Bekijk Volledige Versie : rode pluisalgen
hoe kom je van rode pluisalgen af? en hoe onstaan ze..
groentje 35
08-08-08, 19:30
hoe komt een aap aan vlooien??er is veel over te lezen maar vooral dat het erg moeilijk is om er vanaf te komen.ik heb een mnd of 6 niet ververst verlichting afgebouwd naar 1 witte en 1 blauwe tl en mijn kalkreactor vol gas gezet. hoge kh en hoge magnesium gehaltes hebben bij mij samen met wat slakken en een vossekop (moet je geluk hebben) geholpen.als ik fosfaat killer inzette werd het alleen maar erger.moet je wel vertellen dat ik geen steenkoralen meer in mijn bak heb staan.verder weet niemand echt je te vertellen hoe er vanaf te komen
grt johan
hoe kom je van rode pluisalgen af? en hoe onstaan ze..
Wat ik er kan van zeggen is dat ze waarschijnlijk ontstaan door een of ander spoorelement wat teveel in je bak aanwezig is......niet meer verversen doet zeker goed.En voor de laatste beetjes heb ik algencontrol van ......(via pb indien gewenst)gebruikt en sindsdien niet meer terug gezien(enkele maanden al)dit is wel een chemisch produkt en doet sowieso een aanslag op je biologisch evenwicht, heb men steenkoralen toen tijdelijk verwijdert omdat deze begonnen uitbleken.
Zeer moeilijk op een gewone manier vanaf te geraken.....veel succes met deze rotplaag.
mvg Joeri
groentje 35
08-08-08, 19:55
algen control of iets van die aard wil ik niet in mijn bak.heb het op natuurlijke wijze weg gekregen maar kost veel tijd en geduld.mijn bak is nu schoon maar nog niet goed voor steen koraal.ben nu denk ik een maand of 8 verder denk ik maar hou me ten goede zal ik na moeten kijken maar het is een hele lange weg weet ik je te vertellen.en het werd erger na ingebruik nemen van rif keramiek.binnen een mnd zag ik het niet meer.helemaal begroeid met een rode deken.
zet wat egels in, bij mij help dat wel om ze in te dammen.
Er is een gobie die deze opeet en redelijk effecient zelfs...
http://www.zeewaterforum.info/database/index.php?DierID=175&taal=ned&GroepID=20&HoofdgroepID=1
Wat is de naam van de gobie, want van deze link word niemand wijs.
hier dus (http://www.zeewaterforum.info/database/index.php?DierID=175&taal=ned&GroepID=20&HoofdgroepID=1%22%5Dhttp://www.zeewaterforum.info/database/index.php?DierID=175&taal=ned&GroepID=20&HoofdgroepID=1)
mmm... url in posts lopen niet lekker... ADMIN!!!!!! :-)
tis de Amblygobius phalaena(Geringde gobie) in ieder geval..
groentje 35
10-08-08, 08:03
nou die heb ik ook maar rode pluis laat tie links liggen:(
mmm... url in posts lopen niet lekker... ADMIN!!!!!! :-)
tis de Amblygobius phalaena(Geringde gobie) in ieder geval..
Deze eet GEEN rode pluisalg,wat jij bedoelt is rode flap denk ik.....
mvg Joeri
Er is een gobie die deze opeet en redelijk effecient zelfs...
http://www.zeewaterforum.info/database/index.php?DierID=175&taal=ned&GroepID=20&HoofdgroepID=1
Ik heb de rode pluis alg met alg control verwijderd.. ik heb er Groene Cyano voor terug gekregen!!
marc plyson
10-08-08, 15:50
Soms krijg ik ook te maken met rode pluisalg, vermindert telkens met de KH te verhogen. Er volledig vanaf komen lijkt mij moeilijker.
Groetjes Marc
Ik heb wel eens een paar stenen met buttons gekocht waar rode pluis alg op zat.
Mijn perganon krabben hadden binnen twee dagen de alg weg gegeten,sindsdien geen rode pluis alg meer.
Ik wil niet zeggen dat ze het allemaal doen,maar ik ben er van af :D
als het gaat om een enkele steen of twee dan kan je inderdaad de percon gibensis en heremiet kreeftjes het werk laten doen.
zijn het er meer over de bak verspreid dan ontkom je niet aan een egel.
ik heb in mijn bak (2,5 meter 6 of meer egels die de boel onder controlle houden.)
het vervelende van pluisalg is dat het vuil gaat vasthouden en dan krijg je er flap bovenop. daarom is het zaak om die onder controlle te houden.
de langer stukken pluisalg kan je met een pincet afplukken dan help je de egels en hermiet kreeften ook een handje.
stenen zonder koraal die onder de pluis zitten gooi ik eruit en zet die in de volle zon voor enkle dagen. (ze zijn daarna wel dood steen) daarna in de sump om weer te enten. niet teveel tegelijk ander belast je je systeem te veel.
succes.
jptenklooster
11-08-08, 11:44
Ik heb eergisteren een steen met rode pluis gekregen en 2 uur later zat deze slak er op (zie foto). De volgende dag was de steen helemaal schoon van de pluis nadat hij er langzaam overheen is gegaan. Soortnaam van de slak weet ik niet, maar misschien dat de foto mensen verder kan helpen.
groentje 35
11-08-08, 18:02
slecht te zien maar volgens mij een mexicaanse turbo slak.heb ik ook een stuk of 10 van gehaald.werken goed maar langzaam.
Ik heb eergisteren een steen met rode pluis gekregen en 2 uur later zat deze slak er op (zie foto). De volgende dag was de steen helemaal schoon van de pluis nadat hij er langzaam overheen is gegaan. Soortnaam van de slak weet ik niet, maar misschien dat de foto mensen verder kan helpen.
jptenklooster
19-09-08, 16:52
http://www.reefcorner.com/images/Astraea3.jpghet is een astraea species
jptenklooster
19-09-08, 16:52
http://www.reefcorner.com/SpecimenSheets/astrea_snail.htm
arievanderzee
19-09-08, 20:14
hoi hoi rode pluisalg , een papegaai vis eet je hele bak schoon
Een Amblygobius phalaena(Geringde gobie) eet GEEN rode pluisalg.
Tevens eet deze GEEN rode flap. Door het 'zandhappen' echter verdwijnt het flaplaagje, de cyanobacterie blijft wel gewoon aan het substraat gehecht zitten en leeft er vrolijk op los.
ik ben inmiddels al weer een tijdeje van me pluisalg af! he een vossekop ingezet en plukt ales van de stenen af! heb sindsdoen niets meer gezien!
Hmmm ... gaan we die ook maar eens proberen.
Ik kan jullie melden dat er eigenlijk geen enkele vis rode pluisalg eet bij mijn weten....heb toendertijd ook van alles geprobeerd zoals papegaaivis/konijnvis/dokters.....geen enkele wou er van eten en al zeker niet als je de vissen normaal voert.
Het enige wat hielp was stoppen met verversen en voor de laatste restjes heb ik algencontrol gebruikt wat effectief ook hielp.
grtz Joeri
Ik heb er ook een hele tijd last van gehad. Door mijn Kh te verhogen, veel te plukken en geduld te hebben is het nu zo goed als verdwenen. Nu ben ik weer blij met mijn bakje :D .
Groet,
Marcel
Om te beginnen wil ik zeggen dat dit een heel naar algje is.
Je kunt er gek van worden.
Over deze puisalg is in ieder geval hier veel over te vinden.
Dus er eens op zoeken kan geen kwaad.
1. In ieder geval eet de diadeem zeeegel rode pluisalg. Dit weet ik uit ervaring.
2. In een andere item lees je inderdaad dat het stoppen met verversen op de lange termijn helpt.
Sowieso heb je geduld nodig.
Gr. Wim.
ook het toevoegen van een behoorlijk hoeveelheid vers levendsteen kan helpen.
Gesteund door vBulletin™ Versie 4.0.2 Auteursrecht © 2010 vBulletin Solutions, Inc. Alle rechten voorbehouden.