 27 juli.
Misschien een onnozele vraag maar toch... Hoe sluit je ze eigenlijk aan als je er meerdere aanschaft :confused: bvb 2 x model TAP200 voor een bak van ca. 700 l ?weet-het-niet Is dit dan met een "splitter" op het slangetje dat lucht aanzuigt van je afschuimer ?
Mijn 2 andere vragen zijn:
Er staat in een reactie ook letterlijk bij: "hij doseert zijn hoeveelheid ozon namelijk zelf" dus is een overdosering in principe niet mogenlijk toch ?
En ook volgende vraag vind ik een goede: "Kristalhelder water, tot 150 dagen lang" Waarom deze tijdsbeperking als er geen onderdelen dienen vervangen te worden ? Of dient er na deze periode een waterwissel gedaan te worden en zegt men daarom dat waterwissels tot 2 x per jaar kunnen beperkt worden ?
Alvast bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groeten, Kevin
hoi hoi
heb er een aangeschaft.
ben benieuwd heb de difuser luchtpomp er niet op gezet maar via mn afschuimer aangesloten zag dat jullie dat ook hadden. en door de lucht pomp kreeg ik schuim in mn sump
groetjes peperkamp
kootonline
09-08-09, 17:29
http://www.innovatienetwerkzeeland.nl/UserFiles/File/INZ%20Watertechnologie%20Philips%20Aquarium%20Puri fier%2011%2006%202009.pdf
Dit is een ozongenerator met ingebouwde mV meter. Volgens AC is deze niet of onvoldoende geschikt voor zeewater.
Volgens de vertegenwoordiger ervan (bij mijn LFS) kan ie prima op een afschuimer aangesloten worden en werkt het goed.
Maar dit klopt dus niet?
Zou er met 0.45 of 0.55 mg nog O3 vrij kunnen komen wat risico zou kunnen opleveren?
Ik denk dat met een dusdanig lage dosering, het veiligheidsaspect ruimschoots behaald is en je niet kan overdoseren.
Dit in contrast met de 5, 10, 20, 30 enz.mg, die door sommige wordt toegediend - waaronder ikzelf.
Dit is een ozongenerator met ingebouwde mV meter. Volgens AC is deze niet of onvoldoende geschikt voor zeewater.
Niet om parasieten te doden, daar is de dosering te laag voor.
Maar om n.v.v.t. helder water te krijgen, zou ik niet kunnen verzinnen waarom hij niet geschikt zou zijn.
Dag Peperkamp,
Bevalt dit toestel je ? Kan je ons je ervaring delen, ik ben zelf ook geïnteresseerd in dit ding maar ik twijfel omwille van de reacties hier.
Als dit toestel geen parasieten kan doden omwille van de lage dosering heeft dit dan enig nut in onze zeewateraquaristiek ? Want voor het verkrijgen van helder water zijn er wel goedkopere alternatieven.
Groeten, Kevin.
Ja ik ben ook wel geinterresseerd.
Is er iemand die hier ervaringen mee heeft en ze met ons wil delen?
Groeten,
MEA
hoi hoi
met parasieten ben ik niet bekend of het daar voor werkt heb hem nu 4 weken draaien. bij mij is mn nitraat nu aardig weg zat op 50 dus aadrig aan de hoge kant.
ook had ik veel last van flap dit verdijnt nu bij mij ook echter.
ook is mn water goed helder en groeien mn koralen ook goed. ik ben er goed te spreken over mij helpt het tot nu toe. ik zal het verder in de gaten
houden en laat ik meer weten
greetzz henk
rutgerberge
18-11-09, 08:16
Inmiddels nog meer ervaringen of ontwikkelingen omtrent dit apparaat?
hier ben ik ook erg benieuwd naar. en kan dit apperaat op iedere afschuimer geplaats worden als dat de beste plek is?
bij mij werkt het nog steeds goed. ben van al mn flap af. alles groeit weer goed hier. heb alleen een extra beluchting moeten maken bij mn lucht aanzuig van mn eiwit afschuimer. wegens te weinig lucht krijgen via het apparaat.
greetzz henk
Hoi,
Als je dit apparaat gebruikt, moet hij dan op je afschuimer worden aangesloten? of kan ie ook "los" in de sump worden gelegd?
En moet je afschuimer dan O3 proof zijn?
Groeten,
MEA
standaard zit er een lucht pompje bij die je in je sump kan neer zetten. deze sluit je aan op het apparaat en trekt dan zo de lucht door het apparaat. en verdeeld het dan in je sump. volgens mij kunnen alle afschuimers er wel tegen. maar dit weet ik niet zeker
Ik maak gebruik van de TAP op een zoetwateraquarium, maar wat maakt het interne luchtpompje een kl*re herrie zeg!
Ik heb begrepen dat je het luchtpompje ook kan afkoppelen en dan gebruik kan maken van een extern luchtpompje welke je op het zuiveringsapparaat vervolgens aansluit (op het tweede gaatje waar de ring nog in zit) en dan in het aquarium zelf met een bruissteentje kan gaan werken.
Klopt dat en blijft zo de werking van de TAP het ook verder goed doen?
ik gebruik hem zelf ook via een lucht pomp extern werkt bij mij goed je moet wel een goede zware pomp hebben volgens mij. hij kan niet meer afgeven als zn ingestelde waardes. dus volgens mij maakt het niet uit
correct me if i'm wrong
greetzzz henk
Hoe gaat het dan met de luchtpomp op langere termijn?
Volgens mij gaat ongeveer alles wat met ozon in aanraking komt kapot?
Of wordt de luchtpomp op de ingang van de TAP aangesloten?
de lucht pomp sluit je aan via de ingang van de ozon apparaat
greetzzz henk
Ik heb hem gewoon op de eiwitafschuimer gekoppeld geen probleem en idd dat pompje wat er bij wordt geleverd is niet echt een succes hoop lawaai en lucht uitstoot in de sump . rechtstreeks is dan geruisloos de eiwitafschuimer trekt de ozon er wel uit :p
Nu ruim 1 week aan het testen rechtstreeks op de afschuimer ,moet zeggen de afschuimer is ruim met een kwart meer afva,l schuimt zeer goed af ,had wel een ozon 300 liggen, deze gaf veel te veel, waardoor de afschuimer niet goed afschuimde ,met de philips daar geen last van .ruik geen ozon ofzo tot nu tot zeer tevreden.topjes
Nu ruim 1 week aan het testen rechtstreeks op de afschuimer ,moet zeggen de afschuimer is ruim met een kwart meer afva,l schuimt zeer goed af ,had wel een ozon 300 liggen, deze gaf veel te veel, waardoor de afschuimer niet goed afschuimde ,met de philips daar geen last van .ruik geen ozon ofzo tot nu tot zeer tevreden.topjes
Als je hem op je afschuimer wil aansluiten moet je afschuimer dan geschikt zijn voor ozon. Ik heb nu een bubble magus 150 pro. Maar hoe weet sluit je die aan? Op de lucht aanzuig van de afschuimer?
Groeten,
MEA
Gesteund door vBulletin™ Versie 4.0.2 Auteursrecht © 2010 vBulletin Solutions, Inc. Alle rechten voorbehouden.