PDA

Bekijk Volledige Versie : hoe krijg je flap weg??

TheDutchMan1993
23-03-08, 21:58
hoe krijg je flap het beste weg ??
want ik heb last van flap .

aquariumlappie
23-03-08, 22:06
hoe krijg je flap het beste weg ??
want ik heb last van flap .ik voer altijd extra en woel de toplaag van de bodem wat door ,verwijderen doe ik het niet
ook red sea zout de deur uit gedaan en naar deep blue overgestapt

Anton
23-03-08, 22:07
Welke flap, rode,paarse- groene- bruine...... appelflap.......

Bas Arentz
23-03-08, 22:07
ik begin altijd met bodem voor 100% eruit, en grondig spoelen. Dit is meteen een flinke verversing. verder nog een beetje fosfaatkiller op langzame doorstroom (eerste paar liter weglaten lopen). afschuimer controleren op goede werking, liefst regelmatig elk onderdeeltje uit elkaar halen en zo extreem goed reinigen.

vervolgens de bak zo veel mogelijk met rust laten en niet overmatig voeren. stof dat zich weer verzameld wel goed weghouden.

sommige hebben succes met de bosgrond methode, als je de zoekfunctie gebruikt vind je genoeg!

succes!

TheDutchMan1993
23-03-08, 22:09
oke en werkt dat echt ??
ik hoor veel verschillende dingen zoals meer verversen en afzuigen .
en andere kan hoor ik weer dat je meer moet voeren en de bodem om moet woelen.
dus ik weet niet waar ik me nu aan moet houden

Peter
23-03-08, 22:10
oke en werkt dat echt ??
ik hoor veel verschillende dingen zoals meer verversen en afzuigen .
en andere kan hoor ik weer dat je meer moet voeren en de bodem om moet woelen.
dus ik weet niet waar ik me nu aan moet houdenAlle genoemde manieren kunnen helpen, of juist niet

Je moet gewoon alles proberen

TheDutchMan1993
23-03-08, 22:10
Welke flap, rode,paarse- groene- bruine...... appelflap.......
het is rode flap .

Anton
23-03-08, 22:12
En waar concentreerd het zich in de bak?

TheDutchMan1993
23-03-08, 22:12
Alle genoemde manieren kunnen helpen, of juist niet

Je moet gewoon alles proberen
ik ben nu bezig met gewoon 1 keer in de week 20 liter verversen en heb grotendeels de bodem weggehaald en met het verversen zoveel mogelijk flap weghalen maar het blijft maar terug komen

TheDutchMan1993
23-03-08, 22:13
En waar concentreerd het zich in de bak?
op de grond , op de afvoer , op stenen :mad:

Bas Arentz
23-03-08, 22:17
oorzaken zijn zeer divers, daarom zou ik net als peter al zegt zo veel mogelijk proberen, helpt het niet kun je ook juist een tijdje zo weinig mogelijk aan de bak doen, misschien rommel je er juist wel teveel in.

bacterien uit een flesje kunnen mogelijk ook helpen... (zelf geen ervaring mee)

TheDutchMan1993
23-03-08, 22:19
ja kan je ook over kool filteren en heb ook nog gehoord om een stukje levendsteen erbij te kopen en in je sump leggen

TheDutchMan1993
24-03-08, 11:18
ikga vanmiddag over kool filteren en kijken of dat helpt

Peter
24-03-08, 12:11
Als niets helpt, kun je proberen het verschijningsbeeld te verwijderen (dus niet de oorzaak) middels een aantal guppy's in de bak te plaatsen. Deze blijken met succes genoemde smeeralg (cyano) op te eten.

Let op, niemand kan garanderen dat het ook bij jou helpt, toch is dit reeds vaker met succes toegepast

TheDutchMan1993
24-03-08, 14:01
ja dat kan ook maar overleven die wel in het zoutewater??
hoeveel actief kool moet je per 130 liter gebruiken?

TheDutchMan1993
24-03-08, 14:35
heb net kool in een panty kous gedaan en in de sump gelegd hopen maar dat het werkt ...

sorg
24-03-08, 16:40
hebben we het hier dan over de gewone "huis tuin en keukengup", die is overgewend?

Als niets helpt, kun je proberen het verschijningsbeeld te verwijderen (dus niet de oorzaak) middels een aantal guppy's in de bak te plaatsen. Deze blijken met succes genoemde smeeralg (cyano) op te eten.

Let op, niemand kan garanderen dat het ook bij jou helpt, toch is dit reeds vaker met succes toegepast

Peter
24-03-08, 16:48
hebben we het hier dan over de gewone "huis tuin en keukengup", die is overgewend? Ja precies

gewone guppen kunnen, na overwenning goed in zoutwater overleven,

sorg
24-03-08, 19:13
en nadat ze hun werk hebben gedaan een volitans inzetten om de guppen op te ruimen...
k wist niet dat die naast levend voer ook daarvoor gebruikt konden worden

TheDutchMan1993
25-03-08, 14:40
ja ik kan het proberen als niks werkt .. maar je kan ze er toch gewoon uit vangen ? want ik ga geen koraalduivel in mijn bak doen :p

macnemo
30-03-08, 23:04
ben wat aan het zoeken gegaan omtrent de cyano
onderstaande link bracht mij meer inzicht in het gebeuren

te delen dus...
http://netclub.athiel.com/cyano/cyanos2.htm

Rudy
31-03-08, 21:11
Bij mijn andere bak,had ik ook veel last van Rode flap,Maar met dat pruduck te kopen is alles voor een groot stuk weg gegaan,

Meer info bij Karl,

Groeten,Rudy;)

mobifix
31-03-08, 21:38
Bij mij werkte Anti-Red zeer succes vol binnen een week alles weg .gebruik de helft wat voor geschreven wordt de helft morgens en de helft àvonds toe dienen.
geheel onschadelijk behalve voor sponsen !!!
verkrijgbaar bij elke sponsor ? succes

Baptizt
02-04-08, 23:08
Anit-red heeft bij mij ook heel goed gewerkt.
Wel goed de afschuimer in de gaten houden.

Meeste sponzen leven trouwens gewoon nog.
Ik had rode flap vooral op de bodem.
Ik heb dit gedaan:

Minder voeren
Anti-red gebruikt
Wodka methode ingezet
Levend zand ingebracht
Dit alles over een periode van maanden. (geen idee meer precies hoelang).

Bodem is nu weer mooi wit en blijft dit gelukkig ook.

macnemo
05-04-08, 20:20
in mijn bakje vn 100 iter had ik in beginne ook behoorlijk last van cyano's. Ik gebruikte geregeld eaylife in combinatie met een flinke waterverversing daags voor en na het toedienen van easylife.

Ik had wel een andere explosie in mijn bakje namelijk borstelwormen, heel veel borstelwormen....dit zijn prima opruimers en deze vraten zich wllicht zeer te goed aan alle organische microlekkernijen. Eenmaal de inhoud van het 100 L bakje overgedaan naar een 200 literbakje en het uitvissen van zeker over de honderd kleine borstelwormpjes begon het cyanoverhaal weer zich te manifesteren....

kan wel allerlei middltjes toevoegen aan het water maar evenwicht in biomassa zien te bereiken lijkt het devies...

de_kleine_zeemeermin
14-04-08, 16:08
Een tijdje geleden had ik ook rode flap.
Heb toen niet zo heel veel gedaan, alleen water ververst.
En zo snel als het gekomen was, zo snel was het ook weer weg.
Ik vraag me nog steeds af hoe het kan, maar goed, ben blij dat ik van dat spul af ben.

Groetjes de_kleine_zeemeermin

Erik's Reef
14-04-08, 17:23
In deze tijd van het jaar valt het op dat er vele zijn die flap in de bak hebben.

ik heb vrijdag met prof.Dieter Untergasser gesproken op een voordrag van hem in keulen over het onstaan van cyano's (flap) en vis ziektes, hij legde mij uit dat dit een heel normaal voorkomen is in deze tijd van het jaar. cyanobacterien verplaatsen zich door lucht en vochtigheid en zijn overal aanwezig, daar waar ze eenmaal op zitten kunnen ze zich voeden door weer andere bacteriën. Daar vind dan een gevecht plaats tussen verschillende bacteriën stammen, die wat het meeste voedsel bemachtigt zal ook weer het sterkst aanwezig zijn. Hij heeft er wel speciale stammen van opgenoemd maar die ben ik vergeten. Je kunt hun voedsel bron weg nemen ( visvoer) of een sterkere bacteriën stam tegen op zetten. zie ook bosgrond methode. Cyanos zijn de eerste bacteriën die aanwezig waren bij het onstaan van onze aarde en zullen ook altijd aanwezig zijn. Hij heeft mij ook bevestigt dat in natuur gewonnen zeezout cyano's aanwezig zijn als deze niet zijn af gedood door een uitdroging tot 2%, bij het minste vocht wat ze kunnen opnemen kunnen ze weer verder leven. Hier mee heeft hij mijn vermoeden bevestigt over het in de natuur gewonnen zeezout, hoe vochtiger het verpakt word hoe meer kans je maak op cyano's in je bak. Dus het zout goed droog opslaan.
groetjes Erik

..Stefan..
14-04-08, 23:49
Hij heeft mij ook bevestigt dat in natuur gewonnen zeezout cyano's aanwezig zijn als deze niet zijn af gedood door een uitdroging tot 2%, bij het minste vocht wat ze kunnen opnemen kunnen ze weer verder leven. Hier mee heeft hij mijn vermoeden bevestigt over het in de natuur gewonnen zeezout, hoe vochtiger het verpakt word hoe meer kans je maak op cyano's in je bak. Dus het zout goed droog opslaan.
groetjes Erik
Dit wilt dus ook zeggen dat levend zand wat zo'n hype is op dit moment hoogst waarschijnlijk ook de cyano bacterie meedraagt?

Peter
15-04-08, 08:54
Dit wilt dus ook zeggen dat levend zand wat zo'n hype is op dit moment hoogst waarschijnlijk ook de cyano bacterie meedraagt?En al die hobbyisten die natuurlijk zeewater gebruiken :rolleyes:

BIVM
15-04-08, 09:14
Bij mij is er een aantal weken geleden ook rode flap opgetreden, dit echter in combinatie met korte bruine alg en groene smeer alg. echter de waterwaardes zijn wel goed.

Ben gewoon mijn waterwissels blijven doen van 10% per week en heb daarmee ook de groene smeer alg en rode flap kunnen afhevelen. Verder heb ik er een Amblygobius phalaena(Geringde gobie) ingezet, of hij ook echt de rode flap eet (is een gerucht) weet ik niet. Weet alleen dat er bijna geen rode flap meer is te bespeuren een week nadat ik deze er in heb gezet. Ik zie hem er wel van plukken maar of hij het ook eet?
Kan natuurlijk ook een toevallige samenloop van omstandigheden zijn.
Als we er maar van af geraken vind ik het best:) .

mvg Bas

Erik's Reef
15-04-08, 12:39
Ja, cyano's bevinden zich overal. overal waar vocht is zijn ze aanwezig. Onder goede omstandigheden waar ze een voedingsbron vinden zijn ze er.
Dit wilt dus ook zeggen dat levend zand wat zo'n hype is op dit moment hoogst waarschijnlijk ook de cyano bacterie meedraagt?

Erik's Reef
15-04-08, 12:56
Hoi Peter, daar kunnen sneller cyano's te voorschijn komen als in goed gedroogd synthetisch zeezout. Zo als ik al schreef ze zijn overal waar ze voeding vinden en zich kunnen hechten.

gr. Erik

En al die hobbyisten die natuurlijk zeewater gebruiken :rolleyes:

Erik's Reef
15-04-08, 13:05
Hoi Bas, het klopt wat je schrijft. hij neemt de voedingsbron van de Cyano's weg. Een heel nuttige vis. één nadeel is hij kan veel zand mee omhoog nemen en op de koraalen laten vallen.
Gr. Erik

Bij mij is er een aantal weken geleden ook rode flap opgetreden, dit echter in combinatie met korte bruine alg en groene smeer alg. echter de waterwaardes zijn wel goed.

Ben gewoon mijn waterwissels blijven doen van 10% per week en heb daarmee ook de groene smeer alg en rode flap kunnen afhevelen. Verder heb ik er een Amblygobius phalaena(Geringde gobie) ingezet, of hij ook echt de rode flap eet (is een gerucht) weet ik niet. Weet alleen dat er bijna geen rode flap meer is te bespeuren een week nadat ik deze er in heb gezet. Ik zie hem er wel van plukken maar of hij het ook eet?
Kan natuurlijk ook een toevallige samenloop van omstandigheden zijn.
Als we er maar van af geraken vind ik het best:) .

mvg Bas

BIVM
15-04-08, 13:47
Ben ik inmiddels ook achter:o Erik.

Maar toch een fijne gedachten dat er een natuurlijke vijand is voor cyano's. Dat hij dan wel eens koraalgrind over de koralen strooid neem ik voorlopig maar op de koop toe;) .

mvg Bas

Jorick
15-04-08, 14:51
Mijn zeehaas (dolabella auricularia, ofzo) eet de flap zelf op.
Hij schijnt er zelf wel giftig van te worden als ie doodgaat, maar daar hoop ik toch al niet op.

stefan.T
15-04-08, 20:38
ik heb ook al een tijdje last van flap als het flap is.
zal het ook meschien komen van de zonlicht van buiten af??
ik heb een aqua 65 en hij staat op me kamer(ben nog 13 jaar).

stefan.T
15-04-08, 20:53
hier fototje effe snel gemaakt met een digitale.
zonder en met flits en een geheel